Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Helt galet svÃ¥rt  (läst 16702 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grimster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Helt galet svårt
« skrivet: 08 april 2014, 15:46:09 »
Jag tycker det här helt sjukt svårt att veta vilken leverantör och vilket fabrikat man ska välja på värmepumpar och pannor. :)


Jag sitter med ett hus på ca 143 kvm(102 kvm boyta) från 1958 som är tilläggsisolerat i början på 80-talet och själv bytte jag alla fönsterna till treglas i december. Jag har en beräknad förbrukning på ca 21 000 kwh per år med en gammal oljepanna med elpatron i.

Nu har jag två offerter som jag landat på efter sållat en hel del.

Jag har Wermer som erbjuder en Nibe 2030-7 med en Nibe VVM310 för ca 98 efter rot sen har jag Roslagens Pump AB som erbjuder en IVT AirX 70 med en IVT AirModule E9 för ca 100.

I båda offerterna så ingår bortforsling av gamla pannan samt ny radiator i rummet där pannan befinner sig. Den största skillnaden jag kan se mellan dessa är att VVM310 har en väsentligt mycket större varmvattenberedare på ca 270 liter medans IVTn har "bara" 185 liter. Diskuterade detta med säljaren för IVTn och han menar på att 185 liter ska räcka gott och väl trots att vi är 2 vuxna och fyra barn.

Jag tycker bara det är ruskigt svårt att välja leverantör och fabrikat.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt galet svårt
« Svar #1 skrivet: 08 april 2014, 18:03:39 »
Jag var runt lite och tittade på Nordbygg förra veckan och pratade med större tillverkare i Sverige. Jag kan spalta upp lite vad jag tror.

IVTn är 1-fas och niben 3-fas är jag ganska säker på. Nu är ju IVT:n ganska liten så det blir kanske inget större problem med säkringarna men det är ju alltid problem att röra i gammal el. Med liten menade jag kompressorstorleken, för IVTn är rejält hög. Det är kanske en aspekt att tänka på. Kan vara lite svårplacerad och speciellt kvinnan i huset kan nog ha ett och annat att säga där.

Om du säger att niben är på 270 liter så är det nog deras nya "flexibla" innedelar. Det är då en pannvolym på 270 liter. Fördelen är att man kan koppla på ex kamin, sol osv direkt till innedelen. Men mängd varmvatten blir nog ganska lika för de båda. En annan fördel med nibepannan är att den använder en del av pannvolymen som buffertkärl till värmesystemet.

Ivt:n gick till -20 och jag fick inte riktigt fram vilken framledning den kunde ge då. Tror att Niben gick till -25 och gav då uppåt 65 grader framledning.

En aspekt på detta är storleken på installerad eltillsats. -20 får man där jag bor, men aldrig -25. Så för min del så hade det vägt över på Niben av det skälet. Även om inte värmepumpen ger mycket uteffekt vid -20 så täcker den kanske stax under halva effektbehovet kallaste dagen. Detta måste man om man räknar med att värmepumpen stannar kompensera med att installera större elpatron vilken kan ge större huvudsäkring.

Utloggad Grimster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt galet svårt
« Svar #2 skrivet: 08 april 2014, 18:51:45 »
Tack för ditt utförliga svar. Jo jag har också reflekterat över att IVTn bara är enfas och det stämmer att Niben men jag tänkte att det kanske inte spelade så stor roll eftersom mitt hus är relativt litet och därmed är också effektbehovet inte fullt lika stort?

Jag tycker det är rätt knepigt med framledning för jag har bara bott i huset sen augusti och den här vintern har ju i Stockholm varit väldigt mild kallaste jag varit med om var runt -12 - -15 och då låg framledningstempen i mitt hus på strax under 40 grader vilket jag tyckte kändes ganska lågt?

Ok, men du tror inte att det spelar så stor roll med storleken på varmvattenberedaren mellan dessa två?

