Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 december 2018, 21:26:53 »

Som tidigare sagts många gånger, jag har tyvärr inte plats för värmepump och arbetstank.
När det blir byte blir det nog en inverter, om jag kan hitta någon som kan värma vår pool utan att det blir för dyrt med tillbehör, eller för krånligt för att jag skall förstå hur det är tänkt att fungera.
Skrivet av: R2
« skrivet: 21 december 2018, 14:39:55 »

Nå Rickard. Har du införskaffat en ny onoff och arbetstank än?  ;) Är det inte dags snart?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 januari 2018, 07:26:57 »

Oavsett vilken deltaT den håller så kommer det inte att generera några fler start och stopp än vad andra värmepumpar skulle göra.
Så länge huset har ett energibehov som är större än värmepumpens lägsta uteffekt kommer ju bara invertern att varva ned om det börjar bli kortslutning i bypassen.
Varmt vatten tillbaka via bypassen = för hög temp på vbf = invertern tar ned effekten = lägre temp på vbf
Först om energibehover är lägre än värmepumpens lägsta uteffekt så genererat det övertemp med kompressorstopp som följd, men det gäller ju alla invertrar.

Det enda som är viktigt för att det skall fungera är att invertern reglerar tillräckligt snabbt för att hinna med innan styrningen når gränsen för "stopp kompressor" - hur nu IVT styr just detta.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 januari 2018, 18:13:07 »

Håller den verkligen delta på 7 grader vid låg effekt Sc:,h Låter man så många termostater bromsa flödet så det är lägre i externa kretsen när vp går på min effekt då har man kanske justerat in tex kurvan fel eller så har man ett glashus och då kanske man ska ha en arbetstank  ;)
Skrivet av: Magnus Karlsson
« skrivet: 01 januari 2018, 17:19:01 »

Det jag undrar hur ivt hanterar om man har lägre flöde externt än internt.
Externa cp:n är en tryckstyrd modell, men on/off styrs av vp:n, vill jag minnas.
Interna cp:n håller ett delta t på 7 grader vid värmedrift.
Om man då har ett lägre externt flöde, åker ju resten in i vp:n via bypassen.
Låter som receptet för många start/stopp.

Detta gäller ju inte dig då rickard, som är utan termostater, utan rent generellt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 januari 2018, 16:30:12 »

Nej han har nog garanterat koll på hur Ivt funkar.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 januari 2018, 16:04:28 »

nej, detär enligt lexus utsago.
har inga skäl att betvivla det han påstår.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 januari 2018, 14:01:11 »

Har du sett loggar på IVT/Bosch  Sc:,h
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 januari 2018, 13:54:35 »

I Nibefallet så används normalt växelventil mot poolen. Trodde du hade shunt idag.

Om du skall ha tank så sitter väl den normalt mot värmesystemet och växelventilen sitter före tanken, så förvärmning av VV ger inget i pooldrift. Det går väl säkert att koppla på annat vis, men då måste man nog även ha bypass för att få cirkulation i värmesystemet för att få gm mätningen att funka.

När det gäller bypass så är ju inte det någon garanti för att säkerställa flödet om termostater stänger. Den funkar ju bara om externa flödet är större on flödet genom VP.

I min 1245 kan jag ställa rumstemp på 0,5 grader när. Antar att det åtminstone är den upplösningen även på poolen. Den visar alla temperaturer på tiondelen och regleringen verkar också gå på tiondelen.

Det är ju det där som är det fina med IVT/Bosh reglering, den är så snabb att bypassen fungerar även om termostaterna stryper, den varvar bara ned för att hålla önskat börvärde på framledningen, även med kortslutning i bypassen.
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 01 januari 2018, 13:24:33 »

Ser ut att vara en riktig guldborra det där  tummenupp

Blir spännande att se hur min anläggning kommer prestera..
Skrivet av: Uffen
« skrivet: 01 januari 2018, 12:18:00 »

