Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diplomat Inverter L olika anslutningseffekt?  (läst 777 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dkvk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Diplomat Inverter L olika anslutningseffekt?
« skrivet: 31 mars 2022, 13:53:45 »
Hej!

Har nyligen tagit över en Diplomat Inverter L. Blir lite osäker på effekten som denna pump kör efter. Jag har sökt svar i dokumentationen ifrån Thermia.

Jag har förstått att det finns 4 nivåer av tilsattsen ifrån el-patronen som mappar mot anslutningseffekt. Se bifogad bild.

Min pump är avsäkrad med 3x16A, men jag skulle kunna släppa på 3x25A.


Min fundering: finns det en begränsning i min pump eller skulle jag kunna få ut mer effekt om jag släppte på 3x25A och gör någon sorts konfiguration i pumpen?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Diplomat Inverter L olika anslutningseffekt?
« Svar #1 skrivet: 31 mars 2022, 14:13:18 »
Precis, om man vill kunna ta ut högre effekt från el-patronen så måste också säkringarna i gruppcentralen tillåta detta. Man måste även undersöka huvudsäkringarna vid el-mätaren och vad de tål. Nu blir det ju främst när det är väldigt kallt som hög effekt krävs men man får fundera på vilka andra saker med hög effekt som också måste kunna gå då.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad dkvk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Inverter L olika anslutningseffekt?
« Svar #2 skrivet: 02 april 2022, 21:35:26 »
Ok, så då är det någon inställning/konfiguration på pumpen som anpassas till avsäkringen?

Hur hittar jag den inställningen?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Diplomat Inverter L olika anslutningseffekt?
« Svar #3 skrivet: 03 april 2022, 01:29:19 »
Precis ska finnas under inställningar. Man behöver installationsmanualen för att se exakt vilken meny etc men tyvärr har Thermia bara lagt upp användarmanualen. Om du inte hittar installationsmanualen får du nog kontakta installatören som har service på värmepumpen. Men kanske får du svar från någon annan här som råkar ha manualen. Installationsmanualen kan vara lite hemlig hos vissa tillverkare eftersom man inte vill att konsumenter/privatpersoner ska kunna ändra inställningar som gör att värmepumpen inte arbetar så som den ska.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diplomat Inverter L olika anslutningseffekt?
« Svar #4 skrivet: 04 april 2022, 14:49:01 »
Precis, om man vill kunna ta ut högre effekt från el-patronen så måste också säkringarna i gruppcentralen tillåta detta. Man måste även undersöka huvudsäkringarna vid el-mätaren och vad de tål. Nu blir det ju främst när det är väldigt kallt som hög effekt krävs men man får fundera på vilka andra saker med hög effekt som också måste kunna gå då.

Oftast så är säkrigarna i gruppcentralen anpassade efter elkabelns diameter.
Sitter där 16 A säkringar så är kabelarean troligen 2,5 mm2.
I det fallet ska du inte säkra upp i gruppcentralen till nått högre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad dkvk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Inverter L olika anslutningseffekt?
« Svar #5 skrivet: 04 april 2022, 15:46:24 »
Tack, det var lite oklart då det var avsäkrat med 25A i huvudcentralen, varifrån det var framdraget 5G6 kabel. Till en undercentral därifrån det var avsäkrat med 16A och sedan matning till pannan med en 5G2,5 kabel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!