Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Returtemp högre än framledningstemp? Vvm320/f2120  (läst 1309 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
Hej!

Fick idag igÃ¥ng min f2120 som gÃ¥r mot en vvm 320 som gÃ¥tt pÃ¥ el sen i april. La nu märke till efter varmvatten beredning sÃ¥ stÃ¥r det i uplinken(system 1) att returen(bt 3) är nÃ¥gra grader högre än framledningen(bt 2). Det slog mig nu att det kanske är kretsen till värmepumpen den har växlat till i upplinken? Eller det är normalt beteende?  dontknow

Tacksam om någon kan kasta lite ljus på detta :)
« Senast ändrad: 26 juli 2018, 21:04:17 av Pickle_rick »
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Returtemp högre än framledningstemp? Vvm320/f2120
« Svar #1 skrivet: 27 juli 2018, 08:12:04 »
Min gissning är att grejerna är i sommarläge.
Det innebär att det inte är någon cirkulation när den inte gör varmvatten så du läser av irellevanta siffror.
Temperaturerna beror troligen på att värme leds till givarna BT2 och BT3 vid varmvattenberedning via kopparn och BT3 sitter närmare varmvattenberedaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
Min gissning är att grejerna är i sommarläge.
Det innebär att det inte är någon cirkulation när den inte gör varmvatten så du läser av irellevanta siffror.
Temperaturerna beror troligen på att värme leds till givarna BT2 och BT3 vid varmvattenberedning via kopparn och BT3 sitter närmare varmvattenberedaren.

Tack för svar! Men det låter rimligt jag får avvakta tills hösten :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 531
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!