Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tips om hur du enkelt kan sänka elförbrukningen pÃ¥ din Nibe Fighter 410p / 310p  (läst 112392 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Gränsen går vid 55 ºC.
Men det sliter på kompressorn.

Desto mindre den behöver gå så högt, desto längre lever den.

Jag ligger också runt 52-54 ºC med -15 ºC ute.
58 ºC i slutet på VV-laddning.

Men måste man så måste man.

Men det är inte bra.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
Såg också att förångningstemp låg aningen under avlufttemp i något inlägg och min erfarenhet säger då att kompressorn hos er börjar bli på "sluttampen".
Vaf...? :o Här blir det inga temphöjningar. Kanske dags att börja leta efter nÃ¥n som kan serva pumpen istället. Tror pumpen är frÃ¥n 2005, normalt med kompressorras nu dÃ¥ eller? Hur mycket livstid kvar? Ger du ett Ã¥r  ::)?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Vaf...? :o Här blir det inga temphöjningar. Kanske dags att börja leta efter nÃ¥n som kan serva pumpen istället. Tror pumpen är frÃ¥n 2005, normalt med kompressorras nu dÃ¥ eller? Hur mycket livstid kvar? Ger du ett Ã¥r  ::)?

Han vet inte vad han snackar om.

Svammel  ::)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
Han vet inte vad han snackar om.

Svammel  ::)
Ok, vem av Er jobbar/har jobbat pÃ¥ Nibe eller med de hära kompressorerna?  :)

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Ok, vem av Er jobbar/har jobbat pÃ¥ Nibe eller med de hära kompressorerna?  :)

 ^-^

55 ºC är max rekommenderad temperatur.
Vid 60 ºC löser HP (Jag vet, har provat)

Vilken kontakt jag har med Nibe får jag inte nämna i forat.

Nibe eller inte, du fÃ¥r tro pÃ¥ mitt ord  ;)
« Senast ändrad: 08 februari 2012, 01:05:27 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Såg också att förångningstemp låg aningen under avlufttemp i något inlägg och min erfarenhet säger då att kompressorn hos er börjar bli på "sluttampen".

Vad är detta för rÃ¥d du ger  :o
Alla pumpar har lägre förångningstemp jämför med avluft.

Skärp dig!
« Senast ändrad: 08 februari 2012, 09:30:12 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9661
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Har som sagt fått byta kompressorer två ggr i min 310P och det jag observerat är att när kompressorerna är nya ligger kanal 04 aningen högre än kanal 05 men det omvända när kompressorn (och ev andra komponenter i kylkretsen) är slitna. Den kan säkert hålla ett par år till men så småningom kommer kanal 04 att dyka ner och avfrostning aktiveras efter varje startförsök när kompressorn går mot haveri tills motorskyddet löser ut eller det ev blivit fel i andra komponenter såsom delvis igensatt expansionsventil. Med rätt sorts kompressorolja och kompressorvärmare monterad bör livslängden vara kring 10 år i vart fall men kring denna tidpunkt bör man räkna med service och ett byte. Med en livslängd för kompressorer omkring 70.000 timmar så är det inget konstigt med det.

Som vi kan se tidigare i tråden har senare årsmodeller stopptemp 56 grader för kompressorn så denna temp kan rimligen inte vara ett problem. Ökad tempdifferens på 2-3 grader mellan elpatronerna och kompressorn leder till längre gångtider och färre start/stopp enligt vad jag själv kunnat konstatera.
« Senast ändrad: 08 februari 2012, 16:26:33 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad hampus80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Med rätt sorts kompressorolja och kompressorvärmare monterad bör livslängden vara kring 10 år i vart fall men kring denna tidpunkt bör man räkna med service och ett byte.

