Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?  (läst 24697 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #15 skrivet: 09 juli 2011, 19:39:43 »
Det är just det som är det svåra Labold . Att ge råd eller döma ut innan helhetsbilden av en installation innan man har alla fakta om installationen och vilken princip dom tänkt andvända. Det finns inga enkla recept utan fakta ;)
Cocacola  *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #16 skrivet: 09 juli 2011, 20:25:21 »
I dag var det dags för provkörning av värmepumpen. Varmvattnet kom fint som det skulle. Men när det var dags testa värmen gick det som vi förväntat oss. Till radiatorsystemet kom ingen värme och full cirkulation genom volymtanken. En blek installatör såg frågande ut. Då frågade jag om han vilhöra min teori. Jo nu var den intressant. Jag presenterade den. Han ville fundera tills i morgon.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #17 skrivet: 09 juli 2011, 20:28:32 »
Och vad är din teori då? :)

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #18 skrivet: 09 juli 2011, 20:38:47 »
Jo jag gjorde en enkel skisspå hela systemet . Och man kunde se att det var mycket mindre flödesmotstånd genom volymtanken än genom radiatorsystemet. Och då kan man vänta sig att vattnet strömmar genom just volymtanken. (Så långt kom jag med mina enkla tankar och ringa kunskap i ämnet.) Återstår att se resultatet i morgon. Lovar återkomma och berätta.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #19 skrivet: 09 juli 2011, 20:50:58 »
Vill ditt system ha värme nu?  Tanken är väl förmodar jag att det ska hamna där när huset tacka nej.  Tackar huset nej nu när det är 25-30 grader ute, ja dÃ¥ funkar det eller :)

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #20 skrivet: 09 juli 2011, 20:58:26 »
Det var detta jag var ute och fiskade efter när jag frågade om termostaterna,,,,
Var det installatörerna eller du själv som har bestämt att termostaterna skall
stå öppna?

Med arbetande termostater så räcker det ju att se till att kortslutningen genom
tanken bara uppstår när trycket på framledningenen ökar p.g.a. stängande
termostater....

Om de verkar oförstående till vad som händer så lutar det ju mot att de inte har
riktigt koll pÃ¥ läget i alla fall  ;)
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #21 skrivet: 09 juli 2011, 21:04:56 »
Skicka bilder och en princip skiss så vi kan se vilket 'recept" som kan rekomenderas
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #22 skrivet: 09 juli 2011, 21:27:36 »
Cocacola du förstÃ¥r jag har varit pensionär i 10 Ã¥r och har aldrig riktigt klarat av det här med tekniken och datorn pÃ¥  den nivÃ¥ som ni ungdomar kan. Min dator gör inte som jag vill vad det nu kan bero pÃ¥. Men eftersom jag tycker det är intressant sÃ¥ skall jag se om nÃ¥gon kan visa mig.  Jag gläds Ã¥t dig Cocacola och dina vänner för engagemang och kunnighet.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #23 skrivet: 09 juli 2011, 21:35:23 »
 :) min dator är som din ,  krÃ¥nglar som f-n med mig  huvuddunk
Cocacola  *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #24 skrivet: 09 juli 2011, 21:55:20 »
Det är just det som är det svåra Labold . Att ge råd eller döma ut innan helhetsbilden av en installation innan man har alla fakta om installationen och vilken princip dom tänkt andvända. Det finns inga enkla recept utan fakta ;)
Cocacola  *vinkar*

Jaja. Du försöker att upphöja hydroniska värmesystem till något mystiskt och jättesvårt som bara kan hanteras av vvs-are i fält, varför läser du ens det jag skriver här då, ja varför hänger du här? Det här är ett nätforum, inget pannrum. Här har man aldrig alla fakta, menar du att vi ska lägga ner forumet för att det inte går att diskutera runt frågor där inte alla fakta är kända? Ska vi på juristmanér ha disclaimers/brasklappar på alla inlägg, typ "de tips, försök till hjälp och åsikter jag uttrycker i inlägget ovan är helt värdelösa, eftersom jag inte kan TS värmesystem i detalj och ej varit på plats. Istället för att läsa det jag just skrivit föreslår jag att TS tar dit en vvs-are som kan analysera systemet och felsöka."

Fakta i detta mål är: TS verkar ha koll på läget, och skriver i sitt första inlägg att det inte finns någon styrning, ingen strypning, ingen extern cp. Dessutom visar det sig att han använder termostater vilket skapar en föränderlig resistensbild i vb-kretsen. I ett sådant läge finns det tre scenarios för vad som kommer hända i tanken:

1. Tankens anslutningar är så klena att det blir ett mycket mindre flöde genom tanken än den skulle fått med 2-rörskoppling. Resultat: Hela vattenvolymen i tanken används inte, och skulle det vara så att gångtiden är så lång att de facto hela volymen kommer i bruk, så uppstår det strax därefter en kortslutning genom tanken.

2. Tanken får ett mycket större flöde än den skulle fått som 2-rörs-tank. Kortslutningen uppstår nu mer eller mindre direkt. Vp får snabbt stigande returtemperaturer och kommer gå med sämre COP, många start/stopp, kanske stoppa på larm.

3. Tanken får samma flöde som den skulle haft som 2-rörs-tank. Eftersom det finns termostater är detta dock ingen hållbar situation, då resistensen över raddar kan förändras. Om den ändå som genom ett trollslag skulle råka ha samma medelflöde som vid en 2-rörs-koppling, är det ändå så att den efter tillräckligt lång gångtid blir en kortslutning.

