Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fundering om köldbärar temp  (läst 5842 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Storbb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fundering om köldbärar temp
« skrivet: 15 oktober 2010, 17:27:52 »
Har en IVT C7 greenline.

Funderar lite om köldbärartempen.

När jag värmer varmvatten så ligger gt10 på ca 4.5grader och gt11 på ca 1.5. Alltså 3 graders skillnad vilket borde vara ok som jag förstått.

Men när den kört varmvattnet klart och går över för att värma huset så sjunker gt10 och gt11 1.5-2 grader ganska omgående, fortfarande 3 graders diff.

Ska det vara så eller är det något som är fel?

Gt8 och gt9 har en diff på ca 8-9 grader när den värmer huset och några grader högre diff vid vv-körning.

Är dom värdena på gt8 och gt9 ok?


Tack på förhand.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fundering om köldbärar temp
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2010, 17:32:51 »
Låter konstigt att KB-tempen skulle ändra bara för att växelventilen växlar.
DeltaT bör dock bli lite större när värmepumpen värmer huset, eftersom det gör vid en lägre temp och värmepumpen ger en högre uteffekt då, men det kanske är så lite att det inte märks.
vbf verkar vara OK.

Har du bypass, eller kör du med enbart den inbyggda cirkpumpen för vbf.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Storbb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fundering om köldbärar temp
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2010, 17:39:31 »
Låter konstigt att KB-tempen skulle ändra bara för att växelventilen växlar.
DeltaT bör dock bli lite större när värmepumpen värmer huset, eftersom det gör vid en lägre temp och värmepumpen ger en högre uteffekt då, men det kanske är så lite att det inte märks.
vbf verkar vara OK.

Har du bypass, eller kör du med enbart den inbyggda cirkpumpen för vbf.

Jaha bypass? Hur vet man om jag har det?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fundering om köldbärar temp
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2010, 17:42:20 »
Om det sitter en cirkpump för vb i pumpen, och en utanför, så kan du ha bypass.
Kolla i IVT:s manualer så finns det ritningar på hur det kopplas, då kanske du kan följa rören och se hur det är gjort just hos dig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Storbb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fundering om köldbärar temp
« Svar #4 skrivet: 15 oktober 2010, 17:43:58 »
Om det sitter en cirkpump för vb i pumpen, och en utanför, så kan du ha bypass.
Kolla i IVT:s manualer så finns det ritningar på hur det kopplas, då kanske du kan följa rören och se hur det är gjort just hos dig.

Det sitter en cirkpump utanför värmepumpen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fundering om köldbärar temp
« Svar #5 skrivet: 15 oktober 2010, 17:51:11 »
För att avgöra om du har bypass måste du kolla i installationsritningarna och jämföra med din installation.
Det finns nog manualer på IVT:s hemsida om du inte har din egen kvar.

En bypass innebär kort att flödet från värmepumpen går in på framledningen till radiatorerna, och returen tas från returen från radiatorerna, men eftersom du har en extern cirkepump som "styr" fldet i yttre kretsen, och vattnet kan gå bakvägen genom bypassen, så är det viktigt att den yttre cirkpumpen går med högre flöde en den inre, annars får du superintern cirkulation som gör att regleringen inte fungerar som tänkt.
En hög deltaT tyder inte på att du har några problem med detta, men det kan ju vara bra att lära känna sin anläggning så du vet vad du har.
Ofta klarar man sig dessutom med bara en cirkpump, så det kan hända att du t.o.m kan stänga av den yttre cirkpumpen och spara några hundra kWh//år.
Speciellt om du inte har bypass, utan bara två cirkpumpar i serie.

Se om du inte kan avgöra hur det är kopplat, och om du skulle kunna prova köra med bara en cirkpump, det brukar räcka.

Du skulle också kunna göra en ritning, och bifoga i ett inlägg här i forumet, då kanske vi kan hjälpa dig att avgöra hur det är kopplat, och huruvida du verkligen behöver köra med dubbla cirkpumpar eller ej.
Med lite tur kan du spara in några hundra kronor/år genom att kolla upp detta ordentligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Storbb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fundering om köldbärar temp
« Svar #6 skrivet: 15 oktober 2010, 18:53:25 »
För att avgöra om du har bypass måste du kolla i installationsritningarna och jämföra med din installation.
Det finns nog manualer på IVT:s hemsida om du inte har din egen kvar.

