Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BV pumpen drar 17-20k kWH /Ã¥r. Snart dags att byta men till vad.  (läst 12123 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Har gjort trådar tidigare då jag trodde något var fel på BV systemet men "vi" (alltså ni och jag) kom snabbt fram till att det är underdimensionerat för den totala uppvärmda ytan.

Jag satte en trefasmätare på BVP för att hålla koll och nu har det gått snart 4 år.. den ligger runt 17'000 - 20'000 kWh/år. Vår totala förbrukning ligger är ca 27'000 - 32'000kWh/år.

Idag: 6kW som värmer upp 282kvm borrhål på 140m varav 26m foderrör.

Pumpen har gått över 73'000 timmar sedan igångsättning oktober 2004.

Nu till min fundering då pumpen kan/lär haverera inom en snar framtid (eller så byter vi ändå)
- Byta till en 9kW pump, ha kvar samma borrhål och hoppas att det fungerar.
- Byta till en 9-12kW pump, borra ett till hål på 180m och paralellkoppla.
- Byta till en 6kW, installera solcellsanläggning som producerar ca 12'000kWh/år.

- Andra alternativ... installera fjärrvärme och vara i klorna på fjärrvärmebolaget.. be till gudarna att pumpen plötsligt får en blixt och lagrar energi för all framtid?

Vad hade ni gjort?
Att det kommer kosta... det är oundvikligt.. :(
« Senast ändrad: 29 augusti 2019, 20:23:14 av ebolasmurf »
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Ja det låter verkligen underdimensionerat, särskilt som installationen gjordes så sent som 2014. Får det till max ca 75% energitäckningsgrad. Normalt antar man hushålls-el på 5000-6000 kWh/år för en familj på 4 pers men ni har det dubbla? Sc:,h El-bil? Var i södra Norrland ligger huset lite närmare bestämt? Enligt tabellen har t.ex. Umeå DVUT -23 grader medans Vilhelmina har -30 grader så det beror på om huset ligger vid kusten eller längre in i landet. En investering i solceller ska man nog helst se som ett fristående projekt med sin egen lönsamhet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Pumpen har gått över 73'000 timmar sedan igångsättning oktober 2014.

Med tanke på att ett normalt år är 8760 timmar är det fullständigt omöjligt att pumpen har gått 73 000 timmar på mindre än 5 år.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Med tanke på att ett normalt år är 8760 timmar är det fullständigt omöjligt att pumpen har gått 73 000 timmar på mindre än 5 år.

Slant på tangentbordet... 2004 ska det såklart vara :)
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Ja det låter verkligen underdimensionerat, särskilt som installationen gjordes så sent som 2014. Får det till max ca 75% energitäckningsgrad. Normalt antar man hushålls-el på 5000-6000 kWh/år för en familj på 4 pers men ni har det dubbla? Sc:,h El-bil? Var i södra Norrland ligger huset lite närmare bestämt? Enligt tabellen har t.ex. Umeå DVUT -23 grader medans Vilhelmina har -30 grader så det beror på om huset ligger vid kusten eller längre in i landet. En investering i solceller ska man nog helst se som ett fristående projekt med sin egen lönsamhet.

Rättat.. feta fingrar.. 2004 ska det vara.
Upplåsbartspabad på sommaren... tror den är på 2.2kW.
Sen har jag en hel del dataprylar som står o snurrar.. lite servrar etc så det drar sin beskärda del.

Bor i Sundsvall.

Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
När du ändå har spenderbyxorna på, varför inte tilläggsisolera?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
När du ändå har spenderbyxorna på, varför inte tilläggsisolera?

Hade jag haft träkåk så absolut... men är mexitegel :-/
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Hade jag haft träkåk så absolut... men är mexitegel :-/
Det går ju att isolera invändigt istället, det gjorde jag, ett rum i taget..
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Det går ju att isolera invändigt istället, det gjorde jag, ett rum i taget..