Har du monterat kompressorvärmare? Hur gör man det? Blev nyfiken på ytterligare en modifiering :)

Vad det gäller tidigare inlägg blev jag lite skrämd. Min kompressor eller kringutrustning har kanske inte många dagar kvar i livet trots sin ringa ålder på 3 år.
Det är nämligen så att min förångningstemperatur alltid ligger lägre än avluftstemperaturen med ca: 2ºC. Just nu är förångningstemperaturen på 1ºC och avluftstemperaturen på 3ºC. Om jag eldar eller kör med min LL/VP så kan differensen mellan dessa bli högre, men det trodde jag var naturligt eftersom kompressorn fick mer varm frånluft att jobba med än vad den "lilla" kompressoreffekten klarade av att ta hand om.
« Senast ändrad: 08 februari 2012, 20:52:48 av hampus80 »

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
Som vi kan se tidigare i tråden har senare årsmodeller stopptemp 56 grader för kompressorn så denna temp kan rimligen inte vara ett problem. Ökad tempdifferens på 2-3 grader mellan elpatronerna och kompressorn leder till längre gångtider och färre start/stopp enligt vad jag själv kunnat konstatera.
Vad säger du TokJan? Kompressorn i din pump går upp till 58 sa du tidigare, våran går aldrig över 54 som det är nu. Verkar logiskt att det blir färre start/stopp om man höjer nån grad.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9661
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Tidiga årsmodeller saknade kompressorvärmare och det var problem med smörjningen efter att R290 just ersatt R22 och det medförde många kompressorhaverier på den tiden. Sedan 2003 (eller sent 2002) är alla fabriksutrustade med bättre kompressorer och kompressorvärmare i en slinga runt nederdelen av kompressorn. Lätt att se efter om den sitter där som ett stort "buntband" och ansluten till elplinten som alltid är på om huvudströmbrytaren är på.

Gäller också att komma ihåg värdena på kanal 04 och kanal 05 från när pannan var ny eftersom även givarna har viss feltolerans, dvs om samma värden som för 3 år sedan är allt i nyskick men om kanal 04 sjunkit från t.ex. +3C till -1C med samma ventilationsflöde, frånlufttemp, frånluftfuktighet och panntemp börjar troligen något bli lite dåligt/slitet eller viss mängd köldmedia ha läckt ut men den kan hålla ett par år till. Olika frånlufttemp mha braskamin eller t.ex. LLVP påverkar värdena på kanal 04 och 05 men det är främst ventilationsflödet/fläktläget som får differensen mellan dem att öka vad jag sett.
« Senast ändrad: 09 februari 2012, 11:17:19 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Vad säger du TokJan? Kompressorn i din pump går upp till 58 sa du tidigare, våran går aldrig över 54 som det är nu. Verkar logiskt att det blir färre start/stopp om man höjer nån grad.

Min har VV laddning med växelventil och slinga precis som Nibes BVP.
Laddningen stoppar vid 52 ºC på VV och då är framledningen i slingan 58 ºC.

Den du har direktkondenserar i tanken och om du körde 58 ºC på vattnet skulle hetgasen vara över 110 ºC och den löser troligen HP.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9661
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hetgasen ligger normalt stabilt kring 70-80 grader när den kommit upp i tryck, dvs drygt 20 grader över panntemp. Med 110 grader är det förmodligen pyspunka på kylkretsen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
55 ºC är max rekommenderad temperatur.
De senare årsmodellerna har en stopptemperatur på 56 grader, kommer de då att hålla kortare tid än våran som stoppar redan vid 54 grader?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
De senare årsmodellerna har en stopptemperatur på 56 grader, kommer de då att hålla kortare tid än våran som stoppar redan vid 54 grader?

Jag vet inte.
FrÃ¥ga Josth, han verkar ju veta  ^-^
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
Jag vet inte.
FrÃ¥ga Josth, han verkar ju veta  ^-^
Ställde frÃ¥gan till "'fraganibe@nibe.se'", fÃ¥r se hur snabbt de svarar om de nu vill svara. Vill höja men undrar hur mÃ¥nga kWh man kan spara pÃ¥ det, lär gÃ¥ back ifall grejerna brakar ihop i förtid.  Man kanske borde ta reda pÃ¥ tekniska data pÃ¥ de där kompressorerna, mÃ¥ste hitta fabrikat o modell säkert dÃ¥...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 422
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!