Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Identifiera missljud frÃ¥n cirkulationspump  (läst 1139 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad annerborn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
Identifiera missljud från cirkulationspump
« skrivet: 24 juni 2022, 11:38:57 »
Hej!
Jag vaknade häromnatten av att det lät som om någon knackade någonstans med ca 10 sekunders mellanrum. Det visade sig att ljudet (som hade fortplantat sig via radiatorrören) kom ifrån cirkulationspumpen bredvid bergvärmepumpen nere i pannrummet. När jag kände på pumpen så kändes den varm så så jag slog av bergvärmepumpen och cirkulationspumpen.

Här är en video som visar på hur det låter:


Jag klurade på om det var luft som hade samlats i pumpen så jag försökte "lufta" den genom att lätta liiite på skruven mitt på pumpen och visst fräste det ut lite luft, men ganska omgående droppade det bara vatten. Ljudet fortsatte dock.

Vad tror ni? Är det luft i pumpen, eller håller pumpens lager på att ge upp, eller vad kan det vara som orsakar ljudet?

/ Nicke
Tegel/lättbetongvilla 105m2 med 105m2 källare frÃ¥n 1967 -- bergvärme 110m & IVT Greenline C5  -- Vallentuna, Stockholm

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Identifiera missljud från cirkulationspump
« Svar #1 skrivet: 24 juni 2022, 11:58:42 »
Funderar på om det är större partiklar skräp i värmevattnet som t.ex. får impellern eller rotorn att kärva? Sc:,h Finns det något smutsfilter på varma sidan som tar hand om smutspartiklar där? Den modellen av cirkulationspump kan förmodligen tas isär och rengöras om man vill prova det.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad annerborn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Identifiera missljud från cirkulationspump
« Svar #2 skrivet: 24 juni 2022, 13:15:53 »
Häri (på returledningen från radiatrorerna) sitter ett metallnätfilter som jag rensade för typ ett år sedan. Jag är osäker på om det även sitter nåt filter på de delar av kretsen som går inne i bergvärmepumpen.
Tegel/lättbetongvilla 105m2 med 105m2 källare frÃ¥n 1967 -- bergvärme 110m & IVT Greenline C5  -- Vallentuna, Stockholm

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Identifiera missljud från cirkulationspump
« Svar #3 skrivet: 24 juni 2022, 14:16:41 »
Ok, det är ju bra att det finns ett smutsfilter där! DÃ¥ borde man enkelt kunna fÃ¥ en god uppfattning om det är mycket smuts i värmevattnet som kan pÃ¥verka cirkulationspumpen. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad annerborn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Identifiera missljud från cirkulationspump
« Svar #4 skrivet: 25 juni 2022, 12:36:02 »
Här är det skräp som hade fastnat i metallnätfiltret (se bidogad bild). Det är en del sotliknande småflagor. Biten lade jag ner i burken i bara som en referens, för att visa på flagornas storlek. Jag antar att de svarta flagorna är rost från insidan av radiatorer, eller?

Jag gissar att detta inte är onormalt mycket eller stort skräp och att det är/var något annat som orsakade det klickande/knackande ljudet. Jag skruvade bort centrumpluggen/skruven som täcker cirkulationspumpens axelända och snurrade på axeln. Den roterade mjukt utan att kärva.

När jag nu drar igång pumpen igen så har ljudet försvunnit. Nu hörs bara ett svagt surrande porlande, förutom på högsta fart, då man även kan antyda ett svagt skramlande:

Ja, ja, vi får väl se om det återkommer.

I väntan på det kommer jag aldeles strax skapa en tråd om ett annat återkommande missljud som gäckar mig, men tack för hjälpen med det här knackande ljudet. :-)

Tegel/lättbetongvilla 105m2 med 105m2 källare frÃ¥n 1967 -- bergvärme 110m & IVT Greenline C5  -- Vallentuna, Stockholm

Utloggad annerborn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Identifiera missljud från cirkulationspump
« Svar #5 skrivet: 25 juni 2022, 14:34:13 »
Här är tråden om mitt andra missljud:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=77228.0
Tegel/lättbetongvilla 105m2 med 105m2 källare frÃ¥n 1967 -- bergvärme 110m & IVT Greenline C5  -- Vallentuna, Stockholm

Utloggad annerborn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Identifiera missljud från cirkulationspump
« Svar #6 skrivet: 06 september 2022, 18:16:39 »
Ljudet återkom så jag bad VVS-firman komma förbi. Killen därifrån sa att pumpen var trasig å måste bytas och nåt om att axeln vobblade.
Well, den nya är tystare.
Tegel/lättbetongvilla 105m2 med 105m2 källare frÃ¥n 1967 -- bergvärme 110m & IVT Greenline C5  -- Vallentuna, Stockholm

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 409
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!