Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 november 2013, 09:35:37 »

Om du inte har problem med flödena i systemet eller vill ha sommarvärme på nått golv skulla jag välja volymtank men gärna på 200 liter men 100 räcker säkert länge.
Skrivet av: olof63
« skrivet: 21 november 2013, 09:19:36 »

Nu har jag kollat alla radiatorerna och systemvolymen blir inkl 40 liter i golvvärmen ca 174 liter vilket är lite snålt för min 10 kw pump (se bilagan med mina beräkningar där tillkommer lite några liter i rörsystemet också). Det blir en 100 liters UKV nästa vecka så kanske antal starter minskar.  Någon har rekommenderat 200 liters arbetstank, jag får plats men en sådan också vid pumpen - vilken bör jag välja ?


Skrivet av: olof63
« skrivet: 15 november 2013, 15:38:31 »

Stort tack för alla värdegulla inspel på forumet. Skall få hem min rörkille nästa vecka och titta på både ukv och radiatorsystemet.  Sedan tänkte jag ge mig på stt justera in raddarnas flöden när vi får minusgrader, har köpt en liten ir grunka på classe för ändamålet.  Så i december har jag förhoppningsvis både mindt 100 liter till i systemet och bättre cirk i radiatorsystemet.

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 november 2013, 12:18:50 »

Tycker det börjar se ok ut 8 graders diff är nog ok för den kommer och sjunka till vintern när kb blir kallare och framledningen högre. Vp ligger även närmare börvärde nu kanske annan utetemp eller så beror det på att med högre cirkulation så blir framledningen lägre eller en kombination Sc:,h
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 15 november 2013, 07:47:52 »

Hej olof,

Skulle rekommendera dig att vänta med att justera VP tills du har ordning på hela radiatorsystemet, fullt flöde / rätt delta över varje radiator.
En förutsättning för detta är att det är kallt ute = VP går
Glöm inte att vänta minst ett dygn mellan justeringarna  tummenupp

VÅGA VÄGRA TERMOSTATER
Skrivet av: olof63
« skrivet: 15 november 2013, 07:32:45 »

Nu har jag skruvat upp cp för varma sidan från 45 till 70 % men fortfarande ingen större förändring av diff mellan retur och framledning till värmesystemet.  Vad gör jag härnäst ? Ett element (av 15) är kallt men det är nog termostaten som fastnat, skall kolla på den i helgen. BIfogar loggfilen och tacksam för hjälp.

Tidigare i tråden finns t-diffen innan jag började skruva på cp-hastigheten.

Huset är varmt och fint, men jag tycker det är konstigt att den inte reagerar.  Bör jag ringa in någon från NIBE ?  Bor i norra Stockholm så tips emottages tacksamt. 
Skrivet av: olof63
« skrivet: 14 november 2013, 09:50:47 »

Ser i loggen att 55% fart på cirken inte är tillräckligt, måste kolla att radiatorerna inte har stopp någonstans - de har varit demonterade i samband med ett byggprojekt.  Skruvar upp cp till 65% i natt så får vi se om jag närmar mig delta på 7 grader. 
Skrivet av: olof63
« skrivet: 14 november 2013, 07:33:23 »

Så har jag lite nya loggdata efter att jag justerade;

GM från -150 till -200

Varvtalet på cp (stod på 45% - ökade till 55%)

Fråga; hur ställer jag in de andra två valen (cp för varmvatten ?? står på 50%) och "ekonomi" - står på 40%

Tack för alla tips!

Skrivet av: olof63
« skrivet: 13 november 2013, 19:18:33 »

Kanon, tack för bra analys. Jag skruvar upp cp i kväll så får vi se. Har också bestämt mig för en 100 liters arbetstank (det är lite trångt med en 200 liters) från IVT som ser bra ut.  Skippar omkopplingen av befintlig shunt till golvvärmen - det lär inte bli någon större skillnad.  Och så skall jag ha något att pyssla med nästa år.

Återkommer med nya data om något dygn.

