Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varför har vamvattnet blivit hetare?  (läst 891 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MickeKall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varför har vamvattnet blivit hetare?
« skrivet: 07 februari 2024, 12:59:07 »
Har en EcoAir-anläggning installerad kring 2005. Vattenburen värme i huset och öppen planlösning med inställning för rumsgivare på 18 grader f.n. Om något annat har relevans får ni fråga.

Anledningen att jag frågar är att jag de senaste dagarna fått märkbart hetare vatten ur kranarna. Element och innertemp verkar dock vara som vanligt men man blir ju lite undrande då förhållanden plötsligt ändras. Om det är tecken på något jag behöver se över eller så.

Så om någon har förslag på trolig orsak är jag nyfiken.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varför har vamvattnet blivit hetare?
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2024, 13:08:35 »
Kanske beror på sliten kontaktor till övre el-patronen som klibbar och inte släpper som den ska? Eller fel på temperaturgivaren i övre tank?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför har vamvattnet blivit hetare?
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2024, 13:50:36 »
Tveksamt med en kontaktor, säkerligen blandningsventilen för VV som kärvar så vattnet blir för varmt. Ska blanda ut till max 55 C vid tappställe, så ingen skållningsrisk finns. Den sitter på utgående VV och KV, kanske under VP. Har en ett vred med + och minus eller öka/minska symbol, snurra några gånger från max till min med en VV-kran lite öppen så kan denkomma i gång, går även att knacka på röret lite kraftfull, det håller. Är det kalk/skit i termostaten så kan det släppa.

Utloggad MickeKall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför har vamvattnet blivit hetare?
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2024, 15:22:13 »
Tveksamt med en kontaktor, säkerligen blandningsventilen för VV som kärvar så vattnet blir för varmt. Ska blanda ut till max 55 C vid tappställe, så ingen skållningsrisk finns. Den sitter på utgående VV och KV, kanske under VP. Har en ett vred med + och minus eller öka/minska symbol, snurra några gånger från max till min med en VV-kran lite öppen så kan denkomma i gång, går även att knacka på röret lite kraftfull, det håller. Är det kalk/skit i termostaten så kan det släppa.

Låter rimligast för vattnet i kranarna är plötsligt varmt nog att skålla sig ordentligt. Får ner och kolla och antar att jag kan identfiera ventilen enkelt då det nog inte finns så många alternativ med +/- -tecken. Provar dina förslag så får vi se om något släpper självmant.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varför har vamvattnet blivit hetare?
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2024, 15:27:56 »
Har du läst av temperaturen på EcoEl-pannan?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MickeKall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför har vamvattnet blivit hetare?
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2024, 15:34:13 »
Har du läst av temperaturen på EcoEl-pannan?

Eftersom pannan sällan strulat utan bara gått med inställda värden så är jag väl inte helt hemma på vilket värde på temp i menyerna du avser? Har iaf inte ändrat något öht så det låter mest troligt att den där ventilen kärvar då förändringen skedde från en dag till en annan.

Utloggad MickeKall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför har vamvattnet blivit hetare?
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2024, 16:13:04 »
Varit nere och kollat. Är ingen fena på pannans delar men kunde av manualen för CTC ECO El-pannan identifiera röret för varmvatten enligt pil på bilden. Finns dock ingen ventil ansluten till röret på utsidan. Är det troligt att det finns en bakom all plåt i pannans innanmäte? Och en sak tillkom. Pannan larmade för Utegivaren, vilket kan betyda bl.a. kortslutning. Novis som jag var då jag monterade den hade jag dragit den längs med ett isolerat rör i källartaket med buntband. Vilket var ett varmvattenrör och korkat nog fäst kabeln hela vägen ner på det nakna kopparröret (vid pilen).

Min slutsats är väl inte att kortslutning av utegivaren orsakat det heta vattnet men kanske tvärtom att det extra heta röret påverkade givarens sladd. Och då jag lossade sladden från röret upphörde också 'kortslutningen' och larmet slogs av.

Men som sagt. Av det som skrevs ovan kändes det som att det vore värt att testa om blandarventilen hängt sig men... ...var kan jag hitta den?

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Varför har vamvattnet blivit hetare?
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2024, 16:19:24 »
Låter rimligast för vattnet i kranarna är plötsligt varmt nog att skålla sig ordentligt. Får ner och kolla och antar att jag kan identfiera ventilen enkelt då det nog inte finns så många alternativ med +/- -tecken. Provar dina förslag så får vi se om något släpper självmant.

