Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av modell luft/vatten????  (läst 2189 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PeterTK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Val av modell luft/vatten????
« skrivet: 19 maj 2010, 16:31:44 »
Jag har nu gått ett helt år för att mogna fram ett beslut om byte av värmesystem men men...

Vi har ett trähus i Eskilstuna bestående av källare, 2 bostadsplan och en kall vind.
Huset byggdes 1930 men det gjordes någon liten tilläggsisolering i slutet av 80-talet.
Det är vattenburen värme från en kombipanna (Norahammar Parca x000) där en Ecotec pelletsbrännare sitter i ved-delen. Ingen extra accumulatortank. 2 vuxna och 2 barn i hushållet, inte mycket badning men desto mer duschning. Framledningstempen ligger som mest på strax under 55grader.

Totala El-förbrukningen är på ca 10-12000kWh/år (inkl hushålls el, motorvärmare osv) varav varmvattnet värms med el under 4 månader.
Totala Pelletsförbrukningen är 6,1ton (under 8månader).

Nu är det (kanske) dags för att byta till ett luft/vatten system men undrar nu: Vilket märke/modell är det man ska satsa på?
I höstas fick jag några offerter och de gällde CTC 105/EcoEL.


Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av modell luft/vatten????
« Svar #1 skrivet: 19 maj 2010, 17:24:23 »
Hi

Finns fler bra märken, CTC verkar ju ha relativt lite problem rapporterade på forumet. tror dock en 105:a blir för liten, har du inte väldigt dålig verkningsgrad på din pelletspanna så ligger du ju över 30 000 kwh för värme och varmvatten. I den offerten du fick, när beräknade de att elpatronerna skulle gå in?
(jag skulle gissa att en 7-9 Kw pump passar bättre).

Vilken utetemperatur kräver 55 grader i framledningstemperatur kräver dina element? Ev kan värmepump passa rätt dåligt för dig

mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Val av modell luft/vatten????
« Svar #2 skrivet: 19 maj 2010, 17:27:51 »
Om det är 55 grader vid DUT så är det inga problem. Dock tycker även jag att 5kW låter lite väl litet.
Ta in offerter på de stora märkena så har du nåt att utgå ifrån.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad PeterTK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Val av modell luft/vatten????
« Svar #3 skrivet: 20 maj 2010, 08:43:44 »
Tack för era bidrag. Jag har även fått en offert på en 107a' och visst kan jag ta in en massa offerter men i dessa får jag inte reda på den allmänna uppfattningen om vilka märken som anses vara top of the line idag.

Har ni någon sådan info?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Val av modell luft/vatten????
« Svar #4 skrivet: 20 maj 2010, 08:51:03 »
Tack för era bidrag. Jag har även fått en offert på en 107a' och visst kan jag ta in en massa offerter men i dessa får jag inte reda på den allmänna uppfattningen om vilka märken som anses vara top of the line idag.



Nej, men du ser vilka företag som verkar vilja göra ett seriöst jobb med att lösa dina uppvärmningsbehov.
Det är minst lika viktigt som fabrikatet på prylarna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!