Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Möss i krypgrunden och avfuktningsaggregat  (läst 14098 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Möss i krypgrunden och avfuktningsaggregat
« skrivet: 01 november 2011, 10:41:55 »
Tycker det är mycket möss i krypgrunden, särskilt nu på hösten och vintern. Har haft ordentligt med råttgift på flera tallrikar i grunden och allt har gått åt plus en det funnits en hel del spillning omkring dessa fat. Känns som mössen ökat i antal med tätad och avfuktad grund. Har även ställt ut fem musfällor på olika ställen och de flesta har löst ut men inte alltid med fångst. Fällorna skulle förmodligen behöva tömmas ett par gånger i veckan nu på hösten men det går oftast ett par månader mellan inspektionerna av krypgrunden så fällor är ingen bra lösning.

Råkade läsa att elektroniska musstörare inte ska kombineras med råttgift eftersom mössen upplever musstöraren som en slags varelse som konkurrerar om det varma utrymmet i krypgrunden. Mössen går då till motattack genom att kalla på alla andra möss i kvarteret och äta upp allt som finns för att försöka "svälta ut" inkräktaren/apparaten. Kan det vara så att även ett avfuktningsaggregat inkl fläktar och lysdioder etc också upplevs som en inkräktare och att råttgift då får motsatt effekt, dvs ökar antalet möss? Finns det någon elektronisk musskrämma som fungerar bra tillsammans med avfuktningsaggregat? Vilket frekvensområde bör den i så fall arbeta med?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
SV: Möss i krypgrunden och avfuktningsaggregat
« Svar #1 skrivet: 01 november 2011, 12:16:14 »
Tycker det är mycket möss i krypgrunden, särskilt nu på hösten och vintern. Har haft ordentligt med råttgift på flera tallrikar i grunden och allt har gått åt plus en det funnits en hel del spillning omkring dessa fat. Känns som mössen ökat i antal med tätad och avfuktad grund. Har även ställt ut fem musfällor på olika ställen och de flesta har löst ut men inte alltid med fångst. Fällorna skulle förmodligen behöva tömmas ett par gånger i veckan nu på hösten men det går oftast ett par månader mellan inspektionerna av krypgrunden så fällor är ingen bra lösning.

Råkade läsa att elektroniska musstörare inte ska kombineras med råttgift eftersom mössen upplever musstöraren som en slags varelse som konkurrerar om det varma utrymmet i krypgrunden. Mössen går då till motattack genom att kalla på alla andra möss i kvarteret och äta upp allt som finns för att försöka "svälta ut" inkräktaren/apparaten. Kan det vara så att även ett avfuktningsaggregat inkl fläktar och lysdioder etc också upplevs som en inkräktare och att råttgift då får motsatt effekt, dvs ökar antalet möss? Finns det någon elektronisk musskrämma som fungerar bra tillsammans med avfuktningsaggregat? Vilket frekvensområde bör den i så fall arbeta med?

Hejsan!
Dom tips jag fick av Anticimex-killen som brukar lägga ut råttgift (som egentligen är som den blodförtunnande medicinen Varan) så skulle lådorna ligga på utsidan huset intill grunden för att undvika att dra dom in i onödan, in kommer då ändå. Dom tror att det är mat så en del lådor är fulla med gräs, löv och en del till och med fyllda med sand för att för täcka över och skydda sin "mat" från andra.
Nu har vi även två katter som tar både mus och sork som galningar då dom senaste åren har varit extremt gynnsamt för sork, mus och råttor. Snödjupet var som värst 74cm och marken var inte ens frusen under snötäcket så det var nog rena rama Hawaii åt dom små gynnarna.

Personligen tror jag inte på såna elektroniska ljudskrämmor då tester, med tex måsar som skulle skrämmas med varningsläte från en mås, visade att de blev vana ljudet efter en period och inte brydde sig.
Kanske att det drar mer möss när det finns "mat" åt dom plus att det är varmt och skönt inne i grunden åt dom. :)
Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

Utloggad FatZo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Möss i krypgrunden och avfuktningsaggregat
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2012, 18:43:56 »
Satte ut lite fällor här och där i slutet på sommaren då vi upptäckte att vi hade haft möss under golvet på bottenplanet, trodde först att dom kom upp via krypgrunden men det visade sig att dom kom in via elskåpet som var idiotiskt monterat.

