Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrostning R32 pumpar  (läst 12092 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avfrostning R32 pumpar
« Svar #15 skrivet: 29 januari 2018, 08:09:41 »
Provar att lägga till en bild efter att ha gjort pumpen strömlös i ca 30 min. Efter 120 min drift utan avfrostning. 7 minusgrader.

Det där gallret på baksidan skall väck, det riskerar bara göra så att det börjar fastna snö och is på det, och det avfrostat aldrig då värmepumpen inte kan värma nåt som ligger så långt ifrån själva förångaren.
Känns som att det är en oerfaren installatör om han inte tar bort gallret, som jag primärt tror är ett transportskydd, och kanske nåt som skall kunna hålla ett luftfilter, t.ex. där maskinerna går som AC, men det finns insekter i sådana mängder att de kan sätta igen förångaren helt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Nyllet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning R32 pumpar
« Svar #16 skrivet: 29 januari 2018, 08:24:57 »
Troligt mjukvarufel som ger 30 minuters intervall, verkar dock inte drabba alla LN
Kontakta er återförsäljare så att dom meddelar Mitsubishi Electric om din/era maskiner.
Jag har både kontaktat ÅF och även mailat Mitsubishi. Fick svar att dom fått in många frågor angående avfrostningar och bad mig ge honom mina uppgifter så skulle dom logga min pump och sen återkomma med svar. Han sa att dom även hade ett gäng pumpar som dom själva testkör!

Inloggad jantijanti

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Real janti
SV: Avfrostning R32 pumpar
« Svar #17 skrivet: 29 januari 2018, 12:21:34 »
Mitsubishi LN owners, try to move outdoor coil temperature measurement from red point to blue point. ... if you dare  tummenupp

http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,26011.msg348569.html#msg348569
« Senast ändrad: 29 januari 2018, 12:24:25 av jantijanti »

Utloggad qq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning R32 pumpar
« Svar #18 skrivet: 29 januari 2018, 18:28:01 »
Panasonic HE har tvÃ¥ givare, en för lufttempen in i utomhusdelen (före kylaren)  och en pÃ¥ "kylaren". När temp skillnaden blir för stor pga is, sÃ¥ startar en avisning, dock inte oftare än var 20 minut. Det första man bör kontrollera är att givarna sitter rätt och inte är nerisade, Sen att givarna fungerar. 
Andra modeller har antagligen liknade system.
(R32 och R410a är nästan lika och påverkar inte avisningen)
1 trasiga Panasonic HE9 och 3 fungerande.
 VVB 28Ã¥r, rostfri ASEA Skandia, fungerar utmärkt.
En Junga (Senare Cylinda) tvättmaskin 58! år fungerar bra, men man får växla program manuellt.

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning R32 pumpar
« Svar #19 skrivet: 31 januari 2018, 09:10:05 »
Ni som har avfrostningar som inte är normala; kan vi utesluta att det inte är en slarvig montör som inte vakumsugit tillräckligt ?

Utloggad qq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning R32 pumpar
« Svar #20 skrivet: 31 januari 2018, 09:34:47 »
Som ni kan se pÃ¥ jantijantes bild sÃ¥ sitter givararna med ett rostfritt klipps pÃ¥ röret. Det kan komma in fukt  mellan röret och klipptes om röret inte är helt rakt eller man har otur med toleranser, passform, som sen fryser, nästa cykel mer vatten och tillslut trycks givaren ifrÃ¥n röret som ger felvärde. PÃ¥ mina HE9 or är nÃ¥gra givare som "fryser"" kompletterade med buntband, för att sitta kvar.
1 trasiga Panasonic HE9 och 3 fungerande.
 VVB 28Ã¥r, rostfri ASEA Skandia, fungerar utmärkt.
En Junga (Senare Cylinda) tvättmaskin 58! år fungerar bra, men man får växla program manuellt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avfrostning R32 pumpar
« Svar #21 skrivet: 31 januari 2018, 09:36:11 »
Lite kontaktpasta mellan gör också att det inte kan komma in vatten där.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning R32 pumpar
« Svar #22 skrivet: 01 februari 2018, 09:24:59 »
Min LZ25TKE avfrostar väldigt frekvent vid +3 - -3 ungefär. Enligt Panasonic beror det på att det är extra fuktigt i de temperaturerna. Har nu fått ordning på inomhusklimatet med Intesis home och lite labbande :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avfrostning R32 pumpar
« Svar #23 skrivet: 01 februari 2018, 09:30:59 »
Om de avfrostar i onödan kan man lätt se genom att titta på förångaren, börjar den avfrosta innan den är ordentligt påfrostad så är det nåt knas med styrningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad PWik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning R32 pumpar
« Svar #24 skrivet: 09 februari 2018, 20:38:16 »
Trots dessa tidiga avfrostningsintervaller är jag otroligt nöjd med min Mitsu. Hero Ln25. Har kollat mot föregåene år när det var som kallast. ( 3.4.5. januari här i Skelleteå. Förbrukar ca: 30 kwh mindre vid samma temp och då har vi ändå en låg förbrukning :).

Utloggad Nyllet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning R32 pumpar
« Svar #25 skrivet: 10 februari 2018, 05:35:44 »
Trots dessa tidiga avfrostningsintervaller är jag otroligt nöjd med min Mitsu. Hero Ln25. Har kollat mot föregåene år när det var som kallast. ( 3.4.5. januari här i Skelleteå. Förbrukar ca: 30 kwh mindre vid samma temp och då har vi ändå en låg förbrukning :).
tummenupp

Utloggad kitco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning R32 pumpar
« Svar #26 skrivet: 10 februari 2018, 09:04:07 »
Hur går det med detta, kommer det någon fix? Snart är ju vintern slut.

Utloggad Nyllet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning R32 pumpar
« Svar #27 skrivet: 10 februari 2018, 10:31:25 »
Hur går det med detta, kommer det någon fix? Snart är ju vintern slut.
Jadu, bra fråga. Personligen har jag inte hört ett ljud sen jag pratade med Mitsubishi senast.

Utloggad Affegbg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning R32 pumpar
« Svar #28 skrivet: 13 augusti 2018, 14:13:43 »
Jadu, bra fråga. Personligen har jag inte hört ett ljud sen jag pratade med Mitsubishi senast.

Fortfarande ingen uppdatering beträffande Mitsubishis LN serie?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Avfrostning R32 pumpar
« Svar #29 skrivet: 13 augusti 2018, 14:54:15 »
Har inte nyllets Ã¥terförsälje glömt bort eller av annan anledning missat honom sÃ¥ bör den vara uppdaterad  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!