En bypass innebär kort att flödet från värmepumpen går in på framledningen till radiatorerna, och returen tas från returen från radiatorerna, men eftersom du har en extern cirkepump som "styr" fldet i yttre kretsen, och vattnet kan gå bakvägen genom bypassen, så är det viktigt att den yttre cirkpumpen går med högre flöde en den inre, annars får du superintern cirkulation som gör att regleringen inte fungerar som tänkt.
En hög deltaT tyder inte på att du har några problem med detta, men det kan ju vara bra att lära känna sin anläggning så du vet vad du har.
Ofta klarar man sig dessutom med bara en cirkpump, så det kan hända att du t.o.m kan stänga av den yttre cirkpumpen och spara några hundra kWh//år.
Speciellt om du inte har bypass, utan bara två cirkpumpar i serie.

Se om du inte kan avgöra hur det är kopplat, och om du skulle kunna prova köra med bara en cirkpump, det brukar räcka.

Du skulle också kunna göra en ritning, och bifoga i ett inlägg här i forumet, då kanske vi kan hjälpa dig att avgöra hur det är kopplat, och huruvida du verkligen behöver köra med dubbla cirkpumpar eller ej.
Med lite tur kan du spara in några hundra kronor/år genom att kolla upp detta ordentligt.

Ok ska kolla upp detta imorrn.

Kan det här ha någon betydelse för fenomenet jag sett på köldbäraren?
Om inte vad kan det vara då?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fundering om köldbärar temp
« Svar #7 skrivet: 15 oktober 2010, 19:01:14 »
Kan inte förklara det fenomenet, kanske någon form av störning som gör att det induceras spänningar som inte skall vara där på tempgivarna för KB?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Storbb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fundering om köldbärar temp
« Svar #8 skrivet: 15 oktober 2010, 19:03:57 »
Vad ska det vara för diff på gt8 och gt9 vid vv körning?

Om den är för hög eller låg hur justerar man den då?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fundering om köldbärar temp
« Svar #9 skrivet: 15 oktober 2010, 19:06:29 »
Vet inte hur den justeras, och vet inte vad just IVT optimerat sin tappvarmvattenvärmningsdeltaT till.
Kanske någon annan som vet.

Många värmepumpstillverkare rekommenderar deltaT på vbf på 8-10grader, så dina värden låter inte fel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Fundering om köldbärar temp
« Svar #10 skrivet: 15 oktober 2010, 20:06:29 »
Har en IVT C7 greenline.

Funderar lite om köldbärartempen.

När jag värmer varmvatten så ligger gt10 på ca 4.5grader och gt11 på ca 1.5. Alltså 3 graders skillnad vilket borde vara ok som jag förstått.

Men när den kört varmvattnet klart och går över för att värma huset så sjunker gt10 och gt11 1.5-2 grader ganska omgående, fortfarande 3 graders diff.

Ska det vara så eller är det något som är fel?

Gt8 och gt9 har en diff på ca 8-9 grader när den värmer huset och några grader högre diff vid vv-körning.

Är dom värdena på gt8 och gt9 ok?


Tack på förhand.


Det blir samma fenomen hos mej trodde det berodde på bättre cop vid låg framledning men det kanske inte är normalt fast diffen blir högre vid värmedrift.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Fundering om köldbärar temp
« Svar #11 skrivet: 15 oktober 2010, 20:18:04 »
Manualen rekommenderar 7-10 grader differens på varma sidan. Det bör vara samma differens för alla fabrikat av pumpar med R407 som köldmedium. DeltaT när varmvatten görs är något högre, över 10 grader.

Märkligt fenomen detta med köldbärartemperaturerna, jag har aldrig märkt något liknande. Det måste vara något elektriskt problem om det är en samtidig ändring. Det kan inte vara köldbärartermperaturerna som ändras. I så fall skulle det dröja 10-15 minuter för KBin-temperaturen att ändras för så lång tid tar det för köldbäraren att gå ett varv i slingan. Värmer eller kyler man uppströms givaren för KBin skulle tidsskillnaden bli tiotals sekunder men förångaren sitter ju mellan givarna så det är bara en teoretisk möjlighet.

Bypassen sitter ofta ovanför pumpen på vänstra sidan. Det är ett rör som går mellan framledningen till radiatorerna och returen. Bypassröret, om det finns ett sådant, skall ha samma temperatur som returledningen när pumpen går. I annat fall är det flöde åt fel håll. Men det kan inte ha något med detta att göra.