Jag får nästan ångest av det här för jag är rädd för att man väljer helt fel. :)


EDIT: Tagit bort direktcitering /lmf
« Senast ändrad: 09 april 2014, 10:39:41 av Lmf »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Helt galet svårt
« Svar #3 skrivet: 08 april 2014, 20:44:50 »
Har du ett badkar så tror jag mer på Nibes 310, med dusch så kvittar det lika.
Sen är det väl en liten nackdel med en enfas kompressor på grund av att du kanske måste säkra upp huvudsäkringarna?
Eller kan IVT AirModule styra elpatronerna så att den belastar de 2 övriga faserna?
(Jag hittar ingen bra info om IVT AirModule)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Grimster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt galet svårt
« Svar #4 skrivet: 08 april 2014, 21:19:44 »
Jo jag har ett badkar, nu badar iof inte vi så jätteofta men nuvarande uppvärmning brister rätt ordentligt i produktionen av vv. :)

Jag vet väldigt lite om AirModule också dom är väldigt nya modeller och få installationer verka gjorda så här långt. Men jag har inte helt greppat huruvida det spelar någon större roll med 1fas vs 3fas men det kanske det gör?

Tack för svaren så här långt alltid skönt att bolla med några när man har sina funderingar och är väldigt grön på ämnet. :)

EDIT: Tagit bort direktcitering /lmf
« Senast ändrad: 09 april 2014, 10:40:03 av Lmf »

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt galet svårt
« Svar #5 skrivet: 08 april 2014, 21:45:01 »
Angående 1 eller 3-fas. Frågan är inte om du får mer problem med 1-fas, utan hur stora problem du får med 1-fas. I ett gammalt hus där man inte riktigt vet vilka förbrukare som ligger på vilken fas så kan det bli knepigt att flytta runt i proppskåpet. Ett annat problem är om man har 3 fas maskiner eller vitvaror som inte går att koppla om till 1 eller 2-fas. Då får man säkra upp istället och det blir en dyr affär i längden. Frågan är om IVT offerten inkluderar en massa extra eljobb. Sånt kan dra iväg i kostnad.

Du får nog ut lite mer varmvatten ur nibe, men den främsta fördelen med nibes panna är att du kan koppla på "valfri" värmekälla i framtiden på ett väldigt enkelt sätt.

Utloggad Grimster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt galet svårt
« Svar #6 skrivet: 09 april 2014, 09:20:51 »
Offerten för IVT pumpen är ju mer en kalkyl där jag mer fått muntligt vad som ska ingå och om jag sedan vill ta erbjudandet så får jag en ordentlig offert. Den för Niben säger typ:

VVS-arbete   samt   erforderliga rör och delar för värmepumpsinstallation   
Elektriskt arbete för värmepump samt installation av erforderliga givare   
Driftsättning och genomgång med kund vid installationstillfället

Men jag antar att offerten för IVT pumpen skulle säga något liknande.


EDIT: Tagit bort direktcitering /lmf
« Senast ändrad: 09 april 2014, 10:40:31 av Lmf »

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Helt galet svårt
« Svar #7 skrivet: 21 april 2014, 15:02:04 »
Ta in offert på Daikin oxå, lika bra att ta på den bästa pumpen oxå ;)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Helt galet svårt
« Svar #8 skrivet: 21 april 2014, 16:55:29 »
Glöm inte CTCs nya modeller. Driftsäkra, enkla att förstå sig på och att optimera styrningen på för varje installation.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Helt galet svårt
« Svar #9 skrivet: 21 april 2014, 22:49:12 »
Alla tillverkare skryter numera att man kan koppla på både vedkaminer och solfångare så där spelar inte märket någon roll.

Men för varmvatten så har respektive tillverkares teknik ett avgörande
CTC har kamflens slinga vilket är bra ur legionellasynpunkt men ganska dåligt när det gäller varmvattenkapacitet, för att få ut mycket varmvatten med kamflens behövs volym = EcoZenit I550
Deras 400 serie jobbar numera ner till -22°C men vid denna temperatur kan den avge 45°C värme från pumpen enligt enligt CTC hemsida.

IVT har i mina ögon gjort bort sig när de gick över till 1 fas maskiner och jag skulle sky dem som pesten såvida du inte behöver 13kW och det behöver du inte.

