Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: villvetamer
« skrivet: 22 januari 2014, 13:34:29 »

Jag har försökt göra en energiförlustberäkning för ack.tanken i fråga.
Jag har antagit att det är ca 12 grader C i snitt i rummet och att tempen i tanken är 60 grader C (medelvärde hela tanken, dvs. om ingen skiktning finns). Det ger ett Delta T för årets alla timmar som motsvarar 48 grader. Det blir en grov uppskattning, men tror den är hyfsat rimlig.

Det jag väldigt gärna vill ha feedback på är huruvida jag ska räkna med vattnets värmekapacitet eller ej?
i detta fall har jag räknat transmissionsförlusterna som i fallet med en vindsisolering, eller genom en vägg, men då går värmen från luft till luft. Här är det värme från vatten till luft.

När det gäller röranslutningars isolering och självcirkulation så har jag hört att det motsvarar ca 30% av värmeförlusterna i ett ack.system om man inte har fullgod isolering samt undvikit självcirkulation. Det lägger jag på i efterhand. Sen har vi luftläckaget som inte är att förringa. Precis som i hus gör ökat luftläckage att värme slipper ut. Det är också något som måste läggas på.

Värdena jag fått kan jämföras med de från en SP rapport där förlusterna för en ack.tank på 900 liter och 10cm mineralull (vanligt hus) bli ca 2000kWh per år. Så denna siffra jag fått fram behöver ökas.

Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 18 januari 2014, 15:27:44 »

Tack för informationen tummenupp

Jag har kollat vidare och lusläst olika hemsidor bl.a. (Äfab, SP, Energimyndigheten, etc.) och landat i att det måste vara ack.tanken som är för lite isolerad. 70mm mineralull på en 2000liters tank som är i ett kall utrymme blir extremt lite. Samtliga rekommendationer jag hittar säger att det minst bör vara 200mm mineralull samt hellst mer. Äfab rekommenderar ca 400mm. Har man PUR skumm (vilket ej är aktuellt i detta fall) så klarar man sig med 90mm.
Skrivet av: villvetamer
« skrivet: 18 januari 2014, 10:26:44 »

Jag har kollat vidare och lusläst olika hemsidor bl.a. (Äfab, SP, Energimyndigheten, etc.) och landat i att det måste vara ack.tanken som är för lite isolerad. 70mm mineralull på en 2000liters tank som är i ett kall utrymme blir extremt lite. Samtliga rekommendationer jag hittar säger att det minst bör vara 200mm mineralull samt hellst mer. Äfab rekommenderar ca 400mm. Har man PUR skumm (vilket ej är aktuellt i detta fall) så klarar man sig med 90mm.

Det jag funderar på är vad man bör tänka på när man isolerar en ack.tank?
  • Hur tätar man kring rörledningar? (nån speciell tejp?)
  • Typer av materialval i övrigt? (mineralull? vanliga träreglar om man byggar in den? etc
  • Nått särskilt tänka på?

Ska försöka knåpa ihop en liten bild av hur tanken står. Det är ett ganska begränsat utrymme där det inte går att flytta tanken. Dock kan man liksom bygga in den med hjälp av stänger/reglar och fylla igen med lösull.
Skrivet av: villvetamer
« skrivet: 17 januari 2014, 11:54:52 »

Leverantören av panna och ack.tank hade varit på besök. De hade kollat anläggningen och allt hade funkat.
De trodde att det var kulverten mellan det lilla huset med pannrummet samt det stora huset, som var problemet. Kulverten är ca 2x8-10 meter (dvs. 8 meter från pannrum till huset samt 8 meter tillbaks). Enligt kollegan så ser man inga tendenser av värmeläckage på marken att det skulle vara tinad mark året om. Han hävdar också att ledningen är välisolerad.

