Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Helt galet svÃ¥rt  (läst 16716 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt galet svårt
« Svar #30 skrivet: 23 april 2014, 07:41:36 »
Daikin, jag förstår verkligen inte vad du menar med att man ska skilja på värme och varmvatten. Har du inte tillgång till en hög framledningstemperatur så får du inte heller varmt vatten. Några grader förlorar man mellan framledning och tappvarmvatten i värmeväxlingen.

För att återgå till ts då, jag hävdar att 2030 från nibe är som klippt och skuren för Grimster. Den kan ge en hög framledning och ihop med de 270 literna på insidan så kan man få ut väldiga mängder varmvatten med bara kompressordrift. Varmvattnet var väl just det ts var orolig för.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Helt galet svårt
« Svar #31 skrivet: 23 april 2014, 09:12:44 »
Skilj på effekt och temperatur.
Effekt, det är det som värmer huset om framledningen är tillräckligt hög.
Är framledningen hög men effekten fattas, då faller framledningstemperaturen när effekten avges.
Det är skillnaden.

Med vänlig hälsning,
Daikin

Nej, det är varmvattnet som värmer huset.  :)

Jag tror att problemet är att du inte riktigt läser det vi andra skriver utan du gör som politiker och upprepar ditt eget budskap istället.

Jag skrev "om en VP klarar av att leverera tillräckligt mycket varmt vatten när det är kallt ute, vad spelar det då för roll vad den levererar för effekt?", och det enda logiska svaret är väl "ingen alls!". Om VPn levererar tillräckligt mycket varmt vatten för att hålla huset varmt så räcker den uppenbarligen till, och då spelar det ingen roll om den egentligen kan leverera ännu mycket mer varmvatten än vad man behöver, eller hur? COP spelar däremot roll för hur stor besparing man gör, men det är en delvis annan historia.

Om jag behöver 55 i framledning vid -15 men VPn bara kan leverera 50 så hjälper det inte vilken effekt den har, men om den kan leverera 60 så kan man fundera över hur stor VP man behöver, dvs effekten. Eller hur?
TS behöver förmodligen aldrig nånsin över 50, så han kan ur den synvinkeln välja nästan vad som helst, och då blir det andra faktorer som blir viktigare att väga in, som vilken leverantör/installatör man känner mest förtroende för, priset, osv.


EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt galet svårt
« Svar #32 skrivet: 23 april 2014, 10:22:12 »
Nej, det är varmvattnet som värmer huset.  :)

Jag tror att problemet är att du inte riktigt läser det vi andra skriver utan du gör som politiker och upprepar ditt eget budskap istället.

Jag skrev "om en VP klarar av att leverera tillräckligt mycket varmt vatten när det är kallt ute, vad spelar det då för roll vad den levererar för effekt?", och det enda logiska svaret är väl "ingen alls!". Om VPn levererar tillräckligt mycket varmt vatten för att hålla huset varmt så räcker den uppenbarligen till, och då spelar det ingen roll om den egentligen kan leverera ännu mycket mer varmvatten än vad man behöver, eller hur? COP spelar däremot roll för hur stor besparing man gör, men det är en delvis annan historia.

Om jag behöver 55 i framledning vid -15 men VPn bara kan leverera 50 så hjälper det inte vilken effekt den har, men om den kan leverera 60 så kan man fundera över hur stor VP man behöver, dvs effekten. Eller hur?
TS behöver förmodligen aldrig nånsin över 50, så han kan ur den synvinkeln välja nästan vad som helst, och då blir det andra faktorer som blir viktigare att väga in, som vilken leverantör/installatör man känner mest förtroende för, priset, osv.

Precis, OM en värmepump klarar att leverera tillräckligt varmt vatten.
Men 4,35 kW vid -15 klarar i de flesta fall INTE att leverera tillräckligt varmt vatten för att effekten saknas.
DÃ¥ blir det elpatron igen.

Jag gömmer mig inte bakom politik och annat, det är sunt förnuft som gäller.
Men oavsett vad jag skriver verkar du inte ta till dig denna information för att du har en förutfattad mening att jag skulle ha någon agenda med mina inlägg.

Informationen är till TS så att han får ett bra underlag för att fatta sitt beslut.

