Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MÃ¥ste jag ha ett separat system för vattenburen golvvärme?  (läst 7960 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad daner584

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Jag är nu nästan klar med vår vinterträdgård som har en betongplatta med dragna rör för vattenburen golvvärme. Rummet har isolerglas, isolerade väggar samt 50mm kanalplasttak. Vår VVS-kille säger att det räcker att dra ut fjärrvärmen direkt, men jag är orolig att det kan frysa då det är stränga vintrar med ner till -25 grader kallt. Han säger att det blir mycket dyrt med ett separat system med sprit och att det är onödigt.

Möjligt att det fungerar, men tänk om fjärrvärmen går söner under något dygn?

Vad säger ni? Är det ett separat system som gäller och hur skulle lösningen se ut? Kostnad? Kan vara bra att veta så jag inte blir lurad till att betala 30.000 kr extra för att få ett separat system.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Varför inte ha glykol i hela systemet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
Vet inte jag, vad en värmeväxlare och extra cirkulationspump och expansionskärl kan tänkas kosta..

Man brukar väl undvika glykol i hela systemet eftersom det är giftigt och sprit eftersom det brinner?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Propylenglykol är inte giftigt. Det är dessutom en alkohol  *vinkar*
http://sv.wikipedia.org/wiki/Propylenglykol
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Om du inte tänker värma upp utrymmet alls på vintern så skulle jag kosta på mig värmeväxlare, om du däremot ska hålla grundvärme så är risken liten att det fryser
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad daner584

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Vi skall ha det uppvärmt hela vintern. Så värmen kommer aldrig stängas av utan kommer gå för fullt. Det jag är orolig för är om fjärrvärmen går sönder, om det blir fel på min egen pump eller liknande och att det då kommer frysa sönder.

Jag antar att jag behöver en mellanvärmare och en push och att kanske 30% spritblandning kan räcka om jag nu inte vågar lita på VVS-killen. Plattan är isolerad med 20 cm cellplast. U-värde 1.1 på glasen.

Hur brukar man göra? Känns som det är väldigt svårt att hitta information kring detta, men det måste ju byggas många isolerade uterum/vinterträdgårdar. Jag kanske oroar mig helt i onödan kring detta...

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
Cirkulationspump behöver inte kosta många kronor. Säg en dryg tusenlapp om du köper en ny, 1250:-
Plattvärmeväxlare bör din rörkrökare kunna skaka fram nåt nära gratis, från skrotad panna eller VP. Annars kostar en sån tusen spänn för en liten, och uppåt. Beror ju på hur hett vatten du har att tillgå, och hur mycket effekt du behöver ha ut till din altan (storlek).
Ett expansionskärl är väl iofs att rekommendera, men kanske inte helt nödvändigt i ett så pyttelitet system? Jag vet inte, den minsta kostar iaf 560:- på rinkabyror.se.
En säkerhetsventil och nån kran kanske.
Några liter sprit bör även det din rörkrökare kunna skaka fram för några hundralappar.
En timme jobb från din rörkrökare och möjligen nån timme från din elektriker, beroende på hur långt bort du har ström. Skulle tro att du löser uppgiften med femtusen spänn, eller däromkring.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Jag tror du oroar dig i onödan, med ingjuten golvvärme så har du minst två dygn av ackumulerad värme i betongen innan plattan blir kall....
Vid det laget är huset redan utfryset.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34907
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Största risken är nog att du vill sälja huset, och att det då kan vara en fara att spekulanterna ser det som en nackdel att de inte kan stänga av värmen i vinterträdgården utan att det fryser.
Så länge du kör värmen där, skall det mycket till innan det skall frysa, och som Cougar säger är nog risken större att det fryser inne i huset innan det fryser i plattan om det skulle bli stopp på el/fjärrvärme så länge som krävs för att det skall frysa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad daner584

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Låter lugnande med era svar. Jag antar att jag oroade mig lite väl mycket kanske. Tanken är att uterummet skall vara en del av huset och att man är där dagligen och då finns det ju ingen anledning att stänga av värmen. Att det är en nackdel vid försäljning kan jag hålla med om, men kan man inte i så fall tappa ur systemet och att köparen installerar ett separat system i efterhand där han istället fyller på med sprit?

Vad skulle ni ha valt? Skulle ni köra på utan sprit eller skulle ni lägga extra pengar på ett separat system?

En extra säkerhetsåtgärd är väl att köpa en varmluftsfläkt eller liknande som man kan dra igång om något skulle haverera.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
Låter lugnande med era svar. Jag antar att jag oroade mig lite väl mycket kanske. Tanken är att uterummet skall vara en del av huset och att man är där dagligen och då finns det ju ingen anledning att stänga av värmen. Att det är en nackdel vid försäljning kan jag hålla med om, men kan man inte i så fall tappa ur systemet och att köparen installerar ett separat system i efterhand där han istället fyller på med sprit?

Vad skulle ni ha valt? Skulle ni köra på utan sprit eller skulle ni lägga extra pengar på ett separat system?

En extra säkerhetsåtgärd är väl att köpa en varmluftsfläkt eller liknande som man kan dra igång om något skulle haverera.

Förmodligen drar ett sånt utrymme en hel del energi? 50 mm kanalplast är väl inte mycket att jämföra med ett vanligt isolerat tak...? Antar jag?
Montera ett knippe kranar inne i huset, så att du enkelt kan tappa just den delen av systemet. Ifall du får för dig att inte värma utrymmet i framtiden. extrapumpar och sånt är ju bara om du vet att du vill kunna ha kallt i perioder.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad daner584

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Takskivorna har ett U-värde på 0.98, men det är väl som du säger inget att jämföra med ett isolerat tak.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
ett vanlig tak ska kunna hålla U under 0,1.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
ett vanlig tak ska kunna hålla U under 0,1.

Vad betyder den siffran egentligen? Läcker ett slutet rum med U-värde 0,1, tio gånger mer energi än ett likadant med 1,0?

Edit:
Äh, tvärtom naturligtvis, självklart.
« Senast ändrad: 13 juni 2011, 05:55:11 av Strip »
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
Vad betyder den siffran egentligen? Läcker ett slutet rum med U-värde 0,1, tio gånger mer energi än ett likadant med 1,0?
Nä, tvärt om, det är ett linjärt förhållande. U-värde = Watt värmeläckage per kvadratmeter per grads temperaturskillnad mellan sidorna, eller W/m2K om man så vill.
« Senast ändrad: 12 juni 2011, 21:24:56 av cheetah1 »
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!