Nu till frågan...
Är det OK att det är 36-37grader C ovanpå ackumulatortanken om den är välisolerad?
Det känns inte som en bra tank ska släppa så mycket värme.
Samt om det är kulverten, vad är realistiskt att man tappar i effekt per meter under uppvärmningssäsongen? (W/m)
Jag vet inte, men jag kan inte släppa idén om att det är den bristande isoleringen av tanken som är huvud problemet. Rummet den står i är ett dåligt isolerat rum med stora otätheter och när jag var på besök så kände jag hur varmt det var i pannrummet, vilket främst kom från dåligt isolerade ledningar och acktankens övre del. Delta T blir ju stort i rummet för jag tror inte det skulle vara många plusgrader där om ingen eldning skedde samt att acktanken var kall.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 20 december 2013, 07:33:13 »

ErikB har redan varit inne på det, men en internt läckande laddomat och öppna/läckande spjäll i pannan stjäl förvånansvärt mycket energi.
Det första man kan kolla är så att inte laddomaten går alltid, den ska stoppas med en rökgastermostat när inte pannan eldas.
för att kolla om laddomaten läcker så behöver man låta pannan kallna och värma tankarna med elpatronen, då ska pannan bli kall (rumstemp.) och endast tankarna ska bli varma.
Värms pannan upp bakvägen av tankarna så läcker laddomaten och man behöver byta termostatdel i den.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 19 december 2013, 17:10:31 »

Ja, men vissa saker tål att upprepas ;)  wave
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 19 december 2013, 16:16:07 »

 tummenupp
Missade ditt tidigare inlägg :-\


Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 19 december 2013, 16:03:31 »

Det var dit jag ville komma med mitt förra inlägg när jag högg till med 85% verkningsgrad i pannan.

 "4160*0,85= 3536kWh. Kanske ännu närmare sanningen?"
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 19 december 2013, 15:54:09 »

Leifa och Perak:
Han köper veden i stora plastsäcker som motsvarar 2m3 ved. Jag fick inte klarhet i om det är stjälpt eller travat mått, men för säkerhetsskull så tänkte jag utgå från att det är stjälpt (i säcken).
Enligt följande beräkningsverktyg: http://skogssverige.se/omvandlare?page=3&rad=0
Så blir 5 m3s (stjälpt) motsvarande 2,14 m3f (på barken) ved. 1m3f kluven ved med fuktinnehåll på 20% ger motsvarande 2500 kWh (blandning av björk, gran och tall). Det innebär att de använder ca 2,14 x 2600kWh = ca 5350kWh per månad endast för eldningen.
Edit: Så precis Purjos inlägg: Räknar man med att 1m3f = 3m3s(stjälpt) så blir det istället:
1,67x2500kWh = 4160kWh i månaden.

Effektiviteten på pannan får ni inte glömma bort, nu har ni utgått från 100% verkningsgrad, sanningen är förmodligen en bra bit därifrån, lägger man sen till det ErikB skriver ökar förkusterna ännu mera..


Skrivet av: ErikB
« skrivet: 18 december 2013, 19:51:16 »

Hej!

Ett (vanligt) problem med ved och oljepannor är att det blir kalldrag genom panna när den inte brinner.
När pannan står i ett oisolerat utrymme så kan ett ganska litet drag ge stora förluster.

Cirkulerar VB i pannan när den inte brinner?

Kontrollera att pannans drag är stängda när pannan slocknat. Går det att mäta luftflöde och temperatur i skorstenen? Lägre utetempertur ger större självdrag likaså högre panntemperatur.

Hälsningar
ErikB
Skrivet av: Perak
« skrivet: 18 december 2013, 11:42:42 »

Tack för infot Purjo. m3f har jag misstolkat tidigare. Har undrat hur det kunde innehålla så mycket men det förklarar ju saken när det är fast volym  tummenupp.
Skrivet av: Groo
« skrivet: 18 december 2013, 11:21:26 »

CarlN:
Jag försökte luska i Kulverten, men han sa bara att den var isolerad ända in i det stora huset. Han förklarade att det var rör omsvepta i mineralull (eller nått liknande) samt ett överdrag. Men jag ska fråga honom igen. Ingen VVC vad jag förstod.


