Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: byte av CTC Master 104, tips?  (läst 17342 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fasalt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
byte av CTC Master 104, tips?
« skrivet: 07 juni 2007, 01:07:53 »
Hej!

Jag skulle bli jättetacksam för lite tips!

Vår värmepanna har börjat läcka varmvatten, det är inga stora mängder och periodvis är den tät i flera dagar (den läcker uppe i tanken).
Det är ingen katastrof än även om jag förstår att det mycket snart kan bli…..

Värmepannan är en CTC Master 104 frånluftvärmepump, som jobbar tillsammans med en CTC LVA-1E för att värma upp huset med tillluft. Huset är byggt 1990, värmepumpen sattes in då. Det är ett enplanshus på 169 kvadrat.

Vi har elradiatorer i badrum, tvättstuga (där VP står) och gästtoa.
Det finns alltså ingen annan uppvärmning förutom tilluften från LVA-1E vilket jag inte tror är en så vanlig lösning.

I dagsläget har vi en årsförbrukning på ca 14000kwh (värme, hushållsel & varmvatten) vilket vi känner oss nöjda med, får väl dock betona att vi endast bott i huset i ett år och är medvetna om att det var en mild vinter.
Huset ligger i Skåne.

Detta system ger väl inte den bästa värmekomfort men årsförbrukningen känns bra med tanke på att det är ett relativt stort hus och 5 personer ingår i hushållet.

När vi nu står inför ett byte av värmepanna skulle jag gärna få lite tips på vad jag kan byta till då CTC inte har någon ersättare.

Har även funderat på att dra in vattenburet men känner att det nog inte är motiverat då årsförbrukningen på nuvarande system är lågt.

Mvh
Kenth

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: byte av CTC Master 104, tips?
« Svar #1 skrivet: 07 juni 2007, 06:07:53 »
Hej.

Jag kan inte så mycket om frånluftsvärmepumpar, men så vitt jag förstår så används din FLVP bara till att värma tappvarmvatten, all värme till huset kommer från elvärme, stämmer det?

I så fall skulle du kunna ersätta din nuvarande pump med en "liknande" och sedan komplettera med en luft/luftvärmepump som hjälper dig sänka förbrukningen med ca 5000 kWh/år.

Ett annat alternativ kunde vara att sätta in en kraftigare frånluftsvärmepump och ett kanalaggregat för vattenburen uppvärmning av tilluften. Värmepumen kunde vara ComfortZone eller annan liknande frånluftsvärmepump med hög uteffekt som klarar både tappvarmvatten OCH värme till huset.
Istället för kanalaggregatet skulle du kunna sätta in ett par fläktradiatorer som distribuerar värmen i huset, lite som om du sätter in luft/luftvärmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: byte av CTC Master 104, tips?
« Svar #2 skrivet: 07 juni 2007, 07:48:57 »
Hej.

Jag kan inte så mycket om frånluftsvärmepumpar, men så vitt jag förstår så används din FLVP bara till att värma tappvarmvatten, all värme till huset kommer från elvärme, stämmer det?

Nja, VP:n värmer tilluften också via tilluftaggregatet.

Frågan är om du ska byta hela klabbet eller ska du behålla ditt tilluftaggregat och bara byta ut mastern?

Det billigaste alternativet är att bara byta mastern mot en Nibe 360, IVT 490 eller liknande.

Jag har ingen aning om hur bra CTC LVA-1E är men en variant är att byta ut denna mot något mer effektivt, typ Alig 250.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fasalt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: byte av CTC Master 104, tips?
« Svar #3 skrivet: 10 juni 2007, 23:10:26 »
Hej,

Jag tackar för infon. Har fått pris på en Nibe-360 + Alig 250, det skulle hamna på 86.000kr, känns lite mycket. Ett alternativ var att koppla till en Nibe 200 och behålla det befintliga LVA-batteriet, då skulle priset bli 46.000kr.
Någon som känner till om Nibe 200 är ett bra alternativ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: byte av CTC Master 104, tips?
« Svar #4 skrivet: 11 juni 2007, 07:28:17 »
Hej,

Jag tackar för infon. Har fått pris på en Nibe-360 + Alig 250, det skulle hamna på 86.000kr, känns lite mycket. Ett alternativ var att koppla till en Nibe 200 och behålla det befintliga LVA-batteriet, då skulle priset bli 46.000kr.
Någon som känner till om Nibe 200 är ett bra alternativ?