Du har en Polar ser jag, hur mycket elpatron har den dragit sedan installation och vilket COP har du på din drift ?
Mvh
Daikin

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt galet svårt
« Svar #33 skrivet: 23 april 2014, 10:27:22 »
Daikin, jag förstår verkligen inte vad du menar med att man ska skilja på värme och varmvatten. Har du inte tillgång till en hög framledningstemperatur så får du inte heller varmt vatten. Några grader förlorar man mellan framledning och tappvarmvatten i värmeväxlingen.

För att återgå till ts då, jag hävdar att 2030 från nibe är som klippt och skuren för Grimster. Den kan ge en hög framledning och ihop med de 270 literna på insidan så kan man få ut väldiga mängder varmvatten med bara kompressordrift. Varmvattnet var väl just det ts var orolig för.

Hej Göran,

vad jag menar är att om en maskin klarar av att producera en framledningstemperatur på 65 °C med kompressor så innebär det inte att den kan producera lika varmt varmvatten, anledningen till detta är dels värmeväxlingen som är dålig vid små skillnader på omgivande vatten och framledningsvattnet samt returtemperaturen som är högre vid varmvattenladdning mot slutet.
En varmvattenladdning med dessa temperaturer tar dels en sjukt lång tid dels så är COP helt år åt skogen.
Skall du ha mycket vatten och tillverka det billigt så skall du ha en stor volym på beredaren.
270 liter är ju bara en energilagring, ta och titta på hur mycket vatten du får ut vid olika tapphastigheter så får du se.
Skall detta fungera bra så måste du upp mot 500 liter för att få ut en vettig volym VV.

Mvh
Daikin

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Helt galet svårt
« Svar #34 skrivet: 23 april 2014, 10:59:44 »
Du har en Polar ser jag, hur mycket elpatron har den dragit sedan installation och vilket COP har du på din drift ?
Mvh
Daikin

Det intressant är väl vad den inte dragit, alltså hur mycket mindre el jag förbrukar jämfört med före VP?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Helt galet svårt
« Svar #35 skrivet: 23 april 2014, 11:12:07 »
Jag gömmer mig inte bakom politik och annat, det är sunt förnuft som gäller.
Men oavsett vad jag skriver verkar du inte ta till dig denna information för att du har en förutfattad mening att jag skulle ha någon agenda med mina inlägg.

Ja, jag tror att skälet till att du skriver här inne är att du vill sprida information om hur förträffliga produkter du anser att Daikin har, så agendan är väl ganska uppenbar? Att få sälja mer av Daikins värmepumpar. Agendan kan ju knappast vara den motsatta, att få potentiella kunder att välja andra fabrikat?

Som ett tips kan jag ju säga att mig fÃ¥ngar du inte som potentiell kund därför att du är alldeles för pÃ¥stridig och alldeles för snabb att tala om att andra här inne har fel, som i din diskussion med GöranA angÃ¥ende VV-produktion. Det finns väldigt sällan EN sanning utan det finns flera aspekter pÃ¥ samma frÃ¥ga. PÃ¥peka gärna faktafel, eller komplettera info här inne, men om jag vore du sÃ¥ skulle jag hÃ¥lla en ganska lÃ¥g profil av det enkla skälet att du som representant för ett visst fabrikat givetvis är partisk. Allt annat vore snudd pÃ¥ tjänstefel. 
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt galet svårt
« Svar #36 skrivet: 23 april 2014, 12:44:03 »
Det intressant är väl vad den inte dragit, alltså hur mycket mindre el jag förbrukar jämfört med före VP?

Jasså, jag trodde att det var hur varm framledning man kunde få fram ?
Du menar alltså efter alla dessa turer i diskussionen att det är besparingen som är det viktigaste, bra då är vi överens om en sak i alla fall.

Mvh
Daikin

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt galet svårt
« Svar #37 skrivet: 23 april 2014, 12:48:21 »
Ja, jag tror att skälet till att du skriver här inne är att du vill sprida information om hur förträffliga produkter du anser att Daikin har, så agendan är väl ganska uppenbar? Att få sälja mer av Daikins värmepumpar. Agendan kan ju knappast vara den motsatta, att få potentiella kunder att välja andra fabrikat?

