Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utbyte av Husqvarna FTX system  (läst 1639 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad medlund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Utbyte av Husqvarna FTX system
« skrivet: 29 januari 2019, 19:00:17 »
Hej alla kunniga!

Sitter idag med ett gammalt Husqvarna QVLV6 system som krånglar mer och mer för varje år, ännu så länge har det varit saker som går att ersätta, men det är bara en tidsfråga innan kontrollenheten eller nåt annat som inte går att ersätta ger upp.

Mitt största problem i nuläget är att jag inte bor i huset utan det är uthyrt medan jag bor i USA fram till nästa sommar (2020) så det är inte jag som får dras med problemet utan det är våra hyresgäster som får lida varje gång nåt går sönder.

Vad är "bästa" alternativet för att ersätta ett sånt här system idag? Funderar på att fixa det till sommaren så det är i bra skick inför nästa vinter och även inför våran hemkomst. Huset i fråga ligger i Göteborg och är ett 1,5 planshus från tidigt 90-tal på 195 kvadrat. Dock är 50 av de kvadraten tillbyggda i efterhand och är inte primärt uppvärmt av QVLV6:an. Jag har även en luft/luft värmepump på bottenvåningen som hjälper till med uppvärmningen.

Jag har kollat på olika alternativ med ALIG VB 250L som jag förstått ska gå att använda som utbytes produkt, men vad ska man kombinera den med? Det vanligaste verkar vara någon frånluftsvärmepump från typ Nibe eller Comfortzone, men funderar även på om det är värt att kombinera med en BVP eller LVP för att ytterligare sänka uppvärmningskostnaderna?

Tack på förhand!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9639
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Utbyte av Husqvarna FTX system
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2019, 11:43:00 »
Hej!
Kan inget om Husqvarna QVLV6 men om man fortfarande står ut med luftvärme och redan har en LLVP som man tänkt behålla så ser jag kombinationen NIBE F370 + Alig VB250L som den mest lämpliga till 145 kvm av relativt modernt datum. Väljer man en annan större värmepump som har växelventil så behövs även en mindre ackumulatortank som även ger värme till luftvärme-aggregatet under tiden värmepumpen håller på att göra varmvatten eller motsvarande. Detta för att inte få kalldrag av den ganska kraftiga luftströmmen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!