Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Resonansljud tjut frÃ¥n F2120 vid 100+ Hz  (läst 1640 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra fÃ¥r man göra det själv
Resonansljud tjut från F2120 vid 100+ Hz
« skrivet: 20 november 2017, 18:33:58 »
Nu när det varit lite kallare väder har det blivit tydligt att jag får in resonansljud i systemet när utedelen jobbar på hög effekt. Vid 100 Hz eller mer får jag in ett pipande/tjutande från kompressorn. Det låter tydligt i det rum innedelen står men även de rum med röranslutna radiatorer. Som tur är har jag pex till stora delar av anläggningen och det stoppar ljudet till övriga radiatorer.

Utedelen är ansluten med slangar, nästan 1m långa, och med hyffsat slack. Exakt vilken typ av slang det är kan jag inte svara på nu. Har inte velat riva av isoleringen för att kolla. Dessutom är det alltid mörkt ute när man är hemma.

Någon annan som upplevt detta? Ska man få bort alla ljud via slangen mellan innedel och utedel? Ska man behöva skarva på ytterligare pex på insidan mellan innedel och utedel?
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Resonansljud tjut från F2120 vid 100+ Hz
« Svar #1 skrivet: 20 november 2017, 18:50:23 »
En del ljud går tvärs igenom fasaden också när invertern kör kompressorn på höga varvtal. En vanlig yttervägg dämpar omkring 25 dB(A). Kanske inte kommer så mycket ljud via slangarna?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra fÃ¥r man göra det själv
SV: Resonansljud tjut från F2120 vid 100+ Hz
« Svar #2 skrivet: 20 november 2017, 18:57:16 »
Jag har provat att stänga innerdörrarna till rummet där pannan står, för att se om det hjälpte. Det gjorde det inte, det pep lika mycket i nästa rum, vilket tyder på att det går via rören. I rummet precis ovanför panna (och utedel) hörs inte detta ljud alls.
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Resonansljud tjut från F2120 vid 100+ Hz
« Svar #3 skrivet: 20 november 2017, 19:55:36 »
Enda jag märker av är när den avfordrar och vänder processen. Då blir det "morr" när den varvar ner hastighet. Har min monterad med standard slangar.
Ljudet från min går genom väggen, inte rören.
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!