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 november 2013, 17:19:24 »

Jag skulle öka hastigheten på varma cp så deltat hamnar på ca 7 grader nu ligger det på ca 10 grader öka även kalla sidan lite om det går. Om man tittar i loggen i slutet av en värmekörning ser man nackdelen med lite vatten börvärde är drygt 33 grader men vp värmer till drygt 45 grader med mera vatten kan man öka gm för start av kompressor så vp kommer jobba närmare börvärde och fortfarande ha ok med starter.
Skrivet av: olof63
« skrivet: 13 november 2013, 17:11:58 »

HÄr är hela loggfilen - ser att nya firmwaren har ändrat namn på kolumnerna :-)   :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 november 2013, 14:57:37 »

Lägg gärna in original logfilen så ser man bättre hur vp går.
Skrivet av: olof63
« skrivet: 13 november 2013, 07:44:43 »

Bra input! Jag tror jag satsar på en UKV / arbetstank i nästa steg och behåller befintlig shuntlösning. Enda skillnaden blir att den nuvarande (som är kopplad exakt som NIBEs ECS40) inte "syns" på displayen - den ligger helt separat och utanför det som pumpen styr.

BIfogar lite loggdata för skojs skull - verkar vara något givarfel intermittent - tror inte returen brukar vara högre än framledning, eller ?

Har även med en logg från dec-12 (då var det kallare!) för att jämföra.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 13 november 2013, 00:31:21 »

med en arbetstank kan du ju ha termostater överallt.

du sättter en min temperatur på framledingen.

du har en vanlig termostatstyrd shunt för golvvärmen och termostater på alla radiatorer i huset.

smurfens lösning låter rimlig och kostnadseffektiv samt lättskött.
Skrivet av: Puckonen
« skrivet: 12 november 2013, 23:58:29 »

skall bli intressant att se om deras shunt klarar av att köra källaren på en högre temp än radiatorerna.

Gissningsvis behöver du inte behöva närmelsevis så hög framledning i golvvärmen som i radiatorerna, golvet är ju så mycket större till ytan an vad radiatorerna är. Skulle golvet ha en framledning på 40-50 grader (ingen aning vilken framledning dina raddar behöver, bara raljerar rent allmänt) skulle du nog inte vilja gå på golvet. :) Trycks det ut 35 grader och golvet håller ca 30 grader skulle jag tro att fotsvetten börjar lacka redan där?

Men om jag fattar de sporadiska pusselbitarna korrekt så har du idag en shunt och golvvärme installerad men är inte nöjd med den temp du får från golvvärmen?

skall prova att höja min framledning i morgon och se om det funkar. jag vill inte ha för vsrmt i huset

Menar du att du skall förkjuta kurvan på din värmepump eller justera upp framledningen på shunten?
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 12 november 2013, 22:31:42 »

Då blir det som hos mig, shunten till klimatsystem 2 står fullt öppen, vare sig kompressorn går eller ej, och om inte det räcker till så blir det kallt.

Det var vad som hände på nedervåningen i gäststugan i Dalarna när spjället till öppna spisen stod öppet, och det har stått öppet i åratal.  Efter att jag stängt spjället räcker numera värmen till ;)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 november 2013, 22:14:27 »

Men du kan ju inte ha högre temp i system nr 2 än i nr 1 antar jag hur blir det om rumsgivaren i system nr 2 vill öka framledningen över tempen i system nr 1 Sc:,h
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 12 november 2013, 22:11:04 »

Till ECS 40/41 följer en enkel rumsgivare (RTS 40) med, och varje klimatsystem kan ha en egen rumsgivare. Dock rekommenderar Nibe att man endast använder den för temperaturvising i samband med golvvärme, men det är ju enkelt att experimentera med olika rumsgivarfaktor för den givaren.

