Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skillnad pump som klarar 55 eller 65 i framledningstemperatur?  (läst 9518 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt sÃ¥ bra finns inte (när man ska vara nöjd)
Jämför just nu offerter på Thermia 8 där max framledning är 55grader med IVT HT plus 9 med framledning 65grader. Vet inte riktigt vad vårt hus kommer att kräva eftersom vi inte bott där tidigare. Hyfsat med element och i Stockholmstrakten.

Frågan jag har är mer är skillnaden verkligen så stor på dom här två pumpalternativen i praktiken? Är verkningsgraden vid 65 för IVT ungefär lika bra som för Thermians vid 55 så att man verkligen kan tillgodogöra sig skillanden om det kommer att visa sig att vi behöver säg 60grader framledning? Eller är det mer försäljningsmatematik där man dribblat med siffror. (Jag har i och för sig för mig att det beror på olika gaser eller något sådant)
Skogstomten

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Det är mest försäljnings matematik som du säger. Om du vill kan din Thermia ge dig 64 grader fram men det kräver att VP orkar det. Alltså en fulleffektsanläggning. Vet inte vad IVT har för gas men om det är R134a så kräver det en större kompressor för att få samma effekt. Du måste be din inst att dimensionera för att VP ska klara hela huset utan tillsats, vilket ger en dyrare inst.
Lycka till

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt sÃ¥ bra finns inte (när man ska vara nöjd)
VP oraklet. Det är din (Görans) offert i Nacka frÃ¥n besöket förra veckan jag vrider och vänder pÃ¥  *vinkar*. SÃ¥ du har nyss rotat runt i vÃ¥r mexitegelvilla och sett elementen och källaren osv. Det blev en 8:a som vi kom fram till borde bli lämplig i storlek. Du skriver att man kan fÃ¥ den att ge 64 grader. Jag läste nÃ¥got i äldre trÃ¥dar om att ändra en bygling till en andra högtryckspressostat är det sÃ¥ du menar eller? Blir den i sÃ¥ fall "i princip" likvärdig med IVT hur den jobbar osv? Sen skriver du att det kräver att "VP orkar det" hur menar du dÃ¥? IVT anger R407c som gas.

Som sagt jag är inte rädd för tillsatsel men om det visar sig att Thermian kopplar in den redan vid 55 i framledning jämfört med 65 för IVT och båda offerterna är likvärdiga så känns ju IVT bättre om "allt annat" anses likvärdigt.

Hur varmt kan man få ut ur Thermia med tillsatsel på är det 80 grader eller?

« Senast ändrad: 09 maj 2010, 00:36:25 av skogstomten »
Skogstomten

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Om en vp ska kunna göra sin max temp sÃ¥ mÃ¥ste den vara dimensionerad föpr att klara 100% av ditt behov. Annars kommer den inte upp till den tempen. Det är ingen bygling direkt, man skiftar 2 kontakter och byter pressostat. DÃ¥ tillÃ¥ter man den att gÃ¥ till ett högre tryck vilket ger högre temp. Om dem har 65 grader med 407c sÃ¥ borde hetgasen vara väldigt hög.  Det är inte bra att ligga sÃ¥ högt i kondensering, det sliter pÃ¥ grejerna. Om du köper en Thermia 8 och en IVT 8 sÃ¥ kopplar dem in tillsats ungefär samtidigt. BÃ¥da ger ju 8 kw. I normal fallet sÃ¥ kan du fÃ¥ 70 grader fram med hjälp av el. Om man skulle vilja ha mer sÃ¥ fÃ¥r man greja lite. ;)

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Jag hÃ¥ller inte riktigt med VP Oraklet...  Om du behöver varmare än 55 grader eller inte beror ju inte pÃ¥ hur pumpen är dimensionerad utan beror pÃ¥ hur dina element är dimensionerade.  Är dina element knappt dimensionerade sÃ¥ att det krävs 65 grader ut till dem pÃ¥ vintern när det är kallt, sÃ¥ gör de det, oavsett om pumpen är dimensionerad för hela effektbehovet eller inte.  Elementen kanske till och med kräver 75 grader...  DÃ¥ stämmer ju inte det som VP Oraklet skriver att pumpen mÃ¥ste vara dimensionerad för hela effektbehovet för att man skall ha glädje av 65 grader (sedan kan man ifrÃ¥gasätta hur lämpligt det överhuvudtaget skulle vara med en V/V-värmepump om en anläggning kräver 75 grader pÃ¥ vintern).