Går det inte att koppla in en 360 till befintligt LVA-batteri?

Nibe 360 har lite vassare kompressor än 310 och 200, fast det är kanske att jämföra en Trabant med en Lloyd... ::)

Största skillnaden är hur mycket elpatron som de olika maskinerna har, 360 har max 13,5 kW, 310 maxar 9 kW, och 200 har 1,5 kW elpatron. Styrningen av värmen är även simplare på Nibe 200 jämfört med de andra.
« Senast ändrad: 11 juni 2007, 07:31:31 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fasalt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: byte av CTC Master 104, tips?
« Svar #5 skrivet: 24 juni 2007, 16:49:18 »
Hej,

Har fÃ¥tt en offert till pÃ¥ dels en Nibe 200P och en IVT  AQ 490. Priset är detsamma, 38.000kr. NÃ¥gon som har synpunkter pÃ¥ vilken av dessa modeller som är att föredra?

mvh
kenth

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: byte av CTC Master 104, tips?
« Svar #6 skrivet: 24 juni 2007, 21:02:12 »
IVT 490 är jämförbar med Nibe 360 och således lite kraftfullare än en Nibe 200. Jag skulle valt IVT:n i detta fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hben

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: byte av CTC Master 104, tips?
« Svar #7 skrivet: 18 augusti 2007, 22:23:57 »
Hej,
Är i precis samma situation.
Tittar på ivt-590, tänk på att ivt-490 kräver 3-fas vilket ctc master 104 inte har. dvs endel elarbete.
ctc lva-1 innerhåller redan ett el hjälpsystem för sämre väderlek.
Har ochså tittat på nibe, priset som du har fått verkar dyrt, har själv tittat lite på följande länk http://www.varmepump.biz/
för att få en uppskattning på vad utrustingen kostar. Sen tillkommer ju en del arbetskostnad.
Men det skall inte vara så mycket jobb.


mvh Hans
« Senast ändrad: 18 augusti 2007, 22:50:48 av hben »

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: byte av CTC Master 104, tips?
« Svar #8 skrivet: 19 augusti 2007, 09:00:19 »
Tycker priset är kanon. Det räcker med IVT 590 för din anläggning med ett sk. minisystem till LVA´n men IVT490 ser ju lite snyggare ut samt har Regon för inställning. Det har du knappt ingen nytta av för värmen ställer du i LVA´n.
Har du planer på att bygga ut välj 490 annars 590, här ligger en installation komplett å färdigt på 42k inkl. moms
Glöm inte att du måste ha propylenglykol i ditt system, för att förhindra frysrisk i LVA´n
« Senast ändrad: 19 augusti 2007, 09:02:09 av luckyman »
Mest kyla men lite värme också

Utloggad tiab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: byte av CTC Master 104, tips?
« Svar #9 skrivet: 13 september 2007, 14:24:30 »
Vi har en likadan anläggning som du beskriver, men har redan bytt CTC:n till en Nibe 360P. Detta gjordes i november 2004. Vi valde då att behålla LVA:n (luftvärmedelen), men det ångrar jag idag. Kombinationen funkar bra ihop, men LVA:n för ett fruktansvärt oväsen med sin högljudda fläkt, och nu är det definitivt dags för utbyte - synd att vi inte bytte rubbet på en gång. Nu håller jag på att undersöka just detta bytet, men jag tror det blir en Alig 250 till slut. Du ser priset på deras hemsida...

Huset är enplans på 140 kvadrat, byggt 1988 och vi har senaste året haft en förbrukning inklusive hushållsel på 13.000 kWh, och då har vi varit 2 personer i hushållet mesta delen av tiden. Vi har ca 22 grader inomhus.

