Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KB tank - bra ide?  (läst 8271 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #15 skrivet: 15 november 2015, 16:27:27 »
Med gångtider på en timme och stopp på en timme tror jag värmen lagras bra i brine/berget. Om man har tex en flm så bör man kunna lagra energin bättre i tanken än i berget men bara under den tiden på året när värmebehovet är lågt när vp går mycket tror inte jag det spelar så stor roll. När vp går lite har man ofta hög temp på brine och då blir det mindre återvinning från flm och det minskar ju naturligtvis ytterligare om brine tempen höjs. Hur som helst en kul ide hoppas det lyckas och ger lite bättre brine temp och driver man brine cirk med en lågenergi cp drar den några hundra watt per år om den går 24/7.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #16 skrivet: 15 november 2015, 16:57:55 »
Tanken skulle matas med 6.7 grader första 10 minuterna. Sedan skulle återladdningen börja sjunka. Dock betydligt långsammare än utan tank. Då kb-retur till berget konstant legat på 3.5 hela första timmen, istället för i snitt 0 grader som hade varit fallet utan tank.
Det är här jag tycker kalkylen går snett. 6,7 grader är temperaturen efter en tid när inget värmeuttag har skett från borrhålet. Den temperaturen kommer aldrig att nås med en tank för då tas värme från borrhålet hela tiden. Går pumpen halva tiden kommer tankens temperatur inte att bli 6,7 grader utan ungefärligen medelvärdet av bergets ostörda temperatur och medelvärdet av in- och utgående köldbärartemperatur när pumpen går kontinuerligt.

Med tanke på att vi har rätt lika anläggningar tror jag att kontinuerlig drift under en längre tid skulle ge en en temperaturskillnad på ca 8 grader mellan berget och medelvärdet KBin/KBut. Halva effektutaget skulle alltså ge 4 graders skillnad. Då ett 100 m djupt borrhål i Sverige knappast är varmare än 8 grader skulle köldbäraren i tanken inte bli varmare än 4 grader när pumpen ger 50 % effekt. Det här förutsätter att det är ett normalt borrhål utan ett nämnvärt grundvattenflöde.

Jag tror att en köldbärartank i det här fallet skulle kunna ge ca 1 grad högre genomsnittlig KBin när pumpen gÃ¥r halva tiden. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #17 skrivet: 15 november 2015, 20:40:42 »
Vilken effekt räknar du med att luftsolfångaren ska lämna ,,
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #18 skrivet: 15 november 2015, 22:09:30 »
Det är här jag tycker kalkylen går snett. 6,7 grader är temperaturen efter en tid när inget värmeuttag har skett från borrhålet. Den temperaturen kommer aldrig att nås med en tank för då tas värme från borrhålet hela tiden. Går pumpen halva tiden kommer tankens temperatur inte att bli 6,7 grader utan ungefärligen medelvärdet av bergets ostörda temperatur och medelvärdet av in- och utgående köldbärartemperatur när pumpen går kontinuerligt.

Med tanke på att vi har rätt lika anläggningar tror jag att kontinuerlig drift under en längre tid skulle ge en en temperaturskillnad på ca 8 grader mellan berget och medelvärdet KBin/KBut. Halva effektutaget skulle alltså ge 4 graders skillnad. Då ett 100 m djupt borrhål i Sverige knappast är varmare än 8 grader skulle köldbäraren i tanken inte bli varmare än 4 grader när pumpen ger 50 % effekt. Det här förutsätter att det är ett normalt borrhål utan ett nämnvärt grundvattenflöde.

Jag tror att en köldbärartank i det här fallet skulle kunna ge ca 1 grad högre genomsnittlig KBin när pumpen går halva tiden.

Kalkylen är hur det skulle se ut om jag körde systemet idag. Hur temperaturen i borrhålet kommer ändras över tid vet jag inte. Hur ser din drift ut så kan vi göra en jämförelse. När din vp har ca 30% drifttid, hur ser dina kb värden ut. Kb-in och ut vid start, efter en minut, 5,10,20,30,45,60. Sedan när kompressorn stannar hur fort ökar kb. Då skulle vi kunna få en jämförelse hur mitt system skulle kunna tänkas prestera nästa år vid denna tidpunkt. Dock en dålig jämförelse då jag kommer ha ett betydligt mindre årligt uttag ur berget än du har. Trots att jag kommer värma poolen kommer jag värma borrhålet mer än kyla det under badsäsong då jag har ett större kylbehov än vp skulle klara krama ur hålet. Även denna sommar hade vi +25 inne trots öppna dörrar under lång tid.

Hur stor skillnad har du i temp på sensommarn och på senvintern?

Spontant känns det som att oavsett temperatur i berget kommer kb-in till vp vara högre med tank. Så länge vp inte går 24/7, vilket den i mitt fall troligtvis endast kommer göra några dagar, vissa år. Ett lägre momentant uttag borde alltid resultera i högre temperatur på kb. Givetvis blir vinningen lägre ju mer vp går. Men min vp kommer större delen av året gå 50% eller mindre. Endast 23 dagar per år i snitt senaste 10 åren har haft en medeltemperatur på lägre än -5 här jag bor. Någonstans runt -5 gissar jag att min vp går 50%. Antal dagar den går 1/3 eller mindre är 276 dagar. Varav ca 183 är med värmebehov. Detta dagar bör en tank ge betydande skillnad.

