Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp en nybörjare med val och dimensionering av LVVP  (läst 4785 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Elisson

  • Gäst
Martin Elisson
Hjälp en nybörjare med val och dimensionering av LVVP
« skrivet: 05 januari 2018, 03:00:44 »
Hej allihop.

Jag har ett gammalt timmerhus ifrån 1850 som jag skulle vilja installera en LVVP i och jag behöver lite hjälp med att tänka rätt.
Huset är idag uppvärmt med direktverkande el, dvs el-element, jag har rum för rum börjat lägga ned vattenburen golvvärme och har idag lagt det i ca 60 % av undervåningen och dom slingorna värms med en liten NIBE el panna.
Huset är på ca 220 m2 i två plan så undervåningen är på ca 120 m2.

Min plan är att lägga vattenburen golvvärme på hela undervåningen och därefter installera en LVVP på det vattenburna systemet på undervåningen och ha kvar el-element på ovanvåningen.

Jag har läst runt lite på detta eminenta forum och vad jag förstått så är det önskvärt att koppla LVVP via en acc tank för att den ska fungera optimalt.
Jag har idag en stor gammal vv-beredare som jag inte hade blivit jätteledsen om jag hade sluppit med.

Så vad är det jag behöver?

Hur stor behöver acctanken vara och är det vettigt att ha en med inbyggd VV-beredare?
En extern cirkulationspump för acctanken.
Eller är det bättre att ha kvar den gamla vv-beredaren och koppla på LVVP direkt på slingorna utan acctank?

Hur många KW bör värmepumpen vara?
Jag läste någon rekommendation på 55w/m2 och då hamnar jag på 7,7 kw men sedan gissar jag att en del värme smiter upp på ovanvåningen med, och om jag hjälper till att stödja vv-beredare så bör jag väl lägga till lite för det med?

Är det någon mer utrustning jag har glömt?

Jag bor på västkusten, huset är tilläggsisolerat och har treglasfönster
Årsförbrukning på 20-25 kkwh på två pers och då värmer jag även upp ett garage på 130 m2 till 12 grader med en LLVP.

Mvh
Martin

Utloggad Mor10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp en nybörjare med val och dimensionering av LVVP
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2018, 15:38:28 »
Ser du ikke har fått svar på din fråga.

Tenkte bara tala om erfarenhet med mitt system.

Bor ikke så langt unna Oslo i Norge.
274kvm boyta tillsammans i 2 plan - 93kvm med slingor i betongyta i undervåning og 77kvm i slingor i trägulv på ovanvåning.
Satte inn en Panasonic Monoblock for ca et år sedan. En 12kW Panasonic Aquarea high performance.
Nyttjas kun til värme och inte varmtvatten för att den skal kunne köra på lav varme.
Den värmar nu hela huset, en garage på 40kvm(15 grader) med 2 viftekonvektorer och en betongyta og trappa utanfør huset før snösmeltning. Kallaste temp har varit ca -15 grader.

Brukar 5722 kWt i året med stöd av en Daikin LLVP i vardagsrummet för comfort och kyla på 2279 kWt i året.
Tappvatten produseras av en gammal IVT490 på el, då kompressorn har pajat. Bruker 3984 kWt.

Hva om du satte inn viftekonvektors i ovanvåning og setter inn en tilsvarende pump?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp en nybörjare med val och dimensionering av LVVP
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2018, 08:45:18 »
Kan ju skriva ner mina tankar om det är till nån hjälp?
De flerta luft/vatten värmepumpar idag är invertrar, med en sån kan det funka OK utan någon extra tank.
En helhetslösning med inbyggd VVB tror jag mest på.
Förbered installationen med avstick till ev radiatorer på övervåningen, det är inte så jättemycket jobb att fixa till detta sen.
Tror att en inverter på typ 8-9 kW ska räcka till hela huset, inklusive övervåningen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp en nybörjare med val och dimensionering av LVVP
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2018, 09:03:17 »
Även jag tror att du vinner på att köpa en komplett värmepump inklusive panna, om du inte köper pannan så måste du köpa till styrcentralen och den är inte heller billig.
De moderna pannorna är dessutom smarta, välisolerade och snygga om det nu spelar någon roll.
Att värme tappvarmvatten i en gammal acktank med förrådsberedare är inte att rekommendera då det kan innebära risk för legionella, helst skall man ha slingberedning i så fall.
Moderna pannor har effektiv värmeöverföring vilket ger hög COP och de legionellasäkrar tappvarmvattnet på ett bra sätt.
Kanske skulle jag sätta in en snäppet större värmepump än Carl rekommenderar, och jag skulle definitivt ersätta elradiatorerna uppe med vattenburna, i vart fall så snart jag bestämde mig för att börja värma dessa delar av huset kontinuerligt.
Om det är högst osäkert att du någonsin kommer att behöva värma vinden, köp en värmepump i "Carls" storlek.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp en nybörjare med val och dimensionering av LVVP
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2018, 11:04:22 »
Funderar på årsförbrukningen, är det vad elmätaren visar inklusive garage och hushållsel eller är det ett uppskattat värde på värmebehovet?
Är det sistnämnda korrekt så håller jag med om en storlek större värmepump.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Elisson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lysekil
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp en nybörjare med val och dimensionering av LVVP
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2018, 13:09:02 »
Nu ska jag erkänna att det inte är hela sanningen.
Jag har köpt solceller till huset på 11kw.
Men hur som helst så ger dom ju ingen ström, när jag förbrukar som mest (vintern)
Jag vill därför gå ifrån direktverkande el på undervåningen där jag skall bygga ut hela undervåningen med vattenburen golvvärme.
Men jag inser att återbetalningstiden blir väldigt lång om jag inte konverterar hela huset till ett vattenburet system så därför vill jag inte lyfta telefonen och ringa någon som installerar ett system för 100 000 kr hos mej utan ta reda på vad jag behöver och sedan installera så mycket som möjligt själv.

