Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Har jag fÃ¥tt igÃ¥ng anläggningen med rimliga driftsvärden?  (läst 17744 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Hej Hopp

Nu har min anläggning gått 11 dygn:
Jag har följande driftsdata.

7.5 timmar VP per dygn
75% VB och 25% VV (4 personer). Medel ute har varit ca 5-7 C.
Pumpen går troligen var 100 minut vid ca 6C ute utan VV körning
(lite osäker då jag springer upp och ner för att kolla när den stannar).

VV verkar funka bra med fabrikinställningarna 51 med hysteres 4.
Den startar ladda VVB vid 51-2=49 C och går tills dess att underdelen på VVB manteln blir 51+2=53.1 C. Då laddar VP toppen av VVB manteln med ca 60C.

VB blir jag inte riktigt klok på.
Kör med fabrikinställningarna kurva 4.
Den ger ca 20-21 C inne vilket är utmärkt.
VP laddar volymtanken med delta t GT8-GT9 på 8-10C.
VB retur till VolymTanken brukar ligga på ca 25 C när VP går igång och stanna på ca 30 C (GT1).
GT8 stannar då på ca 38, dvs jag har tydligen en skitning på ca 8 C i VT....??

Raddarnas tur går ju upp lite när pumpen går.
Jag har externa cirk pumpen på 50W plus en extra golvärme slinga i kretsen med en andra cirkpump på ca 50W. Interna Cirkpumpen går på 1an, dvs 46W. Jag har just programerat Rego så att den stängs av och på med kompressorn.
Dock så blir delta t inte så stort över raddarna, jag gissar grovt på ca 4 C vid VB drift.
Delta T över raddarna sjunker sedan för att närma sig varandra innan nästa start (verkar logiskt då VT är tom då?).

KB in är ca 7.2 C och KB ut ca 3 C efter avslutad VB och VV körning.
Brine pumpen går på full rulle.
Filtren är ordentligt rensade (min första driftserfarenhet var larm
pga hög GT8 = smuts i filtret. Tack Jocke mfl).

Blir COP bra när man har så stort Delta T över Brine?
Kompressorn går ganska kallt vid VB körning (ca 68C).


Tacksam för en analys!

Mvh

Peter







Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Köldbärardiff ok, du har ju djupt hål och lång? kollektor??

vet inte om jag fattar riktigt...
hur är volymtanken kopplad??
Är det med 4 anslutningar bör stig och retur på pumpen o rad kretsen följa varandra.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om du inte har tempgivaren för VBf monterad efter volymtanken så bör du nog ha den interna cirkpumpen på hela tiden, eller flytta givaren.
Annars kommer regleringen bara att styras av avsvalningstakten på VBf inuti värmepumpen.

Fel av mig, det var ju en IVT, byt ut VBf mot VBr i ovanstående text...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Hej

VT har 4 rörsanslutning
TG1 sitter på bortre sidan av tanken dvs på elementsidan.
Dock så borde jag flytta den lite längre från VT då den kan få viss strålningspåverkan (liten? Den är ju rejält isolerad och temp diffarna små)

Fråga. Kan man lödskarva tempgivarkabeln några meter (de förefaller ha en rent resistiv last på några K Ohm)?

Mvh

Peter


Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Yepp! Du kan skarva kabeln till GT1. Polariseringen kvittar.

VV laddas med start på GT3 och stannar på GT9 dvs. inställt VV-värde 45°C med 4°C diff startar VV-laddning på GT3 43°C. Stannar gör den när GT9 är 47°C. Borde ge en VV-temp på ca: 54°C.

VV-temp 60°C skapar sämre ekonomi/livslängd dvs. sämre COP och högre tryck/värme på hetgasen.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Hej Lexus

VVB fabriksvärdet är 51 +-2 C.
Dvs den startar vid 49 C och slutar på 53 C.
Detta mätes i manteln på VVB.
VP laddar då med GT8 på ca 59C och GT9 retur med upp till 53.

Jag har fått för mig att skiktningen i VVB blir ca 6 C.
Dvs 53 + 6 i toppen (=Gt8) 59 och 53 i botten dvs GT9.
Är detta för varmt?

