Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp med systemlösning  (läst 11111 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad k_slick

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hjälp med systemlösning
« skrivet: 28 november 2007, 21:44:34 »
Hej tänkte höra mig för om inkoppling av solfångare till mitt befintliga system.
Har idag en vvm240 + figter 2010 och en volymförstorare på 200l som jag nu vill kompletera med ett solfångarsystem,
så jag hoppas att nån har en bra lösning.

Huset är 110kvm + inredd källare
/Johan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29413
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med systemlösning
« Svar #1 skrivet: 29 november 2007, 08:02:53 »
Utgå från denna bild, byt ut 1225 mot din VVM240. Solen kommer då bara värma varmvattnet men det är den enklaste lösningen till ditt system.

http://www.nibeonline.com/pdf/M10445-2.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad k_slick

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med systemlösning
« Svar #2 skrivet: 29 november 2007, 19:01:07 »
Det är ungefär så jag tänkt mig men vad behöver jag för delar?
Tipsa gärna med länkar eller bilder...

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Hjälp med systemlösning
« Svar #3 skrivet: 29 november 2007, 22:15:36 »
åhhh....detta finns det ju inga pengar att spara på, en luft/vatten -vp gör ju varmvatten på sommaren till en familj för 2,50kr/dygn, snälla....

Men om det går på hobbykontot så är det en annan sak, kanske... ???
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Hjälp med systemlösning
« Svar #4 skrivet: 29 november 2007, 23:09:05 »
Ã… en solfÃ¥ngare gör vv för 50 öre/dygnet, även den dag när VP:n tjänat ut, eller är trasig...  :)

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hjälp med systemlösning
« Svar #5 skrivet: 30 november 2007, 08:13:54 »
hej
måste tyvär hålla med nic2 ,rent ekonomiskt är det skälvmord
du kommer på 50 år inte att tjäna igen solfångaren

dels för att pumpen gör billigt vatten å dels för att solfångaren inte ger just nått på vintern

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Hjälp med systemlösning
« Svar #6 skrivet: 30 november 2007, 08:58:40 »
Men om pumpen slipper göra korta körningar 6mån per år så kan det spara in X antal år på pumpen.. Vad är det värt? Räkna med det också samt att det hamnar på "intressekontot"...
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hjälp med systemlösning
« Svar #7 skrivet: 30 november 2007, 09:50:52 »
hej
går pumpen mot en tank så slipper man av å på körningar hela tiden

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Hjälp med systemlösning
« Svar #8 skrivet: 30 november 2007, 10:17:48 »
Men om pumpen slipper göra korta körningar 6mån per år så kan det spara in X antal år på pumpen.. Vad är det värt? Räkna med det också samt att det hamnar på "intressekontot"...

Sätt Du upp en solfångaranläggning med heatpipe vakumrör. Det kommer garanterat att löna sig fortare än vad som ibland påstås... Titta om inte annat lite på elpriset, några år tillbaka...

mvh humlan.
« Senast ändrad: 30 november 2007, 13:40:14 av humlan57 »

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Hjälp med systemlösning
« Svar #9 skrivet: 30 november 2007, 11:54:29 »
hej
går pumpen mot en tank så slipper man av å på körningar hela tiden
...Och har man redan har tanken så blir inversteringskostnaden för solfångare nästan bara hälften ;)

Intressant att se hur du ändrat inställning till solfångare under senaste året. Du har gått från överentusiastisk till nästan negativ *vinkar*


mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Hjälp med systemlösning
« Svar #10 skrivet: 30 november 2007, 13:34:47 »
hej
går pumpen mot en tank så slipper man av å på körningar hela tiden
...Och har man redan har tanken så blir inversteringskostnaden för solfångare nästan bara hälften ;)

Intressant att se hur du ändrat inställning till solfångare under senaste året. Du har gått från överentusiastisk till nästan negativ *vinkar*


mvh



Men det där skiftar ju med vädret och Ã¥rstid  ;D När solen kommer till vÃ¥ren igen sÃ¥ kommer lovorden frÃ¥n chunlan  ;)
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Hjälp med systemlösning
« Svar #11 skrivet: 30 november 2007, 13:42:05 »
hej
går pumpen mot en tank så slipper man av å på körningar hela tiden
...Och har man redan har tanken så blir inversteringskostnaden för solfångare nästan bara hälften ;)

Intressant att se hur du ändrat inställning till solfångare under senaste året. Du har gått från överentusiastisk till nästan negativ *vinkar*


mvh



Men det där skiftar ju med vädret och Ã¥rstid  ;D När solen kommer till vÃ¥ren igen sÃ¥ kommer lovorden frÃ¥n chunlan  ;)


Högst troligt  ;D Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med systemlösning
« Svar #12 skrivet: 30 november 2007, 15:03:27 »
Nu är ni litet taskiga tycker jag.