Ja det är ju ett alternativ om man vill. Men stort jobb eller flera år. Nu är frågan vad man ska göra när nuvarande bvp säger godnatt.
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag skulle nog satsa på en inverter, är priset avgörande så kanske du skulle titta på Daikins maskin, de har i vart fall förra vintern legat lägre i pris än Nibe och de övriga kända fabrikaten, vet inte hur de ligger till prismässigt just nu.
Ett borrhål till med samma borrdjup behövs.
Andra alternativ är förstås att köpa en on/off-värmepump på 10-12 kW och borra ett hål till.
Det där med fjärrvärme låter lite otäckt.
Fast Ã¥ andra sidan vet man ju aldrig vart elpriserna tar vägen om vi skall vara fossilfria inom 11 Ã¥r.  dontknow
Som vissa verkar vilja.
Hoppas man hunnit emigrera innan.  :-X
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Ja det är ju ett alternativ om man vill. Men stort jobb eller flera år. Nu är frågan vad man ska göra när nuvarande bvp säger godnatt.
Jo så är det förstås.
Anledningen till att jag föreslog isolera är att du har för stor energiförbrukning i förhÃ¥llande till ditt borrhÃ¥l och effekt pÃ¥ värmepumpen  (Gissar att elpatron har fÃ¥tt gÃ¥ in mycket..), sÃ¥ om du isolerar kan du förmodligen klara dig med befintligt hÃ¥l och komma undan med en mindre värmepump.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
70-talsvilla, låter som mekanisk frånluftsventilation? Har du funderat på att ta tillvara värmen i frånluften, typ FLM?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Vad krävs det för framledningstemperatur i värmesystemet för att hålla önskad innetemperatur när det är som kallast på vintern? Sundsvall har DVUT -23 celcius. Hur hög temperatur värmepumpen klarar med kompressorn kan variera en del mellan olika modeller och något man då eventuellt bör kolla upp. På 70-talet blev det mycket elpannor och värmesystemet kan vara högtemperatursystem?

Enligt NIBE's gamla beräkningsprogram skulle t.ex. en on/off-modell på 12 kW (F1245-12) ge en energitäckningsgrad på 99% och en effekttäckningsgrad på 76%. Tillförd drivenergi till värmepumpen blir runt 11000 kWh/år och el-tillsatsen bara ett par hundra kWh/år. Och som sagt ytterligare ett minst lika djupt borrhål. (Invertermodellen F1255-12 finns tyvärr inte med i denna version av kalkylprogrammet).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
70-talsvilla, låter som mekanisk frånluftsventilation? Har du funderat på att ta tillvara värmen i frånluften, typ FLM?

Självdrag tyvärr.
Bytt fönster på första våningen från 2 glas utan kassett till 3glas med spaltventiler.
Gamla uppvärmningen var en oljepanna som kastades ut 2004 när man gjorde om till bergvärme. Några av elementen verkar bytta till tvåsidiga(?) och de andra är en sidan platt.. liksom strålar ut värmen.

Inoch med fönsterbyten försvann kalldraget som kändes 1m från alla fönster vid -5 och nedåt..

2014 installerade jag en peletskamin i vardagsrummet för att få lite behagligare inne temperatur.

Lutar åt inv pump och ett till hål.. fjärrvärme är något jag helst inte vill ge mig in på. Grannen har det och det höjs konstant..
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Jo så är det förstås.
Anledningen till att jag föreslog isolera är att du har för stor energiförbrukning i förhÃ¥llande till ditt borrhÃ¥l och effekt pÃ¥ värmepumpen  (Gissar att elpatron har fÃ¥tt gÃ¥ in mycket..), sÃ¥ om du isolerar kan du förmodligen klara dig med befintligt hÃ¥l och komma undan med en mindre värmepump.

Du har antagligen rätt. Men tanken på
Att riva ut allt och bygga pÃ¥ väggarna inÃ¥t 10cm tar emot lite  :'(
Mellan 1000-1500h/år i tillskott från elpatron
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!