Jag har en borra på 150 m och enligt Nibes beräkningsprogram skulle det räckt med 123 m. Utgår man från ca 140 kwh per meter och år så skulle det kanske det hade räckt med drygt 100 m.  Jag tror dessutom att jag hade tur med mitt hål som verkar vara bra vattenförande. De sista metrarna var väldigt sega att borra pga allt vatten. Jag tycker också se högre temperaturer nu i vinter efter det att grundvattnet kommit tillbaka i Uppsala.
Kombinera detta med att jag i huvudsak har golvvärme med låg returtemperatur så blir det hela ganska bra.
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 31 december 2017, 20:41:04 »

Års-COP landar preliminärt på 5,8.

borra är lite lätt överdimensionerad

5.8!!  :)  tummenupp
Hur pass överdimensionerad?
5.8 är fasen inte illa pinkat!
Skrivet av: Uffen
« skrivet: 30 december 2017, 19:40:24 »

Tänkte bara inflika lite inför val av VP. Jag har haft min 1255-6 igång i ett år nu och kan göra en första summering. Års-COP landar preliminärt på 5,8 så helt klart levererar Nibes invertrar. Större delen av tiden så går den på låg effekt så COP måste mao vara hög även vid låg belastning. Jag ska tillägga att min borra är lite lätt överdimensionerad vilket givetvis bidrar till bra COP
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 30 december 2017, 11:29:21 »

Har kollat lite mer på Bosch Compress 7000 LWM nu, den kostar 2000 kr mer än Nibe, men då ingår bypass och extern cirkpump, pooltillbehöret kostar bara 1700 kr hos vvs-butiken.nu så ekonomiskt ser det väl så bra ut som om man skulle välja Nibe.
Det enda som är lite oklart är om man kan köra den utan att ansluta någon shunt för poolvärmen, den behöver jag inte ha. (Eftersom jag inte kör poolvärme och husvärme samtidigt).
Jag måste alltså kolla upp om man kan ställa husvärme av och ha poolvärme på, och att värmepumpen inte larmar för att shunt inte är ansluten.
Bosch/ivt har en lite speciell lösning vid vv beredning dom låter vattnet cirkulera via bypassen med avstängd extern cp till vattnet blivit hett och dom lägger om växelventilen och bereder vv som vanligt. Ska man koppla en sån vp mot arbetstank måste man ansluta en extra växelventil så den inte behöver värma hela tanken vid vv beredning.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 30 december 2017, 11:25:33 »

Smurfen, visst blir det många timmar, men det är "fina" timmar. En kompressor som går på halvfart borde ha halva slitaget, kanske mindre.
Sen är ju frågan, sliter många starter på en on/off? Det är väl inte helt klarlagt vill jag minnas.
Min vvs-kontakt påstår att det sliter, men det är möjligt det handlar om on/off utan tank och löjligt många starter. Invertern har i alla fall färre starter, och måste slita avsevärt mindre än on/off starterna.

Cop-frågan, den låter jag passera, jag har inga siffror, bara spekulationer och åsikter.
Kan vara så att det är installationen som avgör cop. En anläggning som går bra har bättre cop än en som går dåligt. Vilken som är inverter eller on/off kanske inte spelar så stor roll.

Alla stora tillverkare har ju invertrar, så nog måste det vara någon fördel.
Det låter ju rimligt att den slits mindre när den går på lite lägre effekt men för låg effekt kan ge problem med smörjning om jag inte fattat helt fel och sen är ju frågan hur mycket den slits när den ger max effekt för då över varvar ju kompressorn rätt rejält. Hur som helst den som lever får se men en inverter har mera avancerad teknik vilket inte brukar innebära att produkten blir billigare att laga i alla fall när det väl händer nått.
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 30 december 2017, 10:50:12 »

Köp en 1255 och kom med i klubben för oss gnäller på regleringen, med dig med på båten kanske vi kan snacka omkull Nibes folk och få ordning på det hela.

Kan också passa på att påpeka att deras regulator inte bara har problem i system med flera termostater eller andra komplicerande faktorer, den lever rövare även i mitt helt okomplicerade system.

// Magnus
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 30 december 2017, 10:05:21 »

I Nibefallet så används normalt växelventil mot poolen. Trodde du hade shunt idag.

