Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?  (läst 58643 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #75 skrivet: 06 februari 2015, 14:03:26 »
Så om detta skulle stämma (vilket jag inte tror) så innebär det att invertern har en 4 graders fördel mot en on/off om jorden eller berget är dåligt, men ingen fördel om slangen ligger i våt lerjord eller ännu bättre i en sjö?

Precis. Fast invertern har ju som sagt andra fördelar. Som att man till stor del kan köra med överdimensionerad vvx.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #76 skrivet: 06 februari 2015, 14:04:24 »
Gällande cirkulationspumparna på Daikin för både varma och kalla sidan så är de reglerade, dock vet jag inte om det är steglöst eller i fasta steg. Hittills har kalla sidan inte behövt använda högre Dt än 1 grad för att värma huset, vid varmvattenproduktion använder den sig av Dt 3 grader. På varma sidan väljer man vilket Dt FLT ska ha så anpassar pumpen hastigheten efter det. Man kan säga att värmepumpen går kontinuerligt ifrån en utomhustemperatur om 2-4 plusgrader eller lägre, ovanför så blir det en On/Off pump och då stoppar båda cirkulationspumparna och cirk. pumpen för varma sidan startar var 5 min för att kolla FLT, man kan välja kontinuerlig cirkulation om man önskar.

DT1 på kalla sidan innebär full fart på cirkpumpen alltid.
Vet att Daikin kommit fram till att full fart på kalla sidan cirkpump ger bäst COP, så de har väl ställt in styrningen så att den aldrig skall bromsa in.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #77 skrivet: 06 februari 2015, 16:47:55 »
Jag har trott att punkt 2 är det som gör COP bättre, men det är möjligt att punkt 1 har högre påverkan. Punkt 3 är jag väldigt tveksam till, jag har fortfarande inte sett en enkel och logisk förklaring (som jag kan förstå)
Men det kan finnas annat, tex varmvattentillverkningen, den pågår oftast inte lång stund, i en inverter växlar den direkt över utan "starttid" men i en on/off kallstartar den ofta, det blir lite mindre effektivt
Tror att Daikin stoppar kompressorn en stund efter vv produktion så att vattnet i vp får kallna lite och undvika knäppningar i radiatorerna när den växlar till hus värme möjligt att det är en funktion man kan välja bort Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Jonas Henriksson

  • Gäst
Jonas Henriksson
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #78 skrivet: 06 februari 2015, 17:38:51 »
Jag antar att flertalet i On/Off gänget är pensionerade och ALLA har On/Off teknologi idag, om man nu ska kalla det teknologi. Om jag ska tro på Er så ser framtiden ut såhär:
On/Off teknologien får ett rejält grepp, alla bilar går On/Off för att spara otroliga mängder bränsle, tåg samt hela den Svenska industrien skrotar allt vad frekvens och inverter teknologien innebär och man gör Miljard vinster. Ni har säker On/Off lampor hemma som blinkar som stroboskop lampor för att spara energi.

Nej mina herrar, om några år har alla tillverkare av dignitet inverter teknologien och då kommer det att låta annorlunda.

-Ökad brine temp. som medför att man kan ha grundare energibrunnar är standard.
-SCOP på 6 för då har SP anpassat testerna, jag har under december och januari över 5, vilket jag kan bevisa.

Tråkigt att det ska vara Japanerna som tar över, men så blir det när man lägger ner sin egna utveckling och köper in komponenter bara för att stoppa i ett skåp.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #79 skrivet: 06 februari 2015, 18:22:24 »
Om du läser energimyndighetens test så ser du att skillnaden mellan on/off och inverter är minimal även om nu invertern skulle ha 4 grader högre brine temp vilket den inte har i verkligheten så kommer inte skillnaden vara stor. Vad jag vet kan inte industrin köra tex en pump som on/off utan den går i så fall full fart och man stryper på ventilen vilket inte är samma sak hade det funkat kanske dom valt on/off tekniken istället för frekvens riktare vilka kostar en hel del. Visst är det tråkigt när japanerna tar över men kul att dom fick spö av en svenskt tillverkare med inverter och delvis även deras on/off vp  ;) Vill gärna se bevisen på att du har cop på över 5 i december och januari. Jag tror att inverters kommer att ta över men jag tror inte att det är för att dom är så fantastiskt bra som du verkar tro jag tror mera det beror på att dom är lättare att full effekts dimensionera även om dom har ett lite bättre cop.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #80 skrivet: 06 februari 2015, 18:44:27 »
Jag har ångrat mig - jag tror att han är säljare :(
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #81 skrivet: 06 februari 2015, 18:48:45 »
Att skryta om COP säger ingenting om man inte förklarar under vilka omständigheter värdet gäller. Det är stor skillnad mellan hus med golvvärme eller radiatorer, utetemperaturen spelar roll, borrhålets egenskaper, andelen varmvatten osv.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #82 skrivet: 06 februari 2015, 18:58:50 »
Jag är ändå rätt nyfiken på bevisen för cop över 5 i dec och januari även om jag antar att det är med golvvärme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #83 skrivet: 06 februari 2015, 19:39:06 »
Jag är ändå rätt nyfiken på bevisen för cop över 5 i dec och januari även om jag antar att det är med golvvärme.

