Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dränering runt huset  (läst 15480 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad backman39

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
Dränering runt huset
« skrivet: 09 september 2009, 22:14:19 »
Hej!

Jag har precis borrat för bergvärme och planerar att dränera om huset då tomten ändå har blivit omtuffsad..
Är det ngn som vet var man kan köpa antingen isodrän eller pordrän till hyffsat pris för att ha som isolering av källarväggen? Jag kommer att behöva lägga dubbla lager så det kommer gå åt 200 m2. Har endast hittat pris på isodrän på Beijer bygg, 241 kr/m2. Det blir 48000 kr totalt vilket jag tycker är lite väl saftigt... Ngn som vet ngn annan lösning som har samma effekt men som kanske är billigare?

/J
Herrgårdsbyggnad på 400 m2 uppvärmd med IVT Greenline 12kW jordvärme. Pool på 50 m3 kopplad på jordvärmen med snittemp på 30 grader jun-aug.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Dränering runt huset
« Svar #1 skrivet: 09 september 2009, 23:46:35 »
För det första måste jag fråga varför du måste lägga dubbla lager 100mm skiva?

sen kan tycker jag du skall överväga att inte handla på bejerbygg med det priset
kolla in Pordrän (samma som isodrän bara annat namn) och välja en leverantör nära dig
http://www.pordran.se/?mP=home

och om du behöver priser kan du titta här
http://www.gossman.se/pdfmapp/pord-pris.pdf

och som sagt om du nu är tvungen att montera dubbla 100mm skivor så har priset just sänkts med 8000:- genom att undvika en stor bygghandlare Thumbsup
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad backman39

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Dränering runt huset
« Svar #2 skrivet: 10 september 2009, 08:30:50 »
För det första måste jag fråga varför du måste lägga dubbla lager 100mm skiva?

sen kan tycker jag du skall överväga att inte handla på bejerbygg med det priset
kolla in Pordrän (samma som isodrän bara annat namn) och välja en leverantör nära dig
http://www.pordran.se/?mP=home

och om du behöver priser kan du titta här
http://www.gossman.se/pdfmapp/pord-pris.pdf

och som sagt om du nu är tvungen att montera dubbla 100mm skivor så har priset just sänkts med 8000:- genom att undvika en stor bygghandlare Thumbsup

Ok, tack för bra info. Anledningen till att jag vill ha dubbla skivor är att det står så här på Isodräns hemsida:

Om man har en betongvägg om 150mm sÃ¥  läcker den ca. 1,15 W/m² C. Sätter man pÃ¥ 100mm ISODRÄNskiva sÃ¥ minskas värmeläckaget till 0,3 W/m² C. För att uppnÃ¥ BBR’s krav enligt ovan sÃ¥ krävs det i detta fall 200mm ISODRÄN‐skiva för att komma ner till 0,18 W/m² C.
Nu gäller dessa regler förvisso endast vid nybyggnation eller tillbygge, men jag tänkte att när jag ändå dränerar så är det lika bra att göra det ordentligt.

Vår källarvägg består av 250mm cementhålsten så då kanske det inte behövs dubbla 100mm skivor?

Det står även att man inte ska lägga dessa skivor på en vägg med kallasfalt. Min vägg målades med kallasfalt när det byggdes och det är 40 år sedan, kan man anse att kallasfalten har förverkat sin funktion, eller måste jag skrapa bort allt och i så fall hur gör man det på bästa sätt?

/J
Herrgårdsbyggnad på 400 m2 uppvärmd med IVT Greenline 12kW jordvärme. Pool på 50 m3 kopplad på jordvärmen med snittemp på 30 grader jun-aug.

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Dränering runt huset
« Svar #3 skrivet: 10 september 2009, 08:43:08 »
Kan du inte lägga 100mm frigolit mot väggen o sen isodrän det borde väl bli minst lika bra o mycket billigare.
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Dränering runt huset
« Svar #4 skrivet: 10 september 2009, 12:24:00 »
Ok dÃ¥  vet jag varför du funderar pÃ¥ 200mm isodrän/pordrän visste jag inte ens om men det kan bero pÃ¥ att jag
själv har jag 70mm och min grund dränerades om på -90 talet någon gång.

Vad gäller kallasfalt så gäller det att få hål i den annars kan inte väggen andas och hela vitsen med isodrän/pordrän faller

Ta en vanlig yxa och hugg en massa jack i asfalten innan du sätter isodrän/pordrän skivorna observera att man skall ha ett litet fall på sockeln samt att man skall ha ett tätskikt längs ner (5cm upp på grundmuren ) för att vattnet som kondenserar i skivorna skall rinna ut till dräneringen och inte in i huset.

Citat från: Keld
Kan du inte lägga 100mm frigolit mot väggen o sen isodrän det borde väl bli minst lika bra o mycket billigare.


