Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: M614 har plötsligt tappat effekt, orkar inte riktigt värma  (läst 421 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skanke1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har en M614 kopplad till en EcoZenith250 som plötsligt verkar ha tappat förmågan att värma systemet och systemet kommer inte upp till sina börvärden på övre undre tank på bara VP:n.
VP går för fullt hela tiden 119/120 rps och trycker ut max 48grader.

Problemen började efter köldknäppen i tisdags då vi hade -21grader på kvällen, som sedan slog om snabbt och på ca 1timme steg yttertemperaturen från -21grader upp till -5grader, och då verkar det ha hänt något med VP.

Nu har den problem med att leverera tillräckligt med värme. Temperaturen sackar i övre och undre tanken vid avfrostningen, men trots att VP går flat out så orkar den inte få upp tempen till börvärdena innan nästa avfrostning. Idag har vi haft mellan -6 och -8grader och nu har pannan börjat spetsa vilket sällan händer under -10.

Övre Tank     54  (57)
Nedre Tank    46  (53)

VP In/ut       42,6/48,4


Inga larm på displayen

Kollat i larmloggen och det finns en del Pressostatlarm, men jag tror att det är gamla från när det var luft i systemet.

Det känns spontant som att det blivit något fel på VP:n i och med att det kom plötsligt efter köldknäppen. Tålde kanske inte den snabba temperatur ökningen?

Finns det något man kan kolla eller göra utan att behöva skruva isär något?

Eller är det bara att ringa reparatör?

Nu skall det ju bli svinkallt igen med temp nermot -20grader här Sthlm i helgen.

Edit:

Efter jag skrivit detta inlägg ser jag nu att ett larm har dykt upp på Diplayen. Kommunikationfel reläkort.
Kommer tillbaka några sekunder efter jag trycker bort det. Men efter några minuter är det borta. Dum fråga kanske. Var sitter reläkortet?
« Senast ändrad: 18 januari 2024, 11:43:10 av skanke1 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det första jag tänker på är om fläkten snurrar fritt, det får inte vara nån is som tar i.
Reläkortet sitter i EcoZenith bakom panelen till vänster, det har 2 com-portar, en mot display och en mot utedelen.
Kan vara problem med att kommunicera med utedelen.
Hur gamla är grejerna? du har 6 års trygghetsgaranti.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad skanke1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, fläkten borde kanske varit det första att kolla. Det snöade och yrde hela tisdagen så fläkten kanske har gått tugnt även om den inte låtit illa. Var ute igår eftermiddag och kollade, men då var det inget problem. Men solen gassade lite igår så att ev is har kanske tinat bort.
De andra gångerna det varit is har det låtit och smattrat ganska mycket.
VP:n har gått bättre igår eftermiddag, men nu har det blivit svinkallt och då kör ju systemet ändå mycket på elpatron så det är svårt att veta riktigt. Får hålla koll och se hur den går när det blir mildare igen.

Ahaa, reläkortet sitter i pannan.
En annan fråga, när jag tittar i larmloggen så syns inte larmet om kommunikationsfelet till reläkortet där. Loggas inte alla fel till larmloggen? Skulle ju vara bra för en reparatör att kunna se vilka larm som har satts i sytemet.

Pannan tror jag installerades 2012, medan utedelen installerades i Jan 2020.
Hur är det egentligen med trygghetsgarantin. Jag har ett svagt minne av att det var något som gick att få som någonslags tilläggsförsäkring mot extra kostnad.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Har ingen aning om hur felen loggas på en CTC, men på min Nibe så lagras alla larm.
Om felet är på utedelen så finns en 6 årig trygghetsgaranti enligt hemsidan, den går väl att förlänga, men jag vet inte om det funkar att förlänga i efterhand?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!