Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: tomas_sthlm
« skrivet: 14 mars 2018, 01:50:42 »

Har du hyrt klämverktyget? I så fall var?
Hittade ingen som ville hyra ut till privatpersoner så det slutade med att jag fick köpa :(
De skall vara kalibrerade för att ge godkända pressningar när man jobbar med dem professionellt så en hyrfirma måste i så fall kalibrera om allt efter varje hyra så att de kan garantera att de är korrekta när de går ut. Förstår att de inte kan få ekonomi i det på korta privathyror.  En firma jag pratade med sa dessutom att privatister hade klämt sig på dem :o så de slutade pga det.

Var j-vligt svårt att hitta men fick till slut tag i en begagnad med rätt backar (nykaliberade!!) på Blocket för vettiga pengar. Maskinen är rätt sliten och larmar för inkorrekt pressning men det ser korrekt ut och är tätt så det skulle lika gärna kunna vara fel i kontrollmekanismen på den. Förstår dock att en certifierad rörfirma inte kan använda den.
LK:s serviceverkstad har fö register på alla sina maskiner i Sverige så det känns hyfsat ok att köpa beg LK iaf eftersom det går att kolla om de är stulna.
Lär sälja den när bygget är klart om nåt år.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 12 mars 2018, 12:51:07 »

Har du hyrt klämverktyget? I så fall var?
Skrivet av: tomas_sthlm
« skrivet: 11 mars 2018, 17:05:21 »

180 ton!
Det motsvarar ~750m² med en skikttjocklek på 10cm...
Precis :)
Fast i vårt fall 3 våningar á 120m² med 20cm i snitt
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 09 mars 2018, 08:35:41 »

180 ton!
Det motsvarar ~750m² med en skikttjocklek på 10cm...
Skrivet av: tomas_sthlm
« skrivet: 09 mars 2018, 02:23:43 »

Skall du köra så stort flöde så måste du ha en extern bypassledning
Slingan precis till höger om den externa cirkpumpen är bypass-slingan så det är lugnt :)

Raderade tidigare inlägget, hade missat att det var en 10 kW pump, trodde det var 16. 10 kW ger rimligare deltaT vid nominellt flöde (11 grader). Vill man ha ett deltaT på 5 grader blir flödet 0,48 L/s. DeltaT = 5 grader räcker väl bra vid golvvärme.
Ja, det borde funka. Kändes som att ΔT=8° som slinglev räknat på gav lite för varma golv i ena änden vid DUT. Jag vill dock kunna hålla ΔT=5° vid DUT och då lär jag ha en del el-spets också så det blir mer än 10kW som går ut. Ev har jag räknat något högt på pumpens kapacitetsbehov men då finns det ju marginal :)

Är golvvärmeslingorna ingjutna i betong? För att pumpen ska drifttider den mår bra av måste det finnas tillräckligt med värmekapacitet att arbeta mot.
Slingorna är ingjutna i totalt 180ton betong så pumpen har lite värmemassa att jobba mot.
Borde väl bli en start i veckan eller så :D
Kändes inte som att det fanns behov av någon acctank.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 07 mars 2018, 16:12:13 »

Raderade tidigare inlägget, hade missat att det var en 10 kW pump, trodde det var 16. 10 kW ger rimligare deltaT vid nominellt flöde (11 grader). Vill man ha ett deltaT på 5 grader blir flödet 0,48 L/s. DeltaT = 5 grader räcker väl bra vid golvvärme.

Är golvvärmeslingorna ingjutna i betong? För att pumpen ska drifttider den mår bra av måste det finnas tillräckligt med värmekapacitet att arbeta mot.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 mars 2018, 15:49:56 »

Citera
Har redan köpt en 1245-10.

Han talar ju om mellan 3 och 5 graders deltaT och 0,9 l/sek
Såg att jag skrivit fördubbla när jag menade fyrdubbla (ca 3.7 gånger nominella flödet)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 mars 2018, 14:28:48 »

Hej.

Skall du köra så stort flöde så måste du ha en extern bypassledning, värmepumpen är bara designad för att flöde på (nominellt) 792 liter/h.
Du skulle nästan fyrdubbla flödet internt i värmepumpen med din design, det skulle slita på rör och värmeväxlare och du riskerar dessutom få missljud från den höga strömningshastigheten.
Har du verkligen räknat rätt på flödet?
Skrivet av: tomas_sthlm
« skrivet: 07 mars 2018, 14:06:32 »

Skvallerröret från säkerhetsventilerna ser lite klent ut... Altech skriver så här i sina installationsanvisningar:

Utloppsledning från säkerhetsventilen för ej överstiga 2 meter och får under inga omständigheter förminskas genom
reduceringsbussning eller liknande. Dragning av rör från säkerhetsventilens utlopp får ha max 2 st rörböjar.
Iaktta att rördragning sker så att det inte kan bildas kondens eller att frysrisk föreligger.
Intressant, har sett att en del installatörer drar separata rör från alla säkerhetsventiler.
Kanske har med rekommendationen att göra.
Slog ihop dem för att jag gissade att de inte skulle lösa ut allihop samtidigt.
Hade inte funderat på att längden och resulterande mottryck kunde vara ett problem.
Rören från säkerhetsventilerna är 15.