Pratade idag med en annan person i Skåne som ersatt sin LVA med ett Alig-aggregat och han var mycket nöjd med funktionen och speciellt nöjd med den låga ljudnivån - det är en annan typ av fläkt, än den som sitter i LVA:n. Han hade däremot fått dimensionera upp slangarna som går mellan sin Nibe 360 (tidigare hade han en CTC 104, och återanvände samma slangar vid bytet) och Alig 250, för att inte begränsa vattenflödet när det behövdes mest värme. Vet däremot inte något om styrningen mellan dessa båda ännu - glömde fråga...

Vill däremot avrÃ¥da dig frÃ¥n att anlita ett installationsföretag som börjar pÃ¥ S och slutar pÃ¥ b - de är klÃ¥pare och slarvpellar  >:(

Mvh

Tommy
« Senast ändrad: 13 september 2007, 15:18:40 av tiab »

Utloggad tiab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: byte av CTC Master 104, tips?
« Svar #10 skrivet: 13 september 2007, 14:29:29 »
Glömde säga att jag funderar på att lägga min Alig 250 på vinden, för att både slippa se manicken (LVA:n hänger i taket idag) och för att slippa något fläktljud överhuvudtaget - även om nu Alig:en är tyst i sig

(Har inte tänkt riktigt klart om detta ännu...)

Mvh
Tommy

Utloggad yngve.a

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: byte av CTC Master 104, tips?
« Svar #11 skrivet: 22 december 2008, 18:41:36 »
Vill bara kolla hur det har gått, har du bytt till en alig och lagt den på vinden?
Är du nöjd funkar det som tänkt?
Tänkte göra samma sak själv tills jag fått in golvvärme slingor.
Räknar med att kunna sam köra aligen med golvvärme.

Utloggad jarlen84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: byte av CTC Master 104, tips?
« Svar #12 skrivet: 06 december 2010, 07:39:39 »
Hej,

Jag tänkte låna denna 2 år gamla tråd som stämmer helt med mitt problem.

Jag har en CTC LVA1 idag och den har tidigare varit kopplad till en CTC Master 104. Denna har antagligen gått sönder för tidigare ägare och han snålade och köpte bara en varmvattenberedare (=ingen återvinning av frånluften).

Nu vill jag börja spara pengar och inte skänka allt jag äger till elbolaget :)

Vilka frånluftsvärmepumpar på marknaden kan bytas ut "rakt av" mot där det tidigare stått en CTC Master 104.

Några kräver 3-fas, gör alla det? T.ex. Nibe 310/360, IVT 490 osv.

Dom tunna slangarna från LVA:n (tillluftsvärmeaggregat?) som gått till frånluftsvärmepumpen, vilket medium är det i dessa (propylenglykol?) och finns det anslutningar för dessa hos de föreslagna nya FLVP?

Vilka pumpar klarar av att kommunicera med CTC LVA1? Jag har sett en inkoppling av Nibe 310 här på forumet, funkar detta bra?

All värme idag kommer från elaggregatet i LVA samt eluppvärmt vatten från vv-beredaren. Snälla hjälp mig åtgärda detta!

Huset är ett välisolerat enplanshus på 125kvm i Mellansverige.
« Senast ändrad: 06 december 2010, 07:42:13 av jarlen84 »

Utloggad 93turbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: byte av CTC Master 104, tips?
« Svar #13 skrivet: 06 december 2010, 13:46:28 »
Bytte ut min CTC 104 mot en Nibe 370. Behöll LVA och drog separat matning till 370. LVA styr nu cirkulationspumpen i 370. Fungerat 1 månad utan problem.
Nibe 370 med LVA kopplad till markkollektor.

Utloggad jarlen84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: byte av CTC Master 104, tips?
« Svar #14 skrivet: 07 december 2010, 07:29:40 »
Bytte ut min CTC 104 mot en Nibe 370. Behöll LVA och drog separat matning till 370. LVA styr nu cirkulationspumpen i 370. Fungerat 1 månad utan problem.

Tack, då kan jag lägga Nibe 370 till listan. Nibe rekommenderar 200P och i denna tråd har jag sett att 360 också fungerar. Hur är det med t.ex. Nibe 310?

Sen undrar jag om IVT 490 och 590 fungerar tillsammans med existerande CTC LVA? Med styrning då såklart. Att IVT 490 kör 3-fas vet jag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!