Om du skall ha tank så sitter väl den normalt mot värmesystemet och växelventilen sitter före tanken, så förvärmning av VV ger inget i pooldrift. Det går väl säkert att koppla på annat vis, men då måste man nog även ha bypass för att få cirkulation i värmesystemet för att få gm mätningen att funka.

När det gäller bypass så är ju inte det någon garanti för att säkerställa flödet om termostater stänger. Den funkar ju bara om externa flödet är större on flödet genom VP.

I min 1245 kan jag ställa rumstemp på 0,5 grader när. Antar att det åtminstone är den upplösningen även på poolen. Den visar alla temperaturer på tiondelen och regleringen verkar också gå på tiondelen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 december 2017, 09:14:59 »

Har även kollat på CTC Gsi nu, och den ligger prismässigt jämförbart till och verkar ha en skaplig styrning av poolen också, en vanlig växelventil, inte en shunt i detta fall.
Å andra sidan, skall man nu ändå göra om installationen så kanske man skulle dra om rören så att jag kan värma huset och poolen samtidigt - och då kan ju en shunt vara en bättre lösning än en växelventil.

Svagt att ingen av leverantörerna nämner om det går styra pooltemp till/från på tiodels grader eller om det bara är hela grader (tycker 1 grad skillnad i pooltemp är rätt mycket).
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 december 2017, 08:53:15 »

OM man nu skulle ta utrymme i garaget i anspråk för en tank så borde man ju dessutom ha en slinga i den för att förvärma tappvarmvattnet med hög COP.
Tack vare poolvärmen skulle den ju dessutom förvärma tappvattnet året runt - inte bara under husets uppvärmningssäsong.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 december 2017, 08:46:32 »

Har kollat lite mer på Bosch Compress 7000 LWM nu, den kostar 2000 kr mer än Nibe, men då ingår bypass och extern cirkpump, pooltillbehöret kostar bara 1700 kr hos vvs-butiken.nu så ekonomiskt ser det väl så bra ut som om man skulle välja Nibe.
Det enda som är lite oklart är om man kan köra den utan att ansluta någon shunt för poolvärmen, den behöver jag inte ha. (Eftersom jag inte kör poolvärme och husvärme samtidigt).
Jag måste alltså kolla upp om man kan ställa husvärme av och ha poolvärme på, och att värmepumpen inte larmar för att shunt inte är ansluten.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 december 2017, 08:12:07 »

Deras invertrar levereras med bypass, så det externa flödet är inget problem.
Frågan är om man kan trigga kompressorn via någon kontaktfunktion.
Får kolla i manualen.
Skrivet av: Magnus Karlsson
« skrivet: 30 december 2017, 07:52:45 »

R2, om man kör en inverter (eller on/off för den delen) direkt mot värmesystemet, måste man se till att man har ett minimiflöde tillgängligt hela tiden, som motsvarar min-effekten. Dvs ett antal termostater borta, som  motsvarar ca 60 kvm för en 1255-12. Att köra ut det i relaxen och källaren är idealiskt.
Annars skall man ha tank även med en inverter. I allafall nibes invertar.

Rickard, jag frågade en ivt-installatör i våras hur dom hanterar låga externa flöden, och jag har inte fått svar ännu.... Men det säger kanske mer om installatören. Så kolla upp det, det skulle vara intressant att veta.
Nu har ju inte du det problemet iofs, men ändå, om du har nån på tråden.
Skrivet av: R2
« skrivet: 29 december 2017, 21:49:04 »

Och jag är övertygad om att en inverter måste ha en mer optimal drift än en on/off. Som sämst ca 2 grader över/under-temp, oftast 0,2 grader under/över.

Så länge man kan säkerställa minimiflödet finns det ingen orsak att ha tank. Gäller både inverter och on/off.
Skillnaden är effekten, dvs on/off har fulleffekt, inverterns min-effekt. Och samma gäller flödet.

Rickard, beställ invertern NU!

Tror också en inverter går riktigt riktigt fint när det gäller effektivitet/COP. När den har rätt förutsättningar.