Har räknat förtvivlat. Har man allt övrigt på plats L/V, ack tank, VVautomat, shunt, lämplig väggsida, etc. Så tror jag inte att solvärme lönar sig riktigt, ens med bidraget och att man gör jobbet själv.

Men det är faktiskt det bästa jag kan göra själv för miljön. Sparar el,CO2, lång livslängd etc
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Hjälp med systemlösning
« Svar #13 skrivet: 30 november 2007, 15:19:52 »
Nu är ni litet taskiga tycker jag.

Har räknat förtvivlat. Har man allt övrigt på plats L/V, ack tank, VVautomat, shunt, lämplig väggsida, etc. Så tror jag inte att solvärme lönar sig riktigt, ens med bidraget och att man gör jobbet själv.

Men det är faktiskt det bästa jag kan göra själv för miljön. Sparar el,CO2, lång livslängd etc

Du gör helt riktigt i att skaffa solfÃ¥ngare, Ã¥ det kommer att bli lönsamt Ã¥xÃ¥. Förresten har jag en granne med bergvärme, som ska sätta upp solfÃ¥ngare (inte jag som pÃ¥verkat han). Nää han inser att det är dumt att använda bergvärmen till att värma vv o utomhus-pool med den.. Kanske för att kompressorn nu mÃ¥ste bytas.., kostnad.., tja som en solfÃ¥ngar-anläggning kanske  ;)

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hjälp med systemlösning
« Svar #14 skrivet: 01 december 2007, 08:09:47 »
hej
tjaa skeptisk Ã¥ negativ  skulle vilja säga realist...

med 60 rör går det ju rent tekniskt inte all ladda ner mer än ca 4000 kwh per år
men det tror jag inte går att räkna med 4000kwh ,,,strålnings förlusterm,hög värme i tankarna mm mm kommer att dra ner dom 4000kwh

inser bara fakta,har man en värme pump går det nog alldrig tyvär att räkna hem installationen
speciellt om du har en luft vatten maskin som är grymt effektiv på vår sommar å höst
att den sen ochså spar ström resten av året är bonus

luft vatten maskinen har ochså fler fördelar,,den går hela sommaren å stannar inte av pga att
det rengnar i 5 dar eller går med 50% effekt bort fall pga mulet väder,,,behovet av ett reserv system minskar

ett av felen med solvärme är att ska du ha det riktigt effektift sÃ¥ ska du ha byggt systemet frÃ¥n grunden för  just solvärme Ã¥ lÃ¥ga temperaturer med anpassade acctankar med slingor mm mm

90% av dom som vill ha solvärme har inte det å kommer att tappa 30 % i verknings grad
då dom sitter med en gammal skrotig acctank med föråds beredare
som min

jag tror jag sänkte min elräkning med ca 4-500kr max i sommar
lek med tanken att dom går bra i 6 månader
hmm 6x500 = 3000kr i besparing

så ekonomiskt näää tror inte det,,,,säg att anläggningen kostar 30 000 för solfångare
25 000 för en riktigt bra tank
dÃ¥ tar det ca .........20Ã¥r innan ni tjänat igen grejerna,, Ã¥ det är räknat  mot elström som är tokdyr.

kör ni en pump på sommaren med luft vatten så bör cop värdet va ca 4-5x ...

så det tar 4 till 5x längre tid att spara in solfångaren,om ni kör en pump å räknar på vad det kostar att göra varmvatten med pumpen
dvs ca100 år innan ni tjänat igen solfångaren å börjar gå + jämfört med pumpen

sen att pumpen kommer att ge en massa gratis värme i huset gör ju inte saken sämmre

en liten Ã¥ billig  luft vatten maskin pÃ¥ 6-7kw bör fixa att värma huset
Ã¥ göra varmvatten ca 8-9 mÃ¥nader per Ã¥r  + att resterande 3mÃ¥n gör den varmvatten
då den inte orkar värma kåken,,,,här uppe där jag bor

neröverlandet så gissar jag på att den täcker in nästan hela året såg att det är 1-2 mån per år den inte fixar att göra både värme å varmvatten


visst för miljön å för att det är skoj det köper jag,,men inte för att det är så ekonomiskt
som en del tycker,visst det blir billigare för visst funkar solfångarna å dom funkar ganska bra
men det du spar i förhållnde till vad det kostar går inte i hop
ska man sen leja för att göra jobbet ja då är det helt kört med besparngs planen
« Senast ändrad: 01 december 2007, 11:06:55 av Dr Chun-Lan »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!