Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fungerar detta?  (läst 1856 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vedkubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur fungerar detta?
« skrivet: 14 november 2017, 10:32:47 »
Hej,

Om termostaten är bortkopplad så saknar jag temperaturbegränsningen? Skyddar golvet från alltför höga temperaturer? Bör jag se över detta då begränsa framledning eller något. Jag har inga raddar bara golvvärme. Ibland knäpper/knakar när det blir stor temperaturskillnad efter avfrostning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur fungerar detta?
« Svar #1 skrivet: 14 november 2017, 13:54:27 »
Vad har du för värmepump?
Ofta kan man ställa in max framledningstemp på denna, ställ den i så fall på typ max 40 °C.
Knäppningarna i samband med avfrostning och VV-laddning beror på att rören drar ihop sig och utvidgar sig, sök på "knäpptank" på forumet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Vedkubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur fungerar detta?
« Svar #2 skrivet: 14 november 2017, 18:14:49 »
Vad har du för värmepump?
Ofta kan man ställa in max framledningstemp på denna, ställ den i så fall på typ max 40 °C.
Knäppningarna i samband med avfrostning och VV-laddning beror på att rören drar ihop sig och utvidgar sig, sök på "knäpptank" på forumet.
Frånluftsvärmepump.

Behövs termostaten ens? Den hänger löst?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur fungerar detta?
« Svar #3 skrivet: 14 november 2017, 20:47:42 »
Beror på om du kan ställa maxvärme på din frånluftsvärmepump?
Har den nått märke och modell?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Vedkubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur fungerar detta?
« Svar #4 skrivet: 15 november 2017, 09:58:37 »
Beror på om du kan ställa maxvärme på din frånluftsvärmepump?
Har den nått märke och modell?

comfortzone ce65l.
Kände kraftigt på termostaten och det verkar inte gå att skruva på den alls.
När vv kör så är det cirka samma temp vid cirkulationspumpen dvs 55 grader. Ledningarna känns svala ev. Är returen från vv som värmer cirkulationspumpen?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur fungerar detta?
« Svar #5 skrivet: 15 november 2017, 10:36:05 »
Jag hittar ingen inställning för max framledning i min manual för Comfortzone.  Sc:,h
Temperaturen vid VV-laddning spelar ingen roll, den växlar mellan husvärmning och varmvattenladdning med en växelventil.

Termostaten ser ut att ha gått sönder vid fästet så det blir till att skaffa en ersättningstermostat tror jag.
Tyvärr hittar jag inte nån lämplig utbytestermostat.
« Senast ändrad: 15 november 2017, 10:41:40 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur fungerar detta?
« Svar #6 skrivet: 15 november 2017, 14:15:14 »
Har du golvvärme överallt sÃ¥ ska väl inte ytterligare termostat behövas  Sc:,h Strypa ev bypass sÃ¥ mycket som möjligt och köra rätt kurva bör räcka länge.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Vedkubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur fungerar detta?
« Svar #7 skrivet: 15 november 2017, 22:16:02 »
Jag undrar om min cirkulationspump blir varm (kan knappt hålla handen på den) eftersom när växelventilen är på vv kan inte golvvärmen cirkulera?? Den kassa termostaten skickar bara vatten via vp? Är det lugnt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur fungerar detta?
« Svar #8 skrivet: 16 november 2017, 16:50:42 »
Låter mysko, bypassen före cirkpumpen har ingen strypventil så det ska alltid passera vatten om inte alla termostater på golvvärmen är stängda?
Om cirkpumpen blir mycket varmare än rören i detta läge så funkar den inte.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur fungerar detta?
« Svar #9 skrivet: 16 november 2017, 16:52:35 »
Cirkpumpen kan ha kärvat fast lossa skruven i mitten och hjälpstarta med en skruvmejsel så kan den komma i gång.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Vedkubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur fungerar detta?
« Svar #10 skrivet: 16 november 2017, 18:43:02 »
Jag tycker det låter som cirkulationspumpen snurrar eftersom det låter olika när jag ändrar farten på den.

När väl vp är färdig med vv och växelventilen slår över till gv så verkar det som vattnet släpps på och pumpen blir kall igen.

Utloggad Vedkubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur fungerar detta?
« Svar #11 skrivet: 16 november 2017, 18:49:23 »
Den blir också kall om jag trycker såhär alltså trycker in termostatnålen när växelventilen jobbar på vv

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur fungerar detta?
« Svar #12 skrivet: 16 november 2017, 19:22:49 »
Egentligen är det bra att cp blir het då läcker inget flöde förbi utan framledningen ur vp går direkt ut på systemet utan att spädas ner men det är antagligen inte så bra för cp. Behövs max begränsare till en vp den ger ju troligtvis inte så jättehög temp jag skulle kört framledningen rakt ut på systemet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur fungerar detta?
« Svar #13 skrivet: 17 november 2017, 07:14:13 »
Knepig konstruktion, undrar vilken modell detta är?
Vet du nått om det är ett specialbygge?

Men det är nog meningen att termostaten ska sitta där.
« Senast ändrad: 17 november 2017, 07:17:07 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Vedkubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur fungerar detta?
« Svar #14 skrivet: 04 september 2018, 11:09:20 »
Lite sent svar och kanske blir en dÃ¥lig frÃ¥ga nu men jag bifogar ett foto och hoppas förstÃ¥ mitt system bättre sÃ¥ jag kan ordna det bättre. Om nÃ¥gon har nÃ¥gra spontana kommentarer pÃ¥ mitt system och förändringsförslag. Och för att krÃ¥ngla till detta ytterligare sÃ¥ funderar jag pÃ¥ att ansluta vattenmantlad panna och ev ytterligare acktank.  tOOmten

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!