Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin Siesta 35: Officiell tråd  (läst 28546 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

sockermamma

  • Gäst
sockermamma
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #30 skrivet: 09 maj 2016, 11:50:13 »
Hej!
Behöver lite mer övertygelse ang. Daikin Siesta serien. Står i valet med en ny pump då den gamla är kass.

Har kollat på C35 och C50. Har väldigt dålig koll på pumpar..

167kvm
1977

Priset verkar vara ganska bra på PP med installation och nedmontering av gamla. Dessutom lockar WIFI..

Vad säger ni?

Tack!

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #31 skrivet: 10 maj 2016, 23:23:16 »
C35 har tystare innerdel än C50.
Dock så går det inte att jämföra maskinerna effektmässigt. C50 har mycket kraft.

Häls
/D

Jan_N

  • Gäst
Jan_N
C35 vs N25
« Svar #32 skrivet: 10 augusti 2016, 19:54:39 »
Hej.
Otroligt svårt att välja första pump. Försöker bla.a jämföra dessa två (och förstå varför C35 är mycket dyrare).
Fick svar från polarpumpen att C35 var något mer effektiv i minusgrader.
Men det får inte jag riktigt ihop enl specifikationerna.

N25 har högre max (och lägre min, som kanske är bra för oss i litet hus..)
N25 har högre effekt vid -15 (3,4 vs 3)
Sen är det svårt att jämföra mer då specarna inte presenteras likt, men N25 ger 3,9 kW vid -7 och C35 3,6 kW vid -10. Så de verkar relativt lika vid -7.
Är det kanske temperaturintervallet 0 till -7 som PP syftar på?

Eller tittar jag på fel siffror?
Kan någon ge mig en rekomendation. Året runt boende i liten timmerstuga i uppe på Sälenfjällen. Gissar att tempintervallet mellan -5 och -15 dominerar mycket av vintern här. Vi får inte de allra kallaste temperaturerna här uppe, men så håller det sig också lite svalare på de "milda" dagarna.


Utloggad AndyJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #33 skrivet: 27 augusti 2016, 12:02:11 »
Hej

Står i valet och kvalet att välja värmepump, gillar daikin för att det är den enda tillverkaren som löst styrning med IFTTT.

Dock kan jag inte bestämma mig för modell, har 140m2 och ganska öppen planlösning på 1 och 1/2 plan med öppet upp i nocken. Idag har jag direktverkande el.

Klarar man sig med en c35-r? Eller ska man gå upp till en c50-r. Den givna platsen enligt mig i huset har dock en bredd mellan dörr och fönster foder på 85cm. Så c50-r behöver placeras någon annanstans isåfall.

Ser också att polarpumpen säljer ut c-50 (gamla köld mediet?) är detta en bättre pump till bättre pris?

Vänligen Andreas

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: C35 vs N25
« Svar #34 skrivet: 28 augusti 2016, 22:09:31 »
Hej.
Otroligt svårt att välja första pump. Försöker bla.a jämföra dessa två (och förstå varför C35 är mycket dyrare).
Fick svar från polarpumpen att C35 var något mer effektiv i minusgrader.
Men det får inte jag riktigt ihop enl specifikationerna.

N25 har högre max (och lägre min, som kanske är bra för oss i litet hus..)
N25 har högre effekt vid -15 (3,4 vs 3)
Sen är det svårt att jämföra mer då specarna inte presenteras likt, men N25 ger 3,9 kW vid -7 och C35 3,6 kW vid -10. Så de verkar relativt lika vid -7.
Är det kanske temperaturintervallet 0 till -7 som PP syftar på?

Eller tittar jag på fel siffror?
Kan någon ge mig en rekomendation. Året runt boende i liten timmerstuga i uppe på Sälenfjällen. Gissar att tempintervallet mellan -5 och -15 dominerar mycket av vintern här. Vi får inte de allra kallaste temperaturerna här uppe, men så håller det sig också lite svalare på de "milda" dagarna.

Ursäkta sent svar. C35 har en mycket större yta på inomhusenhetens växlare än en N25. Det gör att maskinen får ett högre COP. N25 har en högre effekt speciellt ner mot -15/20C. Vilken som blir bäst beror på vädret. Är det en smällkall vinter så är N25 bättre (N-serien har 42/50 storlek på kompressorn) Är det mildare vinter så är C35 bättre.
Häls
Daikin

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #35 skrivet: 28 augusti 2016, 22:11:35 »
Hej

Står i valet och kvalet att välja värmepump, gillar daikin för att det är den enda tillverkaren som löst styrning med IFTTT.

