Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Generell frÃ¥ga om acktankar och värmeväxling  (läst 1084 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
Hej,

Lite av en nybörjarfråga eventuellt men jag har sökt och inte hittat svaret faktiskt.
Kan en slinga i botten av en tank, där energi tillförs, göra att vattentempen i toppen blir högre än den temp man laddar med? Alltså, kan man använda en tank med slinga av rätt sort som en "transformator" för att få upp vattentempen till användbar nivå om man har en källa som kan värma till ex 35C max?

Rent intutitivt och praktiskt har jag svårt att se att det skulle kunna vara så, men jag är inte så kunnig på skiktning. Rent teoretiskt om man ser det som ren energitillförsel däremot så kommer ju tempen öka så länge man tillför energi, problemet är ju att det inte är ren tillförsel då den är beroende av tempen i tanken, dvs de är ett "kopplat" problem. Vattnet skiktning och värmekonduktivitet är avgörande gissar jag.


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Nej, du kan aldrig få varmare vatten i toppen än temperaturen på den tillförda värmen i botten.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Generell fråga om acktankar och värmeväxling
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2021, 11:02:10 »
Nej, som sagt, det kan aldrig bli högre temp någonstans i tanken än den temp du laddar med.

I själva verket är det så att skiktning aldrig uppstår spontant från grunden, den bara bibehålls mer eller mindre effektivt. Värmer man med slinga i botten av en tank kommer det varmare vattnet att börja stiga, men det kommer också under sin färd uppåt blandas ut och kylas av, så man når i tanktopp inte ens den temperatur man tillförde i botten. (Ja, inte förrän hela tanken är varm då.) Vill man ha tydlig skiktning i en tank ska man försiktigt pumpa in varmvatten ovanifrån, då kan man (som bäst) bibehålla ursprungstemperaturen hos det tillförda vattnet.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Generell fråga om acktankar och värmeväxling
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2021, 16:05:56 »
Beror på vad du menar med att tillföra med en slinga, är klart beroende på med vad du värmer med, mer info om värmekällan behövs.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det spelar ingen roll vad man värmer med, vattnet i tanken kan inte bli varmare än den högsta temperaturen som finns i slingan.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Generell fråga om acktankar och värmeväxling
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2021, 16:35:32 »
Det spelar ingen roll vad man värmer med, vattnet i tanken kan inte bli varmare än den högsta temperaturen som finns i slingan.
Ligger lite i det , men är det sol som värmer ökar tempen med tiden den är  i drift, därav frÃ¥gan om värmekällan. Klart det inte kan bli varmare än tillförd maximal temp.

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
SV: Generell fråga om acktankar och värmeväxling
« Svar #6 skrivet: 22 mars 2021, 21:10:37 »
Tack för alla svar. Som jag trodde då. Annars hade man ju i princip gjort en värmepump av en tank.

Grunden till frågan är dels då jag har en solslinga i min beredare (VPBS300) och har funderat på om man kunde ladda med något annat än sol (tex fläktkonvektor i växthus), dels om det fanns någon nytta att ha en tank rent allmänt ihop med fläktkonvektor och golvvärmeslingor i mitt växthus/orangeri (separat tråd) för att öka effektiviteten genom skiktning på något sätt.

Att skicka ner värme från växthuset mha en fläktkonvektor till solslingan i beredaren känns inte lönt eller vad säger ni? Det är ju då ca 270 liter bara och fläktkonvektorn lär ju kunna ladda med max 35C en solig dag.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Generell fråga om acktankar och värmeväxling
« Svar #7 skrivet: 23 mars 2021, 09:51:25 »
Det går, så länge du inte laddar när framledning är kallare. Men tanken är ganska liten, återbetalningen tror jag inte kommer hända inom rimlig tid.

Men enklare tror jag att det är att du ställer en lite större tank i växthuset. 1000 liter kanske, kanske lite till. Går att räkna på. Inte säkert den ens behöver vara isolerad, men gärna vitmålad. Tanken så sett är förhållandevis enkel rent tekniskt. Möjligen att du ser till att den har varmvattenslinga. Finns nytt och begagnat.

Då kan du med korta ledningar kyla växthuset och sedan skicka ut värmen under natten. Kräver lite styrning, men relativt enkelt. Låga temperaturskillnader, så därför förespråkar jag lite mer volym att arbeta på.

Tanken med varmvattenslingan är att du kan förvärma tappvattnet innan det går till din innedel med hjälp av växthusvärmen, så får du lite mer kylkapacitet också.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!