Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F750  (läst 4438 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F750
« Svar #15 skrivet: 11 februari 2019, 18:03:12 »
Det Pablo säger finns det säkert fog för, han är ju ute på många installationer verkar det.

Vi har själva en FLVP men en Comfortzone och den uppvisar i alla fall inga av dom (märkliga) egenskaper som Nibe 750 verkar göra. Vår pump är installerad i tvättstugan, snett under sovrum och vi störs inte alls, den behöver inte överluftas för att producera full effekt, den funkar alldeles ypperligt. Så det är inte alla (fabrikat) som i så fall är skräp. Men helt klart, tar vi över ett gammalt hus med självdrag från början av 1900 så skulle jag aldrig tveka, då blir det BVP
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Nibe F750
« Svar #16 skrivet: 12 februari 2019, 00:40:47 »
Kyler värmepumpen ner frånluften till -5 och det är -10 ute räcker värmen som tas från frånluften inte till för att täcka uppvärmningen av tilluften. Är det +5 ute blir det ett överskott.

Är det inte så att kompressorn stänger av när frånluftstemperaturen blir kallare än 5 till 6 grader? Då går ju värmepumpen på el igen?

 .,;-

Om frånluftstemperaturen understiger 6 °C blockeras kompressorn
och eltillsatsen tillåts gå in. När kompressorn är
blockerad återvinns ingen värme ur frånluften.


Alltså att koppla in FLVP efter ett FTX aggregat (för att "ytterligare" återvinna energi ur avluften) borde inte vara ngn idé. Det ville nämligen någon tysk Nibe-nisse göra. Han tyckte att F750 klarar av att värma ett passivhus. Ett passivhus har dock ett FTX-System för att återvinna värme ur frånluften. Att koppla in värmepumpen därefter borde inte vara ngn idé alls.
« Senast ändrad: 12 februari 2019, 00:56:32 av Ewald »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F750
« Svar #17 skrivet: 12 februari 2019, 06:02:54 »
Nibe 750 (den utan elstavar i) klarar en frånluftstemp på minimum 16 grader, sen spärras kompressor, medans de nya tydligen ska klara ner till +6 grader. avluften från pumpen blir en del minusgrader, då förångaren blir kring -16 innan förångningsbegränsning slår till.
Vad beträffar oljud från 1255 vs 750, så kan jag inte svara, men en 1255 varvar vär inte mer än typ 94hz vid full gas, medans 750 varvar 120hz. Det som många upplever störande med 750, är att vissa ljud fortplantas genom frånluftstdonen.

Jag säger vad jag upplever som reparatör här i Norrbotten, Nibe 750 är överrepresenterad när det gäller felanmälningar, jag blir fan glad, när jag får åka på en bvp istället (även om det är trist för kunden).
Sen ska vi inte tala om hur djävla trångt och illa det är när man måste skruva i dom. Måste du göra nåt lite störra ingrepp, så ska modulen ner, och den är ju lätt (not) På en bvp xx45-xx55 stänger man 4 kranar, lossar slangar och drar ut hela modulen på golvet.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F750
« Svar #18 skrivet: 12 februari 2019, 07:13:35 »
Citera
Nibe 750 är överrepresenterad när det gäller felanmälningar
Det är väl den känslan man får redan av att läsa inläggen på det här forumet. Kommer ingen nibe flvp innanför dörren där jag bestämmer.
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!