Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mitsubishi värmepump i Garage  (läst 2261 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gystompa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mitsubishi värmepump i Garage
« skrivet: 09 januari 2019, 21:33:13 »
Hej

Har ett nybyggt garage på 75 kvm som skall få sig en värmekälla.
Garaget har 260 mm isolering i både tak och vägg och tanken är att hålla det mellan 14-18 grader

Har sedan länge sneglat på Mitsubishi Hero, dock inte hunnit sätta mig in i vilken storlek på pump än.

Men, nu har jag läst ett par trådar på detta forum verkar det vara många som har problem med Hero i
form av avfrostningar? Stämmer detta eller är det enbart importerade modeller som inte fungerar?

Eller har ni nån annan idé om Mitsubishi pump? Har ingen större användning av finesser, men vill ha en pålitlig maskin som fungerar

R32 kontra R410. Vad är mest effektivt av dom? vet att R32 skall vara det "nya" medlet och är mer miljövänligt.
Men vill inte ha avkall på prestanda på pumpen för det. Eller att den måste servas mer frekvent


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi värmepump i Garage
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2019, 22:12:30 »
LN hade tyvärr till en början ett mjukvarufel som gjorde att avfrostning spökade på ett antal maskiner tillverkade 2017, det problemet behöver du inte oroa dig för.
Åtminstone inte om den kommer via någon av mitsubishis svenska återförsäljare via deras återförsäljarlista, framgår även där ett antal företag som inte handlar via dom

Om modell 25,35 eller kanske till och med 50 modellen är bäst för fastigheten beror även på takhöjd, ventilation och vart i landet fastigheten ligger.

FH35VEHZ är annars den modell som man får mest effekt för pengarna då det förekommer en hel del paralellimport på den.
Alternativt kan AP42VGK SOLID vara ett alternativ beroende på förutsättningarna och om er tilltänkta återförsäljare marknadsför den.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Gystompa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi värmepump i Garage
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2019, 22:32:14 »
Tack för svar

Jag köper ju hellst lokalt utifall man får framtida strul. Vet att Elon hade Hero modellen förut men nu verkar den inte
finnas kvar på deras hemsida. Surt tycker jag

Finns i Gävle, takhöjden är 2,4 meter och ventilationen berstår av vanliga ventilhål i väggen  tummenupp

Vad tros det om rätt storlek nu när jag angett även detta?

Enligt Mitsus lista på aukteriserat folk i närheten så finns det en i Gävle. Men söker man lite på det företaget så
får man knappt nån info. Bolaget verkar inte ens existera utan körs via nåt annat företag.. lämnar inge större
förtroende hos mig.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi värmepump i Garage
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2019, 22:45:04 »
Har också sett företag på återförsäljarlistan som man funderar på hur dom hamnat där så att kolla lite extra som du gjort är nog en god ide  tummenupp

Elon centralt marknadsför troligen sitt ”eget” märke först och främst , tror att butikerna fortfarande är rätt självständiga och tar in märken och modeller som säljer bra just i deras region.

Uppskattar att det behövs ca 30-40 W/m2 för att hålla önskad temperatur vid -15 ute .
Brukar skilja rätt lite mellan 25 och 35 och det kanske är ett köldhål du bor vid så satsa på en 35 modell eller AP42
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Gystompa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi värmepump i Garage
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2019, 17:44:48 »
Har tagit offert nu på en LN35 som var på ett restlager på en Elon butik.
Men dom ville alltså ha nästan 30 papp för en sån pump ink. installation.

Nu är jag inte hemma på den här branschen, men vad kan en installation gå lös på? 6000 spänn?

Har för mig att jag tidigare sett 25:an varit till salu för ca 15 + inst. hos dom

Försöker dom blåsa mig bara för att jag utryckte att det var just en sån pump jag var ute efter?

Eller har Mitsun gått upp rejält i pris? vad säger folket?


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi värmepump i Garage
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2019, 18:01:59 »
Det lät lite dyrt såvida det inte är lång krånglig rördragning eller dyr eldragning inkl kanske ombyggnad av elcentral om den var full ?
Pris före eller efter rotavdrag ?

Vi tar som jämförelse 19900:- efter rotavdrag med standardinstallation och 5års garanti där det ingår upp till 5m rördragning, en håltagning och utedel monterad på fasad.
Finns ej elanslutning med 10A säkring i närheten av utedel tillkommer kostnad för att dra fram detta.

Finns både billigare och dyrare, priserna varierar lite över landet beroende på tex tillgång/konkurrens .
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Gystompa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi värmepump i Garage
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2019, 18:18:57 »
Oj, ja det var lite skillnad. Rot kommer jag inte kunna lyfta då det är nybygge.

Eldragning är inget installatören behöver bry sig om då det kommer finnas ett avsatt uttag med 16 A kablar.
Röret som skall gå mellan ute och innedelen blir max 2 meter

Du får ta och utvidga det där arbetsområdet och inkludera Gästrikland med  tummenupp

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi värmepump i Garage
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2019, 18:37:17 »
Ja med dom förutsättningarna var det kanske inte så bra pris  ::)

Ha ha vi har krympt vårat installationsområde just för att undvika dyra och tidskrävande resor för besök och installation  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Gystompa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi värmepump i Garage
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2019, 20:20:08 »
Hej igen

Nu har jag efter ett visst dealande kommit fram till ett betydligt bättre pris på denna LN35 pump som fanns på restlager.

Dock så har jag den klausulen att kunna tacka nej om det nu är en tidig utgåva av Ln35 ( 2017  årsmodell ). Pga dessa avfrostningsproblem som var på dom

Vet ni hur man kan se det? står det t.ex något prod. datum på kartongerna? Eller har Mitsu haft någon form av Goodwill på detta och bytt ut eller åtgärdat problemen?

Jag får 5 års garanti på pumpen när den installeras av deras installatör

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi värmepump i Garage
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2019, 21:18:32 »
Om det är en tidigt tillverkad som kan vara behäftad med felaktig mjukvara som Mitsubishi Sverige har uppdaterat i Sverige på deras lager så kan det vara gröna band runt kartongen istället för standard vita.

Antar nu att elon handlar via mitsubishi electric sverige och då är det inga problem , antingen skickar elon eller mitsubishi electric ut en ÅF som uppdaterar på plats via en ”handdator”
Och det handlar inte om goodwill utan att kunden ska få den produkt dom betalat för  tummenupp

Enklast är att fråga elon om den är uppdaterad och vet dom inte så frågar du om det är dom eller mitsubishi electric sverige som uppdaterar på plats hos dig om det nu visar sig vara något fel vill säga.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!