Dom 9 åren jag bott i huset har jag legat mellan 20-25 000kw om året.
Har en kakelugn och en keddy-insats i en murspis som det eldas friskt i om vintrarna vilket givetvis hjälper till att hålla nere elförbrukningen.

Men om jag köper ett monoblock och kopplar det till en acctank där det finns en slinga som kan förvärma vattnet till min befintliga VV beredare, borde inte det bli en billigare lösning.?
Eller krånglar jag bara till det i onödan?

Ni får ursäkta om frågorna verkar dumma, jag har precis börjat grotta mej in i den här värmepumpsdjungeln.

Utloggad Elisson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lysekil
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp en nybörjare med val och dimensionering av LVVP
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2018, 13:14:42 »
Angående fläktkonvektorer och luft/luft pumpar så hade det absolut fungerat mycket bra men jag är allergisk mot fläktar som håller på att susar i huset.
Då betalar jag hellre lite mer för att slippa.
I garaget har jag inga problem med det för där är det sÃ¥ mycket annat som för oväsen  8)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp en nybörjare med val och dimensionering av LVVP
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2018, 15:56:02 »
Monoblocken blir billigare, men det är ju liksom inte en komplett lösning på dina behov.
Det här skulle kunna vara en lösning för dig, http://vvsbutiken.nu/product.html/vvm-320--f2120-2 från dryga 73 000 kr om du accepterar enfas kompressor och lite högre fast avgift på huvudsäkringarna (behöver nog 20 A för att fungera bra).
Annars dryga 77000 kr för hela paktet.
Hur mycket billigare kan man acceptera för en lösning som egentligen inte löser hela problemet?
Monoblocken som motsvarar den andra lösningen: https://www.polarpumpen.se/luft-vatten-varmepump/varumarken/panasonic-aquarea/panasonic-aquarea-all-in-one-t-cap-9kw-3-fas
« Senast ändrad: 09 januari 2018, 16:00:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Elisson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lysekil
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp en nybörjare med val och dimensionering av LVVP
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2018, 17:23:44 »
Handlar det om 10 000 i skillnad sÃ¥ finns det ingen anledning att vara dum-snÃ¥l.  :)
Installationen av NIBE enheterna ser ut att vara ganska simpel också. Tål att tänkas på.

Tror ni att den skulle klara att kopplas upp mot mitt system idag medan jag bygger ut det vattenburna golv systemet i undervåningen under ett par år eller är det bättre att vänta tills hela våningsplanet är klart?

Hur länge håller kompressorer och cirkulationspumpar idag?
Det är ju rätt intressant att veta då återbetalningstiden blir betydligt längre i mitt hus iom att jag inte värmer hela huset med pumpen.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp en nybörjare med val och dimensionering av LVVP
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2018, 18:02:43 »
Jag blir inte klok på monoblocken, är det en inverter eller on/off-värmepump?
Som jag fattar det är den en on/off-värmepump - därav prisskillnaden.
En inverter kommer troligen att ha högre COP vid låga effektbehov och kan gå längre tid mellan avfrostningarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pontus berglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
har installerat en fujitsu monoblock 8kw inverter 1-fas
i september.kopplat den till 3x750l acctankar,en med förrådsberedare.värmer älvsbyhus 1 1/2plan och 80m2 garage med golvvärme.kör på fast kondensering,44 grader
och har varannan vecka kört upp tempen till 60-70 grader i tanken med beredaren för att slippa legionella.

pumpen beställdes från england.ca 700 euro kostade den,skulle beställa den större modellen på 10kw,men den kostade dubbelt så mycket..till den beställde jag fujitsus egen styrenhet,ganska dyr.800 euro.

systemet klarar sig utan elpatron till ca 10-12 minusgrader,har annars en focus 40kw vedpanna att elda i,(har eldat i 7 vintrar)

Utloggad Elisson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lysekil
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp en nybörjare med val och dimensionering av LVVP
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2018, 21:12:21 »
Så även om man beställde den större modellen så hade man hamnat på 1400 euro+ 800 euro+ frakt samt inköp av acctank och cirkpump (kanske 20 000 kr?) totalt runt 45 000 kr så är det knappt 2/3 av priset av t ex nibe lösningen.

