Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Minusgrader pÃ¥ Kb-in - ett problem?  (läst 30397 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #30 skrivet: 30 mars 2010, 14:12:05 »

Intressant Thumbsup  Du menar alltsÃ¥ att alla större anläggningar som inte Ã¥terladdar kommer sluta att fungera inom en inte allt för lÃ¥ng framtid. Och vad gäller Ã¥terladdning sÃ¥ har de flesta av de större anläggningarna ett betydligt större uttag än Ã¥terladdning och kommer alltsÃ¥
också att sluta fungera. Om du har rätt så innebär ju detta slutet för Bergvärmen. Och Luft-vatten är den rätta vägen att gå. Jag säger inte att du har fel, för det kan jag inte bedömma. Men jag hoppas att du har det och om du inte har det så är jag glad att jag har min EU licens på gas svetsning så jag kan dra FJV istället. ;D


Men snälla Lars, när skrev jag att det kommer att sluta fungera?

Du påstår att termisk influens är en myt, och jag påstår att det är ett problem när borrhålen står tätt.

Jag anger namn på de professorer som jag har som källa till mina uppgifter. Anser du att du har större kompetens eller erfarenhet om täta energibrunnar, än de killar som jag namngett samt Göran Hellström Professor vid Luleå tekniska högskola?

Dataprogrammet för grannpåverkan i mitt föregående inlägg, är framtaget av Svenska Energi och Värmepumpföreningen.



Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #31 skrivet: 30 mars 2010, 14:14:07 »
För en vanlig villa så återladdas borran från omkringliggande berg d.v.s. den energi vi hämtar kan inte återställas med sol och geotermisk energi. Geotermisk energi för 2 000 m² ger 1 200 kWh/år. Energi från solen orkar 20 meter ner i marken. För varje år som går, så hämtas energi från berget med längre avstånd från borrcentrum. Det betyder att de 2000 m² som Roland nämner, snart blir utnyttjad.

Utnyttjad är lika med slut eller

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #32 skrivet: 30 mars 2010, 14:29:38 »
Roland skriver
Citera
Men en temperatursänkning måste komma om inte grundvattnet rör sig.
Vad bråkar ni om pojkar?
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #33 skrivet: 30 mars 2010, 14:36:29 »
Vi bråkar inte,hoppas jag. Vi har en mkt trevlig diskussion, det som man vill ha på ett sådant här forum :)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #34 skrivet: 30 mars 2010, 14:39:34 »

Utnyttjad är lika med slut eller

Du ska läsa ostört berg är utnyttjad ända fram till tomtgränsen d.v.s. har grannen också bergvärme, så aktiveras termisk influens och återladdning från omkringliggande berg sker med lägre temperaturer.

Det betyder inte att det slutar fungera. Det slutar fungera lika bra, i jämförelse med om villan inte hade grannar med bergvärme.

Göran Hellström har en bild som visar inkommande köldbärare på -15° efter 15 år, från en större anläggning utan återladdning. Jag ska försöka hitta bilden igen.


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #35 skrivet: 30 mars 2010, 14:42:39 »
Om jag har lite tur så kan jag få alla min hotell att hamna på min Databas. Så kan vi övervaka KB temp. Då har vi något att diskutera här om 10 år Thumbsup

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #36 skrivet: 30 mars 2010, 14:48:27 »
Inget ont menat. Det var sagt med glimten i ögat. Men för mig verkar det uppenbart. Tillförs ingen energi så dör källan och det blir "toto finito". Man kan naturligt vis leva en tid på sina lagrar, men man måste förr eller senare alltid fylla på förråden. Så är naturlagarna.
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #37 skrivet: 30 mars 2010, 14:52:21 »
DÃ¥ tycker i allafall jag att BV mÃ¥ste suga. Och LV är det man ska satsa pÃ¥.  Men pÃ¥ 5 Ã¥r ser jag ingen minskning att tala om pÃ¥ massor av ställen. FÃ¥r se efter 10 Ã¥r.
Var precis inne pÃ¥ 3 av mina anläggningar och kollade. En som har gÃ¥tt ett Ã¥r har exakt samma temp som vid start, men det kanske inte säger sÃ¥ mkt. De andra 2 ligger pÃ¥ 1grad och 3-. De 2 ligger  C.a 20 meter ifrÃ¥n varandra med hÃ¥len borrade in mot mitten av omrÃ¥det. Detta borde enligt er vara ett riskomrÃ¥de.  Vi fÃ¥r se vad som händer.
« Senast ändrad: 30 mars 2010, 15:04:12 av VP ORAKLET »

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #38 skrivet: 30 mars 2010, 15:01:15 »
Jag tror inte att det finns helt torra hål, men tillströmningen av grundvatten varierar med densiteten i grundförhållandena. Därför blir naturligtvis vissa hål mer lönsamma än andra sett över tid. Men jag tror inte att några kommer att bli helt olönsamma.
« Senast ändrad: 30 mars 2010, 15:05:09 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #39 skrivet: 30 mars 2010, 15:06:45 »

Då tycker i allafall jag att BV måste suga. Och LV är det man ska satsa på.