Daikin Altherma kan vara ett alternativ OM du behöver en 11kW maskin annars är vi tillbaka på 1 fas maskiner och du vet redan vad jag anser om sådana.
Jobbar ner till -25°C

Nibe tycker jag har träffat rätt med sin 2030 serie.
Jobbar ner till -25°C och kan enligt produktbladet prestera 65°C ner till -10°C och vid -25°C så presterar den 63°C framledning.

Nu till mina slutsatser
Jag skulle satsa på en Nibe 2030-9 med en VVM310
Alternativet är en Daikin Altherma 11kW (ERLQ011CV3/CW1) tyvärr så vet jag inte hur mycket varmvatten man kan klämma ur den.

Jag valt en 9kW maskin
Detta eftersom huset finns i mälardalen vilket brukar ha det en aning kallare än vad jag har på västkusten.
Samt att ditt hus är ett par år äldre än mitt och min 8kW maskin klarar ca -15°C utan hjälp och dessutom matchar 2030-9 maskinen bättre din nuvarande totalförbrukning.
Vill man ha mera varmvatten så kan ett byte från VVM310 till VVM500 vara befogad, båda 310 & 500 har dock kamflens precis som CTC EcoZenit.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt galet svårt
« Svar #10 skrivet: 22 april 2014, 10:04:21 »
IVT har i mina ögon gjort bort sig när de gick över till 1 fas maskiner och jag skulle sky dem som pesten såvida du inte behöver 13kW och det behöver du inte.

Daikin Altherma kan vara ett alternativ OM du behöver en 11kW maskin annars är vi tillbaka på 1 fas maskiner och du vet redan vad jag anser om sådana.
Jobbar ner till -25°C

Nibe tycker jag har träffat rätt med sin 2030 serie.
Jobbar ner till -25°C och kan enligt produktbladet prestera 65°C ner till -10°C och vid -25°C så presterar den 63°C framledning.

Detta eftersom huset finns i mälardalen vilket brukar ha det en aning kallare än vad jag har på västkusten.
Samt att ditt hus är ett par år äldre än mitt och min 8kW maskin klarar ca -15°C utan hjälp och dessutom matchar 2030-9 maskinen bättre din nuvarande totalförbrukning.
Vill man ha mera varmvatten så kan ett byte från VVM310 till VVM500 vara befogad, båda 310 & 500 har dock kamflens precis som CTC EcoZenit.

Jag blir lika förvånad varje gång det diskuteras effekter. På något sätt så blir maskinens effekt ett "statiskt" värde som inte förändras alls med temperaturen.
Effekten påverkas dels av framledningen dels av utomhustemperaturen. Det ligger mer diskussioner om vilken framledningstemperatur maskinerna klarar vid olika utomhustemperaturer. Vad spelar det för roll att en viss maskin klarar 65 C i framledning vid - 20 C när effekten saknas och maskinen har påkallat elpatron sedan länge ?

För att nyansera detta lite grand:
2030: effekt vid -7C/45C : 6,09 kW
ERLQ011CW1 vid samma: 9,19 kW

Hela vitsen med inverter är att dimensionera maskinen så att den tar så mycket som möjligt av husets behov samtidigt som den inte går in i on/off beteende lika tidigt som en vanlig maskin.

Mängden varmvatten ur maskinen är tillräcklig då tanken är på 260 liter, räkna med ca 300-340 liter @ 40C beroende på tanktemp.