Sen är jag inte helt övertygad om att den är så mycket mer "optimal" än en onoff med tank eller utan tank om de också får gå mot rätt förutsättningar.
För jag antar att du menar optimal = hög COP?

Mitt optimal är ett system som går så effektivt som möjligt när det gäller COP samt att jag kan köra med aktiva termostater överallt, köra ut värme på golven i "relaxen" sommartid samt i källaren. Även om jag så skulle vilja köra lite halvfast kondensering med aktiva termostater. Så man har lite pulver för att de frusna i hemmet ska kunna skruva upp värmen där de befinner sig.
Så det finns absolut orsaker att köra mot tank.
COP är ett av dem. Komfort en annan.

Jag vet inte vad du menade med flödet. Men jag skulle absolut inte vilja släppa flödet fritt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 december 2017, 21:40:37 »

Helt otroligt att man efter 15 år i detta forum skall vara helt blank när det gäller vilken värmepump man skall köpa.
Måste säga att jag är lite sugen på CTC Gsi eller IVT/Bosch-invertar, inte minst för att man inte hört några klagomål alls på dessa.
Synd att inte Lexus kan bidra med lite inside info om IVT/Bosch, det hade nog varit bra.
Skrivet av: Magnus Karlsson
« skrivet: 29 december 2017, 21:38:45 »

Smurfen, visst blir det många timmar, men det är "fina" timmar. En kompressor som går på halvfart borde ha halva slitaget, kanske mindre.
Sen är ju frågan, sliter många starter på en on/off? Det är väl inte helt klarlagt vill jag minnas.
Min vvs-kontakt påstår att det sliter, men det är möjligt det handlar om on/off utan tank och löjligt många starter. Invertern har i alla fall färre starter, och måste slita avsevärt mindre än on/off starterna.

Cop-frågan, den låter jag passera, jag har inga siffror, bara spekulationer och åsikter.
Kan vara så att det är installationen som avgör cop. En anläggning som går bra har bättre cop än en som går dåligt. Vilken som är inverter eller on/off kanske inte spelar så stor roll.

Alla stora tillverkare har ju invertrar, så nog måste det vara någon fördel.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 december 2017, 21:34:59 »

Dra det på firman. Men dåså, vad väntar du på!?
Städar du så skulle du nog få plats med 2 tankar tom ;)
Jag vet en firma som rekommenderar starkt tank om inte flödet finns tillgängligt. Så det finns minst en.
I och för sig så är inte dessa några volymsäljare för gör det självare. Sen styr dom på något så skumt som hysteres ;)

Vilket fall så skulle det vara en oerhört intressant tråd att följa om du byter pump. Oavsett märke, tank eller inte tank.

Nu när jag har dig på tråden. Vet du om man brukar kunna få plats med två givare i samma givarsäte på en tank. Har du haft kunder som gjort så? Funderar på att börja logga skiten..

Jag har trumfat in en av mina givare i varmvattenberedarens uttag, men min värmepump är ju stenålders, vet inte hur det set ut idag.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 december 2017, 20:54:25 »

Hur lång livslängd får en vp med väldigt låg min effekt den lär få massor med drift timmar  Sc:,h Skillnaden i cop mellan on/off vp och inverter verkar ju vara minimal så den extra tekniken med allt vad det innebär kanske inte tillför så mycket ändå  Sc:,h
Skrivet av: R2
« skrivet: 29 december 2017, 20:41:07 »

Jag fattar att VP måste göra sig av med minimieffekten. I ditt exempel 3kW. Vad drar 3 kW på sommaren? Inte  många grejer, så då måste Vp gå on/off då? Värma vatten t.ex.
Jag skulle vilja ha en tulipanaros, en VP som kan variera uteffekten från noll till max. Hur utopiskt är det?

