Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Husets värdering efter bergvärme??  (läst 20285 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Husets värdering efter bergvärme??
« Svar #15 skrivet: 22 februari 2007, 21:52:42 »

[/quote]
Jo, fast att amortera på ett bottenlån då man har topplån är inte ekonomiskt försvarbart. Bättre då att amortera mer på det lån med högst ränta och låta de andra vara amorteringsfria.
[/quote]

Klart man amorterar det lån som är dyrast och ligger "högst upp"

HÃ¥ller med herr Brun!

Sen kan man ju alltid diskutera om man skall amortera på bottenlån regelbundet eller om man har disciplin att investera de pengar som man borde amortera på ett sätt som ger mer avkastning.

Har en kännsla av att på 5-10 års sikt är det bra mycket bättre att lägga pengarna på en fond och amortera hela beloppet i slutet av perioden istället. Amorteringen blir så mycket större då. Iofs måste man ha större avkastning än räntan på lånet.

Tycker iallafall att frågan är svårare än "amortera för fasen"..

Jag har sysslat med akier sen 1980, hissar lite varningsflagg nu, efter en lååång period med stigande kurser.

Principiellt håller jag med dig dock, men med den brasklappen att om du satsar säg 1 miljon i en aktie. Så kan det sluta med att den är värd 1000:-. Många köpte ju tex Fermenta med lånade pengar, inget kul alls, finns många andra också!
Rådet blir då sprid aktieköpen över tid och sprid riskerna rejält!
Alldeles särskilt om det är med lånade pengar!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Smogz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Husets värdering efter bergvärme??
« Svar #16 skrivet: 07 mars 2007, 15:40:00 »
Ja nu är iallafall värderingen genomförd:


Vi köpte villan 2005-11  för 1 880 000

Värde idag efter viss renovering, ommålning etc: 2 025 000

Värdering efter bergvärme: 2 200 000 (den offert som jag tror vi tar är på 130 000 - säg max 140 000 i investering)

Ytterligare värdeökining för dränering: 150 000.


Så det lutar åt bergvärmepump asap. Sedan dränering när vi varit föräldralediga klart och jobbar båda två.


Utloggad esox71

  • Kodjon
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Husets värdering efter bergvärme??
« Svar #17 skrivet: 07 mars 2007, 23:09:35 »
Husets inköpspris..vi köpte november ifjol så jag utgår för enkelhetens skull att värdet är detsamma idag. (vi har renoverat lite osv. men för enkelhetens skull).

Vi köpte villan 2005-11  för 1 880 000

Värde idag efter viss renovering, ommålning etc: 2 025 000

Köpte ni kÃ¥ken i november 2005 eller 2006? Var det 2005 sÃ¥ borde priset, givetvis beroende pÃ¥ var huset finns, ha gÃ¥tt upp en del utan nÃ¥gon Ã¥tgärd alls. Riksgenomsnittet ligger ju pÃ¥ ~ +10% för 2006. Isf borde huset vara värt minst 2 068 000 + ev. värdehöjning p.g.a. renovering.  Sc:,h

Souterränghus i mexisten från 1974 om 108 + 108 kvm. IVT Greenline HT+ C9, 180m borra, i drift sedan 070208.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Husets värdering efter bergvärme??
« Svar #18 skrivet: 08 mars 2007, 10:01:46 »
Nu retar jag upp lite folk men det sk*er jag i  ::)

Om ens ekonomi beror på värderingar i 100' kronorsnivån på huset skall man ta sig en STOR funderare! (för sin egen skull - inte min)

Utloggad esox71

  • Kodjon
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Husets värdering efter bergvärme??
« Svar #19 skrivet: 08 mars 2007, 10:07:38 »
Om ens ekonomi beror på värderingar i 100' kronorsnivån på huset skall man ta sig en STOR funderare! (för sin egen skull - inte min)

Instämmer helt!
Souterränghus i mexisten från 1974 om 108 + 108 kvm. IVT Greenline HT+ C9, 180m borra, i drift sedan 070208.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Husets värdering efter bergvärme??
« Svar #20 skrivet: 08 mars 2007, 10:33:20 »
Vi köpte huset 1987, och jag tippar det har haft en värdestegring pÃ¥ runt 10' i mÃ¥naden sedan dess, möjligen ännu mer.  ;D
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Husets värdering efter bergvärme??
« Svar #21 skrivet: 08 mars 2007, 14:29:25 »
OjOj här pratas det om banklån till en värmepump hmm, jag tror jag går åter till L/L sidan ;) .
                                                                                   
                                                                     Mvh  Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad Smogz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Husets värdering efter bergvärme??
« Svar #22 skrivet: 13 mars 2007, 21:12:41 »
Självklart står inte vår ekonomi och faller med en investering av en värmepump på 150 000 kr men vi vore väl oerhört korkade om vi inte värderar om huset och för över delar av topplån till bottenlån när vi har möjlighet.

Sen om vissa tycker det är roligare att lägga ut sina pengar på att betala värmepumpen cash än att göra annat för pengarna är ju upp till den personen.

Men att dömma hur andra löser sin betalning av värmepump förefaller oerhört ointelligent med tanke på hur lite information ni har om den personens situation. Eller bedömmer ni er kunna utläsa det ur denna lilla frågespalt maha6305 och esox 71??
« Senast ändrad: 13 mars 2007, 21:17:27 av Smogz »

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Husets värdering efter bergvärme??
« Svar #23 skrivet: 13 mars 2007, 22:11:24 »
Eller bedömmer ni er kunna utläsa det ur denna lilla frågespalt maha6305 och esox 71??