Om det är infernaliskt tokvarmt i kranen så låter det snarast som Josth skrev, att det är en ihopbränd kontaktor och att den begränsar på överhettningsskyddet som brukar vara typ 80-90°C eller nåt sånt.

Mät med en termometer hur varmt tappvattnet är.
Är det 55-60°C så är det nog som tidigare nämnts blandningsventilen som kärvar, är det hin-håle-värme, så el-patronkontaktorn.

Du kan nog även få en hint om ökad elförbrukning på din el-leverantörs hemsida. :)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför har vamvattnet blivit hetare?
« Svar #8 skrivet: 07 februari 2024, 16:28:45 »
Vad för innedel har du, det är kanske en röd och en blå markering, brukar vara så för just VV ut KV in. Går dom rören direkt in i tanken, sitter ( eller ska ) armaturen mellan dom rören, kan se ut så här.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varför har vamvattnet blivit hetare?
« Svar #9 skrivet: 07 februari 2024, 16:58:17 »
Eftersom pannan sällan strulat utan bara gått med inställda värden så är jag väl inte helt hemma på vilket värde på temp i menyerna du avser? Har iaf inte ändrat något öht så det låter mest troligt att den där ventilen kärvar då förändringen skedde från en dag till en annan.

ELPANNA är värdet som är intressant i detta fallet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MickeKall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför har vamvattnet blivit hetare?
« Svar #10 skrivet: 07 februari 2024, 18:44:36 »
Om det är infernaliskt tokvarmt i kranen så låter det snarast som Josth skrev, att det är en ihopbränd kontaktor och att den begränsar på överhettningsskyddet som brukar vara typ 80-90°C eller nåt sånt.

Mät med en termometer hur varmt tappvattnet är.
Är det 55-60°C så är det nog som tidigare nämnts blandningsventilen som kärvar, är det hin-håle-värme, så el-patronkontaktorn.

Du kan nog även få en hint om ökad elförbrukning på din el-leverantörs hemsida. :)

53 grader är det. Kändes dock väldans hett i jämförelse med tidigare. Men då är det kanske ventilen. Tog en bild som visas i nästa svar.

Utloggad MickeKall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför har vamvattnet blivit hetare?
« Svar #11 skrivet: 07 februari 2024, 18:46:17 »
Vad för innedel har du, det är kanske en röd och en blå markering, brukar vara så för just VV ut KV in. Går dom rören direkt in i tanken, sitter ( eller ska ) armaturen mellan dom rören, kan se ut så här.

Ingen av de men denna kanske? Är vad som finns i 'reglage' som är åtkomliga. Så är det den så vrider jag lite fram och tillbaka och 'motionerar' och knacka på rören- SÅ får vi se. Om det nu är den men det är det väl då? :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varför har vamvattnet blivit hetare?
« Svar #12 skrivet: 08 februari 2024, 12:56:41 »
53 grader är det. Kändes dock väldans hett i jämförelse med tidigare. Men då är det kanske ventilen. Tog en bild som visas i nästa svar.

Ta och spola varmvatten och mät med en termometer, är det mer än 53 C där så är tempgivaren inte frisk.
Men är det ca 53 C max så håller jag med övriga om att det är blandningsventilen som fastnat.
Den på bilden är shunten till värmen i huset, den har inget med varmvattnet att göra.
Blandningsventilen ska sitta ovanpå EcoEl åt vänster.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MickeKall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför har vamvattnet blivit hetare?
« Svar #13 skrivet: 08 februari 2024, 16:23:59 »
Ta och spola varmvatten och mät med en termometer, är det mer än 53 C där så är tempgivaren inte frisk.
Men är det ca 53 C max så håller jag med övriga om att det är blandningsventilen som fastnat.
Den på bilden är shunten till värmen i huset, den har inget med varmvattnet att göra.
Blandningsventilen ska sitta ovanpå EcoEl åt vänster.

Ok. Förhoppningsvis ingen skada skedd för att jag vred shunten till min och max ett par gånger och sedan återställde där den stod från början.

Mätte som sagt med termometer på rinnande max-varmt vatten ur kranen och fick det till 53.