Som ett tips kan jag ju säga att mig fångar du inte som potentiell kund därför att du är alldeles för påstridig och alldeles för snabb att tala om att andra här inne har fel, som i din diskussion med GöranA angående VV-produktion. Det finns väldigt sällan EN sanning utan det finns flera aspekter på samma fråga. Påpeka gärna faktafel, eller komplettera info här inne, men om jag vore du så skulle jag hålla en ganska låg profil av det enkla skälet att du som representant för ett visst fabrikat givetvis är partisk. Allt annat vore snudd på tjänstefel.

Jag syftade på en dold agenda såklart.
Att jag jobbar på Daikin är ingen hemlighet och syftet är att informera om våra produkter.
Anledningen till som du säger att jag är påstridig är i detta fall enbart till att stävja den missledande informationen du kommer med.
Du sprider vilseledande information baserat på din okunskap, det gör mig till påstridig.
Ingen skall behöva fatta ett beslut om köp basert på felaktig rekommendation. Hög framledning har ingenting med TS besparing att göra, endast hög effekt i kombination med ett högt COP.

/D

Utloggad Grimster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt galet svårt
« Svar #38 skrivet: 23 april 2014, 12:51:59 »
Oj diskussionen drog iväg ordentligt i den här tråden vilket iof är intressant att läsa. :)

Angående min framledningstemp så har jag ju bara bott i huset sen augusti förra året och den här vintern har ju varit väldigt mild i mitt tycke så framledningstempen har ju inte riktigt testats då jag inte sett lägre temp ute än ca 15 minus men även om jag är hyfsat grön på allt det här med uppvärmning så kändes ändå 40 grader i framledning hyfsat lågt? Det ska ju nämnas att jag har ju också bytt alla fönster i huset och det lär väl påverka en hel del kan jag inbilla mig då du inte har några kallras från otäta fönster som kyler ner elementen.

Jag har valt att gå på Nibe pumpen av två skäl och det är primärt för att den är trefas trots sin låga KW styrka och dels för att den hade en större vvb. En sekundär anledning var också att IVTn som stod på andra sidan är ju helt ny och känns ganska oprövad och kanske också lite mer riskabel. Sen är det bara att hoppas på att det är en seriös och bra installatör.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Helt galet svårt
« Svar #39 skrivet: 23 april 2014, 14:07:18 »
Du sprider vilseledande information baserat på din okunskap, det gör mig till påstridig.

Ja det var ju ett ödmjukt påstående av någon som säger sig bara vilja informera i all ödmjukhet.

Vilken vilseledande information har jag spridit?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Helt galet svårt
« Svar #40 skrivet: 23 april 2014, 21:15:57 »
Lunk, det Daikin försöker förklara är att max framledningstemp inte säger så mycket om pumpens prestanda. Det är allt för många som köper en pump som ska klara 60 eller 65 graders framledning och sedan blir väldigt förvånade när pumpen inte klarar mer än tex 42 grader utan elpatron.

Vill man maximera sin besparing så tror jag de flesta är överens om att lägre framledningstemperatur är att föredra. Så om man har ett hus som kräver 65 grader den kallaste dagen kan man välja en pump som kan ge 65 grader och leverera den effekt som krävs. Det andra alternativet är att installera fetare radiatorer och sänka max framledning till säg 55 grader med samma toppeffekt från VP men med bättre COP. Jag vet vilket alternativ jag skulle välja.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Helt galet svårt
« Svar #41 skrivet: 23 april 2014, 22:07:15 »
Maba, jag förstår precis vad Daikin pratar om. Det jag reagerade på var att han, som representant för Daikin, raljerade över ett inlägg där Lmf kommenterade vilken temp en av Nibes VP kan leverera, och där Daikin sen försökte dribbla bort korten på ett ojuste sätt genom att påstå att det är elpatronen som ordnar det.

Sen försöker han dribbla bort korten ytterligare genom att börja diskutera annat.

Om jag skulle säga "jag vill ha en VP som kan leverera riktigt varmt vatten när det är -20" och någon svarar "VP X kan leverera 60-gradigt vid -20" så är det irrelevant och direkt vilseledande att påstå att det är elpatronen som gör det (vilken VP har en elpatron inbyggd?), och att sen börja diskutera att det är effekten som avgör om huset går att värma, osv, var ju inte det som frågan och svaret handlade om.

