Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordvärme & trädgÃ¥rd  (läst 14950 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Jordvärme & trädgård
« Svar #15 skrivet: 25 juli 2006, 14:56:17 »
Min installation 1984 var en Thermia Duo 12  med sedvanliga plastslangar som används idag. Dock var det glykol som gällde dÃ¥ men det torde inte ha förändrat problemet med tjälskjutning.
hur lång markslnga hade du?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärme & trädgård
« Svar #16 skrivet: 25 juli 2006, 21:47:31 »
Anläggningen var dimesionerad av Thermias representant.Skulle vara 380 m.  Blev 420 m.
Jag har en fastighet till med Duo 12 och 430m.  Samma problem  med tjälskjutning sÃ¥ jag har även där gÃ¥tt över till bergvärme. ( Respektive fastighet lÃ¥g pÃ¥ en totalförbrukning vid elpatronvärme  pÃ¥ 31000 kWh/Ã¥r.) Till saken hör ochsÃ¥ att fastigheterna ligger
på pålad mark med 10 m blålera under. Var det möjligen så att man i vp-barndomen rekommenderade för kort slanglängd?

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Jordvärme & trädgård
« Svar #17 skrivet: 25 juli 2006, 22:19:55 »
Anläggningen var dimesionerad av Thermias representant.Skulle vara 380 m.  Blev 420 m.
Jag har en fastighet till med Duo 12 och 430m.  Samma problem  med tjälskjutning sÃ¥ jag har även där gÃ¥tt över till bergvärme. ( Respektive fastighet lÃ¥g pÃ¥ en totalförbrukning vid elpatronvärme  pÃ¥ 31000 kWh/Ã¥r.) Till saken hör ochsÃ¥ att fastigheterna ligger
på pålad mark med 10 m blålera under. Var det möjligen så att man i vp-barndomen rekommenderade för kort slanglängd?
den villan jag kan refirera till byggdes ju 1978 & värmepumpen instalerades även då. den fick ju 400m. (vet je vad villans energibehov var)
då det har nog inte med att värmepumparna var nya att göra. Förr att man valde fel markbeläggning i din beräkning. olika marker innehåller olika mycke energi & behöver därför olika långa slingor.
har man porös mark behöve man mer slinga (luft innehåller mycket lite energi)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärme & trädgård
« Svar #18 skrivet: 26 juli 2006, 08:48:04 »
Jag kommer ihåg från dimensioneringen att det skulle vara bra med lera eftersom den innehöll mycket vatten och därmed energi. Är det möjligen så att energiuttaget ökar betydligt när pumpen står på plats och värmekomforten ökas?

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Jordvärme & trädgård
« Svar #19 skrivet: 26 juli 2006, 09:27:53 »
Jag kommer ihåg från dimensioneringen att det skulle vara bra med lera eftersom den innehöll mycket vatten och därmed energi. Är det möjligen så att energiuttaget ökar betydligt när pumpen står på plats och värmekomforten ökas?

man du har ju fyllt ut tomten mef fylningsmassor. Ligger verkligan slangen i blålera?
Förstår inte vad du menar sen? Hade du ett uppvärmnings behov på 31000kW & gjorde en beräkning på det. Sen har du höjt värmen & har ett uppvärmningsbehov på 40000kW, då är ju givetvis anläggningen för klen. (du har då lämnat fel upgifter)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärme & trädgård
« Svar #20 skrivet: 26 juli 2006, 13:42:36 »
Slangarna ligger i blålera. Det var den ordinarie marken. När dimensionering gjordes utgick jag från den exakta förbrukningen enl elmätaren på 31000 kWh/år. Därtill bad jag om marginal uppåt i förbrukningen. Med anledning därav valdes Duo 12. Någon form av tillskottsvärme har ej behövts någon gång. Min tanke var: Vad vet man om kommande energiförbrukning när man dimensionerar. Är det inte väldigt lätt att öka konsumtionen när man vet att det inte kostar så mycket?
Eller var drygt 400m för kort slanglängd. (Enl Thermias entreprenörs program)

