Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: THERMIALINK - ny centraldisplay med trÃ¥dlösa sensorer/motorventiler  (läst 333521 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • www.incedo.eu
Hjopek köpte du 086U9863 själv ?
Jag har fÃ¥tt för mig att Thermia inte gillar GDS  a:gl
Finns det någon Thermia installatör i Sthlm som kan Link ?

KGkarlsson rör kan Link. Prata med Tommy
Thermia Diplomat Optimum G2 8, Thermia Vent G2, 120m, Thermia Link 3.3.1 (13st LC sw3.0.2, 1st RS, inga repeaters), Frikyla med Thermia UL16 fläktkonvektor. 162kmv hus och fristående garage inkopplat via kulvert. Radiatorer överallt och golvvärme med minishunt M60 i kök

Utloggad wergeni

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan Danfoss Link styra en shunt för framlednings temperatur frÃ¥n en ackumulatortank? 

Utloggad HÃ¥kan F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mjölby
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia Diplomat G2
Det finns bland tillbehören i produktbladet "http://www.thermia.se/produkter/thermia_link_externfolder_swe_low_id3768.pdf" finns det två on/off brytare att välja på, dels ett relä och dels en pluginkontakt.
Vet inte om detta räcker för att styra en shunt eller hur det går till i Linken.

mvh/HÃ¥kan F
OMG, I have finally discovered what's wrong with my brain: On the left side, there is nothing right, and on the right side, there is nothing left...

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
shunt ut från acktank är det väl ändå värmepumpen som styr.

Skulle ditt system även ha link så kommer link påverka din värmepump genom att justera rum-bör och kurva utefter behov såsom indikerat av de sammantagna rummens behov över tid och för studen, alternativt då även i kombination med eget schema.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad mazzabrazza

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tjena!

Efter ett långt uppehåll i mitt engagemang i min Thermia Link har jag nu börjat fundera lite kring den igen.. Slutade för ganska länge sedan att köra VP-integrering då pumpen brassade på för fulla muggar även vid +grader. För några veckor sedan körde jag igång integrering igen och tänkte att jag skulle ha lite tålamod då jag har hört att det tar ett tag innan den stabiliserar sig.

Nu var jag ner och kollade pumpen och trots att vår dagtemp i huset är ställd på 18 grader så står det RUM 21 på pumpen och kurvan ligger på 55 (!) grader. Det känns inte helt rätt tycker jag... Nån som har nåt bra förslag på vad jag borde göra?

Också ett av elementen som är kopplade till en RS står fullt öppet trots att det är 22 grader på RS:en.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
Jag har haft någon termostat som varit slut i batterierna, då öppnar den helt och blir så.
Jag skulle kolla alla termostater, det verkar som någon kallar på värme som aldrig kommer.
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad mazzabrazza

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har haft någon termostat som varit slut i batterierna, då öppnar den helt och blir så.
Jag skulle kolla alla termostater, det verkar som någon kallar på värme som aldrig kommer.

Batteriet i den är bytt sen nån vecka eller så.. Däremot är de andra obytta fast de har å andra sidan inte batterilarmat. Ska testa att starta reseta termostaten nu och se om den går till sig.. Just nu är det 23 grader (två grader för mycket) på RS:en men elementet är fortfarande lika jättevarmt.

Vad menar du med att en termostat kallar på värme? Att det är väldigt kallt just där och pumpen försöker värma upp det?


Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
Vad menar du med att en termostat kallar på värme? Att det är väldigt kallt just där och pumpen försöker värma upp det?
Det händer ibland att piggen som termostaten reglerar hela tiden fastnar i stängd läge och då kommer det inte fram något vatten (värme) och termostaten öppnar mer och mer men får inte någon värme och då kallar den på mer och mer värme.
Kolla om du har någon ovanligt lös termostat (vrid lite lätt) i samband med ett svalt element, finns det, ta bort termostaten och kolla piggen så att det rör sig normalt och inte har fastnat innerst.
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad mazzabrazza

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det händer ibland att piggen som termostaten reglerar hela tiden fastnar i stängd läge och då kommer det inte fram något vatten (värme) och termostaten öppnar mer och mer men får inte någon värme och då kallar den på mer och mer värme.
Kolla om du har någon ovanligt lös termostat (vrid lite lätt) i samband med ett svalt element, finns det, ta bort termostaten och kolla piggen så att det rör sig normalt och inte har fastnat innerst.

Ok, kollat alla termostater nu dÃ¥ elementen är kalla och inget verkar ovanligt vad jag kan se.. Nu gÃ¥r ju allt pÃ¥ dagtemp, 18 grader, men värmepumpen gÃ¥r ändÃ¥ och det stÃ¥r RUM 21.. Borde inte RUM 21 sänkas till 18 när alla LC och RS stÃ¥r pÃ¥ 18? Kurvan har sjunkit till 54 grader sÃ¥ det är ju bra iallafall  ::)

En del radiatorer har kvar gamla termostater, kan det spela roll? Eller kan det vara vår vattenburna golvvärme som styrs genom en Link HC?