Du förefaller ligga 6C kallare... (din GT8 borde stanna på 53, dvs VVB blir 53C).
VVB kan ju aldrig bli varmare än GT8 minus en gnutta.


Mvh

Peter studs



Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
När den stannar så har GT8 värdet GT9+deltaT.
I mitt fall har jag 7° deltaT vid VV-laddning.

Vad som är "för varmt" bestämmer pumpägaren, och i mitt fall är börvärdet 51° för varmt.

Utloggad Bit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • http://www.puppan.com/vp
En bild säger mer än ...
Min inställning är 49 +-2. Det blir alltså som mest 62 grader ut i kranen? Lite för varmt i så fall.
« Senast ändrad: 01 december 2006, 01:58:16 av Bit »
IVT HT+ 9kW installerad 050401, 190 m borra, 100L värmetank, värmeväxlare mellan VP och golvvärme pga syre-diffusion i slangarna, inomhusgivare i källaren. 130+130 kvm 1967 i Småland. 130 kvm golvvärme i helt inredd källare. Logger på http://www.puppan.com/vp

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Njae...har svårt att tro VV-temp kan bli högre än den temperatur som skickas dit.
Om inte jag kommer ihåg fel har det nämnts att temp i topp på VVB, kan vara 5° högre än GT3 dvs. temp i yttermantel.

Din VV-laddningen började strax under VV-börvärde och inte vid VV-börvärde minus 2°.
Efter avslutad värmedrift körs VV-laddning om GT3 är under börvärde, för att reducera starter.

Om du inte duschar väldigt varmt och länge, kan du nog ställa ner GT3 2-4 grader. Såg att du har C-modell, och kan då behöva lite högre temp beroende på förbrukning.

Fördelen är lägre hetgastemperatur/tryck och lägre förbrukning dvs. kompressorn drar mindre ström för att producera samma mängd energi.

Utloggad Bit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • http://www.puppan.com/vp
Ja,  det är ju teoretiskt omöjligt att VV blir varmare än allt annat.

Om värdena i diagrammet stämmer, så håller alltså inte tumregeln om att temp i topp på VVB är 5-6° högre än GT3. I mitt fall maximalt drygt 3°, vilket i sig borde vara för högt för vår del. Jag sänker börvärdet 2° så får vi se om det klagas ...

Tack!

IVT HT+ 9kW installerad 050401, 190 m borra, 100L värmetank, värmeväxlare mellan VP och golvvärme pga syre-diffusion i slangarna, inomhusgivare i källaren. 130+130 kvm 1967 i Småland. 130 kvm golvvärme i helt inredd källare. Logger på http://www.puppan.com/vp

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Jag var på väg att skriva:
"kan vara 5° högre då GT3 har stabiliserat sig"....men det var ett för svårt ord för mig när jag skrev inlägget. Var väl trött.

Vid midnatt var din GT3 52°+5°=57° dvs. 2,5° lägre än GT8.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Citera
Min inställning är 49 +-2.

åtminstone på sommaren kan man minska vv starterna, jag tycker det där ger onödigt många...

47+-minst 3 grader, kanske även 4 grader. vv tillgången blir lite mindre, men knappast märkbart.

På vintern kanske det inte blir så många extra starter för vv!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Hej

Nu blev jag lagom förvirrad. Sc:,h
Om jag har förstått rätt så gäller:

GT8 maxtemp (sluttemp) under VV laddning är ca 2,5 grader under maxtemp på VV i VVB.
Den skall alltid ligga över Legionella (ca 55C?).

Hysteresen bestämmer hur ofta pumpen skall gå.
Mao, ni föreslår:
Vintertid. Ställ VV på ca 49 hysteres 2.
Sommartid Ställ VV på ca 47 hysteres 3,5

Hur bör man trimma in elementen?
Några tips där?


mvh

Peter

edit: tog fram fel inlägg/Bertil  :-[
« Senast ändrad: 01 december 2006, 23:56:31 av Bertil »
Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Citera
Dock så blir delta t inte så stort över raddarna, jag gissar grovt på ca 4 C vid VB drift.
Delta T över raddarna sjunker sedan för att närma sig varandra innan nästa start (verkar logiskt då VT är tom då?).