Mvh
Daikin

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Helt galet svårt
« Svar #11 skrivet: 22 april 2014, 10:54:25 »
Jag blir lika förvånad varje gång det diskuteras effekter. På något sätt så blir maskinens effekt ett "statiskt" värde som inte förändras alls med temperaturen.
Effekten påverkas dels av framledningen dels av utomhustemperaturen. Det ligger mer diskussioner om vilken framledningstemperatur maskinerna klarar vid olika utomhustemperaturer. Vad spelar det för roll att en viss maskin klarar 65 C i framledning vid - 20 C när effekten saknas och maskinen har påkallat elpatron sedan länge ?
(min understrykning ovan)

Nu blandar du bort korten... En VP har inte någon elpatron, den sitter i tanken. När fabrikanter anger vad en VP kan leverera så är det alltså vilken framledning VPn kan leverera, inte tanken och dess elpatron. Vilken framledning levererar Daikins VP vid -25?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Grimster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt galet svårt
« Svar #12 skrivet: 22 april 2014, 11:24:44 »
Alla tillverkare skryter numera att man kan koppla på både vedkaminer och solfångare så där spelar inte märket någon roll.

Men för varmvatten så har respektive tillverkares teknik ett avgörande
CTC har kamflens slinga vilket är bra ur legionellasynpunkt men ganska dåligt när det gäller varmvattenkapacitet, för att få ut mycket varmvatten med kamflens behövs volym = EcoZenit I550
Deras 400 serie jobbar numera ner till -22°C men vid denna temperatur kan den avge 45°C värme från pumpen enligt enligt CTC hemsida.

IVT har i mina ögon gjort bort sig när de gick över till 1 fas maskiner och jag skulle sky dem som pesten såvida du inte behöver 13kW och det behöver du inte.

Daikin Altherma kan vara ett alternativ OM du behöver en 11kW maskin annars är vi tillbaka på 1 fas maskiner och du vet redan vad jag anser om sådana.
Jobbar ner till -25°C

Nibe tycker jag har träffat rätt med sin 2030 serie.
Jobbar ner till -25°C och kan enligt produktbladet prestera 65°C ner till -10°C och vid -25°C så presterar den 63°C framledning.

Nu till mina slutsatser
Jag skulle satsa på en Nibe 2030-9 med en VVM310
Alternativet är en Daikin Altherma 11kW (ERLQ011CV3/CW1) tyvärr så vet jag inte hur mycket varmvatten man kan klämma ur den.

Jag valt en 9kW maskin
Detta eftersom huset finns i mälardalen vilket brukar ha det en aning kallare än vad jag har på västkusten.
Samt att ditt hus är ett par år äldre än mitt och min 8kW maskin klarar ca -15°C utan hjälp och dessutom matchar 2030-9 maskinen bättre din nuvarande totalförbrukning.
Vill man ha mera varmvatten så kan ett byte från VVM310 till VVM500 vara befogad, båda 310 & 500 har dock kamflens precis som CTC EcoZenit.


Tack för all fin feedback. Det är uppskattat för någon som är så novis som jag är. :)

Den Nibe offert jag hade tänkt mig hade offererat en 2030-7 men du tror att det kan bli lite klent?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt galet svårt
« Svar #13 skrivet: 22 april 2014, 12:50:50 »
(min understrykning ovan)

Nu blandar du bort korten... En VP har inte någon elpatron, den sitter i tanken. När fabrikanter anger vad en VP kan leverera så är det alltså vilken framledning VPn kan leverera, inte tanken och dess elpatron. Vilken framledning levererar Daikins VP vid -25?
Inte frågan om att blanda bort några kort alls här.
Vi talar om en Luft/vatten värmepump som ett helt system. Det spelar ingen roll vart placeringen av elpatronen sitter.
I slutänden handlar det om ekonomi. Att en maskin kan ge en viss framledningstemperatur vid -20 eller -25 är oväsäntligt om du inte tar hänsyn till vad den förbrukar för att ge denna effekt.
-25 C och R407C är inte bara väldigt "lite ekonomiskt" det är dessutom "väldigt mycket dumt" då glide på 407 inte är så bra för kompressorn. Skadorna kommer som ett brev på posten.

Häls
Daikin

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt galet svårt
« Svar #14 skrivet: 22 april 2014, 12:52:53 »

Tack för all fin feedback. Det är uppskattat för någon som är så novis som jag är. :)

Den Nibe offert jag hade tänkt mig hade offererat en 2030-7 men du tror att det kan bli lite klent?
2030-7 ger 4,35 kW vid samma förutsättningar.

/D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!