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Jordvärme & trädgård
« Svar #21 skrivet: 26 juli 2006, 20:07:21 »
Slangarna ligger i blålera. Det var den ordinarie marken. När dimensionering gjordes utgick jag från den exakta förbrukningen enl elmätaren på 31000 kWh/år. Därtill bad jag om marginal uppåt i förbrukningen. Med anledning därav valdes Duo 12. Någon form av tillskottsvärme har ej behövts någon gång. Min tanke var: Vad vet man om kommande energiförbrukning när man dimensionerar. Är det inte väldigt lätt att öka konsumtionen när man vet att det inte kostar så mycket?
Eller var drygt 400m för kort slanglängd. (Enl Thermias entreprenörs program)

Jo det är mycket vanligt att folk ökar konsumtionen när det är så billigt & därför har väldigt många (långt över hälften ) för små anläggningar. Mit tipps har alltiv varit att ta till regält o lite till. det är ju inte så stor prisskilnad i detstora hela.

nu ska jag gissa lite. Kan det var blålerans höga fukthalt som ställer tilldet för dig? fukten förflyttar "energin" värmen bra, men vatten fryser ju!
vattnet i blålaran blir ju lätt kvar på samma ställe, leran är ju väldigt kompakt, kanske det är mycke energi innehåll, men det fryser kanske för lätt & skapar kärlskott?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad swisch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: arvika
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärme & trädgård
« Svar #22 skrivet: 26 juli 2006, 23:43:16 »
Lars.Du har inte nämnt något om på vilket djup slangen grävdes ner. Blev det rätt djup på slangen, det har ju också betydelse, liksom slingornas cc.

mvh swisch

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärme & trädgård
« Svar #23 skrivet: 27 juli 2006, 09:13:03 »
Slangen lades på 90-100 cm djup. Allt enligt anvisningarna.
Ytterligare en fundering: Är det möjligen sÃ¥  att man torkar ut leran runt slangarna under Ã¥rens lopp. Jag fick lersprickor som visade var slangarna lÃ¥g förutom den höjning av marken pÃ¥ 5-10 cm.
Eftersom temperaturen på slangarna är lägre borde det bli kondensfukt i stället!
När jag grävde upp en bit slang för att ansluta borran visade det sig att leran var helt torr med sprickor bredvid. Detta förvånde mig. Det var i alla fall 5 m från husgrunden. Huset är med källare. Kan det ha bidragit? (Dräneringen)
(Jordvärmen fungerade bra förutom tjälskjutningen. Dessutom var kostnaden för kollektordelen bara en tredjedel av borrkostnaden)

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Jordvärme & trädgård
« Svar #24 skrivet: 27 juli 2006, 14:17:07 »
Slangen lades på 90-100 cm djup. Allt enligt anvisningarna.
Ytterligare en fundering: Är det möjligen sÃ¥  att man torkar ut leran runt slangarna under Ã¥rens lopp. Jag fick lersprickor som visade var slangarna lÃ¥g förutom den höjning av marken pÃ¥ 5-10 cm.
Eftersom temperaturen på slangarna är lägre borde det bli kondensfukt i stället!
När jag grävde upp en bit slang för att ansluta borran visade det sig att leran var helt torr med sprickor bredvid. Detta förvånde mig. Det var i alla fall 5 m från husgrunden. Huset är med källare. Kan det ha bidragit? (Dräneringen)
(Jordvärmen fungerade bra förutom tjälskjutningen. Dessutom var kostnaden för kollektordelen bara en tredjedel av borrkostnaden)
Hade en väldig torr höst förra året, och redan i december gick KB-in under nollan. Hoppas på en blötare höst i år!
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Jordvärme & trädgård
« Svar #25 skrivet: 27 juli 2006, 20:08:32 »
Slangen lades på 90-100 cm djup. Allt enligt anvisningarna.
Ytterligare en fundering: Är det möjligen sÃ¥  att man torkar ut leran runt slangarna under Ã¥rens lopp. Jag fick lersprickor som visade var slangarna lÃ¥g förutom den höjning av marken pÃ¥ 5-10 cm.
Eftersom temperaturen på slangarna är lägre borde det bli kondensfukt i stället!
När jag grävde upp en bit slang för att ansluta borran visade det sig att leran var helt torr med sprickor bredvid. Detta förvånde mig. Det var i alla fall 5 m från husgrunden. Huset är med källare. Kan det ha bidragit? (Dräneringen)
(Jordvärmen fungerade bra förutom tjälskjutningen. Dessutom var kostnaden för kollektordelen bara en tredjedel av borrkostnaden)