En fundering på isoleringen av kulverten, om det är mineralull så kan den dra den åt sig vatten = inte bra isolering. Men det kan synas på marken om inte kulverten ligger djupt, finns ju ett antal ställen där fjärrvärme håller gräset grönt året runt.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 18 december 2013, 09:58:36 »

Om vi återgår till utvunnen energi ur veden så bör man ta i beräkning att av dessa 4160kWh som veden innehåller så bör man nog dra bort ytterligare kanske 15% till som är rökgasförluster. Verkningsgraden på pannan hittar man nog på internet.  4160*0,85= 3536kWh. Kanske ännu närmare sanningen?

När jag isolerade mina tankar en gång så följde jag ett gammalt "råd", det var att med dessa isolermaterial, isolera 30cm, det gjorde jag förutom botten som blev 10cm (för att få plats med 30cm på toppen) och det blev bra. Isolering är billigt och det är en engångskostnad.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 18 december 2013, 09:18:12 »

Glas-/stenull brinner inte, så det borde inte vara nån risk.
Skrivet av: villvetamer
« skrivet: 18 december 2013, 09:14:57 »

Tack purjo!

Kollegan hade talat med leverantören av anläggningen och fått svaret att tanken endast hade 45mm isolering. Orsaken till detta är att de ej har mer isolering när de säljer sina tankar, men de rekommenderar kunderna att köpa oisolerade tankar och själva isolera på plats.
Han hade fått tips av leverantören att flytta ut tank från väggen (den står mot en yttervägg) samt höja den så man kunde isolera under samt runtom (plocka bort det befintliga metallhöljet, regla med 150mm reglar, 60cc och sedan isolera. Detta skulle dock göras först till våren eftersom tanken måste tömmas rejält.

I väntan på våren är dock frågan hur de löser isoleringen. Om man tar ditt tips Purjo om att lägga på skivor med isolering och sätta stålvajrar, vilket material ska de välja?
Samt finns det någon risk att pannan ligger ca 1-1,2 m från ack.tanken? (tänker på brandrisken)
Iofs finns det en massa bråte i pannrummet redan idag så det borde inte spela någon större roll.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 18 december 2013, 08:39:33 »

Avsaknad av termostater är bara ett problem om det är för varmt inne. Med rätt injusterade radiatorer och shuntstyrning borde man kunna klara sig utan termostarter.
Att cirkpumpen går rätt borde man kunna se på delta-T på värmesidan. Är det bara några enstaka grader (och man vet att det inte sitter nån kortslutande radiator i början) så kan man sänka farten.
Skrivet av: villvetamer
« skrivet: 18 december 2013, 08:15:47 »

Leifa och Perak:
Han köper veden i stora plastsäcker som motsvarar 2m3 ved. Jag fick inte klarhet i om det är stjälpt eller travat mått, men för säkerhetsskull så tänkte jag utgå från att det är stjälpt (i säcken).
Enligt följande beräkningsverktyg: http://skogssverige.se/omvandlare?page=3&rad=0
Så blir 5 m3s (stjälpt) motsvarande 2,14 m3f (på barken) ved. 1m3f kluven ved med fuktinnehåll på 20% ger motsvarande 2500 kWh (blandning av björk, gran och tall). Det innebär att de använder ca 2,14 x 2600kWh = ca 5350kWh per månad endast för eldningen.
Edit: Så precis Purjos inlägg: Räknar man med att 1m3f = 3m3s(stjälpt) så blir det istället:
1,67x2500kWh = 4160kWh i månaden.

Citera
Isolering direkt utanpå fäst med ståltråd funkar bra. Det blir kanske inte så snyggt dock...
Du menar att man bara lägger på skivor av ex. mineralull och sedan virar ståltråd?
Det låter ju enkelt och smidigt.
Behöver man tänka något på valet av isolering? tänker på brandrisk eftersom ack.tanken står ca 1 meter från vedpannan.

