Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dim. av Luft/Vatten  (läst 2564 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Dim. av Luft/Vatten
« Svar #15 skrivet: 16 januari 2019, 05:43:26 »
Förutsätter att värme/effektbehov är känt och husets övriga komponenter inte är helt fel så finns där egentligen en ytterligare viktig sak utöver effekt på Vp och det är vattenvolym.
Ju större sådan ju förre starter. Runt 200lit för en 9kW är inte alls dumt.
Behöver man ändå komplettera med en volymtank så är ytterligare 3kW kanske smart för bättre effekttäckning.

Källa på myten kring startslitaget vore önskvärt.
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad Bluekobolt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar värmepumpar
    • Malmö Kyl & Värme Service AB
SV: Dim. av Luft/Vatten
« Svar #16 skrivet: 16 januari 2019, 08:30:52 »
https://www.bergvarme-pris.se/blogg/2014/07/hur-laang-livslaengd-har-en-bergvaermepump

Tack Snok...Mit Heavy har en tank pÃ¥ 270L sÃ¥ det börjar falla pÃ¥ plats här. En 8 kW hade fÃ¥tt gÃ¥ pÃ¥ fullt ös om det blir en längre köldknäpp sÃ¥ 12kW är helt rätt enligt mina beräkningar. Sen läste jag lite om radiatorer..finns parallell o serie kopplade, takhöjd, 2 eller 3 glas fönster och om det är trä eller stenhus. Ska man vara professor i energiteknik för att sätta in en L/V vp  :o

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Dim. av Luft/Vatten
« Svar #17 skrivet: 16 januari 2019, 19:13:52 »
 
Är de inte ödmjukt att fråga om man inte vet så mkt själv inom ett visst område menar du?? Sc:,h De tycker jag förstås, och det är väl därför forumet finns till här. Sen att du själv råkar ha blivit så förälskad i Daikin är väl något som ingen här kan göra någonting åt, alla har sina resp uppfattningar, även om de finns ett flertal pumpar av andra fabrikat också som är minst lika bra eller t.om kanske bättre.

läs andra trådar knallkork

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Dim. av Luft/Vatten
« Svar #18 skrivet: 16 januari 2019, 21:08:19 »
https://www.bergvarme-pris.se/blogg/2014/07/hur-laang-livslaengd-har-en-bergvaermepump

Tack Snok...Mit Heavy har en tank pÃ¥ 270L sÃ¥ det börjar falla pÃ¥ plats här. En 8 kW hade fÃ¥tt gÃ¥ pÃ¥ fullt ös om det blir en längre köldknäpp sÃ¥ 12kW är helt rätt enligt mina beräkningar. Sen läste jag lite om radiatorer..finns parallell o serie kopplade, takhöjd, 2 eller 3 glas fönster och om det är trä eller stenhus. Ska man vara professor i energiteknik för att sätta in en L/V vp  :o

Nja. Använd leverantörens beräkningsprogram. Det finns av en anledning, men är man prof. i energiteknik hjälper det såklart väldigt mycket.
 ;)
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dim. av Luft/Vatten
« Svar #19 skrivet: 16 januari 2019, 22:31:41 »
https://www.bergvarme-pris.se/blogg/2014/07/hur-laang-livslaengd-har-en-bergvaermepump

Tack Snok...Mit Heavy har en tank pÃ¥ 270L sÃ¥ det börjar falla pÃ¥ plats här. En 8 kW hade fÃ¥tt gÃ¥ pÃ¥ fullt ös om det blir en längre köldknäpp sÃ¥ 12kW är helt rätt enligt mina beräkningar. Sen läste jag lite om radiatorer..finns parallell o serie kopplade, takhöjd, 2 eller 3 glas fönster och om det är trä eller stenhus. Ska man vara professor i energiteknik för att sätta in en L/V vp  :o

Vill du installera och vara säker på att få utmärkt funktion så kan professor vara bra. Då kan man även se om förutsättningarna för LVVP är bra eller dåliga, och även avråda kunden om man ser att det inte kommer fungera.
Är man nöjd bara det fungerar och hoppas på turen för utmärkt funktion så är det bara att höfta.

Jag flyttade in i huset 2013. Värmepumpen hade ca 68000 kWh eltillskott och vill jag minnas 11000 kompressortimmar under de 5 år den varit installerad. Under dessa år har jag lärt mig mycket. Bytt ut 7 tunna radiatorer mot moderna typ 21 med minst dubbla effekten - för att klara husvärmen med betydligt lägre framledning. Under de dryga 5 år jag bott här har eltillskottet ökat till 76000 kWh och kompressorn har nu 35500 drifttimmar. Kan lugnt säga att förutsättningarna för värmepumpen har drastiskt förbättrats.

Inför andra vintern när jag fortfarande var novis fick jag dessutom kompressorn utdömd av Sintab som sålt värmepumpen, men den kör fortfarande.

Antalet start/stopp minskar drastiskt med frekvensstyrda värmepumpar så om det var ett problem kan det ignoreras helt. Jag läste någon dokumentation från Copeland att de garanterade x antal start/stopp. Minns inte hur många men det var enormt många och för att ens komma i närheten måste man ha heltokiga inställningar under många år.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!