Dock kan jag inte bestämma mig för modell, har 140m2 och ganska öppen planlösning på 1 och 1/2 plan med öppet upp i nocken. Idag har jag direktverkande el.

Klarar man sig med en c35-r? Eller ska man gå upp till en c50-r. Den givna platsen enligt mig i huset har dock en bredd mellan dörr och fönster foder på 85cm. Så c50-r behöver placeras någon annanstans isåfall.

Ser också att polarpumpen säljer ut c-50 (gamla köld mediet?) är detta en bättre pump till bättre pris?

Vänligen Andreas
Alla modeller som har wifi har IFTTT. Vart i landet är huset ?
/D

Utloggad AndyJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #36 skrivet: 29 augusti 2016, 18:48:29 »
Tack för svaret,

Huset ligger mellan Falkenberg och Halmstad, så rätt nära kusten så det blir sällan riktigt kallt här nere. N25 har jag inte tittat så mycket på då den står specad till 130m2 enligt polarpumpen.

En annan fråga som jag också har, jag var i kontakt med polarpumpen ang. dessa pumpar och berättade att jag också har två kaminer som jag eldar med på bottenvåningen, då rekommenderade dom en annan pump för att den hade ett läge som spred luften även när temperaturen gick över den inställda måltemperaturen. Är detta något läge som finns på Daikins pumpar också? Vill ju gärna kunna stödelda så mycket som möjligt när man är på plats!

Vänligen Andreas 

Utloggad AndyJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #37 skrivet: 31 augusti 2016, 10:52:59 »
Är det så att det finns en variant med liten innedel och den stora innedelen?

Kollade här, gissar på att det är (FTXM-M + RXM-M):
https://my.daikin.eu/dam/document-library/catalogues/ac/split/R-32%20range_Product%20profile_ECPSV16-004_Swedish.pdf

Effektivitetsdata 42? är det en modell mellan 35 och 50?

Vänligen Andreas

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #38 skrivet: 31 augusti 2016, 16:19:34 »
Det är riktigt, 42 modellen ligger mellan 35 och 50 I effekt..
Lilla innerdelen, stora utedelen.
/D

Velveteen

  • Gäst
Velveteen
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #39 skrivet: 07 november 2016, 14:15:19 »
Hej!

Funderar på att köpa en Daikin Siesta C-35-R att ha i en källare på ca 90 kvm. Vill ha det nya köldmediumet och då finns det ju bara ett par märken att välja på. Tänkte eventuellt köpa via Polarpumpen. Pumpen ska sitta i ett stort rum och sedan är det många små rum runt om. Men jag undrar om det går att stänga av "intelligent eye" eller motsvarande funktion? (vill inte att den ska gå ner i temp när ingen är där) Samt om luftflödet på 624 m3/h är för lite? Många andra pumpar har ju minst 700-900.

Andra pumpar jag har funderat på är Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 12LTCN. Men de har ju inte R32.

Cercina

  • Gäst
Cercina
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #40 skrivet: 24 november 2016, 21:16:00 »
Hej,

Hoppas att Daikin kan svara på detta. Jag köpte en Siesta N35 nyligen på Polarpumpen. Värmepumpen fungerar bra ner till +5 grader. Efter detta börjar den tappa mycket i effekt, för någon vecka sen var det runt 4-5 minusgrader ute och vi kunde inte hålla en varmare temperatur än +18 grader i det rummet luftvärmepumpen står i.
Beteckningen på innedelen är: ATXL-JV och på utedelen: ARXM35M-2V1B.
Är dessa två enheter ens kompatibla? Enligt tekniska specifikationer ska ATXL-JV använda sig av köldmedium: R410A men ARXM35M-2V1B ska använda sig av det nyare R32. Jag har varit i kontakt med Polarpumpen men de menar att de båda modellerna ska fungera ihop, de kommer skicka ut en tekniker, men det är ju inte säkert att temperaturen är såpass kall ute att man kan notera den dåliga effekten på plats så att säga.
Tack på förhand :)

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #41 skrivet: 25 november 2016, 14:57:35 »
Hej,

Hoppas att Daikin kan svara på detta. Jag köpte en Siesta N35 nyligen på Polarpumpen. Värmepumpen fungerar bra ner till +5 grader. Efter detta börjar den tappa mycket i effekt, för någon vecka sen var det runt 4-5 minusgrader ute och vi kunde inte hålla en varmare temperatur än +18 grader i det rummet luftvärmepumpen står i.
Beteckningen på innedelen är: ATXL-JV och på utedelen: ARXM35M-2V1B.
Är dessa två enheter ens kompatibla? Enligt tekniska specifikationer ska ATXL-JV använda sig av köldmedium: R410A men ARXM35M-2V1B ska använda sig av det nyare R32. Jag har varit i kontakt med Polarpumpen men de menar att de båda modellerna ska fungera ihop, de kommer skicka ut en tekniker, men det är ju inte säkert att temperaturen är såpass kall ute att man kan notera den dåliga effekten på plats så att säga.
Tack på förhand :)
Leverantören har blandat ihop 2 olika maskiner.
Utomhusenheten skall bytas ut mot en som heter ARXL35M istället.
Förhoppningsvis kommer maskinen att leverera den önskade effekten och hålla huset uppvärmt.
Återkom gärna med information om hur det går.