En dubbelkompressor. En optimerad för 0.5-3kW. Och en annan över det. Kan nog bli lite dyrt bara.
Fanns förr vet inte nu förtid,  men kombi kyl/frys med dubbla pumpar.
Visst skulle man säkert få till det med en kompressor. Men effektiviteten lär bli mycket lidande vid något några varvtal. Är väl som med elmotorer mm att sweet spot ögat är inte så enormt stort när allt kommer omkring. Beroende på vart man ligger på varvtal och momenuttag på kurvan. Så kan det gå ner från 95% till kanske 60% på ett nafs.
Än mindre med kombination elmotor/pump.
Skrivet av: Magnus Karlsson
« skrivet: 29 december 2017, 20:20:48 »

Bopakoster, saker som tar 3 kw på vintern, gör det även på sommaren, en bastuspis t ex.... :)
Men visst går invertrarna on/off halva året.
Min 1255:a kan variera effekten från 0 till max. Det gör även en on/off (0 till max)  :)

R2, jag frågade aldrig vad tank inklusive installation kostade, men det skulle ha blivit dyrare än invertern, det är helt klart. Och jag är övertygad om att en inverter måste ha en mer optimal drift än en on/off. Som sämst ca 2 grader över/under-temp, oftast 0,2 grader under/över.

Så länge man kan säkerställa minimiflödet finns det ingen orsak att ha tank. Gäller både inverter och on/off.
Skillnaden är effekten, dvs on/off har fulleffekt, inverterns min-effekt. Och samma gäller flödet.

Rickard, beställ invertern NU!
Skrivet av: Mlöf
« skrivet: 29 december 2017, 20:10:37 »

Eftersom antagligen är Rikards anläggning  väl dokumenterad med loggningar, skulle det vara intressant och se om det blir någon skillnad med en inverter när det gäller temperaturen på köldbäraren.
I rent vetenskapliga studier.
Fast då har en modernare värmepump kanske lite högre cop så det kanske inte blir någon skillnad.

Men kolla först om det är något problem med din nuvarande värmepump. Den kanske bara behöver lite kärlek.  "love"
Skrivet av: R2
« skrivet: 29 december 2017, 19:58:38 »

När jag köpte vp var det i stort sett samma pris på on/off + tank som en inverter. Dock var inte installationen av tanken inräknad då. Pga utrymmesbrist var inte valet svårt.

Schhhhhh :-X Det är 25k dyrare med tank....
;)
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 29 december 2017, 19:44:24 »

Jag fattar att VP måste göra sig av med minimieffekten. I ditt exempel 3kW. Vad drar 3 kW på sommaren? Inte  många grejer, så då måste Vp gå on/off då? Värma vatten t.ex.
Jag skulle vilja ha en tulipanaros, en VP som kan variera uteffekten från noll till max. Hur utopiskt är det?
Skrivet av: Magnus Karlsson
« skrivet: 29 december 2017, 19:28:00 »

Rickard, 1255-an du funderade på har ju 3 kw som min-effekt. Räcker inte det till för att hålla poolen varm?
Jag tänkte på att du ville ha den gå på en viss frekvens (optimalt). Vad jag känner till, baserat delvis på egna tester, ökar inte cop mellan 20-40 hz i alla fall. Min-frekvens borde vara optimalt alltså. Men om nån kommer med andra uppgifter (=mätningar) kommer jag inte att säga emot....

När jag köpte vp var det i stort sett samma pris på on/off + tank som en inverter. Dock var inte installationen av tanken inräknad då. Pga utrymmesbrist var inte valet svårt.

En 1255-12 behöver ca 60 kvm utan termostater, (60 kvm x 50 w/kvm = 3 kw), utöver det är det inte några problem att använda termostater.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 29 december 2017, 18:43:30 »

Visst, men jag ser ju inte vilken fördel det kan vara att bygga vidare på en gammal konstruktion som var nödvändig med den gamla VP:n när det finns bättre lösningar färdigt till moderna pumpar.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 29 december 2017, 18:21:45 »

Det kanske inte i första hand är pengarna som avgör  ;)
Skrivet av: Hanstrr
« skrivet: 29 december 2017, 16:26:25 »

En något tråkigare idé, men om du har allt redan, varför inte bara byta kompressorn? Måste vara enklast och billigast 😊
Skrivet av: R2
« skrivet: 29 december 2017, 15:09:11 »

Dra det på firman. Men dåså, vad väntar du på!?
Städar du så skulle du nog få plats med 2 tankar tom ;)
Jag vet en firma som rekommenderar starkt tank om inte flödet finns tillgängligt. Så det finns minst en.
I och för sig så är inte dessa några volymsäljare för gör det självare. Sen styr dom på något så skumt som hysteres ;)

Vilket fall så skulle det vara en oerhört intressant tråd att följa om du byter pump. Oavsett märke, tank eller inte tank.