Om någon har tips/idéer för vad man bör tänka på gällande isolering av ack.tanken tar jag gärna emot detta! Tipsade kollegan om att ringa leverantören och fråga lite mer om tanken. Kan uppdatera denna tråd när jag hört desto mer.

Purjo skrev:
Citera
Att varmvattnet går 'för fort' i systemet borde inte spela så stor roll i sammanhanget. Har han lagom varmt inne så avges inte mer energi än nödvändigt i huset.
Dock kan för högt flöde och/eller felinställd/felkopplad shunt och laddautomatik förstöra skiktningen i tanken. Det i sin tur gör dels toppen på tanken snabbt blir för kall för att leverera tillräcklig värme till värmesystemet och att den del där elpatronen sitter kyls ned så att patronen startar i onödan.
Ok. Det är noterat!
Jag sätter iofs min hatt på att det är avsaknad av isolering på tank, rörledningar samt inga termostater som är huvudproblemet, men kan de testa shuntautomatiken på något enkelt sätt?
Samt hur vet man om cirk.pumpen går för fort? (tror det var en vanlig danfoss från 2005).
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 18 december 2013, 08:14:46 »

m3f är fast mått. När man köper ved gör man det i stjälpt mått, dvs ungefär en tredjedel så mycket 'hårdvara' per m3.
http://skogssverige.se/omvandlare

A. Om han ska isolera ack.tanken... kan han då bara slänga på mineralull direkt på plåtskalet i acktanken? Eller ska han av med plåten och bygga om med ex. playwood?

Isolering direkt utanpå fäst med ståltråd funkar bra. Det blir kanske inte så snyggt dock...

Citera
Han skulle fixa termostater på radiatorerna, men tänker lite på om cirk.pumpen går för fort så skjutsar den varmvattnet för fort i systemet.

C. Hur är det med laddomaten?
Finns det något man bör kolla upp med den? dvs. att den inte står på hela tiden? (kan man kolla det enkelt på nått sätt?)
Samt shunten? (nått tänka på)

Att varmvattnet går 'för fort' i systemet borde inte spela så stor roll i sammanhanget. Har han lagom varmt inne så avges inte mer energi än nödvändigt i huset.
Dock kan för högt flöde och/eller felinställd/felkopplad shunt och laddautomatik förstöra skiktningen i tanken. Det i sin tur gör dels toppen på tanken snabbt blir för kall för att leverera tillräcklig värme till värmesystemet och att den del där elpatronen sitter kyls ned så att patronen startar i onödan.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 17 december 2013, 22:13:28 »

Han verkar ju köpa veden, det är nog inte så vanligt att den köps i m3f? Så jag tror att dessa 5m3 är nog i annat mått.
Skrivet av: Perak
« skrivet: 17 december 2013, 22:05:55 »

Låter hysteriskt mycket. Det skall bli intresant att följa den här tråden. Jag är ingen vedeldare, men jag har läst en studie från Dalarnas Lantbruksuniversitet, där man beräknat energi innehållet i olika träslag. Tall och gran ligger på ca 2300 kWh/m3f vilket står för kubik fallen ved.
Skulle man anta att det är detsamma som din polares 5kubik skulle det innebära ca 11500kw i månaden. Låter helt sjukt i den lilla kåken. Men mig veterligen kan energi endast omvandlas till värme, ljus eller rörelse (har jag missat nått?) så det måste ju handla om förlustvärme i form av dåligt isolerade ledningar utrymmen  etc. Som sagt. Skall bli spännande att följa.
Skrivet av: villvetamer
« skrivet: 17 december 2013, 21:15:47 »

CarlN:
Jag försökte luska i Kulverten, men han sa bara att den var isolerad ända in i det stora huset. Han förklarade att det var rör omsvepta i mineralull (eller nått liknande) samt ett överdrag. Men jag ska fråga honom igen. Ingen VVC vad jag förstod.

