Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitt loggningsprojekt  (läst 2511 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ruzulfnag

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Programmerare med egen konsultlÃ¥da
Mitt loggningsprojekt
« skrivet: 16 februari 2007, 11:39:47 »
Jag tänkte bara säga hej och tacka för information och inspiration som jag fått via detta forum. Tack!

<klipp>
« Senast ändrad: 17 februari 2007, 12:14:30 av ruzulfnag »
Trivselhus 208 kvm i västsverige, byggt 2006. IVT 490

Utloggad bjorktorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
    • Björktorp, Gistad
SV: Mitt loggningsprojekt
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2007, 16:07:02 »
Kul att se. Det är ett seriöst kabelsystem du har, med infällda uttag och rejäl KK-panel.

Jag har också umgåtts med tankar på att köra unslung på NSLU2, men inte kommit dit än. Har du några funderingar på bygga egen logik kring tempsensorer, räknare och kanske annat "1-wire lull-lull"? Shellskript?

Du får gärna hålla oss uppdaterade om dina nästa steg.

/Roger
1½ plans hus (150m2), med källare (72m2)
Förut: vattenburen elvärme, 33000-34000kWh, inkl hushållsel
Nu: EviHeat Split Sun 7 med 8,6m2 plana solfångare

Utloggad ruzulfnag

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Programmerare med egen konsultlÃ¥da
SV: Mitt loggningsprojekt
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2007, 12:13:58 »
Jag har också umgåtts med tankar på att köra unslung på NSLU2, men inte kommit dit än. Har du några funderingar på bygga egen logik kring tempsensorer, räknare och kanske annat "1-wire lull-lull"? Shellskript?

Ja det har jag, men då jag blivit informerad om att denna typ av diskussioner inte är tillåtna på forumet så får det ske någon annanstans.

Om det är någon som vill utbyta erfarenheter om 1-wire rent generellt så finns det en teknikavdelning på en sida-som-handlar-om-att-bygga-hus-som-jag-säkert-inte-heller-får-nämna-namnet-på. :P
Trivselhus 208 kvm i västsverige, byggt 2006. IVT 490

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitt loggningsprojekt
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2007, 14:05:58 »
Vad är detta för CENSUR  fiR: jag sÃ¥g inget fel pÃ¥ denna trÃ¥den igÃ¥r. FÖRKLARING ÖNSKAS!
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34911
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitt loggningsprojekt
« Svar #4 skrivet: 18 februari 2007, 01:50:41 »
Inget märktvärdigt.
Ett utdrag ur regelverket:

"12. Inlägg som länkar till eller tipsar om produkter eller annonser som direkt eller indirekt kan konkurrera med Värmepumpsforums egen webshops produkter kan komma att redigeras eller raderas."

Det finns massor av kunniga människor som både kan och vill dela med sig av sina framsteg, produkter eller blivande produkter.

Produkter som konkurrerar med de produkter som jag säljer i min webshop får naturligtvis diskuteras offentligt, men detta diskussionsforum har det regelverk det har och vissa frågor får därför diskuteras på annan plats.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitt loggningsprojekt
« Svar #5 skrivet: 18 februari 2007, 15:03:41 »
Får hoppas att du inte börjar att sälja värmepumpar eller solfångare då är det liksom kört :P Såg dock inte riktigt hur inlägget skiljer sig från andra tidigare inlägg om att bygga själv osv...men dom kanske också har blivit censurerade...

phuu...där finns inlägg kvar med länkar till sidor som visar hur man kan bygga en egen logger...antar att du rickard får gå igenom och rensa lite till >:D finns ju en heldel trådar om andra programm och så också...antar att du snart plockar bort dessa också.. --/ ;)

 knUp
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34911
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitt loggningsprojekt
« Svar #6 skrivet: 18 februari 2007, 15:21:51 »
Jag är ingen petimeter, kontaktade bara inläggsskrivaren i fråga och upplyste om vad som gällde.
Hur han sedan agerar har jag ingen möjlighet att påverka.

De länkar som finns och de andra inlägg som finns med den info du pekar på har jag läst och valt att inte, än så länge, plocka bort eller redigera.

Som sagt, lite kan man väl släppa, men jag vill inte att någon skall tro att det går att använda forumet för att utveckla eller marknadsföra sin egen produkt.

Om jag INTE informerar om det så blir det desto mer att städa bort när väl en produkt som "utvecklats" i forumet börjar marknadsföras.

Jag vet att det är en intressekonflikt att driva forum och webshop samtidigt, men på något sätt vill jag ju trots allt kunna försörja mig.

De som har förmågan att förstå det förstår nog också varför jag inte vill att de saker du räknar upp diskuteras eller länkas till.

Och nej, jag kommer inte att börja sälja värmepumpar.  ;D
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitt loggningsprojekt
« Svar #7 skrivet: 18 februari 2007, 15:32:46 »
 Thumbsup
Jag tycker att du har en kanon "tjänst" och givetvis unnar jag dig att få några slantar för ditt slit.Kör hårt det är ju trots allt du som äger detta forum Thumbsup :-X
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34911
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitt loggningsprojekt
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2007, 15:46:23 »
Tack för det.  Thumbsup
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!