Men sedan är det ju problemet att när man kommer upp i temperaturer som överstiger vad pumpen klarar, sÃ¥ har man ju inte bara det enkla problemet att elpatronen mÃ¥ste höja temperaturen.  Istället sÃ¥ är det lätt hänt att elpatronen fÃ¥r kompressorn att stanna vid dessa höga temperaturer sÃ¥ att elpatronen fÃ¥r ta HELA lasten och man inte har nÃ¥gon glädje alls av VPn när det är som kallast.  Det är ju absolut inte nÃ¥got bra läge och det är här man kan ha glädje av 65-graders pumparna som skjuter pÃ¥ problemet 10 grader uppÃ¥t.

I alla fall är det så som jag förstår det.... kör inte ut så höga temperaturer själv, så har inte råkat ut för att kompressorn stänger ner för hög retur.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Om man behöver 60grader fram sÃ¥ finns det bara ett sätt att fÃ¥ det med VP. Den mÃ¥ste orka det. Annars fÃ¥r du inte ut 60 grader. Detta med högretur är väl inga problem? Bara att bygga bort. Jag skulle stoppa in VP även om jag behövde 75 grader. VP kommer ju göra det mesta av dessa.  Även om det inte blir optimalt. FrÃ¥gan gällde inte om han behövde 65 grader fram. 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Detta med högretur är väl inga problem? Bara att bygga bort.

"bara" ?

Det krävs nya fetare radiatorer eller fläktkonvektor, en extrakostnad som många inte räknat med.

Fast å andra sidan, skogstomten, så är en 4-rörs fläktkonvektor (ansluten till både VB och KB) lite centralt placerad inte helt fel, den hjälper till bra på vintern att få ner framledningstemp och kan kyla huset till en ringa kostnad heta sommardagar.
« Senast ändrad: 09 maj 2010, 08:41:24 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Det finns andra trix att ta till Carl.  Men jag avslöjar inte all dem här.  Jag mÃ¥ste behÃ¥lla nÃ¥gra hemligheter för mig själv ;)

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Om man behöver 60grader fram sÃ¥ finns det bara ett sätt att fÃ¥ det med VP. Den mÃ¥ste orka det. Annars fÃ¥r du inte ut 60 grader. Detta med högretur är väl inga problem? Bara att bygga bort. Jag skulle stoppa in VP även om jag behövde 75 grader. VP kommer ju göra det mesta av dessa.  Ã„ven om det inte blir optimalt. FrÃ¥gan gällde inte om han behövde 65 grader fram.  
Jag förstår inte alls vad det är du säger faktiskt...

För det första...  Det är inte alls sÃ¥ att VPn mÃ¥ste gÃ¥ pÃ¥ max för att den skall producera (eller behöva producera) 60 grader fram.  Det är RADIATORERNA som styr vilken framledningstemperatur som krävs.  Krävs det 60 grader fram, sÃ¥ gör det det, oavsett om man ligger vid husets maxbehover eller inte.  Man skulle mycket väl kunna tänka sig en installation där pumpen bara gÃ¥r 75% av tiden men ändÃ¥ mÃ¥ste producera 60 grader fram.

För det anddra...  "Hög retur är inget problem"?  Bara att bygga bort...  Jo, men dÃ¥ krävs det ju att det verkligen byggs bort ocksÃ¥.  Genom att man byter ut en mängd radiatorer (eller fläktkonvektorer).  De flesta tycker nog inte det är sÃ¥ "bara"...