Nu när jag har dig på tråden. Vet du om man brukar kunna få plats med två givare i samma givarsäte på en tank. Har du haft kunder som gjort så? Funderar på att börja logga skiten..
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 december 2017, 14:26:41 »

När snålheten bedrar visheten :)

Skulle ju vara så kul om din nya system inkludera en arbetstank. Sen om du kunde hänga på dina logger prylar så kunde vi alla följa och förundras hur fantastiskt fint systemet går ;)
Nej men då har du ju verkligen något att jämföra med.
Måste ju stå leverantörer i kö för att kunna sponsra med ett sådant system. Det skulle väl bli "facit" så att säga.

Edit: Sponsra inte "spånsra"

Det har inte med pengarna att göra, jag kan ju dra av allt onödigt (tanken, en massa rör och ventiler och cirkpumpen) på firman, så det kostar "ingenting".
Någon kö av bidragsgivare är det inte, och jag har ännu inte tagit emot några gratis prylar från någon leverantör, känns inte rätt att göra det nu heller.
Dessutom är jag tveksam till att någon av värmepumptillverkarna är intresserade, skulle det vara så bra som tankanhängarna vill få det att framstå som så framstår tillverkarna som oseriösa när de inte rekommenderar tank.
Skulle de ge så liten besparing som jag påstår skulle tanktillverkarna framstå som oseriösa.
Så jag får nog allt skaffa prylarna själv om jag vill ha nåt.
Min bedömning är att det är som med så mycket annat, visst, det lönar sig, men troligen bara precis så mycket att man får tillbaka pengarna under den beräknade livstiden, och då kan man både ha den och vara utan.
Ingen gör fel.

Mitt enda problem är var jag skall ha grejerna.
Tror inte jag har 15 cm bred fri väggyta någonstans i hela ekonomidelen, och har svårt att se hur jag skall kunna offra yta för en tank.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 december 2017, 14:22:41 »

Men varför försöka koppla ihop nåt eget hopkok när det finns färdigt stöd för det i värmepumpen?

Med POOL 40 kan man ställa in kompressorhastighet vid poolladdning.

Med en enkel switch kan man även blockera poolladdning om man vill.

Man behöver tydligen en extern cirkpump för värmesystemet när man har POOL 40, troligen för att VP skall kunna hålla reda på GM. Den interna pumpen används ju för att mata växlaren när den värmer poolen.

En AXC 40 kommer med två tempgivare och du får då möjlighet att styra temp via menysystemet, och jag är övertygad om att man med dip-switcharna kan ställa in att den blir en POOL 40.

Jag skulle i vilket fall skaffa en AXC 40 (hittade en för ca 2800:- inkl moms) i stället för att mickla med nåt hemkok.

Jag har ett alldeles utmärks system som är förreglat mot cirkpumpen för poolen, jag har till/frånslag, drittidsmätare, elmätare och högkvalitativ tempmätning.
Det enda jag behöver är en värmepump med en kontaktfunktion som gör att kompressorn startar på givet kommando.
Uppenbarligen är det för enkelt för att det skall få finnas.

Jag tror nog att jag kan få pool40 att fungera på något sätt om jag kopplar bort och mickla med de grejerna, eller bygga om det mesta av den styrning och el-låda som jag har till hela poolanläggningen.
Jag skulle helst inte börja med ett helt nytt system när det jag har bevisligen fungerat bra.
Skrivet av: R2
« skrivet: 29 december 2017, 13:43:32 »

När snålheten bedrar visheten :)

Skulle ju vara så kul om din nya system inkludera en arbetstank. Sen om du kunde hänga på dina logger prylar så kunde vi alla följa och förundras hur fantastiskt fint systemet går ;)
Nej men då har du ju verkligen något att jämföra med.
Måste ju stå leverantörer i kö för att kunna sponsra med ett sådant system. Det skulle väl bli "facit" så att säga.