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 november 2013, 22:09:47 »

Det var därför jag tänkte du kan låta termostarna på golvvärme slingorna strypa bort värmen på vintern och termostaterna på radarna strypa bort värmen på sommaren och ställa in en min temp på framledningen.
Skrivet av: olof63
« skrivet: 12 november 2013, 22:03:45 »

hmmm, det förklarar en del, ser på nibes kopplingsschema för shunten stt den ligger på samma slinga som husets (mellan pumpen och första radiatorn ), då är det som du säger att värmen kommer gå ut i husrt också och inte som jag trodde i två helt separata slingor... nu måste jag tänka om lite. skall prova att höja min framledning i morgon och se om det funkar. jag vill inte ha för vsrmt i huset.  men i så fall är det ingen ide att byta shunt, jag har rhedan en idag men den är inte inkopplad på nibes styrdystem utan helt separat. 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 november 2013, 21:52:15 »

mer statistik; ca 14,000 starter och 7400 gångtimmar på två år, endast 50 timmsr elpatron.
14000 starter är ju ingen katastrof men låter som lite onödigt många jag har 8113 starter på 6794 tim på 3 år elpatron vet jag inte men i stort sett endast legionella körning.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 november 2013, 21:44:41 »

hej, nej jag skippar nog termostat till källaren men behåller rmu40 på övervåningen - skall bli intressant att se om deras shunt klarar av att köra källaren på en högre temp än radiatorerna. alla radiatorer har även termostat av enklare typ, men de litar jag inte på.  vill kunna köra källsten helt oberoende från huset.  så shoppinglistan blir väl en arbetstank och shuntkitet plus lite timmar från rörkillen.
Du kan inte köra högre temp i källaren än i huset shunten kan endast sänka tempen du får ställa en mintemp på framledningen och använda termostater i resten av huset.
Skrivet av: olof63
« skrivet: 12 november 2013, 21:38:09 »

mer statistik; ca 14,000 starter och 7400 gångtimmar på två år, endast 50 timmsr elpatron.
Skrivet av: olof63
« skrivet: 12 november 2013, 21:36:54 »

hej, nej jag skippar nog termostat till källaren men behåller rmu40 på övervåningen - skall bli intressant att se om deras shunt klarar av att köra källaren på en högre temp än radiatorerna. alla radiatorer har även termostat av enklare typ, men de litar jag inte på.  vill kunna köra källsten helt oberoende från huset.  så shoppinglistan blir väl en arbetstank och shuntkitet plus lite timmar från rörkillen.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 november 2013, 20:57:13 »

Ok arbetstank var det. Behövs det verkligen en shunt till golvvärmen kan man inte låta termostaterna styra golven eftersom slingorna är ingjutna (antar jag) borde det kanske bli jämn värme ändå eller  Sc:,h hur som helst behövs termostater till resten av huset eftersom källaren vill ha värme när inte resten av huset behöver värme om du inte stänger av manuellt.
Skrivet av: olof63
« skrivet: 12 november 2013, 20:40:59 »

hej, tack för svar tänkte ha lite i källaren när det är lite rått men plusgrader ute. därav en separat slinga till källaren plus en arbetstank.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 november 2013, 20:28:51 »

Tänker du ha värme i källaren på sommaren ?
Skrivet av: Puckonen
« skrivet: 12 november 2013, 18:27:56 »

Källaren borde inte vara så påverkad av varken sol eller vind, så att ha rumsgivare där känns onödigt. Allrahelst med trög golvvärme. Jag hade hoppat det.

Du kan ha två st RMU40, vill minnas att de skall seriekopplas då i så fall. Men huruvida det är samma sak som att du med dessa kan ha aktiva rumsgivare i olika klimatsystem låter jag var osagt. Ingen erfarenhet av det.

Låter det även vara osagt vilket klimtasystem som VP räknar GM på. Ingen erfarenhet.

