Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Efter 3 Ã¥r verkar den inte vilja frosta av.  (läst 26142 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« skrivet: 03 december 2009, 14:28:14 »
Jahapp, kanske är slutet nära för min Chunlan  :( Idag upptäckte jag att utedelen var tämligen isfylld. Fick inte bort all is bakom fläkten, kanske hälften men jag tänkte att det fixar väl avfrostningen när den sätter igÃ¥ng. Nu har fanskapet gÃ¥tt i snart 2 timmar men isen verkar bara byggas upp igen. Inne blÃ¥ser det värme som vanligt tycker jag.

Vad tror ni? Är slutet nära eller bör jag få den helt isfri innan jag kan dra några slutsatser? Isåfall får jag skruva av locket så jag kommer åt med varmvatten överallt.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #1 skrivet: 03 december 2009, 14:49:02 »
Går det inte att köra den på kyla ett tag så isen försvinner?
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #2 skrivet: 03 december 2009, 15:53:28 »
Snackade men gubbe som jobbat lite med konvertering av Chunlan till luft/vatten. Han tyckte jag skulle göra maskinen strömlös och sen sanera den från isbildning helt, med varmvatten. Finns en möjlighet att den fått nåt spel pga strömavbrotten. När jag sanerade den idag så slog jag bara av den på fjärren.

Jag håller tummarna och riggar bygglampan för lite kvällspyssel.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #3 skrivet: 03 december 2009, 16:07:25 »
Jo det enklaste är ju inte alltid det bästa iofs.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #4 skrivet: 03 december 2009, 16:16:01 »
Näe. SÃ¥ utedelen blir varm när man kör kyla alltsÃ¥? SvÃ¥rt att kyla ett garage som bara hÃ¥ller 13-15 grader  :D

Ska skruva av locket på utedelen så att jag kommer åt att spola varmvatten överallt. 100% isfritt får det bli innan jag provstartar igen.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #5 skrivet: 03 december 2009, 16:21:31 »
Det är ju så som pumpen gör för att frosta av. det kanske är där problemet ligger. Om det är för svalt inne är det svårt att frosta av. Det finns mycket skrivet om det på forumet.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #6 skrivet: 03 december 2009, 16:40:42 »
Jag tycker inte det borde vara problemet då den gått klockrent i 3 år utan detta problem. Alltid haft en stadig temp på 12 grader på väggen mellan garageportarna, 12 meter från innedelen, och så är det även idag.

Får se om kvällens manöver löser problemet eller om jag får skrota den rackaren.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #7 skrivet: 03 december 2009, 17:53:53 »
Problemet borde kvarstå, det du har gjort nu är bara åtgärdat sympomen, inte felet, nåt verkar störa avfrostningen, vet inte 100% hur denna funkar, men synd att skrota pumpen..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #8 skrivet: 03 december 2009, 21:57:01 »
Bröt strömmen i 45 minuter och gjorde en seriös avisning med varmvatten. Helt isfri utedel. Startade sedan upp den. Gick i ca 42 minuter sen stannade utedelen, ett tag senare stannade fläkten inne. Gick igång igen efter ca 20 min. Gick sedan en kvart sen stannade den igen. Precis som den alltid ha gjort. Gick ut och kollade, inte lika isig som tidigare idag.

Hade bara tid att bevaka den rackaren i 2 timmar men nu går den ju inte hela tiden som den gjorde idag.

Men... den har inte avfrostat under dessa 2 timmar. Kan faktiskt inte minnas att den avfrostat en gång i timmen tidigare heller.

Ska ut och kolla innan jag går och lägger mig.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #9 skrivet: 03 december 2009, 22:26:04 »
Finns en möjlighet att den fÃ¥tt nÃ¥t spel pga strömavbrotten.  

Om du har haft strömavbrott eller ens en spik i nätet nollställs den timer som avisar runt vart 42:a minut.
Maskinen går antingen i 42 min non stop eller i sekvenser med en total driftstid på 42 min innan avisningsperiod börjar.

Om nu du har haft störningar typ strömavbrott eller att någon ryckt ur sladden av någon anledning är det stor risk att maskien isar igen, då du kanske kört 30-40 min och haft några min kvar tills avisning, sen har maskinen fått nolltällning och börjat om från början utan att avvisa, du har alltså då kört 2-3 hela perioder helt utan avisning = helt igensatt.

Sen har du haft maskinen i 3 år, ha du varit ute och blåst rent lamellerna något på dessa 3 år (risk för massa skräp som satt igen typ små löv, sot etc.

Men... den har inte avfrostat under dessa 2 timmar. Kan faktiskt inte minnas att den avfrostat en gång i timmen tidigare heller.
Ska ut och kolla innan jag går och lägger mig.

Återigen, maskinen räknar drift i 42 min tot, så om den går i perioder om t.ex 10min drift - 20 min vila , blir det över 2 tim totalt innan den gör sin avisning (10drift-30 vila+10(30)+10(30+10(30) - sen 2 - stopp och avsinning.
« Senast ändrad: 03 december 2009, 22:32:13 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #10 skrivet: 04 december 2009, 08:59:07 »
Nej jag har aldrig behövt rengöra den, minimalt med skräp i utedelen. Var ut och kollade till den innan jag gick och la mig igÃ¥r och dÃ¥ var den helt isfri igen  :D

Det är nog som du säger ang strömavbrottet, jag vill minnas att det var runt nollgradigt ute och mycket regn när det hände. Antar att det är bra förutsättningar för isbildning?

Den gamle kinesen verkar alltsÃ¥ fungera...ett tag till iallafall, hurra! Inte riktigt kul läge att byta pump innan jul när man lever pÃ¥ föräldrapenning  huvuddunk

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #11 skrivet: 04 december 2009, 09:37:34 »
Äh, vetefan om den funkar som den ska ändå. Var och kikade till den nyss och då var den ganska isig igen.... minus 0,7 grader ute.

Jag kanske ska testa att höja inomhustempen och se om den avfrostar bättre. Kanske det fortfarande är hög luftfuktighet ute?

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #12 skrivet: 04 december 2009, 11:09:31 »
Efter att ha konsulterat expertis så handlar det med 99% sannolikhet om gasbrist, ingen stor brist men tillräckligt!

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #13 skrivet: 04 december 2009, 11:25:10 »
Återkom efter en avisningsperiod och tala om om förångaren blev helt ren eller om det är is kvar.
Vid normal gasinnehåll ska hela förångaren isa på långsamt, om du har svarta ränder som är kvar är det gasbrist.
Notera att när isen kommer får du ett litet tag 4 svarta band som ska gå bort ganska snabbt, detta är för att det sitter en fördelare som delar upp förångaren i 4 sektioner, men om banden är kvar länge är det då gasbrist.

Möjlig läcka är antingen anslutningarna vid muttrar eller lödpunkten hetgas i  i innerdelen.
Ta vatten+såpa och pensla på när maskinen är i drift och kolla om du får några bubblor vid anslutningarna.
Men kolla först om du hittar oljekladd någonstans, är som fin sysmaskinsolja.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Efter 3 år verkar den inte vilja frosta av.
« Svar #14 skrivet: 04 december 2009, 12:18:09 »
När den isade på igår efter jag rengjort den ordentligt så började påisningen igen och då var det tre fält som isade mer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!