Jadå för all del. Det lyser igenom tillräckligt.

Swetrot

  • Gäst
Swetrot
SV: Husets värdering efter bergvärme??
« Svar #24 skrivet: 13 mars 2007, 23:59:32 »
Det här pyramidspelet med ständigt ökade bostadspriser långt över den allmänna inflationstakten kan inte fortsätta i all evighet. Därmed inte sagt att det inte kan fortsätta tio år till, eller tjugo år för den delen, men inte för evigt. Vi kan möjligen tänka oss att successivt lägga en större andel av vår livsinkomst på boendet om vi bygger mycket nytt och moderniserar, precis som gjordes under folkhemsbygget. Så mycket sådant revolutionerande nytt har jag emellertid inte sett.

Värdet på ett hus beror på vad en köpare är beredd att betala för det. Vanligen har det ingenting att göra med de totala boendekostnaderna, utan vad andra hus kostar. Jag tänker t.ex. betala det hus jag håller på att köpa kontant, och kan sedan strunta helt i vad riksbanken och bolåneinstitut pysslar med. Det är inte alls ovanligt med kontanta husköp i de delar av Sverige där husen kostar några hundratusen. För mig, och andra i samma sits, är funktionen och i viss mån vilken driftskostnad jag har det viktiga.

Eftersom ett hus måste värmas upp så är det naturligtvis bra med en bra och effektiv anläggning som ger låga kostnader. Är den därtill ny är den mer värdefull än en gammal, men den kommer att tappa i värde var efter tiden går.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Husets värdering efter bergvärme??
« Svar #25 skrivet: 14 mars 2007, 07:29:50 »
"Swedtrot" precis!

Jag förstår att Smogz m fl tycker det är roligare att ha bankens pengar i huset och sina egna på nåt som ger avkastning.
Problemet är bara det (precis som du skriver) att om priserna ökar över den allmänna inflationen kommer det en återställare förr eller senare. Marknaden får hicka och riksbankscheferna hostar fram räntejusteringar. Då ändras en del parametrar i kalkylerna dramatiskt.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Husets värdering efter bergvärme??
« Svar #26 skrivet: 14 mars 2007, 08:46:53 »
Eller bedömmer ni er kunna utläsa det ur denna lilla frågespalt maha6305 och esox 71??

Jadå för all del. Det lyser igenom tillräckligt.

Det där är väl ganska otrevligt skrivet, maha6305? Jag har själv inga topplån men tycker att Smogz tar upp en viktig aspekt kring omvärdering för att ändra topplån till bottenlån. För övrigt oroar jag mig inte för hur andra sköter sin ekonomi utan tycker bara att det är bra med ett forum där idéer kring besparingar relaterade till värmesystem kan diskuteras. Helst utan påhopp att någon bör vara orolig för sin ekonomi. Väx upp!
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad esox71

  • Kodjon
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Husets värdering efter bergvärme??
« Svar #27 skrivet: 14 mars 2007, 09:28:52 »
Men att dömma hur andra löser sin betalning av värmepump förefaller oerhört ointelligent med tanke på hur lite information ni har om den personens situation. Eller bedömmer ni er kunna utläsa det ur denna lilla frågespalt maha6305 och esox 71??

Jag bedömer ingenting. Jag bara konstaterar helt torrt att om man ligger tight till så ska man nog hålla igen på lånen så mycket man kan tills man är på fötter igen. Då inte sagt att DU ligger tight till på något sätt...

Och självklart, kan man lägga om sina lån så att topplånen trycks ner i bottenlånen så ska man givetvis göra det. Dock förvånar det mig att folk fortfarande måste ta s.k. "topplån". Den termen borde vara utrotad vid det här laget med tanke på konkurrensen mellan bolånegivarna. Vi köpte hus förra året och lånade MER (ja något iaf) än köpeskillingen. I ränteförhandligarna hos de olika instituten var det aldrig ens någon som nämnde något om topplån.
Souterränghus i mexisten från 1974 om 108 + 108 kvm. IVT Greenline HT+ C9, 180m borra, i drift sedan 070208.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Husets värdering efter bergvärme??
« Svar #28 skrivet: 14 mars 2007, 10:33:05 »
Det där är väl ganska otrevligt skrivet, maha6305?
Känns inte så trevligt att bli kallad "ointelligent" heller.

För övrigt oroar jag mig inte för hur andra sköter sin ekonomi
Det gör jag. Speciellt om folk p g a oaktsamhet hamnar i ekonomisk obestånd och det krävs samhälleliga insatser för att reda ut det hela. Då är jag med och betalar se.

Väx upp!
Och där flyttade du ner ribban lite till.

Utloggad Smogz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Husets värdering efter bergvärme??
« Svar #29 skrivet: 14 mars 2007, 14:55:11 »
Maha...om du som du så tydligt skrev i ditt inlägg sk*ter i diskussionen. Varför läser du den och uttalar dig i den då?

Jag som öppnade diskussionen har ett intresse av frågan, om du inte har det ber jag dig vänligen att inte komma med dumma kommentarer.

Eller är det så att du tillskansat dig statusen "dignitär inom värmepumpar" genom att skriva korkade kommentarer under alla rubriker som du inte bryr dig om.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!