Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny Nibe luftvärmepump  (läst 2525 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Bengtsson

  • Gäst
Mikael Bengtsson
Ny Nibe luftvärmepump
« skrivet: 21 januari 2018, 11:08:07 »
Hej

har idag en trasig Nibe utedel som har 12 år på nacken det är en 2010 8 Kwh, har en vvm-240 på insidan.
hade en servicekille frÃ¥n Nibe  hemma i veckan och han dömde ut kompressorn, den pumpen borde gÃ¥tt sönder för länge sedan var kommentaren (jojo)

jaja tydligen måste jag köpa nya grejor nu och funderar på vad jag skall ha, får inte borra för kommunen så det måste bli luftvatten.
har ett 235Kvm, 2plan, golvvärme, 12 år gammalt och har förbrukningen har vart cirka 15 000 kw/h året.

funderar på Nibe 2120 8 kw och en 325 innerdel.

nu till sak:

finns det något annat märke jag kan köpa? (menar då att alla rums styrningar skall fungera)
storlek på utedel? bättre med 10 eller 12 ?
tänker köpa en vattenmantlad kamin framöver, passar detta ihop?
Tips på kamin?
Har en Temovex 480S hade vart intressant att koppla på kyla på denna, hur gör jag det bäst till Nibe Luftvatten?
har en pool på 50 Kubik som jag skulle vilja värma, kan jag få med detta i samma paket?

ojoj många frågor blev det,

// Micke

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ny Nibe luftvärmepump
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2018, 11:24:55 »
Hej! Skulle absolut satsat på en lite kraftigare värmepump t.ex. F2120-12. Det är ju 235 kvm även om det är ett modernt hus. Beror dock en del på var i landet det är också. VVM 325 är kopplad i botten, är det samma med VVM 240?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Ny Nibe luftvärmepump
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2018, 11:42:11 »
Bara nyfiken. Varför får du inte borra? Enda anledningen till att de möjligtvis kan neka dig är om du befinner dig inom "inre vattenskyddsområde"
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad mickethn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Nibe luftvärmepump
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2018, 20:06:58 »
Hej

TÃ¥gTunnel i berget under oss,

// micke


Bara nyfiken. Varför får du inte borra? Enda anledningen till att de möjligtvis kan neka dig är om du befinner dig inom "inre vattenskyddsområde"

Utloggad mickethn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Nibe luftvärmepump
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2018, 20:07:30 »
Tack för svar



Hej! Skulle absolut satsat på en lite kraftigare värmepump t.ex. F2120-12. Det är ju 235 kvm även om det är ett modernt hus. Beror dock en del på var i landet det är också. VVM 325 är kopplad i botten, är det samma med VVM 240?

Utloggad An3Azz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Nibe luftvärmepump
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2018, 16:20:09 »
Enda anledningen att dom kan neka är inre gräns på vattenskyddsområde säger du? Inte i den kommun jag bor iallafall, jag bor i yttre delen av vattenskyddsområdet och jag har blivit nekad med.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Ny Nibe luftvärmepump
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2018, 19:08:27 »
Det går att söka dispens men du måste då antagligen bifoga någon form av geoteknisk utredning och tex kan krav komma att du måste gjuta igen borrhålet efter att kollektorn lagts i. Det är nog knappast lönt för oss småhusägare att gå vidare i dessa fall.
På jobbet har vi sökt och fått dispens för 30 hål men det tog tid och kostade en hel del konsulttimmar.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!