Det låter som en bra ide men är tyvärr nog ett av det värsta fel man kan gör.
eftersom frigoliten är tät så kommer inte fukten ut och grundmuren kommer att vara fuktig hela tiden
Det som Pordrän gör är att flytta kondenseringspunkten ut från grundmuren ut i pordränen så den kan rinna ner till dräneringen samtidigt som den är kapilärbrytande vilket gör vatten utifrån inte kommer fram till grundmuren.
Eftersom muren blir torr får man bättre inomhusklimat (slipper den unkna källar lukten) och minskar risken för fukt och mögelproblem

Om man skall använda frigolit/Styrofoam så skall det göras i hop med platonmatta
platon matta mot grunden så man får en luftspalt som kan transportera bort fuktig luft och sedan frigolit/Styrofoam utanför detta
Principen är den samma man flyttar kondenseringspunkten ut grån grundmuren ut till platonmattan där den kan rinna ner till dräneringen.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad snoopy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför frÃ¥ga när man kan göra fel själv.
SV: Dränering runt huset
« Svar #5 skrivet: 10 september 2009, 22:30:37 »
Hej
Jag har gjort just som du tänker göra med 200mm pordrän.
Källaren är nu 3 till 4 grader varmare och all unken källarlukt är borta.
Det är torrt som öken i källaren, det blir inte ens dropp från oisolerade brinerör.
Det torkar till och med ut vattenlåsen i golvbrunnarna så jag får fylla på ibland.
Men jag kan rekommendera dig en annan firma där jag köpte mina grejor.

Fuktspärrteknik AB
Dom har istället för väv en speciell duk som fungerar som goretex släpper ut fukt men inte omvänt och en mycket informativ hemsida med bra bilder på arbetsföljden.

Vad gäller borttagning av gammal kall-asfalt på grunden, leta upp en blästerfirma.

P/s mina uppvärmnings-kostnader sjönk med 3500Kwh per år
Eksjö etagehus (1968) 124 + 124 + 30 Kvm
Bentone (ctc)VVP 1200 Baltic värmepump (tillverkad av Mecaterm i Arlöv)
BVA 200 varmvattenberedare
180m energibrunn + 400m markslinga = 800m
57cm vindsisolering, 20cm opti drain på källarvägg
Drifttid värmepump 78051tim på 26 år

Utloggad backman39

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Dränering runt huset
« Svar #6 skrivet: 11 september 2009, 21:04:55 »
Thx Snoopy, det var en riktigt seriös hemsida dom hade, jag har ringt och bett om en offert så vi får se vad den landar på.

Jag skrev ett mail ang mina funderingar wtill Isodrän, så om ngn är intresserad kommer svaret från dom här:

För att komma ner till 0,18 W/m² C så behövs det 200mm i Ert fall. Dock så staterar BBR sina regler vad det gäller nybyggnation eller tillbyggnad som kräver byggnadslov. Med andra ord, har du ett befintligt hus så räcker, ur fuktsynpunkt, 100mm, dock får du en väldigt bra isolering (nybyggnationsstandard) om du väljer 200mm.
U-värdet 0,18 gäller för hus upp till 100 m², i Ert fall har ni en byggarea på 130 m². Det innebär att ni egentligen måste göra en energiutredning för att fastställa vilket U-värde just Er källarvägg skall ha. Men återigen, väljer ni 200mm så kommer ni erhålla en väldigt bra isolering.
Kallasfalten gör att fukten från väggen inte kan vandra utåt med lätthet, därför är det viktigt att man tar bort så mycket av denna som möjligt. Allra lättaste sättet att göra det är att blästra, annars finns en uppsjö olika sätt. T.ex. Perago-bläster.

 
/J
Herrgårdsbyggnad på 400 m2 uppvärmd med IVT Greenline 12kW jordvärme. Pool på 50 m3 kopplad på jordvärmen med snittemp på 30 grader jun-aug.

Utloggad nottja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • novis
SV: Dränering runt huset
« Svar #7 skrivet: 22 september 2009, 15:36:28 »
jag gjorde en snikvariant satte en platonmatta på
källar väggen samt vanlig frigolit utanpå fungerar lika bra

Utloggad backman39

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Dränering runt huset
« Svar #8 skrivet: 05 oktober 2009, 21:03:43 »
Det blev optidrain från fuktspärrsteknik (såg på paketen nu att det är pordrän som tillverkar skivorna...). Jag fick betala 175 kr/m2, och då var det inklusive frakt Thumbsup. Hade jag köpt isodrän hade jag fått betala 241 kr/m2 och då vet jag inte om frakten var med.

/Johan
Herrgårdsbyggnad på 400 m2 uppvärmd med IVT Greenline 12kW jordvärme. Pool på 50 m3 kopplad på jordvärmen med snittemp på 30 grader jun-aug.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!