Pumpen pÃ¥ radkretsen kan du minska cirk lite där??   8 grader är lagom... IVT brukar skriva 10 grader, men det är nog bra om man inte har en tank... Maskinen bör gÃ¥ ett bra tag när man ska kolla tempskillnaden. Du kan tillfälligt höja tex värmekurvan.

På vintern passar pumpen på att "toppa" upp vv i samband med vv värme drift, då blir det inte så många "onödiga" starter. Du har väl en sån funktion antar jag.
Iofs duger grundisntällningen bra den också! Det är inge stora skillnader.
« Senast ändrad: 10 december 2006, 21:40:55 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Bit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • http://www.puppan.com/vp
SV: Har jag fått igång anläggningen med rimliga driftsvärden?
« Svar #14 skrivet: 02 december 2006, 02:37:47 »
H
Hur bör man trimma in elementen?
Några tips där?

Jag har haft problem med att trimma in deltat lagom. Det räckte inte med att justera hastigheten på pumparna. Har golvvärme i källaren och installatören satte in en flödesventil för att kunna strypa flödet till denna, för att på så sätt kunna trycka upp vatten till övervåningen. Men det visar sig tvärtom att jag blivit tvungen att strypa returen från övervåningen istället. Annars blir det för varmt där när det är lagom i källaren (och deltat blir för litet). Förhoppningsvis har du det enklare hos dig, men förtvivla inte om du inte får till det med bara ändrade pumpinställningar. Skulle tro att du får skruva på flödena för att få till det optimalt.

Eftersom vi oftast är i källaren har jag satt inomhusgivaren där och sedan justerat allt annat utifrån det. Så bestäm vilket rum/våning som ska vara "riktmärke" innan du börja skruva, annars blir det en omöjlig uppgift.
IVT HT+ 9kW installerad 050401, 190 m borra, 100L värmetank, värmeväxlare mellan VP och golvvärme pga syre-diffusion i slangarna, inomhusgivare i källaren. 130+130 kvm 1967 i Småland. 130 kvm golvvärme i helt inredd källare. Logger på http://www.puppan.com/vp

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Nu blev jag lagom förvirrad. Sc:,h

Den skall alltid ligga över Legionella (ca 55C?).

Legionella frodas som bäst vid 38°. Avdödning börjar från 45°.
(Källa: Boverket)

En värmepump mår bäst och har bästa verkningsgrad, om framledningestemperaturen hålls så låg som möjligt. Det gäller naturligtvis även vid VV-laddning.

Har du för avsikt att köra kompressorn med varmare vatten till VV, för att slippa legionellabränning till 65° med elpatron?

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Hej Lexus

Ja tack jag vill ha ett tips för effektiv och smidig och ekonomisk legionella körning.

Trodde att VV inställning på ca 57C klarade av det.
Bör man bränna av vid 65C lite då och då?

Mvh

Peter
Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Vill inte ge några rekommendationer angående legionella.

Jag kör med
VV-diff 6°
VV-temp 44,5°
Det innbär att yttermanteln pendlar mellan 41,5° och 55°.
Legionellabränning var 14:e dag.

Det är mitt val av inställning. Det är INTE en rekommendation till andra.

http://www.boverket.se/upload/publicerat/bifogade%20filer/2000/har_du_legionellabakterier_i_dina_vattenledningar.pdf

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Hej

Jag har nu installerat en lånad logger och har lyyckats få fram följande kurvor.
Loggern lär ge +/- 0,5 C på alla givare. Loggning var 3 minut.

Enligt vad jag kan tolka så går anläggningen ganska bra.
Dock med varning för kortslutning av volymtanken när 3 vägsventilen slår över till VV tillverkning.

VB ut vid VV tillverkning når ca 60C.
Anses det räcka för Legionella bränning?

Fortsatt tacksam för analys.


mvh

Peter

PS
Hoppas att jag lyckades få med bilden (första försöket)
DS
Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Hmmm

Det blev inte så bra med bilden.
Hur får man xls (2000) till ett lämligt format?
html blev litet och smidigt men det kan man ju inte lägga upp.

Print Scrn och Paint var tydligen inte så lyckat...