Manualerna för produkter/installation brukar lämna mycket kvar att önska. Jag hade vänt mig direkt till Nibe (helst per mail) med frågan för att få det direkt från hästens mun så att säga. Ett jakande svar från ngn installatör eller från Nibe via tfn hade jag inte gått på. Ett svar via mail där ngn fått tänka till och frågat ngn som VET innan svaret skickas tillbaka till dig är alltid att föredra.  tummenupp
Skrivet av: olof63
« skrivet: 12 november 2013, 17:29:21 »

Då satsar jag på nibes ukv200, då blir det ca 370 liter i systemet. Funderar också på att koppla in en nibe ecs40 shuntgrupp till golvvärmeslingan ca 70 kvm,   jag kan få upp källaren som ett separat klimatsystem till pumpen. Är det någon som vet om jag kan ha två rumsgivare inkopplade då ? jag har en rmu40 på mellanvåningen med den trevliga lilla displayen och den funkar kanon. Om jag bryter ut golvvärmen gia en ecs40 så vill jag gärna ha den på en separat rumsgivare (om det nu är någon ide med rumsgivare för golvvärmesystem) - har föe mig att det äe låååång fördeöjning/reaktionstid.

Nu blev listan längre;

arbetstank golvmodell nibe ukv200
ny nibe shuntgrupp ecs40

vad behöver jag mer ?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 november 2013, 11:24:52 »

Jag har sett siffran 25 l/kW som ett minimum.
Sen kan man säkert ha det dubbla 50 l/kW om man vill.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 november 2013, 10:45:39 »

Ingen risk den blir för stor öka gm för start av kompressor så kommer vp värma mindre över börvärde och du kommer ändå ha ok med starter.
Skrivet av: olof63
« skrivet: 12 november 2013, 10:37:53 »

Kan den vli för stor ? har läst att min 20 liter per kw, vilket ger 200 för min pump. med en 200 litwrs tank hamnar jag på ca 370 liter ? Är inte det lite overkill ?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 november 2013, 10:18:11 »

Jag skulle i så fall ta en 200 literstank.
Skrivet av: olof63
« skrivet: 12 november 2013, 09:18:47 »

funderar på att stoppa in en 100 el 200 liters tank på värmeslingan, nibe har ett par modeller ukv, ärd et någon som har erfarenhet av dessa ? jag vill ha den ståendes på golvet, tror inte på att hänga upp en 100 kilos pjäs på väggen.  bör jag utöka från dagens ca 150 liter i bägge systemen totalt till 250 eller 350 ? vad är bra tumregel för dimensioneringen ?
Skrivet av: olof63
« skrivet: 12 november 2013, 08:42:40 »

Hej, har stått på -150 senaste 20 månaderna. Nu har jag börjat logga med 5 min intervall (i dag) och dragit med GM till -200 så får vi se.  Har funderat på en ackumulatortank sårskilt som jag tagit bort en stor radiator så volymen har minskat med säkert 15 liter ytterligare.  Pumpen på på 10 kw så kan någon rekommendera en välisolerad golvmodell i lämplig storlek så är jag tacksam!  Jag flytade ned pumpen i källaren och har 15 meter välisloerade kulvert för vv och matning till radiatorsystemet i husgrunden (ingen frysrisk) men det är bara grus i botten. Spelar det någon roll var jag sätter tanken - skulle helst vilja ha den i krypgrunden på kulverten och inte i pannrummet - annars funkar en enklare golvmodell med justerbara fötter också men det blir tight vid pumpen, gissar att det är max 70 * 70 cm golvutrymme kvar - höjden dock inga problem. 
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 november 2013, 06:58:16 »

Totalt ca 20 starter/dygn är kanske rätt mycket räknat över året.  Sc:,h
Vad har du för inställning på 4.9.3 start kompressor?

I övrigt är det bra att ha koll på tempdiff VB-in/VB-ut och tempdiff KB-in/KB-ut.
Då ser man om det börjar hända nått som kräver service.
Skrivet av: olof63
« skrivet: 11 november 2013, 22:10:52 »

FYI så har jag ingen volymtank utan bara radiatorerna ca 15 stycken av vsrierande storlek sa,t golvslingan i källaren, kanske lite snålt och förklaring till antalet starter ?
Skrivet av: olof63
« skrivet: 11 november 2013, 21:21:53 »

Hej, har kört min 1245a i snart två år, funkar stabilt och bra, trots att jag är på u dre gränsen för volymen i radiatorsystemet.  Jag har ca 7500 drifttimmar och knappt 15 tusen starter så det känns ok.  ahur länge håller slitdelarna och är det något service eller underhåll jag bör göra ?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!