Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Frostränder  (läst 1309 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad makkan999

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Frostränder
« skrivet: 27 december 2014, 12:46:27 »
Hej
Jag fick en EchoAir 410 och en EzchoZenit 250 installerad i våras. Anläggningen värmer ett ca 220 m2 stort enplanshus från slutet av 60-talet där vi rev upp alla golven ner till syll lade på isolering och golvvärme i alla rum. Med andra ord idealiskt för Värme Pump. Huset ligger i allra sydligaste Sverige i Ljunghusen. Varmvatten är inställd på Ekonomi

Jag har två möjliga problem med min VP anläggning:
1.   Drifttiderna de de senaste 24h för kompressorn/anläggningen kan omöjligen stämma. Tyckte att de ev stämde första 3-4 månaderna. Efter att en konvektor installerades och anläggningen var avstängd får jag från och till mycket konstiga värden. Får ibland som häromdagen att anläggningen gått 20 min senaste dygnet när det var +2 grader. Dygnet 25-26/12 var det -3 grader och pumpen gick oavbrutet men visar ändå bara 4h. Någon som vet varför den inte visar rätt?
2.   Jag tycker VP inte ger den effekt som kan förväntas. Dygnet 25-26/12 var det -2 grader och pumpen gick oavbrutet och vi hade relativt lite varmvatten användning. El spets fick gå in några gånger. Detta gör mig fundersam då det ”bara” var -2 grader största delen av dygnet.
 Jag hade i mitt gamla hus en IVT optima 1300 från 2002 lite kraftigare men också ett större och äldre hus och den hade aldrig några problem vi dessa temperaturer. Tittar jag bak på VP så har den ett par frostränder och andra ränder utan frost. Fotot jag bifogat är taget 1h efter senaste avfrostning men samma frostränder framträder hela tiden. Min granne har haft samma problem (annan pump dock) och i hans fall var det för lite köldmedie. Skulle det ev förklara min känsla av för låg effekt?
Enplanshus i Ljunghusen på 200kvm + 60Kvm. Uppvärmning CTC EcoAir 410 + EcoZenith 250 Golvvärme i hela huset.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Frostränder
« Svar #1 skrivet: 27 december 2014, 14:16:26 »
Har du kallt inne, eller varför tror du att det är problem? Och hur vet du att kompressorn gått hela tiden?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad makkan999

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Frostränder
« Svar #2 skrivet: 27 december 2014, 16:01:31 »
Har du kallt inne, eller varför tror du att det är problem? Och hur vet du att kompressorn gått hela tiden?

Nja, Jag hade pumpen under uppsikt hela 25-26/12 och den gick i princip hela tiden (fläkt och kompressor).
Jag har inte kallt inne men elpatronen fick gå in lite då och då vilket jag tycker att den inte skall behöva redan vid -2 grader.
Den skall var dimensionerad för åtminstonde 5-10 grader kallare vilket gör att jag fundera på om frostränderna har någon påverkan. Det bildas aldrig frost på de översta 10-12 cm och ej helle de 10-12cm som är strax under mitten (som på bilden).
/Markus
/Markus
Enplanshus i Ljunghusen på 200kvm + 60Kvm. Uppvärmning CTC EcoAir 410 + EcoZenith 250 Golvvärme i hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!