Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CE9DKE gÃ¥r i Timerläge  (läst 3679 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SvePa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
CE9DKE går i Timerläge
« skrivet: 24 juni 2014, 09:36:57 »
Vår värmepump har fungerat felfritt i många år, men nu nyligen så stannar den, och timerlampan lyser.
Går inte att bryta det läget på annat vis än att dra ur kontakten och sedan sätta i den igen, därefter trycka på start i fjärrkontrollen.
Har tryckt på Reset, och ställt in den som den var innan, använder inte timern. Trycker jag på check visar det inget.
Den har ju några år på nacken, tillverkad 2005 ser jag.


Edit
Höll in checkknappen lite längre, och nu fick jag koden H23, vad kan det betyda?

Svarar själv, den som söker han finner.. Innedelens tempsensor..
http://www.luftmiljobutiken.se/sv/pages.php/page_id/54/
« Senast ändrad: 24 juni 2014, 10:06:16 av SvePa »

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: CE9DKE går i Timerläge
« Svar #1 skrivet: 29 juni 2014, 19:26:21 »
Det betyder köp en ny pump.    ;)

skämt Ã¥sido:   H23 - Felaktigt värde frÃ¥n eller fel pÃ¥ innedelens tempsensor 1, säger min kompis google.  a:gl

http://www.luftmiljobutiken.se/sv/pages.php/page_id/54/
« Senast ändrad: 29 juni 2014, 19:31:27 av Emans »
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad SvePa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CE9DKE går i Timerläge
« Svar #2 skrivet: 07 juli 2014, 11:41:04 »
Pratade med en granne i lördags, han sa:
du behöver blåsa ren den med tryckluft...men städa inte i huset före..
Det kan jag tänka mig..

Men nu hör det till saken att jag hade service på den förra året, och han gjorde rent den inuti med nån spray. Dock ingen tryckluft.
Är det så klokt att blåsa rent?
Tänkte kolla lite på hur det ser ut under kåpan..har dock inte varit inne i den förut (trots att jag är tekniker)
Tyvärr kollade jag inte hur han lossade kåpan, ser inga skruvar, är det så att det sitter hakar i plastkåpan.

Tacksam för lite tips på hur jag lossar kåpan så jag inte sabbar den.
Tryckluft har jag, så kunde ju testa lite.

Ett annan felorsak testade jag.
Det är sÃ¥,  att i vÃ¥rt omrÃ¥de har vi ett fel pÃ¥ ena fasen i elnätet, och Fortum (Infratek) har varit här och felsökt i omrÃ¥det för kunna finna felet, som tycks vara svÃ¥rfunnet.
Felet yttrar sig i första hand i områdets vattenanläggning, en automatsäkring utlöser om spänningen sjunker, och den som bor närmast pumphuset får gå och trycka in säkringen igen, och så funkar det några dagar igen..
Fick jag tanken, att min Panasonic kanske ligger på den fasen, och blir det lägre spänning, så kanske tempsensorn ballar ur, och pumpen går in i Timerläge.
Andra grannar har liknade fel på andra elektroniska prylar, jag har dock bara märkt det på att min värmepump började strula.
Nu kopplade jag över den på en annan fas, och felet kom ändå, så jag kunde utesluta fasfelet.

Återstår damm, eller fel på sensorn..så..man kunde ju kolla om det är en massa damm..
(bör inte vara det..men men..filtren görs ren varje månad, och de är då inte mycket damm på)

Sensorn är väl inget jag kan byta själv misstänker jag. Vet ju inte ens var den sitter.
Så blir väl att ta hit nån som kan det.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: CE9DKE går i Timerläge
« Svar #3 skrivet: 07 juli 2014, 13:51:39 »
Tryckluft funkar fint, men dammigt kommer det att bli... Vet inte ens om jag skulle vilja praktisera den metoden pÃ¥ garagepumpen!  help
Med luft får du dessutom bara bort löst damm, inte "fastbränt" sådant och fett m.m..
Någon slags spray brukar vara metoden att föredra.
Antingen så köper man ett färdigt medel för några hundralappar eller så blandar man till själv.
Finns recept här pÃ¥ forumet om du söker.  tummenupp

Vet inte hur det ser ut på just din pump, men på min Panasonic så är skruvarna dolda under gummibitar i nederkant av utblåset.
När de är lossade så är det bara att fälla upp och haka av plasthöljet.
Väl där så kommer du åt att göra rent hela förångarpaketet. Bryt strömmen före, och blöt inte ner högersidan där elektroniken och fläktmotorn sitter.

På högra sidan hittar du även tempgivaren för rumsluften. Den har en tunn svart 2-polig sladd och sitter fastklämd i en liten plasthållare på förångaren.
Givaren är en vanlig NTC (värde?) som finns för nån tia på Elfa o.s.v.. ifall den behöver bytas. Med det alternativet får du dock löda in den själv och fuktsäkra, eller så köper du en ny komplett givare alt. plockar från en skrotad pump.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad SvePa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CE9DKE går i Timerläge
« Svar #4 skrivet: 07 juli 2014, 16:12:15 »
Tack för tipsen,  sÃ¥g att det satt 2 gummiflärpar nertill, ska titta pÃ¥ dem igen.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!