Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strömförbrukning med tanke pÃ¥ elbil  (läst 4734 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Husbo73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Strömförbrukning med tanke på elbil
« skrivet: 27 augusti 2019, 09:04:10 »
Hej!

Jag har en IVT 495 Twin jordvärmepump idag, och jag ska få en laddbox till elbil installerad. Installatören av laddboxen ska mäta hur mycket ström huset drar vid hög last, typ vinter antar jag, och sen sätta en max ampere på laddboxen.

Pannan är avsäkrad med 16A, huset har 20A. Pannan har dessutom effektvakt installerad. Jag (tror) elpatronen drar 6.9kW som mest.

Jag frågade IVT om dom visste hur mycket pannan kunde dra i ström, men dom sa mest att effektvakten löser det. Installatören av laddboxen ryckte på axlarna och sa att man kunde väl köra pannan manuellt, men jag känner inte för att brassa på 6.9kW i onödan.

Är det någon som har en hum om hur mycket pannan kan tänkas dra vid fullt pådrag? Vid uppstart kan det som jag förstå gå en del, men hur mycket?

Tacksam för alla svar!

ps läste en annan tråd, jag är en sån som *kan* lufta pannan och trimma inställningar ;)

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Strömförbrukning med tanke på elbil
« Svar #1 skrivet: 27 augusti 2019, 09:19:47 »
Nu tror jag att det är andra laster som ev kan utgöra ett problem. Tvättmaskin, diskmaskin, torktumlare, torkskåp, vattenkokare , mikrovågsugn, spis/ugn/häll, strykjärn, hårfön mm mm tar alla ca 10 A när dom används. Vilket troligen är minst lika mycket som VP drar.
"Lösningen", eller en del av den, är att även laddboxen har en effektvakt som känner av inkommande ström. Eller att du väljer en huvudsäkring som håller.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Strömförbrukning med tanke på elbil
« Svar #2 skrivet: 27 augusti 2019, 09:28:27 »
En IVT tvin har ju liten kompressor och drar nog inte mer än runt 4A per fas och effektvakten begränsar ju elpatron så det är nog andra grejer som kommer begränsa laddboxen i så fall men har den också nån typ av effekt vakt ska det ju fungera bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Strömförbrukning med tanke på elbil
« Svar #3 skrivet: 27 augusti 2019, 10:02:35 »
Pannan kan dra runt 16A, men effektvakten kommer att begränsa elpatronen så att inställd ström aldrig överskrids, så att köra nåt manuellt bara för att testa är tämligen meningslöst.
Istället är det , som sagt var, andra förbrukare som var och en kan dra 10A per fas som är det möjliga problemet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Husbo73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strömförbrukning med tanke på elbil
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2019, 11:44:31 »
Tack för svaren!

Man kan begränsa laddboxen till 10A samt sätta den på timer. Verkar som att man får prova.

Bor i Södra Sverige så vintrarna är ju inte så bistra heller.


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Strömförbrukning med tanke på elbil
« Svar #5 skrivet: 27 augusti 2019, 15:08:42 »
Konstigt att det inte finns/säljs laddboxar med inbyggd effektvakt? Det känns som att det borde vara en standardfunktion i en modern och avancerad pryl som kan dra så pass mycket ström?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Strömförbrukning med tanke på elbil
« Svar #6 skrivet: 27 augusti 2019, 15:26:04 »
Det finns laddboxar med inbyggd effektvakt, dock tror jag att man kommer i en lite högre prisklass då.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Strömförbrukning med tanke på elbil
« Svar #7 skrivet: 27 augusti 2019, 16:08:02 »
Ja, men det är konstigt att man inte har det även i standardboxarna. Det är ju ganska mycket elektronik och intelligens i dom redan, så det borde inte bil särskilt mycket dyrare att bygga in den funktionen.

Visst kan man alltid sätta en extern effektvakt, men hur bra är det i praktiken att slå av och på spänningen till laddaren stup i kvarten? Jag gissar att den har någon form av laddprogram för att optimera laddningen som kräver att den är igång och analyserar batteriets mottagning av energi under en viss tid?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Strömförbrukning med tanke på elbil
« Svar #8 skrivet: 27 augusti 2019, 18:05:33 »
Har du valt en elbil med 3 fas ombordladdare är problemet bar en 1/3 del så stort.
Har själv detta och 16-Amp huvudsäkringar till huset och en IVT 490 med effektvakt, ingen säkring har löst ut.
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Strömförbrukning med tanke på elbil
« Svar #9 skrivet: 27 augusti 2019, 19:39:28 »
Jag kommer sätta in laddbox med lastövervakare ngt annat vore otänkbart, att höja avsäkringen är för dyrt.

Det finns två huvudsakliga lastvakter, den ena har en elmätare som laddboxen kommunicerar med efter den ordinarie elmätaren medan den andra använder klamrar på faserna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!