För det tredje...  Du skulle stoppa in en VP även om det krävdes 75 grader fram.  Det betyder ju att en stor del av tiden när energibehovet är som störst, sÃ¥ kommer VPn inte att kunna producera energi till huset.  Den kommer att vara helt utslagen och kommer att gÃ¥ som elpanna.  Hur skoj är det?
« Senast ändrad: 09 maj 2010, 09:11:13 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Inte producera?  Suck  Ridax mÃ¥ste frÃ¥ga i all välmening.  Sysslar du med detta som arbete.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Skillnad pump som klarar 55 eller 65 i framledningstemperatur?
« Svar #10 skrivet: 09 maj 2010, 08:57:47 »
Inte producera?  Suck  Ridax mÃ¥ste frÃ¥ga i all välmening.  Sysslar du med detta som arbete.
Suck VP Oraklet...  Om du nu tycker att nÃ¥got jag skriver är fel, sÃ¥ vore det bättre om du skrev vad som är problemet istället för att komma med den typen av argumentation...  VAD är det som är fel?

MIN slutsats är att DU inte kan argumentera mot vad jag säger och istället drar till med denna typ av pajkastning.

DESSUTOM kan jag bara konstatera att just det jag varnat för har hänt...  Att du här i forumet helt plötsligt talar direkt till en av dina potentiella kunder och alltsÃ¥ argumenterar direkt i egen sak rent kommersiellt.

Om man sedan går till sakfrågan, så påstår du att en VP måste arbeta hela tiden (på sitt max) för att den skall BEHÖVA producera 60 grader fram.

Är det likadant om kurvan säger att den skall ligga på 55 grader fram?

På samma sätt, är det likadant (att den måste arbeta hela tiden) för att producera 40 grader fram?

VAD är det rent fysikaliskt som händer just vid 60 grader???  Javisst, det är SVÃ…RT FÖR PUMPEN att producera sÃ¥ varmt vatten, men vad har detta med husets effektbehov att göra?  Det finns absolut INGENTING som säger att pumpen mÃ¥ste gÃ¥ 100% av tiden för att det skall krävas 60 grader fram och den kan ocksÃ¥ mycket väl producera 60 grader fram utan att för den skull gÃ¥ 100% av tiden.

OM du nu skall ut med 75 grader till radiatorerna, HUR Ã¥stadkommer du det utan att kompressorn stannar?  Är det en sÃ¥dan lösning du har offererat till kunden?
« Senast ändrad: 09 maj 2010, 09:09:51 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Inte producera?  Suck  Ridax mÃ¥ste frÃ¥ga i all välmening.  Sysslar du med detta som arbete.

Nyfiken som petar i värmepumpar ibland. Vad är din lösning på 75 grader i framledning för värmepumpar utan att ta livet av den.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Ja ibland har man olika uppfattningar om saker inte konstigare än så.
Fixa fram ett hus som behöver 70 grader fram så ska jag fixa till det åt dig.

Vad denna tråd gällde var om Thermia kan göra 65 grader som IVT. Och i så fall till samma verkningsgrad. Jag säger att det är ungefär samma för bägge pumpar ,men du måste börja bråka. Var det en tung kväll igår??
Varför svarar du inte på min fråga och varför gömmer du dig bakom din skärm?

När sa jag att jag ska låta pumpen göra 70 grader????????????????
Jag säger att det finns trix men det vet du oxå Ridax eftersom du är duktig på detta.

Finns väl inte sÃ¥ mkt mer att tillägga om detta eftersom vi tycker sÃ¥ olika. Nu ska jag fortsätta att rita pÃ¥ den 280 kw pump som jag sysslar med just nu och sedan sÃ¥ mÃ¥ste jag börja pÃ¥ 2 anläggningar pÃ¥ 150 kw .  Vad ska du göra.
« Senast ändrad: 09 maj 2010, 09:19:23 av VP ORAKLET »

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt sÃ¥ bra finns inte (när man ska vara nöjd)
Tack alla som engagerar er!  Thumbsup

Jag har personligen inget problem med att VP-Oraklet argumenterar för sin lösning. Eftersom jag i det här fallet har bett honom som installatör om en offert. Jag är ganska "kritisk" som person och säger till om argumentationen inte känns underbyggd eller trovärdig. I det här fallet tror jag också att det är husets/elementens förmåga att "ta emot/ göra sig av med effekten" som är det viktiga.

