Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strulande LR-N09  (läst 2577 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ingo519

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Strulande LR-N09
« skrivet: 28 januari 2015, 21:54:21 »
Jag har en 3 år gammal LR-N09 som har funkat fint i 2 år, men nu stannar efter ca 1 tim körning. Då blinker den gult 2ggr och gult+rött 2ggr.
Installatören har bytt kretskort, men ingen skillnad. han påstår att strömförsörjningen falerar, men då jag mäter ligger spänningen på 220 V.
Jag har bytt bottnar, proppar, och hållare i huvudsäkringarna, maskinen är säkrad över nya 10A aut.säkringar.
Maskinen gick fint på kyla i somras.
Jag misstänker gasbrist men vet ej hur jag kollar. Dessutom kan jag int tolka blinkningarna.
Är här någon som vet?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strulande LR-N09
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2015, 08:54:29 »
Jag skulle tro att det är ipm'n som blir för varm, sitter på kretskortet i utedelen.
Om det var kretskortet i utedelen han bytte kan det då höra till med låg matnings spänning.
220V är ju lite dagens mått mätt.
Har du mer kräm i någon av de andra faserna kan du ju prova att koppla om

Utloggad Ingo519

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strulande LR-N09
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2015, 21:30:43 »
ok! Skall testa. tackar!!

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Strulande LR-N09
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2015, 19:52:59 »
 Har alltid varit skeptisk mot dessa leksakspumpar men för 2 Ã¥r sedan fick jag en no9:a insatt i lillstugan dÃ¥ det utlovades 10 Ã¥rs garanti mm.   för ett par veckor sedan larmade det exakt som Ingos ( 2 gula + 2 rödgula+1 gul )och efter ett par dar byttes kretskort vilket bara bevisade att det inte var detta. Nu blir hela utedelen utbytt och detta späder bara pÃ¥ min tidigare skeptisism. Förmodligen innehÃ¥ller maskinen en mängd delar tillverkade i kina vilket kan förklara den ömkliga driftsäkerheten men detta ger till slut utslag pÃ¥ försäkringspremier där alla andra fÃ¥r vara med o pröjsa.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Strulande LR-N09
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2015, 22:12:30 »
Jag har en 3 år gammal LR-N09 som har funkat fint i 2 år, men nu stannar efter ca 1 tim körning. Då blinker den gult 2ggr och gult+rött 2ggr.
Installatören har bytt kretskort, men ingen skillnad. han påstår att strömförsörjningen falerar, men då jag mäter ligger spänningen på 220 V.
Jag har bytt bottnar, proppar, och hållare i huvudsäkringarna, maskinen är säkrad över nya 10A aut.säkringar.
Maskinen gick fint på kyla i somras.
Jag misstänker gasbrist men vet ej hur jag kollar. Dessutom kan jag int tolka blinkningarna.
Är här någon som vet?

Det saknas en blinkning i din sekvensbeskrivning (de kommer i grupper om fem).
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!