Du räknar tokigt på cirkpumpen, du behöver troligen ingen extern cirkpump alls, den inbyggda klarar troligen hela systemet utan problem.
Att det är 6 meter upp till översta slingorna saknar betydelse, man fyller ju med inkommande vattentryck och avluftar under tiden.
När systemet väl är fullt så skall du bara räkna tryckfallet i stammarna och golvvärmeslangarna, det blir "ingenting".
Sätt in ett längre rör bara istället för den externa cirkpumpen.

I ett slutet system är det alltså bara strömningsmotståndet som skall räknas, ingen lyfthöjd.
Det har du nog helt rätt i. Märkligt att lyfthöjden står med som parameter i de beräkningsguider jag hittat för cirkulationspumpar.
Tyvärr gör det ingen större skillnad. Det är 350m² så jag behöver 3m³/h om jag ska klara ΔT=5° vid DUT.
Interna cirkpumpen ger inte mer än 0,8m³/h.
Vid 8° som leverantören av golvvärmeslingorna räknat på har jag maximalt 13kPa i motstånd. Vid ett flöde som ger ΔT=5° bromsar det således mer. Matarslangen bromsar 18kPa vid flöde för ΔT=5°. Jag hade säkert klarat mig med en mindre pump än den jag fick tag i men det hade inte blivit någon större prisskillnad tyvärr :/

Har aldrig sett att man har dragit ett rör från säkerhetsventilen på expansionskärlet för köldbäraren. Jag tycker att man har större nytta av möjligheten att kunna trycksätta köldbäraren vilket jag har gjort via säkerhetsventilen.
Det är bara en kulventil överst på expansionskärlet.
Vet att många sätter säkerhetsventilen där men jag har följt installationsmanualen till punkt och pricka och då ska säkerhetsventilen vara före kärlet. Vet inte varför men jag antar att det fanns en anledning till att de ritat det så. Kanske rädda för ispropp i botten på expansionskärlet?
Funderade på om jag skulle sätta en slangstump ut från kulventilen på toppen istället.
Då kan jag trycksätta om det blir nödvändigt. Dessutom är det lättare att lossa locket om jag vill fylla på.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 mars 2018, 14:59:23 »

Har aldrig sett att man har dragit ett rör från säkerhetsventilen på expansionskärlet för köldbäraren. Jag tycker att man har större nytta av möjligheten att kunna trycksätta köldbäraren vilket jag har gjort via säkerhetsventilen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 mars 2018, 14:44:01 »

Du räknar tokigt på cirkpumpen, du behöver troligen ingen extern cirkpump alls, den inbyggda klarar troligen hela systemet utan problem.
Att det är 6 meter upp till översta slingorna saknar betydelse, man fyller ju med inkommande vattentryck och avluftar under tiden.
När systemet väl är fullt så skall du bara räkna tryckfallet i stammarna och golvvärmeslangarna, det blir "ingenting".
Sätt in ett längre rör bara istället för den externa cirkpumpen.

I ett slutet system är det alltså bara strömningsmotståndet som skall räknas, ingen lyfthöjd.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 06 mars 2018, 14:42:25 »

Skvallerröret från säkerhetsventilerna ser lite klent ut... Altech skriver så här i sina installationsanvisningar:

Utloppsledning från säkerhetsventilen för ej överstiga 2 meter och får under inga omständigheter förminskas genom
reduceringsbussning eller liknande. Dragning av rör från säkerhetsventilens utlopp får ha max 2 st rörböjar.
Iaktta att rördragning sker så att det inte kan bildas kondens eller att frysrisk föreligger.


Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 06 mars 2018, 12:32:41 »

Skulle vilja se fler bilder från lite andra vinklar och närmare på det jag ringat in.
Skrivet av: tomas_sthlm
« skrivet: 05 mars 2018, 22:41:48 »

Så, nu har jag omsatt ritningen i koppar.
Nån som ser om jag gjort något uppenbart dumt?
Annars klämmer jag fast allt och tänder upp.
Skrivet av: tomas_sthlm
« skrivet: 28 december 2017, 20:17:19 »

Hur många meter är ditt hus
Det är 5m upp till slingorna på översta planet.
Med tryckfallet i matningsslangen och slingorna behövs ca 90kPa vilket inga av de små billiga pumparna klarar.

det finns pumpar som trycker 8 meter  , men måste kollas i diagrammen
Stämmer
Hittade en Magna 3 32/120 på nätet för bra pengar så det blev en sån.
Den orkar ge närmare 120L/min vid 90kPa.

