0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du eget vatten ??
Det med säkerhetsventil på inkommande vatten och ventil där är nog inget bra , du kan ju sno vatten innan mätaren
Säk saknas på värmedelen 1,5 bar
Säk saknas på VV
samt blandningsventil VV max +55C
VVC fordrar en reglering
Har du separat pusch på GV för resp Våning 2 och 3 , tror det blir svårt att få fram vatten till alla GV med en pump
Hur tänker du att reglera GV , med termodon på fördelarna eller
På brinekretsen kör du lämpligen med LK's multifill:
Och Nibe levereras med filterball numera, så du behöver inte köpa separat avstängare och filter.
Köp en 11x5 istället och separat vvb med anslutning för vvc om du ändå ska ha extra vvb.
LKs påfyllningskoppel köper du från Tyskland, mycket billigare!
Blandningsventil vv är väl ett kärt ämne här på forumet. Jag skulle avstå den om jag kunde, bara något som läcker efter 10 år. Har man som mig solfångare etc måste man ju ha den...
Står du i valet mellan 1x45 eller så 1x55 så läs alla trådar om problemet med regleringen på 55:an innan du handlar.
Jag köpte från wolf online
3 mindre pumpar . då ska dom sitta på matarrören till slingorna , kanske lite överkurs om du inte tar den stora
Hur många meter är ditt hus
det finns pumpar som trycker 8 meter , men måste kollas i diagrammen
Skvallerröret från säkerhetsventilerna ser lite klent ut... Altech skriver så här i sina installationsanvisningar:Utloppsledning från säkerhetsventilen för ej överstiga 2 meter och får under inga omständigheter förminskas genomreduceringsbussning eller liknande. Dragning av rör från säkerhetsventilens utlopp får ha max 2 st rörböjar.Iaktta att rördragning sker så att det inte kan bildas kondens eller att frysrisk föreligger.
Du räknar tokigt på cirkpumpen, du behöver troligen ingen extern cirkpump alls, den inbyggda klarar troligen hela systemet utan problem.Att det är 6 meter upp till översta slingorna saknar betydelse, man fyller ju med inkommande vattentryck och avluftar under tiden.När systemet väl är fullt så skall du bara räkna tryckfallet i stammarna och golvvärmeslangarna, det blir "ingenting".Sätt in ett längre rör bara istället för den externa cirkpumpen.I ett slutet system är det alltså bara strömningsmotståndet som skall räknas, ingen lyfthöjd.
Har aldrig sett att man har dragit ett rör från säkerhetsventilen på expansionskärlet för köldbäraren. Jag tycker att man har större nytta av möjligheten att kunna trycksätta köldbäraren vilket jag har gjort via säkerhetsventilen.
Har redan köpt en 1245-10.
Skall du köra så stort flöde så måste du ha en extern bypassledning
Raderade tidigare inlägget, hade missat att det var en 10 kW pump, trodde det var 16. 10 kW ger rimligare deltaT vid nominellt flöde (11 grader). Vill man ha ett deltaT på 5 grader blir flödet 0,48 L/s. DeltaT = 5 grader räcker väl bra vid golvvärme.
Är golvvärmeslingorna ingjutna i betong? För att pumpen ska drifttider den mår bra av måste det finnas tillräckligt med värmekapacitet att arbeta mot.
180 ton!Det motsvarar ~750m² med en skikttjocklek på 10cm...
Har du hyrt klämverktyget? I så fall var?