Glömde bort råttfällan som jag hade satt i grunden så ikväll när jag gick ner för att ta en titt hittade jag en något förtvinad mus som inte luktade hallontårta (tur att det inte är så varmt där nere). Eftersom jag inte vet om denna mus lyckats leta sig in via elskåpet och sedan ner i grunden via dom öppna golven satte jag dit några fler fällor. Förmodligen kommer det snart att sitta möss i allihop då dessa små rackare verkar ta sig in oavsett hur mycket man tätar.

Eftersom vi bor väldigt nära skogen så lär det vara svårt att bli av med mössen, finns det någon rimlig chans ens med råttgift?

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
SV: Möss i krypgrunden och avfuktningsaggregat
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2012, 22:19:23 »
Ja det märks skillnad, du kommer säkert att få in någon iaf men antalet kommer drastiskt att minska. Svärmor har en fin kompost som dom älskar och hon har i alla år haft problem med mycket möss och en av ställena kommit in via en dåligt dragen matarkabel till elskåpet. Hon har heller inte haft katt på många många år men efter att jag kom in i bilden så fick jag dit Anticimex som lade ut lådor vid alla fyra ytterväggar och efter första vintern så har inte hört en enda mus på vinden sen dess.
Själv har jag flera lådor med råttgift då kåken är stor och gammal och det enda som skiljer skogen från huset är i stort sett en liten byväg och här är det väldigt lugnt numera.
Vi har Länsförsäkringar och då ingår det skadedjursbekämpning så det är inte fel att utyttja.
Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

Utloggad FatZo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Möss i krypgrunden och avfuktningsaggregat
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2012, 10:36:03 »
Nu har fällorna stått i 5 dagar utan besök, hoppas att den mus som tagit sig in gjorde det innan matningen till elskåpet tätades.

Utloggad COCS i Göteborg

  • Bergvärme-rÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg / Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Christian loves PINBALL :-)
Möss i krypgrunden och avfuktningsaggregat
« Svar #5 skrivet: 10 september 2012, 12:35:29 »
Märkligt beteende av möss:

Under mitt hus har jag en typ av källare som är ihopbyggd med berggrunden, så källaren används ej för boende, men där är torrt och svalt. Där finns ibland möss som antagligen kommer in via en bergsskreva, kan ej hitta var, för det är svårt att se. Sedan jag flyttade in för ca 11 år sedan har jag alltid ett fat med råttgift. Det är en blandning av havre och eller korn och kanske annat.
 
I en del utav utrymmet ligger det byggavfall från när huset byggdes 1959. Det är mindre träbitar och småstenar av cement. Det borde man städa bort, men har ej blivit av, för det är trångt och känns därför jobbigt.

Det märkliga som hände första gången för ca 5-6 år sedan, var att en dag när jag kom för att fylla på tallriken med musgift, så var denna tallrik överbyggd av trästickor och betongstenar i storlek av upp till ca ½ tändsticksask. Trästickorna var ca 3-5 cm långa. Det var ganska prydligt gjort, så jag tänkte att min pappa skojat med mig, men det var inte han. Det måste betyda att möss eller möjligtvis råtta / råttor byggt detta.

Möss är ganska OK, men råttor – fy fan!

Jag skaffade därefter en stor bur med fallgrop / tippbräda och laddade den med äpple, ost och korv ett flertal gånger. Det har bara resulterat i en och annan mus, men ingen råtta.

Med jämna mellanrum byggs fatet med gift över med trästickor och betongstenar precis som om en människa byggt över det. Stenarna är lagda med ganska stor precision och jag är förvånad över hur små möss kan förflytta sådana stenar och trästickor.

Framförallt är jag undrande över orsaken till varför dom gör det?
--- Vill dom gömma ’maten’ för andra - för dom vill ha den själva?
eller
--- Vill dom hindra andra från att äta maten - eftersom den är giftig?

Mvh Christian
« Senast ändrad: 10 september 2012, 12:46:41 av COCS i Göteborg »
COCS - Göteborg
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-193145

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Möss i krypgrunden och avfuktningsaggregat
« Svar #6 skrivet: 10 september 2012, 13:26:18 »
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!