Om fördelarna inte orkar strypa tillräckligt får jag stoppa in en extern strypning.
Skrivet av: tc75
« skrivet: 28 december 2017, 19:18:04 »

Hur många meter är ditt hus , det är väl inget höghus ? det finns pumpar som trycker 8 meter  , men måste kollas i diagrammen
Skrivet av: tomas_sthlm
« skrivet: 28 december 2017, 19:02:11 »

Citera
Jag köpte från wolf online
Tack, sak kolla där.

Citera
3 mindre pumpar . då ska dom sitta på matarrören till slingorna , kanske lite överkurs om du inte tar den stora
Problemet är att jag inte hittar någon liten pump som orkar pumpa upp till plan 3.
Behöver 90kPa vid 30L/min.
Som slangarna ligger i huset kan jag inte heller pumpa via fördelaren på plan 2.
Ska jag köra en liten pump till plan 3 måste jag har en extra tryckstegringspump halvvägs och då är det helt plötsligt 4 pumpar :/

Hur mycket orkar fördelarnas flödesregulatorer strypa eg?
Hittar inga data på det.

Skulle behöva strypa runt 80kPa i källaren som jag ska köra allt på en pump.
Skrivet av: tc75
« skrivet: 28 december 2017, 15:42:47 »

I de guider jag tittat på ska då en Grundfos Magna 3, 32/100 räcka.
Den är dyr som f-n så det kanske är bättre att fördela pengar på 3 mindre pumpar.
Var skulle man i så fall montera dem?

Köp pumpar från Tyskland , bättre pris
3 mindre pumpar . då ska dom sitta på matarrören till slingorna , kanske lite överkurs om du inte tar den stora
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 28 december 2017, 14:01:21 »

Jag köpte från wolf online men de verkar slutat sälja den stora R32 varianten, men R25 kan räcka till för dig tror jag. Finns info hos Nibe tror jag.
https://www.wolf-online-shop.de/Soleverteiler-LK-521-Multifill-1-Messing-inkl-Isolierung::38479.html
tyvärr tycks dock priset ökat lite, jag betalade €92 för R32 modellen för 1,5 år sedan.
Men spana lite på tyska sidor på allt annat också för mycket grejer är billigare där och frakten är i vissa fall inte dyrare än inom Sverige. Jag köpte från wolf och ytterligare nått ställe jag glömt när jag gjorde min installation själv, ångar att jag inte testade att köpa kopparrör där också för det skulle man tjänat en hacka på såg jag i efterhand.

// Magnus
Skrivet av: tomas_sthlm
« skrivet: 28 december 2017, 13:37:47 »

Köp en 11x5 istället och separat vvb med anslutning för vvc om du ändå ska ha extra vvb.
Jo, jag funderade på det men var lite snål.
Tänkte inte montera någon extraberedare än utan väntar och ser om varmvattnet räcker.
Vad jag kunnat räkna mig till orkar en pump över 10kW i princip genomgångsvärma tappvattnet.
Det är ett stenhus med betongbjälklag så pumpen skulle kunna göra varmvatten i flera timmar utan att det märks på innertemperaturen.

LKs påfyllningskoppel köper du från Tyskland, mycket billigare!
Ok, Tack!
Nåt bra tips på butik?

Blandningsventil vv är väl ett kärt ämne här på forumet. Jag skulle avstå den om jag kunde, bara något som läcker efter 10 år. Har man som mig solfångare etc måste man ju ha den...
Skippar nog den. Däremot funderar jag på att köra en separat genomgångsvärmare till köket.
Pumparna lämnar ju rätt kallt vatten om de ska vara effektiva.

Står du i valet mellan 1x45 eller så 1x55 så läs alla trådar om problemet med regleringen på 55:an innan du handlar.
Ok, då hade jag lite tur. Hade inte läst det.
Har redan köpt en 1245-10.
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 28 december 2017, 11:33:10 »

Köp en 11x5 istället och separat vvb med anslutning för vvc om du ändå ska ha extra vvb.
LKs påfyllningskoppel köper du från Tyskland, mycket billigare!
Blandningsventil vv är väl ett kärt ämne här på forumet. Jag skulle avstå den om jag kunde, bara något som läcker efter 10 år. Har man som mig solfångare etc måste man ju ha den...
Står du i valet mellan 1x45 eller så 1x55 så läs alla trådar om problemet med regleringen på 55:an innan du handlar.