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
Har bara termostater så känner inte till hur HC ställs in, har du provat att starta om Linken eller installerat om mjukvaran, det är ju skumt att RUM står kvar på 21, har du kollat att Linken har förbindelse med VP, alltså gjort nätverkstest?
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad mazzabrazza

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har startat om linken flera gången men kan inte installera om mjukvaran eftersom jag inte har den själv. Rörisen som uppgradera till 2.6.5 åt mig.. Nätverkstest har jag gjort massor utan problem.. Dock har jag hittat en fellogg i linken som verkar logga nåt fel titt som tätt.. Eller programvaruundantag verkar det kallas..

Blir knasig snart..

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Jag velar fortfarande, ska jag köpa eller ska jag låta bli.
Den här tråden gör mig bara ännu mer osäker. Nu kommer det iofs en ny version/ produkt (vad det nu blir) under Januari, den kanske fungerar bättre eller sämre eller...

Är det någon som använder Linken med systemintegrationen på som tycker att det fungerar bra?
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
Har startat om linken flera gången men kan inte installera om mjukvaran eftersom jag inte har den själv. Rörisen som uppgradera till 2.6.5 åt mig.. Nätverkstest har jag gjort massor utan problem.. Dock har jag hittat en fellogg i linken som verkar logga nåt fel titt som tätt.. Eller programvaruundantag verkar det kallas..

Blir knasig snart..
Nu blir det väl kallare snart så det är kanske bättre att slå ifrån systemintegrationen och köra VP manuellt med schema...
Din röris borde fått ett SD-kort med 2.6.5 för varje system han sålt, säg att du vill ha ett ex.
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Jag använder inte systemintegration.

Det finns för få parametrar. Det saknas möjlighet att kontrollera vad som händer och varför.

Exempelvis skulle det vara intressant att ange maxvärden. Dvs det är ok i fall pumpen sänker rum eller kurva vid behov men den bör aldrig höjas över ett givet värde.

Med avseende på analys skulle man för varje termostat i systemet vilja se vilken som kallar på värme. Detta skulle möjliggöra felsökning och kontroll så att användaren kan göra de fysiska förändringar som krävs för att systemet skall spela på bästa sätt.

Hur jag gör:

Jag har en arbetstank och använder schema. Det gör att jag får sänkningar/höjningar upp till en max-nivå när jag så önskar. Vidare har jag en trådlös termostat som tar värmepumpen FRÅN nattsänkning när temperaturen i en central yta i huset UNDERSTIGER ett visst värde, i mitt fall 21.5 grader. När så sker går värmepumpen upp på RUM 22. Detta gör att systemet hanterar stark vind eller plötsliga väderförändringar som kurvan inte riktigt hinner med.

Så sker så klart bara om alla termostater är maximalt öppna. Således ingen risk att systemet motverkar sig självt.

Arbetstanken gör att jag kan köra värmepumpen även om bara en radiator vill ha värme. Typ ett golv i ett badrum eller så. Alltså har jag ställt upp mitt sommarvärde så det aldrig slår in.

Det enda jag förlorar med detta upplägg är möjligheten för värmepumpen att sänka framledningen när behov inte föreligger.

Vidare gör jag ibland (en gång per år) ett test där alla termostater sätts på max. Typ flödestest i inställningar alternativt ställa upp alla rum på 25 grader. Avvaktar ett dygn och ser om tempen går upp för mycket. Målet är att skillnaden skall vara ytterst liten. Då vet man att termostaterna bara reglerar när det blir för varmt.



Mest imponerad av link var jag nog när jag ställde alla radiatorer på max i den fasta inställningen. Satte på systemintegration och bara lät link justera allt själv. Den lyckas verkligen få perfekt temp överallt och bra balans i systemet trots att inget är grundjusterat. Däremot får den ju ibland spel och stryper en radiator, en annan vill ha mer, kurvan ökar, vissa rum stryper mer. osv osv osv.

Helt enkelt dålig kod.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Jag använder inte systemintegration.

Hm, jag har läst att du verkligen har försökt få till det, ni var några tappra som la mycket energi på detta.

Funderade ett tag på om jag skulle köpa Danfoss Link istället, det är väll samma produkt men utan systemintegrationen? Dessutom är den någon tusenlapp billigare.
Men så tänker jag att - jag får ett väldigt bra pris på Thermias och jag skulle nog bli på sämre humör om jag bestämde mig för att spara några kronor och sen hör att den att den fungerar bra, än om den inte fungerar men jag iaf har gett den chansen. Om inte annat så kommer jag ha en Danfoss Link med en dyr Thermia logga på ;)
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!