Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rätt ventilationsinställning  (läst 3515 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad classeboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rätt ventilationsinställning
« skrivet: 11 januari 2015, 15:00:41 »
Hej

Har lite funderingar på ventilationsinställningarna här hemma.
Huset är en marklägenhet på 66 kvadrat och frånluftspumpen är Fighter 310p. Pumpen har blivit utbytt en gång och var från början av modell 301p.

Kollade igår på ventilationsritningen från 1991 där står följande:
Nibe fighter 301p
24 liter/sek
Fläktkurva 4

Flödet ska tas enligt följande:
2 liter från klädkammare, 10 liter från kök samt 12 liter från badrum.

I kök samt badrum sitter likadana frånluftsdon av typen fd1 och i klädkamaren sitter ett don av typen fd4 som har små hål som man kan plugga igen.
Enligt schemat står det att köksdonet ska ha inställningen -7 mm, donet i badrummet ska ha -6 mm och i klädkammaren ska 1 hål vara öppet av sammanlagt 12.

Det jag undrar är den inställningen som anger -6 och -7 mm hur ställer man in dessa don och från vilken punkt mäter man?
I donet sitter en skruv så man kan justera konan förstår bara inte från vilken punkt man mäter.

Enligt manualen till den nya pumpen som sitter i huset idag står att luftflödet inte ska understiga 28 l/s och enligt ventilatonsritningen från 1991 ska huset ventileras med 24 l/s, ska jag öka luftflödet eller köra på det ursprungliga?

mvh
Claes


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rätt ventilationsinställning
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2015, 16:34:48 »
Hej!
Det ska nog funka med 24 l/s, det som kan hända är att avluftstemp går ner under 0 °C och att värmepumpen får avfrosta ibland.
Det där med inställningarna på donen vet jag inte, ser det ut att ha ändrats efteråt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad classeboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rätt ventilationsinställning
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2015, 19:16:12 »
Avluftstempen brukar ligga mellan 0 och -2 grader så visst händer det att en avfrostar ibland.
Har testat men en högre fläktkurva men det gjorde ingen märkbar skillnad på avluftstempen.

Då inställningarna på donen uppgavs till -6 och -7 mm så borde ju donen stå ungefär lika men det ena donet är nästan fullt utskruvat och det andra är i mitten ungefär så därav blev jag lite fundersam.

mvh

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Rätt ventilationsinställning
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2015, 19:23:40 »
Nu ska jag gissa lite.
-6 bör betyda en ändring av justeringen i förhållande till 0 nollpunkten som bör vara den, där donet sluter tätt.
SÃ¥ledes skulle jag skruva in donet tills det sluter och sen ut med 6mm.

Det är min gissning. :)
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad classeboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rätt ventilationsinställning
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2015, 22:26:47 »
Tror också det måste vara menat på det sättet dock är donet i badrummet mycket mer öppet än 6 mm.
Det är ju möjligt att det behövdes justeras för att erhålla rätt ventilation framme vid pumpen.

Hade varit intressant att mäta flödet till pumpen men då springer klart kostnaden iväg lite.

Ni andra som har en Fighter 310 p kör alla med läge 3 på cirkulationspumpen?



Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Rätt ventilationsinställning
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2015, 23:05:05 »
Vi har ett "sommarhus" på 160kvm och där kör 310p på 7:an. Nu när den står tom på 1:an.

EDIT.
Har missuppfattad frågan. Fläkten på 7:an. Pumpen på 1:an.
« Senast ändrad: 12 januari 2015, 20:04:38 av BigGitt »
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9650
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Rätt ventilationsinställning
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2015, 10:32:00 »
Använder läge 1 på cirkulationspumpen för ett medelstort hus. Beror på tryckfallet i värmesystemet men rimligen borde det räcka med läge 1 också i ditt fall.

Rekommendationen frÃ¥n Nibe är ett luftflöde om minst 28 lit/sek. Även om luftflödet är lite högre än 24 l/s sÃ¥ ökar ocksÃ¥ Ã¥tervinningen sÃ¥ det blir ingen energiförlust. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Rätt ventilationsinställning
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2015, 12:11:27 »
Citera
Det är min gissning. :)

Om inte classeboy kastat om siffrorna så har jag förstått det som
- Köket -7 mm skall ge 10 l/s
- Badrummet -6 mm skall ge 12 l/s

Om detta är rätt får jag inte gissningen att stämma. Ju mer du öppnar ventilen, ju mer luft kommer att sugas in. Kan det vara så att ventilerna skall skruvas in det antal millimeter som anges från sitt normläge/nolläge?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Rätt ventilationsinställning
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2015, 12:23:39 »
Avståndet och rördimension mellan ventilen och fläkten påverkar även det flödet. Så att rakt av göra jämförelsen flöde och "spalt" kan bli rätt fel.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Rätt ventilationsinställning
« Svar #9 skrivet: 12 januari 2015, 16:52:52 »
Har man flera lika lägenheter, kan man utföra riktig injustering och sen mäta avståndet i ventilen. Då är det sen att upprepa i övriga lägenheter.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rätt ventilationsinställning
« Svar #10 skrivet: 12 januari 2015, 16:57:34 »
Står det uttryckligen spaltöppning?
Kan det annars ha varit tryckfallet i mm Hg över ventilen?
Fast nu spekulerar jag bara.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad classeboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rätt ventilationsinställning
« Svar #11 skrivet: 12 januari 2015, 17:56:00 »
Carl N ->

I badrummet står det:
FD1 (variant på don)
/12 (måste menas antal liter)
-6 mm (inställning på donet hur långt in eller ut "strypningen" ska sitta? )

BigGitt ->

Bra idè jag skulle kunna kopiera inställningarna från en granne med samma storlek på lägenheten.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9650
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Rätt ventilationsinställning
« Svar #12 skrivet: 13 januari 2015, 09:02:05 »
I manualen för Nibe Fighter 301 finns inte fläktkurva 4 med. Antar då att de menar ett steg på transformatorn under kurva 7 som väl brukar anses vara den lägsta kurvan för att uppnå minst 28 lit/sek. Beroende på tillverkningsår kan 310P ha gamla eller "nya" fläkttransformatorn med fler steg (10 steg istället för 5 steg) med styrspänning samt kraftigare fläkt (170W istället för 105W). Prova öka fläktkurvan tills avluftempen ligger konstant strax över noll grader och känn efter hur det känns i bostaden. Viktigare hur fläktkurvan är inställd och filtrets kondition än att frånluftsdonen är exakt inställda.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!