// Magnus
Skrivet av: tomas_sthlm
« skrivet: 27 december 2017, 23:27:51 »

Tackar så mycket för svaren!

Citera
Har du eget vatten ??
Har idag (kommer sätta filter på det) men huset byggs för kommunalt.
Kommer inom 2-3 år.

Citera
Det med säkerhetsventil på inkommande vatten och ventil där är nog inget bra , du kan ju sno vatten innan mätaren
Misstänkte det. Är lite nojjig för jag är troligen tvungen att skarva inkommande PEM.
Blev tvungen att rodda om lite så nu kommer den in på fel ställe  :(

Måste jag montera en (godkänd) backventil eller ingår den i vattenmätaren kommunen sätter upp?

Citera
Säk saknas på värmedelen 1,5 bar
Jodå :)
Fast den sitter inte vid expansionskärlet.
Tyckte det blev bättre rördragning att sätta den lite längre åt höger.
Har golvbrunnen där.
Är det en dum placering?

Citera
Säk saknas på VV
Point. Minns det brukar sitta sådana men såg ingen på Nibe:s schema.

Citera
samt blandningsventil VV  max +55C
Enligt Nibe:s manul behöver man ingen sån om man ställer VV-temp ut under +55.
Kanske bra att ha ändå  :-\

Citera
VVC fordrar en reglering
Korrekt.
Sett cirkpumpar men inbyggd reglering.
Borde väl funka?

Citera
Har du separat pusch på GV för resp Våning 2 och 3 , tror det blir svårt att få fram vatten till alla GV med en pump
Nej
Huset har totalt 350kvm golvyta inkl källaren och enligt mina beräkningar ska jag med 3gr difftemp då behöva ca 90L/min.
Det är ca 6m upp till golvet på 3:e våningen och jag har ca 18kPa förlust i matarslangen (2x20m PEX32).
Slingorna ska bromsa ca 13kPa som värst enligt golvvärmeleverantören.
Totalt ca 90kPa.
I de guider jag tittat på ska då en Grundfos Magna 3, 32/100 räcka.
Den är dyr som f-n så det kanske är bättre att fördela pengar på 3 mindre pumpar.
Var skulle man i så fall montera dem?
 
Citera
Hur tänker du att reglera GV  , med termodon på fördelarna eller
Jag har termodon på fördelarna men jag tänkte börja med att köra dem öppet och reglera på flöde och utetemp.
Vad jag förstått är det den bästa lösningen.
Frågan är om fördelarna kan reglera flödet tillräckligt för att få balans i systemet.
Blir kanske för stora tryck på våning 1 och 2?

Citera
På brinekretsen kör du lämpligen med LK's multifill:
Har sett dem men var lite för snål  ::)
Finns det någon nackdel med att köra som jag ritat?

Citera
Och Nibe levereras med filterball numera, så du behöver inte köpa separat avstängare och filter.
Ok, bra. Har inte öppnat paketet ännu så jag har inte sett vad de skickar med.

Lade till era förslag:
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 27 december 2017, 20:06:58 »

På brinekretsen kör du lämpligen med LK's multifill:
http://www.lksystems.se/sv/lk-521-multifill_77769067.aspx

Säkerhetsventilen på tappvattnet bör sitta närmare vvb'n i vp'n, efter backventilen.
Kallvattnet behöver ingen Säkerhetsventil.

Och Nibe levereras med filterball numera, så du behöver inte köpa separat avstängare och filter.
Skrivet av: tc75
« skrivet: 27 december 2017, 20:03:04 »

Har du eget vatten ??
Det med säkerhetsventil på inkommande vatten och ventil där är nog inget bra , du kan ju sno vatten innan mätaren ,
Säken 9 bar ska sitta efter mätaren
Säk saknas på värmedelen 1,5 bar
Säk saknas på VV  , samt blandningsventil VV  max +55C ( max till tappställe )
VVC fordrar en reglering 
Har du separat pusch på GV för resp Våning 2 och 3 , tror det blir svårt att få fram vatten till alla GV med en pump
Hur tänker du att reglera GV  , med termodon på fördelarna eller
Skrivet av: tomas_sthlm
« skrivet: 27 december 2017, 17:58:23 »

Hej!

Sitter och ritar ihop en bergvärmeinstallation till mitt nybygge och skulle behöva lite kritik.
Har inte gjort det här förut och försökt följa Nibe:s guide så gott jag förstår.
Schemat är ungefärlig placering av komponenterna men det blir nog lite tajtare i verkligheten.
Vad tror ni?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 516
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!