Ja, fram med loggarna!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

jatillinverter

  • Gäst
jatillinverter
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #84 skrivet: 06 februari 2015, 21:00:29 »
Nu har jag inte följ hela denna tråden fullt ut, men jag funderar som så vad det är för bra med 13 el 16 kW inverter som är för stor för de flesta?, svar ingenting. Jag bor int i Norrrlandd. Däremot tänker man om en inverter på 6-8kW kunde vara ngt. Det blir ju enklare utan en massa knäppiga volymtankar. Den är ju otvetydigt så att en pump som kör på lägre framledning är effektivare (enl senaste EU forskning). Det som talar emot är priset , förluster i frekvenslikriktaren och att elektroniken kanske krånglar mer. Borrhålstemperaturen ligger ju pendlar ändå , imitt fall mellan 4-8 grader beroende på belastning. Främsta fördelen med inverter är nog man slipper massa rotjobb, synd för en del dock.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #85 skrivet: 06 februari 2015, 21:31:08 »
Nibe har en klenare 1255 dock med 1 fas kompressor så inget jag skulle välja och den är för klen för de flesta lite äldre hus. En inverter jobbar inte med lägre medel framledning huset behöver samma framledning oavsett inverter eller on/off. Hur menar du att invertern minskar på rot jobben  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #86 skrivet: 06 februari 2015, 22:40:14 »
En inverter jobbar inte med lägre medel framledning huset behöver samma framledning oavsett inverter eller
Huset behöver samma genomsnittliga framledning, ja, men eftersom en inverter går längre tider behöver den inte gå upp så mycket över medel som en on/off, och är därmed effektivare, eftersom en värmepump fungerar bättre som lågtemperatursystem. Men det blir för långt att skriva ut alla detaljer varje gång, därför kan man skriva "lägre framledning"

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #87 skrivet: 06 februari 2015, 23:53:47 »
Jag är ändå rätt nyfiken på bevisen för cop över 5 i dec och januari även om jag antar att det är med golvvärme.

Nu har jag inte följ hela denna tråden fullt ut, men jag funderar som så vad det är för bra med 13 el 16 kW inverter som är för stor för de flesta?, svar ingenting. Jag bor int i Norrrlandd. Däremot tänker man om en inverter på 6-8kW kunde vara ngt...

Enl. Nibes tekniska data för F1255 finns det även en mindre 3-fas maskin på 1,5-6 kW. Både den och 4-16 kW maskinen har COP på ca 5 (±0°/35°) precis som Daikins inverterpump. Jag kollade med Daikin, tar man bara ut mellan 10% och 40% av maxeffekten hamnar COP över 6, det finns alltså en finess att även köra dem med liten effekt om det inte behövs mer... 
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #88 skrivet: 07 februari 2015, 08:25:31 »
Har svårt att tro att cop stiger så mycket vid låg effekt tex Daikin kör kalla cp för fullt hela tiden vilket bör göra att den står för en stor del av förbrukningen vid så låg effekt gissningsvis runt 200 watt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #89 skrivet: 07 februari 2015, 08:29:46 »
Huset behöver samma genomsnittliga framledning, ja, men eftersom en inverter går längre tider behöver den inte gå upp så mycket över medel som en on/off, och är därmed effektivare, eftersom en värmepump fungerar bättre som lågtemperatursystem. Men det blir för långt att skriva ut alla detaljer varje gång, därför kan man skriva "lägre framledning"
En inverter som går hela tiden kommer inte jobba under framledningens börvärde heller vilket en on/off vp gör ibland dock en liten del av tiden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!