Sedan verkade Nibe´s enheter ganska enkla att installera och inomhus delen var inte skitful att se på (kommer stå i en utbyggnad som fungerar som grovingång)

Fan, nu börjar det bli svårt

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp en nybörjare med val och dimensionering av LVVP
« Svar #12 skrivet: 10 januari 2018, 07:25:35 »
Man förlorar ca 30% i besparing på att köra med fast kondensering.
Om besparingen teoretiskt ligger på 15000 kWh så blir 4500 kWh mindre besparing/år.
På 15 år ger det 67500 kWh i missad besparing.
Det finns ingen anledning att värna om gamla prylar och docka en värmepump med fast kondensering mot ett gammalt vedeldat system.
Även om man vill ha kvar det gamla så anser jag att man i så fall skall koppla parallellt så man kör antingen det gamla ineffektiva, eller det nya effektiva systemet.

Sen kan jag ha förståelse för att det är ENKELT och BILLIGT att göra som Pontus gjort, men det behöver av den anledningen inte vara den bästa affären rent ekonomiskt.
Det skulle förvåna mig om Pontus kommer upp över 2.0 i årsmedelverkningsgrad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp en nybörjare med val och dimensionering av LVVP
« Svar #13 skrivet: 10 januari 2018, 07:43:44 »
Det är ju fritt fram att välja lösning, men jag skulle valt en komplett luft/vatten med innerdel, finns ju många att ta in offerter på.
Daikin, Mitsubishi, IVT, Nibe, Thermia, CTC är några märken som jag tror är OK.

Jag fattade att du inte hade en acktank idag utan bara en stor el-VVB?
Den går inte att docka så att värmepumpen värmer varmvattnet så en monoblock-lösning kräver båda acktank med VV-slingor + styrning och då blir det inte billigare.
Pontus lösning vart billigare då han antagligen redan hade en acktank med VV-slingor ståendes i huset?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pontus berglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
hej.jo i mitt fall hade jag för 7 år sedan installerat en ny vedanläggning i garaget.en modern focus panna+3st strömsnäs tankar x750liter. kulvert till huset.
för övrigt borde det gå att koppla till en billigare styrenhet än fujitsus egen..?jag vågade iaf inte chansa.

monoblocken är kopplad parallellt med vedpannan.
elda kan jag göra när det blir riktigt kallt.har ännu inte varit kallare än ca -12 grader
vp har redan cirkpump inbyggd.

Utloggad Elisson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lysekil
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp en nybörjare med val och dimensionering av LVVP
« Svar #15 skrivet: 10 januari 2018, 18:06:34 »
Det stämmer.
Dom slingorna som ligger i bottenvåningen idag är kopplade till en NIBE EVC13 (tror jag den heter) med en utomhusgivare.
Och där finns ingen acctank
VVberedaren är en modell från 90 talet på 220 liter iofs i rostfritt och dyr när det begav sej har jag fått berättat men det spelar ju ingen roll idag.
I dom rummen där det finns vattenslingor i golvet har jag dragit kablar för tempgivare för framtida ändamål.
Det är denna utrustning jag har idag.

Utloggad Elisson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lysekil
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp en nybörjare med val och dimensionering av LVVP
« Svar #16 skrivet: 19 januari 2018, 17:41:26 »
En annan sak ni kanske kan hjälpa mej med.?
Vad kostar en installation i runda slängar?
Ponera att jag slänger själv ut den gamla vvb, bär in dom nya sakerna och borrar hål i väggen för rör mellan inner och ytter del.
Resten av anslutningarna finns redan i rummet.

Har sett priser på en bra bit över 20 000.
Nog för att koppar är dyrt men ändå....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp en nybörjare med val och dimensionering av LVVP
« Svar #17 skrivet: 22 januari 2018, 08:19:49 »
Det ÄR dyrt, räkna med minst 20 000 kr om du inte kan få någon som gör det på löpande räkning, om du vågar.
Normalt sett skall det ju inte ta många timmar att kröka in en luft/vattenvärmepump om de står på plats och alla hål är upptagna.
Det är dessutom inte svårt eller olagligt att göra det själv så länge du gör rätt (På ett fackmannamässigt sätt).
Kanske kan du t.o.m försöka betala någon bara för att ge dig OK på jobbet, att de kommer ut och besiktar det innan du startar upp det hela.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!