Ska du ändå ställa en utedel vid fastigheten, så ställ dit en köldmediekylare som återladdar energilagret på sommaren. Då har du en hybrid luft/vätska/vattenvärmepump som ger full effekt en vinter som denna.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #40 skrivet: 30 mars 2010, 15:25:51 »
För en vanlig villa så återladdas borran från omkringliggande berg d.v.s. den energi vi hämtar kan inte återställas med sol och geotermisk energi. Geotermisk energi för 2 000 m² ger 1 200 kWh/år. Energi från solen orkar 20 meter ner i marken. För varje år som går, så hämtas energi från berget med längre avstånd från borrcentrum. Det betyder att de 2000 m² som Roland nämner, snart blir utnyttjad.

Utnyttjad är lika med slut eller

20 meter ner är sÃ¥ lÃ¥ngt som sommarens värmepuls märks. Längre ner ser man inga Ã¥rstidsvariationer men det betyder inte att värmen frÃ¥n markytan slutar ledas nedÃ¥t. Efter ett par decennier börjar pÃ¥fyllningen av värme frÃ¥n markytan lämna ett märkbart bidrag borrhÃ¥lets energibalans. Vi hade en rätt lÃ¥ng diskussion om detta för nÃ¥gra Ã¥r sedan. Jag lade in nÃ¥gra kopior frÃ¥n en bok i ämnet som visade temperaturprofiler runt ett borrhÃ¥l över tiden.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #41 skrivet: 30 mars 2010, 15:28:04 »
Jo jag vet allt det där :)  Men vad tycker du tar värmen slut efter 15Ã¥r.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #42 skrivet: 30 mars 2010, 15:28:32 »
Energi från solen orkar 20 meter ner i marken.

Hur vet du det? Källa?

Från: http://sv.wikipedia.org/wiki/Permafrost
Det är inte ovanligt att tjälen kan gå ner till ett par hundra meters djup, där jordens vulkaniska värme tar överhanden.

Permafrost finns ju runt syd- och nordpolerna. Vad är skillnaden mot varmare trakter? Jo solen lyser med sin frånvaro.
Visst är det så att temperaturen i orört berg är nära årsmedeltempen i trakten, och det är solen som värmer?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #43 skrivet: 30 mars 2010, 15:29:47 »
Det där var inte mitt citat Men om jordens vulkaniska värme tar över efter 200 m så är ju allt lugnt.
Men om Rolands sista inlägg stämmer så kan man väl inte rekommendera ngn att skaffa BV
« Senast ändrad: 30 mars 2010, 15:34:41 av VP ORAKLET »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #44 skrivet: 30 mars 2010, 15:54:44 »

Visst är det så att temperaturen i orört berg är nära årsmedeltempen i trakten, och det är solen som värmer?


Nej, det är markytan som kyler berggrunden från temperaturökningen av geotermisk energi. Det betyder att årsmedeltempen är samma som grundvattentempen förutom i norr där snön isolerar från avkylningen. Luleå har högre temp i berget än årsmedel i uteluften.

Geotermisk energi från markytan är fyra gånger större än världens energiförbrukning alla kategorier. Trots det så ger geotermisk energi inte särskilt mycket till ett geoenergilager i Sverige, genom att medeleffekten är endast 0,07 watt/m².

En ensam villa med utjämningsområde 50 meters radie, kan hämta hem 5 000 kWh/år. När utjämningsområdet är 50 meter från brunn, kan man tro att tempen har sjunkit i borran. När bergtemperaturen i berget är lågt, så ökar transmission från markytan på sommaren och minskar på vintern.

Kommer ihåg tråden som Roland nämner. Vi forskade rätt mycket, och blandade även in SGU angående grundvattenströmning. Vad jag kommer ihåg så var det ytterst ovanligt att grundvattnet rörde sig i den omfattningen att det bidrog med energi. Då är artesisk borra naturligtvis undantagen.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!