Tänker lite på vad jag bör tipsa honom om...
A. Om han ska isolera ack.tanken... kan han då bara slänga på mineralull direkt på plåtskalet i acktanken? Eller ska han av med plåten och bygga om med ex. playwood?

B. Samt finns det något man bör kolla upp när det gäller cirk.pumpen?
Han skulle fixa termostater på radiatorerna, men tänker lite på om cirk.pumpen går för fort så skjutsar den varmvattnet för fort i systemet.

C. Hur är det med laddomaten?
Finns det något man bör kolla upp med den? dvs. att den inte står på hela tiden? (kan man kolla det enkelt på nått sätt?)
Samt shunten? (nått tänka på)


Skrivet av: Carl N
« skrivet: 17 december 2013, 18:46:45 »

En fundering är kulverten, frågan är hur bra oisolerad  den är?
Har han VVC också?

Annars är det säkert, som du skriver, mycket energiförluster i pannrummet som inte kommer huset tillgodo.
Skrivet av: villvetamer
« skrivet: 17 december 2013, 16:59:05 »

En kollega beklagade sig häromdagen för höga ved och elräkningar. Energiintresserad som jag är fick som hastigast besöka kollegans hus på en extra lång lunchrast. Det var minst sagt intressant. Det är ett gammalt hus från sekelskiftet som har två våningar, torpargrund, självdrag. Husets klimatskal är hyfsat då man tilläggsisolerat väggar och tak. Fönstrena var visserligen 2-glas, men verkar vara hyfsat täta mellan karm och vägg. Skulle tippa A-temp till ca 125-130 kvm. En annan intressant observation var att de inte var några termostater på radiatorerna utan endast "vred" som liksom ställer in flödet.

Ca 10 meter från huset står en extra byggnad (ca 40 m2) där det finns en toa, två mindre sovrum samt ett kallt pannrum. En person bor i denna tillbyggnad där det finns radiatorer som står på (3 st).

Det är dock totalt 3 personer i båda hushållen varav en nästan aldrig är där. Hushållselen är väldigt låg pga lite elektronik, sparsamt med belysning och få timmar i huset.

I "pannrummet" stod en vedpanna och ack.tank (ca 5 år gamla). Tanken var på ca 2000 liter och vedpannan var keramisk, bra panna med en effekt på ca 35kW med utomhusstyrning. Som jag tolkat informationen funkade eldningen bra och med hjälp av 2-3 eldningar (20-30 vedklabbar per gång) så var tanken värmd med god skiktning. Jag fick informationen att ack.tanken skulle vara isolerad, men det kan inte varit speciellt mycket.
Elpatronen var i mitten av tanken (eller, rättare sagt närmare golvet än toppen på tanken??). Den stod på ca 40 grader och verkar gå på rätt ofta. Pannrummet var oisolerat, kallt, och har gissningsvis ungefär samma temp som utetemperaturen periodvis (ev. något varmare pga spillvärme från grannrummet). Det var dock varmt i rummet när vi kom dit, pga värmeförluster från ack.tanken och rören.
Tanken tappat snabbt i temp när jag var där.
Jag hade med mig en IR-mätare (privat ägo  :P ) och i toppen av ack.tanken (på utsidan) var det 30-37 grader när jag mätte på ytan. Det var en mängd kopparrör mellan pannan och ack.tanken samt mellan ack.tanken och som var oisolerade och spred värme i pannrumet. Från pannrummet går en isolerad kulvert ca 8-10m till det större huset.

Kollegan får elda minst 3ggr per dag om elpatronen stängs av och klarar sig nätt och jämt på två eldningar om elpatronen är igång. Det går åt ca 5m3 ved i månaden och elräkningen har legat på ca 3500 kr i oktober och ungefär samma i november, trots låga utomhustemperaturer (mellansverige).


Vad tror ni vedeldare om detta system?
Vad är det som gör att det går så mycket el och ved?


värmeförlusterna från ack.tanken och rören bör väl bli ganska stora i och med stor delta T mellan omgivning i pannrummet och rören/tanken??


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!