Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Stoppar pÃ¥ integral (fel; menar "hysteres")  (läst 20911 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stoppar på integral (fel; menar "hysteres")
« Svar #75 skrivet: 19 november 2015, 19:41:36 »
För övrigt kan jag säga att nu ser det ut som på bilden. Cirka 36 grader tilloppstemp i slutet av körningen och 5-6 grader diff på varma sidan. Ungefär samma diff på kalla sidan också, trots högsta fart på brine-pumpen.

Börjar bli bra, tycker jag. Kanske att jag skulle höja integral-startvärdet ännu mer? Det är ju stor värmetröghet i huset så det skulle funka med högre av den anledningen. Frågan är om jag vinner något märkbart på det?
Thermia Diplomat Duo 8. Jordvärme, ca 500 m slang. 1 1/2-planshus från 1921 med 128 m2 på entréplan och 174 totalt. Golvvärme i platta på entréplan, radiatorer uppe.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Stoppar på integral (fel; menar "hysteres")
« Svar #76 skrivet: 20 november 2015, 06:51:33 »
Du har runt 15 starter/dygn just nu, det är ett mycket bra antal starter med tanke på årstiden, det finns ingen anledning att minska antalet starter ytterligare, det ger bara större temperaturvariationer som inte är till någon nytta, tvärt om.

Vilken kurva har du nu?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad krej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stoppar på integral (fel; menar "hysteres")
« Svar #77 skrivet: 20 november 2015, 17:27:17 »
Vilken kurva har du nu?
Kör på 34 grader, vilket ger ca 22 grader inne.
Thermia Diplomat Duo 8. Jordvärme, ca 500 m slang. 1 1/2-planshus från 1921 med 128 m2 på entréplan och 174 totalt. Golvvärme i platta på entréplan, radiatorer uppe.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Stoppar på integral (fel; menar "hysteres")
« Svar #78 skrivet: 20 november 2015, 17:48:24 »
OK, du har alltså kunnat sänka från kurva 40 till 34?, det borde ge dig ca 18% högre COP.
Inte illa med hjälp av lite handpåläggning.
Det är ju nu du kan fundera på om det är nödvändigt att sträva efter ytterligare optimering, som en arbetstank och en extern cirkpump kan ge dig.
Den ytterligare besparingen blir troligen liten, men du får lite bättre koll på de olika temperaturerna i ditt system.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad krej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stoppar på integral (fel; menar "hysteres")
« Svar #79 skrivet: 22 november 2015, 16:03:02 »
OK, du har alltså kunnat sänka från kurva 40 till 34?, det borde ge dig ca 18% högre COP.

Stämmer. Skulle vara intressant att veta vad jag får för COP-värde nu, speciellt med tanke på den fina brine-temperaturen jag har än, 8° in/3° ut. BTW, från var får du uppgiften om just 18% förbättring?

Den enda nytta jag kan se med tank vore att det blir lättare att separera flödena mellan våningsplanen samt värmepumpen. Som det är nu så skulle jag egentligen vilja köra golvet med högsta fart på pumpen för det är lite ojämn golvtemperatur nu. Jag har svårt att tro att det skulle gå att spara pengar med en tankinstallation även räknat på många års sikt.
Thermia Diplomat Duo 8. Jordvärme, ca 500 m slang. 1 1/2-planshus från 1921 med 128 m2 på entréplan och 174 totalt. Golvvärme i platta på entréplan, radiatorer uppe.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Stoppar på integral (fel; menar "hysteres")
« Svar #80 skrivet: 23 november 2015, 06:22:44 »
Stämmer. Skulle vara intressant att veta vad jag får för COP-värde nu, speciellt med tanke på den fina brine-temperaturen jag har än, 8° in/3° ut. BTW, från var får du uppgiften om just 18% förbättring?

Den enda nytta jag kan se med tank vore att det blir lättare att separera flödena mellan våningsplanen samt värmepumpen. Som det är nu så skulle jag egentligen vilja köra golvet med högsta fart på pumpen för det är lite ojämn golvtemperatur nu. Jag har svårt att tro att det skulle gå att spara pengar med en tankinstallation även räknat på många års sikt.

3% är en generell uppskattning av ökningen/grad kallare vatten som värmepumpen behöver producera på varma sidan. Det varierar lite beroende på tillverkare, och vid vilken temperatur man befinner sig, men som en generell uppskattning är det i alla fall korrekt.
Man har samma effekt av varmare brine, på ett ungefär.
I princip är det skillnaden mellan temperaturen på kalla och varma sidan som avgör, "lyfthöjden" som kompressorn måste bidra med.

Du borde kunna öka hastigheten på cirkpumpen i shuntgruppen för golvvärme utan att det påverkar systemtemperaturen nämnvärt, du kan behöva justera trimventilen lite för att golven kommer att värma lite mer, men det borde bara vara på marginalen.
Cirkpumpen i shuntgruppen styr i praktiken bara deltaT lokalt i golvvärmeslingorna, det är trimventilen som avgör vilken effekt du tillför från värmepumpen.
VVS:are vill gärna få det att framstå som komplicerat med systemflöden, men det är rätt basic så länge man inte låter en massa termostater strypa bort flöde och komplicera det hela.

Det du vinner på en tank är:

1. Färre start/stopp och längre drifttider = en förväntat längre livslängd.
2. Du kan utan större problem låta termostater reglera rumstemperaturen och kan på så sätt spara lite energi på marginalen, och eventuellt få lite bättre komfort
3. Du kan säkerställa korrekta flöden på både primärsidan och sekundärsidan
4. Värmepumpen behöver inte göra lika varmt vatten i slutet av varje driftcykel, vilket kan ge lite högre COP.

Nackdelarna med arbetstank:
1. Det kostar, räkna med minst 15 000 kr för tank, cirkpump, rördelar och installation.
2. Det tar plats.
3. Har du inte fräscha termostater kan du behöva byta ut dem för att få den komfortökning du förväntar dig
4. Det är större risk att man accepterar för hög kurva och ett radiator/golvvärmsystem som inte fått sitt grundflöde korrekt injusterat, som t.ex. i ditt fall, om du hade tagit dit "gemene man" som installerat arbetstank hade han troligen aldrig justerat grundflöden eller kurva för att kunna få till optimal ekonomi på din anläggning, och då hade alla besparingar, utom möjligen livslängden, uteblivit. Kör man utan tank kommer man obönhörligen att upptäcka t.ex. igensatta filter, dåligt injusterade grundflöden eller en felaktig kurva.
Denna punkt är egentligen det som gör att jag ofta vill protestera mot cocacola och några andras ständigt återkommande kommentarer om att arbetstank behövs för korrekt funktion.

Det som behövs för korrekt funktion är först och främst - alltså viktigast - ett korrekt injusterat grundflöde.
Om anläggningen då inte fungerar bra, eller som man vill så kan man börja fundera över arbetstank, alltså väga för och nackdelar mot varann.
Du har en del att vinna på en arbetstank, men bara du kan avgöra om du tycker att fördelarna överväger nackdelarna.
En duktig VVS:are kan hjälpa dig att räkna på de ekonomiska vinster du kan göra, men beslutet är ditt.
« Senast ändrad: 23 november 2015, 06:47:26 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!