Intressant att höra vad du har för temperaturer vid 30% drift..
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #19 skrivet: 15 november 2015, 22:31:46 »
Vilken effekt räknar du med att luftsolfångaren ska lämna ,,
cc

Vet ej, svårt att hitta data på hur många gradtimmar en luftsolfångare ger vid så långa temperaturer. Även en höjning av inluften från -20 till -19 kommer ha en positiv effekt. Sedan är det ju väldigt individuellt för varje solfångare beroende på tex skymmande träd, etc. Med all säkerhet kommer det tillföra energi som är helt utan driftkostnad. Den drivs ju via ftx som ändå måste vara igång för att få ventilation i huset.

Varken förvärmning av inluften via luftsolfångaren, förvärmning av inluften via borrhålet, återladdning av kb tanken via avluften, återladdning av berget via inluft och avluft, är medräknade i detta exempel. Med detta system kommer givetvis besparingen bli ännu bättre och tanken spelar en central roll i systemet. Minns inte riktigt men gjorde en grov överslagsräkning som gav ca 1000kwh sparad uppvärmningsbehov av inluften. Ca 1000kwh återladdning till tanken och ca 5500kwh återladdning till borrhålet. Sedan är uträkningen väldigt flyktig då tex en kallare kb från berget skulle ge en större antal återvunna kwh till tanken medans antalet sparade kwh från förvärmningen skulle minska. Då alla system påverkar varandra blir felmarginalen stor.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #20 skrivet: 15 november 2015, 23:00:00 »
Fast en FLM värmer borran kontinuerligt annars vilket borde ge liknande effekt i längden.

Den energin som stoppas ner i berget får du inte tillbaka mycket på då den inte stannar där.. Inget alls i jämförelse med att lagra den i en tank utan nästan någon värmeförlust.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #21 skrivet: 15 november 2015, 23:44:26 »
Jag har ca 1.5 till 2 grader varmare kb nu med flm liknande återvinning jämfört med tidigare men hur mycket mindre det är jämfört med kb tank ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #22 skrivet: 16 november 2015, 07:32:52 »
Den energin som stoppas ner i berget får du inte tillbaka mycket på då den inte stannar där.

Var tar den energin vägen?   Sc:,h

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #23 skrivet: 16 november 2015, 07:33:28 »
Den energin som stoppas ner i berget får du inte tillbaka mycket på då den inte stannar där.. Inget alls i jämförelse med att lagra den i en tank utan nästan någon värmeförlust.

Det beror på, om borran är nerkyld så får du effekten att den instoppande energin tinar borran.
Men om borran har samma temp som omgivande berg så försvinner värmen, ja.
« Senast ändrad: 16 november 2015, 07:35:05 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #24 skrivet: 16 november 2015, 10:47:27 »
En viss del av värmen försvinner säkert men jag har sett kb in 10 grader hos mig sommartid och berget ligger på ca 6 grader men då går ju vp så lite så det spelar mindre roll.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #25 skrivet: 16 november 2015, 10:53:30 »
Hur mycket av värmen som blir kvar handlar i huvudsak om hur rörligt grundvattnet är just där det aktuella hålet är. I princip rör sig allt grundvatten mer eller mindre, vore det inte rörligt skulle det bildas en sjö pga allt regnvatten som fyller på grundvattnet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #26 skrivet: 16 november 2015, 11:34:01 »
En viss del av värmen försvinner säkert men jag har sett kb in 10 grader hos mig sommartid och berget ligger på ca 6 grader men då går ju vp så lite så det spelar mindre roll.

Men du använder väl i första hand FLM-värmen i kokningen i vp?
Du kör väl inte ner uppvärmd kb i berget?
En annan aspekt på detta är väl att om man på något sätt minskar nedkylningen av kollektorn, så minskar ju upptaget av energi från berget, mao, blir det verkligen någon bra effekt av att köra ner varmare kb under drift?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #27 skrivet: 16 november 2015, 12:03:37 »
Återvinningen går lika hela tiden oberoende av om vp går eller inte.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #28 skrivet: 16 november 2015, 12:27:40 »
En viss del av värmen försvinner säkert men jag har sett kb in 10 grader hos mig sommartid och berget ligger på ca 6 grader men då går ju vp så lite så det spelar mindre roll.

12° i Stockholm. (även 12° på Nibens tempgivare)
Nibe 1215 6 kW med 100 meter borra och FLM30.




« Senast ändrad: 16 november 2015, 13:46:48 av Lexus »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #29 skrivet: 16 november 2015, 13:17:39 »
Hur stor skillnad har du i temp på sensommarn och på senvintern?

KBin var 7,2 grader på sensommaren i år när pumpen gjorde enbart varmvatten. Ca 0,5 grader när det har varit kallt en längre tid. Min pump är lite klen i förhållande till värmebehovet, en del vintrar kan den gå ett par veckor i sträck.

Bifogar en loggfil.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!