har du nu fått en torare mark än i beräkningarna så blir ju slingan för kort & då får man tjälskott.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärme & trädgård
« Svar #26 skrivet: 27 juli 2006, 23:45:17 »
Upptäckte igår att svärmors granne (Dalarna) höll på att plöja ner slang för markvärme, och knallade över för att kolla lite.

De lade ner 450 meter slang, i lätt sandjord. Jag frågade vad han skulle ha för pump, och hade räknat med någon liten pump till den korta slangen, men de installerade en 12kW Thermia (!). Jag berättade att jag planerade 2x300 meter till en 10 kW pump för svärmor och att jag tvivlade på att 450 meter skulle räcka till den stora pumpen, men han var helt övertygad om att han kommer att få en bra anläggning.

Han sa att han hade lera, men när jag tittade där de grävt/plöjt såg jag bara lätt sandjord. Eftersom jag bor i Uppsala vet jag hur riktigt blålera ser ut...

Jag berättade det för min svåger, som är rörkrökare i byn, och han sa att 450 meter är alldeles för lite till en 12:a. De brukar ha 450 meter till 7:or och 8,5:or.

Det skall bli intressant att se hur det funkar i vinter.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jordvärme & trädgård
« Svar #27 skrivet: 28 juli 2006, 18:59:32 »
Upptäckte igår att svärmors granne (Dalarna) höll på att plöja ner slang för markvärme, och knallade över för att kolla lite.

De lade ner 450 meter slang, i lätt sandjord. Jag frågade vad han skulle ha för pump, och hade räknat med någon liten pump till den korta slangen, men de installerade en 12kW Thermia (!). Jag berättade att jag planerade 2x300 meter till en 10 kW pump för svärmor och att jag tvivlade på att 450 meter skulle räcka till den stora pumpen, men han var helt övertygad om att han kommer att få en bra anläggning.

Han sa att han hade lera, men när jag tittade där de grävt/plöjt såg jag bara lätt sandjord. Eftersom jag bor i Uppsala vet jag hur riktigt blålera ser ut...

Jag berättade det för min svåger, som är rörkrökare i byn, och han sa att 450 meter är alldeles för lite till en 12:a. De brukar ha 450 meter till 7:or och 8,5:or.

Det skall bli intressant att se hur det funkar i vinter.

Allt beror ju på hans energibehov, har han verkligen behov av en 12:a (max effektbehov runt 15-20 kW) så kommer det förmodligen inte att bli så effektivt...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärme & trädgård
« Svar #28 skrivet: 28 juli 2006, 22:00:32 »
Han har eldat med ved tidigare, och har acktankar och sånt.

Han sa att han har en 9kW elpatron, och om de åker bort när det är ordentligt kallt brukar innetempen ligga på ca 15° när de kommer hem, så det verkar som han behöver skapligt med effekt. Han har mestadels golvvärme, och med låg framledning kan han nog krama ur bra med effekt ur sin 12:a, vilken ju måste tas någonstans.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Jordvärme & trädgård
« Svar #29 skrivet: 28 juli 2006, 22:09:04 »
Han har eldat med ved tidigare, och har acktankar och sånt.

Han sa att han har en 9kW elpatron, och om de åker bort när det är ordentligt kallt brukar innetempen ligga på ca 15° när de kommer hem, så det verkar som han behöver skapligt med effekt. Han har mestadels golvvärme, och med låg framledning kan han nog krama ur bra med effekt ur sin 12:a, vilken ju måste tas någonstans.
han komer säkert att få varmt, men till en onödigt dyr driftkostnad! det är ju så billigt att plöja ner åtminstånde 100M till, så det är ju riktigt dumt att han snålar på gratis enegin!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!