Däremot kan jag inte se något som helst reglage i anslutning till varmvattenröret (se bilden). Så jag är lost där. Har inget att skruva på såvida ventilen inte sitter inne i pannan bakom plåtarna, men det låter väl orimligt?

Värdet för Elpanna som du tidigare efterfrågade är 'Elpanna Övre 52 grader / Borv. Elpanna 56 grader' I min manual finns sedan 'Elpanna nedre' men då jag bläddrar i menyn på pannan finns inget sådant värde alls?

Tittar jag på förbrukningen är den faktisk helt i linje med Feb23 så inget anmärkningsvärt. Borde det vara rejäl skillnad om blandventilen är inställd för hett vatten i kranarna?

Men som sagt, för att testa det som enligt de flesta (inkl. mig) misstänker kan vara orsaken så är jag lite ställd då jag inte kan identifiera någon ventil. Bifogar bilder från flera vinklar på pannan övre vänstra del.

Tog också (för säkerhets skull) bild på apparatur på väggen men den är säkerligen inte inblandad. Är ansluten i samband med Eco AIR -enheten.

Utloggad MickeKall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför har vamvattnet blivit hetare?
« Svar #14 skrivet: 08 februari 2024, 23:24:17 »
Tja. Vet inte om mitt knackande på rören gjorde något (för vredet var det ju inte) eftersom varmvattnet känns som det brukar igen? Men tack för engagemanget och om det går att utröna om jag har den där ställbara blandarventilen någonstans kunde det ju vara kul att veta.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Varför har vamvattnet blivit hetare?
« Svar #15 skrivet: 08 februari 2024, 23:35:16 »
Ditt vattentryck är lågt, fyll på, se den röda visaren som installatören ställde åt dig år 2001, där ska trycket vara.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varför har vamvattnet blivit hetare?
« Svar #16 skrivet: 09 februari 2024, 08:41:21 »
Ser ingen blandningsventil på någon bild, Elpannan visar 53 och det är vad du har.
Så frågan är snarare varför varmvattnet inte var så varmt innan om inga inställningar ändrats?
Du har väl inte råkat vrida på denna ratt?
Den ska stå på "F" och används endast om värmepumpen går sönder.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MickeKall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför har vamvattnet blivit hetare?
« Svar #17 skrivet: 09 februari 2024, 11:13:19 »
Ser ingen blandningsventil på någon bild, Elpannan visar 53 och det är vad du har.
Så frågan är snarare varför varmvattnet inte var så varmt innan om inga inställningar ändrats?
Du har väl inte råkat vrida på denna ratt?
Den ska stå på "F" och används endast om värmepumpen går sönder.

Har absolut inte vridit på den och vredet står på OFF. Så din slutsats är att jag inte har den där blandningsventilen? Hur som så är allt normalt i kranarna igen. Det enda jag gjorde var att knacka på rören så då måste det ju varit något som lossnat? Och så detaljen att larmet från utegivaren gått men återställdes då jag lossat kabeln från de varma rören.

Däremot vred jag som sagt vredet du refererar till som shunten. Drog den till min och max och sedan tillbaka i det läget den stod igår. Ser idag att den dynamiskt följer temperaturen då den flyttat sig en aning. Förhoppningsvis ställde jag inte till med något i samband med att jag vred på den?

Nivån för mätaren på expansionskärlet (som någon nämnt) har jag brottats med då jag upprepat har fått fylla på vatten upp till röda fasta visaren under en längre tid. För mig som lekman lite underligt då det inte läcker ut vatten någonstans i anslutning till element. Jag fyller på och trycket ökar men sjunker sedan över tid. Men även där misstolkade jag att det bara sjunker för jag har sett att det ökar också, om än inte upp till röda visaren. Har också värme i elementen på övervåningen så jag har inte varit mer bekymrad över det än att jag vill försöka åtgärda.
 
Har haft en VVSare här som grunnade över den och kom fram till att han ville trycktesta den (vet att det finns en gummiblåsa i den och antar att den kan pysa och då minska trycket) men hade inte rätt mätinstrument med. Han skulle återkomma men har inte gjort det så jag får väl påminna igen.

Är som sagt inget problem för att få värme på övervåningen men finns något i det låga trycket som gör att pannan jobbar mer än nödvändigt = högre elförbrukning? Ville först höra vd hans mätning visade, men det kanske är bäst att byta ut hela expansionskärlet?

 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!