KBin = 4,5 grader låter högt. IVT:s givare är ökända för att kunna visa fel. Hur många timmar per dygn går pumpen ungefär och var ligger huset.
« Senast ändrad: 15 oktober 2010, 20:21:49 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Fundering om köldbärar temp
« Svar #12 skrivet: 15 oktober 2010, 20:29:38 »
Rättelse   huvuddunk hos mej tar det säkert 15 min innan kb ändras *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Storbb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fundering om köldbärar temp
« Svar #13 skrivet: 15 oktober 2010, 20:34:59 »
Manualen rekommenderar 7-10 grader differens på varma sidan. Det bör vara samma differens för alla fabrikat av pumpar med R407 som köldmedium. DeltaT när varmvatten görs är något högre, över 10 grader.

Märkligt fenomen detta med köldbärartemperaturerna, jag har aldrig märkt något liknande. Det måste vara något elektriskt problem om det är en samtidig ändring. Det kan inte vara köldbärartermperaturerna som ändras. I så fall skulle det dröja 10-15 minuter för KBin-temperaturen att ändras för så lång tid tar det för köldbäraren att gå ett varv i slingan. Värmer eller kyler man uppströms givaren för KBin skulle tidsskillnaden bli tiotals sekunder men förångaren sitter ju mellan givarna så det är bara en teoretisk möjlighet.

Bypassen sitter ofta ovanför pumpen på vänstra sidan. Det är ett rör som går mellan framledningen till radiatorerna och returen. Bypassröret, om det finns ett sådant, skall ha samma temperatur som returledningen när pumpen går. I annat fall är det flöde åt fel håll. Men det kan inte ha något med detta att göra.

KBin = 4,5 grader låter högt. IVT:s givare är ökända för att kunna visa fel. Hur många timmar per dygn går pumpen ungefär och var ligger huset.


Om röret ska finnas ovanpå pumpen så har jag bypass. Sitter ett mellan framledning och returen.
Det vart lite vingel med siffrorna. Kbin ska vara 3grader och inget annat. Diff fortfarande 3grader.
För tillfället är de det men under vintern sjunker de yttligare men vet inte till exakt temp.
Vet ej hur många timmar pumpen går per dygn.
Huset ligger i örnsköldsvik.
Vad är normal temp i berget just här om någon vet?
« Senast ändrad: 16 oktober 2010, 09:07:41 av Storbb »

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fundering om köldbärar temp
« Svar #14 skrivet: 16 oktober 2010, 00:29:39 »
Manualen rekommenderar 7-10 grader differens på varma sidan. Det bör vara samma differens för alla fabrikat av pumpar med R407 som köldmedium. DeltaT när varmvatten görs är något högre, över 10 grader.

Märkligt fenomen detta med köldbärartemperaturerna, jag har aldrig märkt något liknande. Det måste vara något elektriskt problem om det är en samtidig ändring. Det kan inte vara köldbärartermperaturerna som ändras. I så fall skulle det dröja 10-15 minuter för KBin-temperaturen att ändras för så lång tid tar det för köldbäraren att gå ett varv i slingan. Värmer eller kyler man uppströms givaren för KBin skulle tidsskillnaden bli tiotals sekunder men förångaren sitter ju mellan givarna så det är bara en teoretisk möjlighet.

Bypassen sitter ofta ovanför pumpen på vänstra sidan. Det är ett rör som går mellan framledningen till radiatorerna och returen. Bypassröret, om det finns ett sådant, skall ha samma temperatur som returledningen när pumpen går. I annat fall är det flöde åt fel håll. Men det kan inte ha något med detta att göra.

KBin = 4,5 grader låter högt. IVT:s givare är ökända för att kunna visa fel. Hur många timmar per dygn går pumpen ungefär och var ligger huset.


Om röret ska finnas ovanpå pumpen så har jag inte bypass. När använder man bypass?
Det vart lite vingel med siffrorna. Kbin ska vara 3grader och inget annat. Diff fortfarande 3grader.
För tillfället är de det men under vintern sjunker de yttligare men vet inte till exakt temp.
Vet ej hur många timmar pumpen går per dygn.
Huset ligger i örnsköldsvik.
Vad är normal temp i berget just här om någon vet?

PÃ¥ Vänerns norra strand är bergets temperatur just nu 5,8 grader med AutoTerms  givare och 5,3 grader med Dallasgivare slutet pÃ¥ värmekörnigen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!