Jag har mätt fysiska storleken på alla mina element och jämfört med vad "motsvarande typ/storlek av element avger för effekt enligt Rinkabykatalogen vid framledningstemperaturen 55 grader och en rumstemperatur på 21 grader (Delta T 34 grader alltså). Då kommer jag fram till att elementen bör avge 3150W på nedervåningen 2550W på övervåningen och 1600W i källaren med nuvarande element. Alltså 7300W. Sen ska det sättas in ett nytt element i pannrummet. Säg att det avger 700W. Då kan alltså elementen avge totalt ca 8000W. Ungefär vad en föreslagen Thermia 8 producerar alltså. (7,51KW) Dock kanske den inte har jättehög COP då den får jobba med 55 grader frameldning men den blir i alla fall av med effekten som den producerar så det borde inte gå något larm om för hög returtemp? Eller tänker jag tokigt????

Om det sen räcker till för att värma upp huset till den här temperaturen är en annan sak. Men i så fall sjunker ju rumstemperaturen, skillnaden mellan rummets temperatur och elementens temperatur ökar= elementen kyls ner mer och eltillskottet få gå in och spetsvärma upp returtempen från radiatorerna eftersom kompressorn inte riktigt kommer att orka jobba upp tempen till 55 grader. (Till det tillkommer också elgolvvärme i ett badrum på ca 8kvm på övervåningen. Som kanske är på 400W.)

Luftvärmepumpen jag har gör ju antagligen ingen nytta när det kommer en köldknäpp sÃ¥ den lär ju inte kunna hjälpa till annat är som ett rent "elelement" möjligtvis  ^-^


VP: Oraklet

Vp oraklet: Vad händer rent konkret om vi sätter in en Thermia med en "standardinstallation, det visar sig vid några köldknäppar att elpatronen måste gå in hela tiden för att tex spetsvärma till säg 61grad. Självklart får jag ett eltillskott och betala kwh timmar men om vi bortser från det. Tuggar elpatronen på och kompressorn gör så gott den kan och sen när effektbehovet minskar så slutar eltillskottet att vara på.

Eller löser högtryckspressostaten ut av någon anledning. (För varm retur???) och jag måste sen ner och fippla och återställa pumpen manuellt för att den sen ska funka normalt? VHur har dom egentligen löst det på IVT då den klarar av mer men använder samma gas??? Har dom bara en högtryckspressostat som slår ifrån vid högre temp???


 
« Senast ändrad: 09 maj 2010, 09:19:31 av skogstomten »
Skogstomten

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Skillnad pump som klarar 55 eller 65 i framledningstemperatur?
« Svar #14 skrivet: 09 maj 2010, 09:21:11 »
Skogstomten:  Jag förstÃ¥r mycket väl att DU inte har nÃ¥gra problem med att VP Oraklet argumenterar för sin sak...  Det är vi andra här i forumet som gärna vill se att inläggen INTE har nÃ¥gra sÃ¥dana direkt kommersiella anknytningspunkter som stör i alla fall mig...  För att det skulle vara RÄTTVIST sÃ¥ borde ju den som offererade IVT ocksÃ¥ vara med och argumentera för SIN sak här ocksÃ¥, eller hur?

VP Oraklet.  VadÃ¥ gömma mig bakom min skärm?   Det finns väl fÃ¥ personer som är mindre gömda bakom skärmen än vad jag är?  Minsta lilla Googlande sÃ¥ hittar man precis vad jag sysslar med, min ekonomi och allting...  >:(  Jag är betydligt mindre gömd bakom skärmen än vad "VP Oraklet" är.

Sedan är frÃ¥gan hur RELEVANT det är?  Om du inte kan komma med annan argumentation än att ifrÃ¥gasätta förstÃ¥ndet hos den som du talar med, sÃ¥ har du helt enkelt ingen argumentation.  Det är väl självklart att det gÃ¥r att göra om ett hus som kräver 75 grader i framledning till ett hus som INTE kräver det.  Det var inte det som var frÃ¥gan.  Du tycks pÃ¥stÃ¥ att det inte är nÃ¥gra som helst problem att skicka ut 75 grader till radiatorerna och ändÃ¥ fÃ¥ VP att arbeta 100%.  Hur Ã¥stadkommer du det?  Genom att idiotstrypa flödet över VPn?  Det är ju kontraproduktivt och löser bara ditt problem att visa hur man kan lösa det, men löser tyvärr inte husets värmeproduktion.

« Senast ändrad: 09 maj 2010, 09:22:42 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!