Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia-verken elpanna  (läst 997 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NBV12

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia-verken elpanna
« skrivet: 08 december 2016, 22:09:17 »
Hej! Detta är mitt första inlägg i detta forum.

Jag har kört fast och behöver hjälp med hur en gammal elpanna fungerar.
Elpannan är en gammal rackare troligtvis från -78. Fabrikatet är Thermia-verken och en värmer upp några få vattenburna radiatorer i ett litet hus från 1950.

Regleringen av effekten gör man via två vred med en skala i celsius. Det vänstra vredet är märkt med "L" och det högra är märkt med "H".
Intill står en kort instruktion där det framgår att det högra vredet ska stå 5-7 grader lägre än det vänstra.

Jag har inte en aning om hur detta system fungerar och därför söker jag hjälp på detta forum, jag är övertygad om att det finns gott om kunskap bland er skribenter som förhoppningsvis läser mitt inlägg.

.




Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia-verken elpanna
« Svar #1 skrivet: 09 december 2016, 06:47:59 »
Det är väl bara två effektsteg man kan styra via vardera termostaten. Vid lågt effektbehov går bara det vänstra steget och vid högre behov kopplas även det högra in.

Jag antar att du har en shunt eller radiatortermostater som sköter temperaturregleringen i huset. De där termostaterna kan inte användas för att styra innetemperaturen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!