Mvh
Daikin

Utloggad Peter T

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #42 skrivet: 08 januari 2017, 18:44:42 »
Hej,

Konstig fråga kanske, men hur vet man att sin pump fungerar som den ska?
Bakgrund:
Köpte en Siesta C35 för drygt ett år sedan. Har inbillat mig efter alla mina resor i Asien att Daikin är bra grejer så det fick det bli. Har aldrig haft någon VP innan och känner inga som har så har inga som helst erfarenheter. Tyckte den verkade bra och gillade WiFidelen så la till den.
Jag eldar med ved och tänkte bara ha den som tillskottsvärme och kanske så huset  kunde stå tomt några dagar på vintern utan att behöva elda.
Placerade innerdelen i gillestugan, (26 Kvm), då jag inte har någon öppen planlösning men källartrappen är öppen upp till markplan. Förstod att det inte är en optimal placering men tänkte att det lilla som kommer upp gör det och lämnar jag alla dörrar öppna i källaren så kanske lite värma kommer in i de rummen också. Ca. 110 kvm / våningsplan.
Utedelen sitter precis utanför innedelen.
Elförbrukning på VP är ca. 800-1000 kWh / månad de kalla månaderna och 200 kWh på sommaren. (På sommaren har jag den inställd på 18 grader och värme. Inte kyla)
Radiatorerna är på lite i alla rum i källaren förutom i gillerstugan.

Mina erfarenheter hitintills.
•   Innerdelen låter betydligt mer än jag trodde den skulle göra. Helt omöjligt att haft den placerad i ett rum där man vistas eller skulle se på tv. Vi använder inte gillestugan till något idag vilket är tur.
•   Precis ett år efter installation började det låta i det horisontella ”luftflödesvingarna” när de går åt vänster. Låter som om något kuggar över fast det fungerar som det ska. (Ska nog felanmäla det och se om det går på garantin.)
•   Innerdelen går märkligt. Precis som den alltid går på fullt och sedan stänger av en stund för att sedan gå för fullt igen. Tycker det vore bättre om den gått lite lugnare och istället gått längre perioder? (Jag kör fläkten i auto läge och värme läget nu på 22 grader.)
•   När det går mot minus, som nu minus 2 grader, är det omöjligt att hålla inställd temperatur i gillestugan. Jag placerar termometrar på bordet 3 meter från utblåset och de visar då 19 grader. Pumpen är inställd på 22. Blir det kallare ute så sjunker det ner mot 16 grader i gillestugan. Den går i ca. 1 h, därefter är den avstängd i ca. 15 min och startar sedan igen.
•   När innerdelen stannar så efter ca. 5 min känns det som kallras från utblåset. Precis som utomhusluft kommer in men det är väl helt omöjligt så måste komma från aggregatet på något vis. Fryser inneaggregatet och måste tinas eller tas värmen därifrån till att tina utedelen?
•   Läste i olika forum att det kunde bildas stora ishögar under uteaggregatet. Har aldrig sett någon is där oavsett väder.

Som sagt, fungerar min pump som den ska? Vet inte. Är jag nöjd? Så där…

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Daikin Siesta 35: Officiell tråd
« Svar #43 skrivet: 09 januari 2017, 14:37:53 »
På lägsta fläktläge ska innerdelen knappt höras alls förutom de ofta förekommande knäppningarna i plasten vid avfrostningarna.

Värme tas från innerdelen när den avfrostar utedelen men fläktarna är då normalt avstängda både ute och inne så det ska inte kännas som kallras från innerdelen. När kompressorn går på/av och fläkten går i innerdelen känns det dock lite svalt när man är van vid värmen i luftströmmen.

Hur mycket is det blir beror på vädret där man bor och hur effektivt aggregatet fungerar. Denna vinter med mycket mildväder har jag hittills bara sett lite is under min garagepump. Andra vintrar kan man behöva spettet och hacka bort isen för att den inte ska växa sig för stor mot väggen/grunden.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!