/P
Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Bilderna förminskas till 700 px bredd av forumet.
Klickar man på länken under så öppnas bilden i sin ursprungliga storlek.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Hej

Hoppas att detta blir bättre?

/P
Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Du får bakläxa på loggningen. ;-)

Alla 4 givare på värmebäraren borde visa samma temperatur t.ex. mellan kl 08:00-10:00.
(det var väldigt likt en loggning av Regon)

Du beskriver din utrustning som att det var lösa givare, så prova att montera GT1 och RadUt en bit från pumpen.

Givare inne i pumpen får strålningsvärme från värmeväxlare, cirkpumpar osv. varför det är en fördel att logga med frontplåten bortmonterad. Likaså om det är regon du loggar.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Hej Lexus

Tack för bakläxan!

Har kollat givarna och flyttat 2 st.
Nya kurvor kommer snart.

Ja jag har satt de extra givarna jämte de som sitter i original från Autoterm så det bör likna en loggning av Rego600.
Jag har flyttat ut temploggerns Rad tur och Rad retur 1 meter från VT på andra sidan väggen.
(märkligt lågt temp skillnad. Enligt loggern knappt 1 grad).
Dessutom så har jag flyttat GT1 originalgivaren till samma ställe (den diffar någon grad från originalgivaren men jag antar att den inte är så noggran.
Har även fixat klockan och namnigen av givarna. Alla som sitter jämte original har GT siffran på slutet.
De andra är extra givare.

De kommer inte riktigt att stämma då tex, en sitter vid Vxl givaren GT8 och den andra på VB nära vxl givaren (värme tillverkning).

Frontplåten är nu avtagen ett par dagar.


mvh

Peter


Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Hej

Ursäkta otåligheten men det är så himla kul att få ut kurvor på huset. :D *roflmao*
Nu tror jag att jag har koll på alla givare.

Min ovetenskapliga tolkning: 8)
-Mellan 18.04 och 18.34 gör VP Värme.
 Därefter toppar den VV i ytterligare ca 10 minuter
- Det är 1h40 min mellan 2 Värme körningar (antar att det är ok vid denna väderlek).
- Jag har ett konstigt lågt delta T över raddarna (1C?).
  Jo dessa 2 givare sitter pÃ¥ bortsidan av Volymtanken och utom strÃ¥lningsvärme frÃ¥n pumprummet.
- Jag kortsluter inte Volymtanken med för lågt flöde med de externa cirk pumparna (vid detta väder).
  FrÃ¥gan är om jag törs sänka farten ytterligare pÃ¥ dem. Deras flödesmotstÃ¥nd är ju större än den
   inbyggda som bara gÃ¥r över Volymtanken.
- Flödet i hålet är i minsta laget, dvs delta T är väl högt (skall vara ca 3-3.5 C enligt vad jag minns
   frÃ¥n Autoterm pÃ¥ mässan). Cirk pumpen gÃ¥r redan pÃ¥ max sÃ¥ jag avvaktar om jag behöver skaffa flera pumpar (hoppas ej).

mvh

Peter





Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
1 grads delta över raddarna är nästan "omöjligt" högt flöde.

Men testa att sänka pumpen att testa lite är bra. Man lär sig av det...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Tack bertil

OK. Båda externa cirk pumparna går nu på ca 30 W styck.
Den ena servar alla raddarna.
Den andra sitter parallellt mitt på 'radd-slingan' och servar 38m2 golvvärme.
Nu har jag samma sammanlagda watt tal på de externa pumparna som den VP interna som servar Volymtanken.

Jag har kanske 3C i delta t över raddarna då givarna kan visa fel åt samma håll....

Ã…terkommer med en ny kurva i morgon.

Mvh

Peter
Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Hej

Nya kurvor med de två externa Cirk pumparna på 30 W styck.
Fortfarande har jag lågt temp fall över raddarna ca 2 C i snitt totalt över dygnet.
6 C när VP trycker på. Bara någon grad när VP står stilla....
Dock så tycker jag det ser ut som om VP interna Cirk pump kortsluter VolymTanken (VT) när den gör värme (går bara då).

17 starter per dygn. Är det lämpligt?

Räcker det med 59 C i toppen på manteln på VVB för att klara Legionellan?


Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
den genomsnittliga temperaturskillnaden mellan fram och retur saknar helt betydelse utan det är temperaturfallet när pumpen går som har betydelse eftersom det bara är när pumpen arbetar som nån värme produceras och har du 6 grader när den arbetar så är det helt bra.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Svenske Kocken

OK, så du menar att om VP har ett bra delta t på VB under värme drift så är det helt ok (bra COP).
De externa pumparna kan alltså gå hur långsamt som helst så länge jag får tillräckligt med värme i huset.

Spelar det ingen roll att jag kortsluter VT (bypassen) och shuntar tillfälligt ut väl vamt vatten i raddarna under VP driften?
Enligt kurvan så behöver jag ca 27 för att hålla 20 i huset.
När pumpen startar så blir det ca 6 högre temp direkt ut på raddarna och den stänger av på ca 35C.
DVS det blir ca 7C för varmt till raddarna under de ca 40 minuter som VP går....
Får jag inte pulserande värme av detta?

Mvh

Peter

Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Hela huset är ett så trögt system att det tar lång tid innan man känner nån skillnad även om inte nån värme är påslagen.
Jag behöver ca 38 grader vid 0 grader ute men framledningtemperaturen varierar mellan 30 grader och 42 grader som ressultat har jag en mycket jämn värme, det kan på ett dygn skilja som mest 1 grad men det beror på andra faktorer som tex. vind, sol osv.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Aha igen.
Man borde tänka lite längre än näsan räcker.

Alltså:
- Ingen VP, Radd ut - Radd retur blir då ca 1 C
- Vid Värme Drift så är VB in-VB ut ca 10C. DVS bra COP.
   Radd ut - Radd retur blir dÃ¥ ca 4 C under ca 20 minuter (den tid det tar att göra värme fn).
  
- Vid VV drift är VB ut- VB in ca 6 C (styrs ju av mina hysteresvärden).
   Radd ut - Radd retur blir dÃ¥ ca 1 C dÃ¥ VP stänger av Värme productionen denna tid.

- Dock så riskerar jag att få ojämn / fel värme i huset när det blir kallare, dvs långa VP värme driftstider emedan VP trycker på genom VT och externa cirk pumpen?!?

Förstod jag rätt nu?

/Peter
Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Citera
Dock så tycker jag det ser ut som om VP interna Cirk pump kortsluter VolymTanken (VT) när den gör värme (går bara då).

Bara bra om interna cirkpumpen bara går samtidigt som kompressorn!!

Ang ojämn värme, det kommer att bli bra!! men du bör ha en rumsgivare som finjusterar rumstempen.

Citera
Alltså:
- Ingen VP, Radd ut - Radd retur blir då ca 1 C
- Vid Värme Drift så är VB in-VB ut ca 10C. DVS bra COP.
   Radd ut - Radd retur blir dÃ¥ ca 4 C under ca 20 minuter (den tid det tar att göra värme fn).

Det första är helt ok.
10 grader är kanske lite mycket men IVT brukar rekommendera 10.
4 grarer...Du bör sänka ett snäpp till på radiatorkretsen! konstigt (iofs bra det går ju mindre ström till cirkpumpen på låg fart) att du har så liten diff, trots att du sänkt farten på pumpen!



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och blir det fel värme när det blir kallare fixas det med kuvlutning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Desto fler kockar deso bättre soppa!! Thumbsup

Tackar för svar. *vinkar*

Det låter som om jag kan sova lungt tills det blir kallare och jag behöver pilla på kurvorna.

Det går inte att sänka pumparna mera.
VP Interna Cirk går på lägsta.

Externa till raddarna går kontinuerligt och på lägsta (skall jag koppla ur den)?

Externa till golvärmen går kontinuerligt och på lägsta. Där är det redan lite väl kallt. Får inte upp den över 19-20 oavsett pumpfart. Man kanske borde pilla på kurvan redan här??

Har en till golvärme i KV som inte fått någon pump ännu, men jag satsar på en liten en (har 44+33 meter 20mm slang i betongen med 15 cm styroform under).


17 starter per dygnär det rimligt?

Törs man stöta på om Legionellan??


Tackar igen för era svar!! ^-^

Mvh

Peter

Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!