Dessa är alltså de nackdelar jag kan komma på. Till vilken vinst kan man då undra? Jag kan inte se någon vinst att koppla såhär jämfört med en 2-rörs-koppling. Kan du? Den funktionen som föreslås här på slutet i tråden förstår jag inte riktigt, TS har ju beställt en volymtank. Det enda syftet med en volymtank är att öka vattenvolymen, med bonusen att den minskar knäpprisk om den monteras på framledningen.

30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #25 skrivet: 09 juli 2011, 22:02:48 »
Vilken ton vill du ha Labold ? Du kan få en chans till innan jag svarar på ditt inlägg och vad jag tycker om dina " amatör recept" och rekomendationer
Cocacola

Hur lÃ¥ng erfarenhet har du av VVS ? Din egna vp och det lilla som finns att läsa i en bok antagligen  --/   
Kan man så lite som du kan Labold borde man vara liiiite försiktigare innan man delar ut recept som någon tar åt sig av och andvänder i en installation . Tar du funktions ansvar för dina rekomendationer?
« Senast ändrad: 09 juli 2011, 22:10:13 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #26 skrivet: 09 juli 2011, 22:04:01 »
Tagga ner nu pojkar och ta en läsk till  8)
Det kan ju sitta en tryckstyrd ventil så att bara tanken laddas när tillräckligt många termostater på radiatorerna är stängda. Om det är så så får man ju varmvatten till radiatorerna när dom behöver det, annars laddas tanken. Det är i så fall kopplat enligt IVT's standardprincip, förutom att man i normalfallet bara har en tryckstyrd by-pass och ingen tank...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #27 skrivet: 09 juli 2011, 22:24:52 »
Vilken ton vill du ha Labold ? Du kan få en chans till innan jag svarar på ditt inlägg och vad jag tycker om dina " amatör recept" och rekomendationer
Cocacola

Hur lÃ¥ng erfarenhet har du av VVS ? Din egna vp och det lilla som finns att läsa i en bok antagligen  --/   
Kan man så lite som du kan Labold borde man vara liiiite försiktigare innan man delar ut recept som någon tar åt sig av och andvänder i en installation . Tar du funktions ansvar för dina rekomendationer?


Om du tycker att min ton blev otrevlig ber jag om ursäkt för den. Vad det gäller dina åsikter om mina "recept" så är jag bara glad om du vill komma med dessa, under förutsättning att du kritiserar dem i sak och förklarar vad du tycker är fel, istället för att bara hänvisa till hur lång erfarenhet du har och hur lite jag har. Jag hänger här för att ifrågasätta och ifrågasättas. Varsågod, här har vi det omtalade receptet, tacksam om du kan i sak påpeka felaktigheter:

Labolds recept för en god vp-installation:

1. Se till att ha en bra historisk förbrukningssiffra att dimensionera vp utifrån.
2. Se till att veta vilken framledningstemperatur som krävs vid DUT, så att dimensioneringen görs med korrekt vp-effekt.
3. Dimensionera vp med 80-90% effekttäckning.
4. Inspektera befintlig vb-krets och gör ett överslag på tryckfall - om det finns risk att kretsen inte klarar flödet som vp behöver, så byt lite rör eller välj mindre vp eller gå på en arbetstankslösning.
5. Beräkna värmeavgivningskapaciteten för raddarna vid deltaT som är aktuellt för huset enligt punkt 2. Om inte kapaciteten överstiger vp-ns effekt, komplettera med mer metall.
6. Beräkna total systemvattenvolym. Om under 20 liter per kW vp-effekt, komplettera med 2-rörs volymtank.
7. Säkerställ att alla raddar har fungerande ventil för fast instrypning.
8. Installera vp-n med separat elmätare, och kör igång.
9. Justera hastighet på kb-cp till diff 3 grader.
10. Balansera flödena i radiatorsystemet så samtliga raddar har samma diff. Minst en radiator ska vara helt ostrypt.
11. Justera hastighet på vb-cp till diff 7-8 grader.
12. Ställ in värmekurvan med öppna dörrar i huset.
13. Aktivera innegivaren.
14. Justera flödena på raddarna med stängda dörrar i huset, så önskad temp nås i alla utrymmen.
15. Handrattar på raddarna. Sätt termostater på raddar i rum som utsätts mest för "extern" värmetillförsel. Ställ termostaten på 1 grad över önskad rumstemperatur.
16. Kontrollera elmätaren efter första vintern.



30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #28 skrivet: 09 juli 2011, 22:30:39 »
Får väl också passa på att påminna om att receptet gör sig bäst i villor, och är skrivet med utgångspunkt i den typen av installation.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #29 skrivet: 09 juli 2011, 22:40:55 »
Söker du en Mentor Labold?
jag har inte hänvisat till min erfarenhet jag efter frågar din .
så vilka är dina informationskäller för dina åsikter och rekomendationer och tillväga gångs sätt?

viller  *roflmao* ett termiskat skal beräknas dimensioneras installeras trimmas in pÃ¥ samma sätt oavsett storlek 100m2 eller 10 000m2 samma principer gäller .. tror du  att vvs ingenjörer och konstruktörer har en lista som din ? :D :D
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!