Edit: Sponsra inte "spånsra"
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 29 december 2017, 13:24:16 »

Men varför försöka koppla ihop nåt eget hopkok när det finns färdigt stöd för det i värmepumpen?

Med POOL 40 kan man ställa in kompressorhastighet vid poolladdning.

Med en enkel switch kan man även blockera poolladdning om man vill.

Man behöver tydligen en extern cirkpump för värmesystemet när man har POOL 40, troligen för att VP skall kunna hålla reda på GM. Den interna pumpen används ju för att mata växlaren när den värmer poolen.

En AXC 40 kommer med två tempgivare och du får då möjlighet att styra temp via menysystemet, och jag är övertygad om att man med dip-switcharna kan ställa in att den blir en POOL 40.

Jag skulle i vilket fall skaffa en AXC 40 (hittade en för ca 2800:- inkl moms) i stället för att mickla med nåt hemkok.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 december 2017, 07:47:36 »

Jag har redan styrningen för växelventilen, triggas av den termostat jag använder, det enda jag behöver är något som säger åt värmepumpen att starta och gå så lände den inte löser ut på några skyddsfunktioner. (On/off)
Skall jag in med en inverter så måste jag antingen kunna låsa effekten på den effekt jag vill ha efter att ha analyserat var i effektområdet COP är högst, eller köpa en inverter med så bra styrning att den inte gasar fullt eftersom pooltempen är så trög som den är.
Min nuvarande styrning har även ett tidrelä som gör att växelventilen inte stänger direkt när poolvärme upphör, det gör det möjligt för värmepumpen att bli av med restvärmen så den inte stoppar på högtryck för att den inte blir av med värmen om den skulle gå en stund efter att jag simulerat utetemp -40 grader och framledningstemp +24 grader genom att koppla in två fasta motstånd istället för ordinarie (med ett relä som växlar när det finns värmebehov eller ej).
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 29 december 2017, 07:40:19 »

Jag har ställt in dip-switcharna i ACX40 så att den för VP ser ut som en ECS40. Jag förutsätter att man kan ställa in den som en POOL 40 också.

Problemet för dig var väl att styra din shunt i stället gör en växelventil?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 december 2017, 07:15:47 »

Men hur triggar du värmepumpen?
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 28 december 2017, 23:35:55 »

Jag tippar att Pool 40 består av en ACX 40 plus växelventil. Det går kanske att låta den styra en shunt eller vad du har för att växla till poolen. Kolla  dip-switcharna i resp manual.

Jag köpte en ACX 40,  en ESBE shunt plus en snål Wilo pump i stället för det gamla ECS-40 kitet där de hade en gammal Grundfos UPS pump och en usel shunt. Funkar perfekt!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 december 2017, 22:47:32 »

test
Funkade för mig efter "F5"
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 december 2017, 22:45:40 »

Försöker visa bilder på poolmenyerna, men istället för att lägga in bilderna startas ett ny tråd istället.
Konstigt.
Tryck ctrl + F5 och prova igen.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 28 december 2017, 22:01:59 »

När min Nibe 1245 6kw går sönder, så blir det en till likadan, eller en egenbyggd. Har inte haft ett knas på 7 år som den suttit monterad, så kan inte vara annat än nöjd.
Skrivet av: Mlöf
« skrivet: 28 december 2017, 21:40:49 »

Försöker visa bilder på poolmenyerna, men istället för att lägga in bilderna startas ett ny tråd istället.
Konstigt.
Skrivet av: Mlöf
« skrivet: 28 december 2017, 21:26:57 »

Vet ej vad som krävs för att köra pool.
Men säkert någon liten grej.
Men man kan inte räkna med payback på allt  ::)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!