Jag förväntar mig bara att han ska vara korrekt, kommentera det han citerar korrekt, osv. Att dessutom påstå att jag sprider vilseledande information är dessutom fullständigt befängt, eftersom jag bara påpekat att han slirar nör han kommenterar inlägg här inne.

Notera att han inte visat vilken "vilseledande information" jag ska ha spridit.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt galet svårt
« Svar #42 skrivet: 23 april 2014, 23:17:34 »
Hej Göran,

vad jag menar är att om en maskin klarar av att producera en framledningstemperatur på 65 °C med kompressor så innebär det inte att den kan producera lika varmt varmvatten, anledningen till detta är dels värmeväxlingen som är dålig vid små skillnader på omgivande vatten och framledningsvattnet samt returtemperaturen som är högre vid varmvattenladdning mot slutet.
En varmvattenladdning med dessa temperaturer tar dels en sjukt lång tid dels så är COP helt år åt skogen.
Skall du ha mycket vatten och tillverka det billigt så skall du ha en stor volym på beredaren.
270 liter är ju bara en energilagring, ta och titta på hur mycket vatten du får ut vid olika tapphastigheter så får du se.
Skall detta fungera bra så måste du upp mot 500 liter för att få ut en vettig volym VV.

Mvh
Daikin

Nu förstår jag ännu mindre av vad du pratar om. Så du menar att tappvarmvattentemperaturen, laddad med endast kompressor så högt som möjligt innan värmepumpen bryter ut, som mest blir ungefär lika för 55 och 65 graders maskinen, med skillnaden att 65 gradersmaskinen kommer ta mycket längre tid på sig och ladda varmvatten med ett lägre COP?? Det är i alla fall så jag tolkar ditt resonemang och jag kan verkligen inte hålla med ett sådant resonemang.

En 55 graders maskin kan ex för en given beredare med en given värmeöverförande yta ge 50 graders varmvatten. En 65 graders maskin med samma relativa förutsättningar kommer att ge som max ca 60 graders varmvatten påstår jag. Dessa 10 grader extra kan vara bra att kunna kräma ur om man vill fylla sitt stora badkar.

Är man nöjd med ex 50 graders varmvatten så kommer maskinerna i exemplet ovan att få ungefär samma COP för en varmvattenladdning (förutsatt att deras COP för 35 till 55 grades framledning är ungefär samma). Vill man sedan ha lite extra varmvatten så kan man få ca 10 grader mer med kompressordrift på 65 gradersmaskinen. Med 55 gradersmaskinen får man köra ren elpatron om man vill upp 10 grader till. I området 55-65 graders framledning är nibe 2030 garanterat avsevärt mycket bättre än en elpatron, även om COP:et självklart är lägre än vid 35 grader... men det säger ju sig självt.

Vad ger detta för användaren då? Jo, en 200 liters beredare som laddas upp till 45 graders snitttemp genom hela beredaren ger 233 liter 40 gradigt varmvatten. Samma beredare som istället laddas till 55 graders snitttemp ger hela 300 liter 40 gradigt varmvatten.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Helt galet svårt
« Svar #43 skrivet: 24 april 2014, 06:37:39 »
Oj diskussionen drog iväg ordentligt i den här tråden vilket iof är intressant att läsa. :)

Angående min framledningstemp så har jag ju bara bott i huset sen augusti förra året och den här vintern har ju varit väldigt mild i mitt tycke så framledningstempen har ju inte riktigt testats då jag inte sett lägre temp ute än ca 15 minus men även om jag är hyfsat grön på allt det här med uppvärmning så kändes ändå 40 grader i framledning hyfsat lågt? Det ska ju nämnas att jag har ju också bytt alla fönster i huset och det lär väl påverka en hel del kan jag inbilla mig då du inte har några kallras från otäta fönster som kyler ner elementen.

Jag har valt att gå på Nibe pumpen av två skäl och det är primärt för att den är trefas trots sin låga KW styrka och dels för att den hade en större vvb. En sekundär anledning var också att IVTn som stod på andra sidan är ju helt ny och känns ganska oprövad och kanske också lite mer riskabel. Sen är det bara att hoppas på att det är en seriös och bra installatör.
Hej! Verkar som du har bra koll på det här och tror med att Niben skulle passa bra i ditt fall och är du osäker kan du väl ta referenser på installatören.
Lycka till tummenupp
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!